Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Intel Core i7-5960X "Haswell-E" butikslistas

Permalänk
Skrivet av Dussan89:

X79 är fortfarande mest "prisvärt" eftersom DDR4 minnen är gjorda av 100% guld om man ska tro priserna.

Tog och jämförde priset på mina DDR3 med Corsair Vengeance LPX CL15. Räknade vad dom gick på /GB, räknade sedan på 16GB och då blev priset så mycket som 366:- mer än mina DDR3. Om 100% guld bara är 366:- dyrare så slår jag till på några kilon

EDIT: 1059:- fick jag ge för 6GB DDR3 år 2011

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Skrivet av Xiqt:

11775 är helt galet!
Är sugen men stannar nog kvar på X79 med min 4930K ett tag till!

snålhjåp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Har tillgång till både Rangeley och Avoton, men var inte dessa jag syftade på då Exynos Octa vore totalt chanslösa mot dessa. Var mer Z3xxx jag jämförde med. Men annars är Avoton är en annat prisvärt alternativ för den som absolut måste ha 8 kärnor i sin dator, runt 3500kr för moderkort + CPU.

Lite off-topic
Cortex A57 tror jag inte på, mest för att det är en A15 med 64-bitars stöd och A15 är inte en bra design. AMD har presentera en del benchmarks på deras kommande Opteron-serie baserad på A57 och enligt detta material kommer dessa servers ha sämre beräkningskapacitet än Avoton från förra året. Båda systemen har en TDP på ca 30W, så begriper inte riktigt varför man skulle välja ARM i det läget.

Cortex A53 kan däremot bli en riktigt intressant CPU för främst telefoner med 64-bitars Android. Den uppstädning man gjort i ARM ISA kommer ge större effekt på enklare modeller (som A53) än på en relativt komplicerad out-of-order CPU som A57. A53 är en förbättrad Cortex A7 med 64-bitars stöd, de telefoner som idag använder A7 har helt OK prestanda och riktigt fin batteritid. Så här finns potential för en nära nog perfekt CPU för mobiler.

AMD som verkar satsa på A57, men samtidigt utvecklar K12. AppliedMicro kör ju custom också. Nvidia med, men de har ju lite snävare tillämpningsområde. Qualcomm får vi se när de gör något. Andra leverantörer oavsett marknad går nog ganska hårt på A53 när det gäller 64-bitars-system.

8-kärnors Avoton kostade visst 150 USD för SoC:n, så är brädorna inte helt billiga heller. Var lite mer än mot 2 och 4-kärnor brädorna än jag mindes. Hade för mig att Arndalebrädorna var lite dyrare än drygt 1500kr kollade på ett helt paket sist och då går priset upp lite mer, hade varit trevligt med 5430 också.

AMDs ARM-strategi förstår jag egentligen inte, utanför Mikroservrar har de inget. Mobila kretsar eller för annan multimedia, GCN-grafik och liknande förstår jag inte, när de t.o.m. ligger bakom Intel på den handhållna sidan och mobila plattformar (drivrutiner). Vill man köra HSA kör man väl x86-varianten. Sen får de ju tävla mot Intel i vilket fall som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Har Samsung något intresse av den marknaden och skulle de tillföra något? De kör väl på standardkärnor bara som de flesta andra. Jag är väldigt nyfiken på AMDs nya Opteron med 8 kärnor A57 och massa intressant godis.

De skulle nog inte tillföra något intressant, men de är ju först ut med 20nm SoC på mobilmarknaden. De andra verkar inte vilja pressa. Det är ju främst Freescale, Marvell, AppliedMicro, Cavium, Broadcom och säkert någon mer där. Server/appliances/network då. Qualcomm/Atheros är ju med där också såklart.

Det AMD tillför innan de har K12 är inte heller mycket, inget Freedom Fabric än.

I övrigt verkar Intel blivit en PowerPC-tillverkare i och med köpet av Axxia från Avago/LSI. På legacy iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadleus:

3.0Ghz och 8 kärnor, 3.3Ghz turbo, låter klent för 2014. Sitter 2st mustigare processorer i min gamla WS.

Skillnaden lär vara rätt liten; dessa har högre IPC. Dessutom går dom att klocka. Att turbon inte går högre i stock beror på att man valt att sätta TDP till 140 W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Tur man inte har pengarna.

