Val 2014: har ni ställt in er på något parti och varför?

Permalänk
Medlem

Woop! Woop!

Skrivet av Ice Frontier:

Hur var det nu då? Var det dyrt med massinvandring från tredje världen, eller? Fredrik R har ju som bekant nyligen erkänt att det är dyrt att det inte finns utrymme för några andra reformer under en överskådlig framtid.

Nej Ice_Frontier, du har missat debatten helt och hållet. Reinfeldt skyller ett budgetunderskott som uppstod i samband med att budgeten las på flyktingmottagandet. ESV prognons var tex 30 Miljarder lägre än Borgs prognos och från annat håll talas det om en lucka på 100 miljarder. Vad det hela handlar om är inte flyktingmottagande utan Alliansens oförmåga att klara av budgetmålen.

Skrivet av Ice Frontier:

Har han fel när han säger att det är dyrt och att han inte kan ljuga om det längre? :>

Nu ljög han dock om orsaken till nedskrivningarna" istället"

Skrivet av Ice Frontier:

http://affes.files.wordpress.com/2014/08/asyl_per_miljon.jpg?...

Vore det så himla illa om vi gjorde som SD vill och tar emot ungefär samma antal per capita som länder som England, Finland eller Italien? Blir vi rasister då? Är isf alla andra länder som tar emot på den nivån, rasistiska? Om inte, varför?

Nu är det väl ingen som hävdar att det Finländarna är rasister för att de har ett lägre mottagande utan att SD anledningar till ett minskat mottagande är rasistiska och i högsta grad tvivelaktiga.

Skrivet av Ice Frontier:

Fredrik uppmanar oss att nu öppna våra hjärtan. Som om vi inte redan öppnat både våra hjärtan, plånböcker och gränser på vid gavel!

Ja det är förjävligt, nu får vem som helst flytta till storstan och storstan måste punga ut med miljard belopp för att hålla övriga Sverige under armarna.

Skrivet av Ice Frontier:

Men det är klart, är man som Fredrik R, stenrik kosmopolit, så är det säkert najs med en halv miljon arbetslösa afrikaner och araber som kan konkurera om att få städa, tvätta bilen, rensa poolen mm för noll och ingenting, när man med den stora arbetslösheten som ursäkt lyckats knäcka facken.

Fredrik R som stenrik Kosmopolit har förstås fullt upp med att skjuta till pengar för att betala mellanskillnaden som uppstår i genomsnittssvenskens uttag och insättningar, Ja Ice-Frontier det finns förstås fler dumheter i ditt resonemang, du har fortfarande inte lärt dig hur arbetsmarknaden fungerar.
Lite grundläggande kan sägas att de service yrken du nämner inte är något som mer än tja på en höft ett hundratal aktivt kan försörja sig på utan annan inkomst i en form som undgår kollektivavtalen. Facken är förstås inte knäckta däremot så har LAS försämrats men det har inte med arbetslösheten att göra utan är ideologiskt ställningstagande från Alliansen.

Det festligaste är förstås motsägelsen, antingen hävdar du att utlandsfödda stjäl jobb eller så gör du det inte och om du gör du det så kan du inte samtidigt driva tesen om lättjefylld arbetslöshet.

Skrivet av Ice Frontier:

Synd att vi inte alla är rika kosmopoliter som kan isolera oss själva och våra barn från mångkulturens effekter, likt Fredrik R, övriga medlemmar i riksdagen och i princip samtliga journalister. Ännu mer synd att så många Svenssons fortfarande inte fattat hur det nya Sverige kommer att skilja sig mot det de växte upp i och därför fortsätter i samma lämmeltåg, över stupet.

Den största mätbara effekten av mångkultur är nonsensmässiga svador avfyrade från SD håll och att vi inte kan skydda oss själva och avkomma från dessa hänger samman med yttrandefriheten samt att vi gillar att läsa in oss på dumheter. Nu har vi förstås haft den här diskussionen förut, mångkultur är ett stadsfenomen, SD är ett lantisfenomen där störst framgångar funnits i de homogena områden vidare ska det förstås nämnas att innerstaden är mångkulturell de utlandsfödda i innerstaden är förstås etablerade.

Ditt resonemang är förstås också mindre lyckat då det bygger på ansatsen att kontakten med andra kulturer leder till SD röstande (vilket jag väl redan poängterat, om inte nu så förr.)

Skrivet av Ice Frontier:

Känner du att Sverige inte gör tillräckligt som har 3,5 ggr fler asylsökande per capita än Norge och 10 ggr fler än Finland? Rösta då på vilket parti som helst, utom SD, så "löser" det sig garanterat. Alla etablerade partierna vill ju vara "bäst i klassen"!

Ja du har förstått hur flyktingmottagande fungerar, det är en tävling som bara Sverige vet om.

Skrivet av Ice Frontier:

Känner du däremot att vi har en bomb av kostnader, kriminalitet och stora konflikter mellan ett splittrat Sverige som är nära att brisera och vill du dessutom göra någonting åt saken? Gå då och rösta på någon som vill ha förändring och inte ännu mer av samma.

Cheers!

Känner du igen dig i ovanstående eller håller du med så ta valsedeln och släng den för du kan uppenbarligen inte hantera din omvärldstolkning. Vad Ice_frontier säger är en direkt vanvetts tolkning av världen och världshistorien. Det finns nämligen inga etniskt homogena samhällen och det är inte det hetereogena som har lett till etniska konflikter utan enskilda gruppers vilja att fördriva andra, detta är ingen konstant utan ett aktivt val från en part mot en annan. Existensen av judar och Romer orsakade inte Hitlers vanvett utan det var Hitler som orsakade Hitlers vanvett och detta gäller förstås alla dumheter av samma natur såsom folkmordet i Rwanda eller utrensningarna i det forna Jugoslavien.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Poströsta kan du göra redan nu om jag inte missminner mig. www.val.se så finns där en länk om hur man gör för att få material till att brevrösta ifrån utlandet.

Ahha.... Fick man lära sig något nytt idag. Danke ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Menar du verkligheten som i regnbågar, enhörningar och liknande eller menar du verkligheten som i verkligheten? Vad är det som inte stämmer och vem är det som säger att det inte stämmer enligt dig?

Edit: http://www.sydsvenskan.se/asikter/till-skillnad-fran-lukas-mo...

Uppenbart så har ju polisen gått ut med dementier kring vad som rapporterats från första början, ambulanssjukvården likaså. Säger ju inte att det inte förekom våld, däremot så bör ju våldsamheterna bedömas efter samma spelregler, oavsett _VEM_ som står för dem?

Skrivet av Valiumballong:

För att förbättra äldrevården.

...Och?

Varför måste man begränsa sig till att göra det ena eller det andra? Kan vi inte spara på invandringen och samtidigt effektivisera på andra områden?

Vilken kvalitet ska vi ha i äldrevården? Varför lägger Sverige enorma pengar på skolväsendet i jämförelse med andra länder, utan att få någon utväxling av resurserna. Nej, förklaringen att