Detta måste vara årets kommentar då det motsatta alltid brukar gälla annars.:D

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Lifooz:

Detta måste vara årets kommentar då det motsatta alltid brukar gälla annars.:D

Nja. Det är prioriteringar som vanligt. Lär ju gå åt helvete senare i år, hah. Men 12k för enbart processorn och sen massa RAM utöver det? CPU, moderkort och RAM landar utan problem på över 20-25k. Det är jävligt extremt ändå. Speciellt när den inte är så mycket bättre än 4930K. Häftigare dock!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Nja. Det är prioriteringar som vanligt. Lär ju gå åt helvete senare i år, hah. Men 12k för enbart processorn och sen massa RAM utöver det? CPU, moderkort och RAM landar utan problem på över 20-25k. Det är jävligt extremt ändå. Speciellt när den inte är så mycket bättre än 4930K. Häftigare dock!

Fast personligen blev jag possitivt överraskad då jag gissade på 15-20000:- på grund av just INGEN konkurrens.
Väjer att inte dra upp AMD då dom är ett skämt till konkurrent, vilket är väldigt synd.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Lifooz:

Fast personligen blev jag possitivt överraskad då jag gissade på 15-20000:- på grund av just INGEN konkurrens.
Väjer att inte dra upp AMD då dom är ett skämt till konkurrent, vilket är väldigt synd.

Tyvärr är det så. Vi får väl se hur det utvecklar sig. Förhoppningsvis kommer AMD tillbaka in i matchen, det behöver de.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Jösses vad dyrt!
Ska man bygga en fet spelrigg lär ju mellanmodellen med 6 kärnor vara optimalt. 16gb minne till det är allt man kommer behöva för att spela spel de närmsta tio åren. En snabb uppskattning för det skulle vara kring 10 lax för processor (5k), minne (2,8k) å ett moderkort (ca 2-2,5k), då är det ändå nästan 2k billigare än den här mastodonten

Edit: den sexkärniga kommer nog bli dyrare är jag rädd, men säg 6-7k för den då, fortfarande samma pris som enbart den här processorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leifstorck:

snålhjåp

Haha "Mm"
Man är ju alltid sugen på att köpa nytt men känns inte värt, 4930k får göra jobbet några år framöver

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Tyvärr är det så. Vi får väl se hur det utvecklar sig. Förhoppningsvis kommer AMD tillbaka in i matchen, det behöver de.

Jo det är synd faktiskt, Samtidigt vill man ju inte heller att Intel skall styckas upp. Om nu AMD är oförmögna så kunde väl Samsung som har alla pengar dom behöver, starta upp tillverkning. Men som sagt vi får hoppas att dom kommer in i matchen igen, Det behövs verkligen.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thunde:

Är väll mest i rendering man har nytta av flera kärnor.
Men nu använder de väll de flesta grafikkortet för rendering.

Själv har jag mest nytta av det vid kompilering. Jag funderar på att be om en uppdatering på jobbet.

Det är en väldigt liten kostnad för ett företag, och sparar rätt många minuter per dag.

Att gå från en 3.4Ghz 4-core till en 3.4Ghz 8-core eller 4Ghz 6-core skulle göra en hel del skillnad.

Permalänk
Medlem

Det var dyrare med entusiast/high-end när AMD fortfarande var med i matchen på prestandan (K8 mot NetBurst) än det är idag. AMD är främst ett grafikföretag idag, men de har två spår på cpu, små och stora kärnor (minst två arkitekturer med olika mål) plus ARM-kompatibla nu då (Cortex A57-ihopbygge till att börja med). De kan tjäna pengar på branschen, men tyvärr har både AMDs processorer och diskreta grafikkretsar missat på den mobila (bärbara) sidan. De måste få sånt som "switchable graphics", samverka med Intels (mobila) integrerade lösningar att fungera klockrent o.s.v. Ett mindre AMD har fler projekt, med rätt kompetens och ledning (på projektbasis främst) kan de också få fram något riktigt grymt. Sen om det kommer kunna tävla med Intel på mid-range/high-fronten eller inte är lite en annan fråga. De måste fixa en produkt som står på egna meriter. BD är det inte.

Pris går i.a.f. inte att tävla med, en quad-core från Intel kostar 1700kr på desktop, en tusenlapp hit eller dit tja på systemets kostnad spelar det ingen roll det gäller att leverera för det slutgiltiga priset. På grafikkort till stationära kan de verkligen tävla, så synd att se att även grafikdelen är sämre än den bör vara på bärbara lösningar.

Vi får se när AMD slutat lägga ner produkterna på serversidan och får ut något nytt också. Bulldozer var verkligen sådan felsatsning att de lade ner roadmap:en för flera år framåt. När det gäller numerärt på ingenjörssidan så bör AMD däremot klara att finansiera ett par riktiga design-team för CPU:erna. Centaur (VIA) utvecklar x86-64-kompatibla chip med ca 100 anställda. Många andra team som jobbat med andra ISA:s har gjort riktigt bra jobb i mindre team. De har redan tagit in lite ny och gammal kompetens, vi får se vad de jobbade med i slutändan. Innan dess blir det nog mest grafikkort i stationära spelburkar och processorerna till spelkonsolerna de får sälja som var och varannan kommer ha i sina hem. Vi får se om de tänker satsa på servermarknaden igen när de får ihop en ny arkitektur. Server och entusiastplattformarna brukar mer eller mindre delas. Tur är väl det, annars hade vi inte fått sånt som LGA2011-3 från Intel.

Permalänk
Medlem

Eftersom GF och Samsung delar tillverkningsteknik och process (och verktyg som används vid framtagningen och design) så skulle de kunna fabba AMD-chip hos Samsung. Är det pengar som styr så ligger de nog kvar hos GF och TSMC dock. AMD behöver inte direkt vara först med 20 nm eller 14 nm SoC/APU, de behöver utveckla ordentlig mikroarkitektur och bra produkter först. Vi får se när de lägger BD bakom sig hur det ser ut. Tar lite tid att utveckla och få ordning på det. Från början till slut är det ganska många år.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Petterk:

Det var dyrare med entusiast/high-end när AMD fortfarande var med i matchen på prestandan (K8 mot NetBurst) än det är idag. AMD är främst ett grafikföretag idag, men de har två spår på cpu, små och stora kärnor (minst två arkitekturer med olika mål) plus ARM-kompatibla nu då (Cortex A57-ihopbygge till att börja med). De kan tjäna pengar på branschen, men tyvärr har både AMDs processorer och diskreta grafikkretsar missat på den mobila (bärbara) sidan. De måste få sånt som "switchable graphics", samverka med Intels (mobila) integrerade lösningar att fungera klockrent o.s.v. Ett mindre AMD har fler projekt, med rätt kompetens och ledning (på projektbasis främst) kan de också få fram något riktigt grymt. Sen om det kommer kunna tävla med Intel på mid-range/high-fronten eller inte är lite en annan fråga. De måste fixa en produkt som står på egna meriter. BD är det inte.

Pris går i.a.f. inte att tävla med, en quad-core från Intel kostar 1700kr på desktop, en tusenlapp hit eller dit tja på systemets kostnad spelar det ingen roll det gäller att leverera för det slutgiltiga priset. På grafikkort till stationära kan de verkligen tävla, så synd att se att även grafikdelen är sämre än den bör vara på bärbara lösningar.

Vi får se när AMD slutat lägga ner produkterna på serversidan och får ut något nytt också. Bulldozer var verkligen sådan felsatsning att de lade ner roadmap:en för flera år framåt. När det gäller numerärt på ingenjörssidan så bör AMD däremot klara att finansiera ett par riktiga design-team för CPU:erna. Centaur (VIA) utvecklar x86-64-kompatibla chip med ca 100 anställda. Många andra team som jobbat med andra ISA:s har gjort riktigt bra jobb i mindre team. De har redan tagit in lite ny och gammal kompetens, vi får se vad de jobbade med i slutändan. Innan dess blir det nog mest grafikkort i stationära spelburkar och processorerna till spelkonsolerna de får sälja som var och varannan kommer ha i sina hem. Vi får se om de tänker satsa på servermarknaden igen när de får ihop en ny arkitektur. Server och entusiastplattformarna brukar mer eller mindre delas. Tur är väl det, annars hade vi inte fått sånt som LGA2011-3 från Intel.

Via har inte gjort mycket väsen av sig på flera år. Deras senaste CPU var Via Quadcore som släpptes 2011. Då kunde den konkurrera med Bobcat och Pineview men den drog mer ström. Nu får den stryk av både Silvermont och Jaguar och drar fortfarande mer ström. Så det verkar inte som att 100 ingenjörer räcker så långt idag tyvärr.

Bulldozer var tråkigt för AMD, det kostade dem mycket. Ska bli intressant att se vad deras nästa stora kärna blir. Ryktet säger väl 2016 baserat på att Excavator väntas komma 2015. Har dock en känsla av att de kommer fortsätta satsa på strömsnåla enklare tillämpningar så det blir fyrkärnigt anpassat för deras APUer.

Angående grafiken verkar det som om de satsar mycket på allmän prestanda nu i ett steg i deras större vision om att integrera CPU och GPU ännu mer och även köra mer vardagliga beräkningar i GPU. Det är ett ambitiöst mål som känns riskabelt med tanke på vad de får offra på GPU-fronten. Fast Intel är ju inne på ett liknande spår vilket är positivt. Gäller bara att få med mjukvarubiten också vilket lär vara det svåra. Får se hur GCN 2.0 står sig också. Nvidia har ju lyckats utveckla Fermi till Kepler och Maxwell. Det vill säga från brödrost till väldigt låg strömförbrukning. De har ju inte sagt så mycket om nästa iteration av GCN. Borde väl dyka upp rykten om inte alltför lång tid när nu GCN får ordning på grejerna.

Håller med om priserna. Ett bra exempel är att toppmodellen från Intel, deras Extreme, har kostat $1000 sedan Pentium 4. Korrigera det mot inflationen så landar du nog på samma ställe ungefär. Prisklasserna har varit tämligen konstanta både för CPU och GPU över tid. Mycket elektronik verkar fungera så. Ungefär som att en hyfsad färg-TV alltid har kostat 5000 kr.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Heh, min I7 920 tuffar fortfarande på bra och har inga som helst problem i spel Bästa plattformen ever <3

Visa signatur

Core i7 6700k, Msi Z170m mortar, 16gb Hyperx DDR4, Evga GTX 970 4gb ACX 2.0+ SSC, Corsair hydro H100i , Corsair Carbide Air 240 , Fractal Design Integra M 750w

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkstrom:

Heh, min I7 920 tuffar fortfarande på bra och har inga som helst problem i spel Bästa plattformen ever <3

Jag kör fortfarande på min gamla 2500K och känner inte direkt att jag behöver byta upp mig, än. Det kanske är värre för folk som spelar mycket mmorpg och strategi för det käkar väl en del cpu.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av darkstrom:

Heh, min I7 920 tuffar fortfarande på bra och har inga som helst problem i spel Bästa plattformen ever <3

Tyvärr märker jag hur min i7 920 flaskhalsar i både spel och andra applikationer. Man blir sugen på den 8a kärniga! Återstår att se prestandatest...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon120627:

Tyvärr märker jag hur min i7 920 flaskhalsar i både spel och andra applikationer. Man blir sugen på den 8a kärniga! Återstår att se prestandatest...

det är ju för att du kör den i 3,3ghz, det är inte så högt. har du en d0? min ville upp i 4,2 och darkstrom kör sin i 4,25ghz. om du har en c0 blir det kanske inte lika roligt och du får nöja dig med 3,6-3,8 eller något sådant. i så hög frekvens (över 4ghz) så är 920 fortfarande en ganska bra processor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon120627:

Tyvärr märker jag hur min i7 920 flaskhalsar i både spel och andra applikationer. Man blir sugen på den 8a kärniga! Återstår att se prestandatest...

Min i7 920 kör jag i 4.4 å funkar fint fint men visst é man sugen på en uppgrade till 8 kärning men det är väl mest för jag é sugen på å klocka igen

Permalänk
Medlem

Är det någon som har koll på huruvida X79 kommer fortsätta stöda dessa nya Haswell-E CPUs?

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tysonayt:

Är det någon som har koll på huruvida X79 kommer fortsätta stöda dessa nya Haswell-E CPUs?

Inget stöd. Funkar bara med 2011-3 X99.

Skickades från m.sweclockers.com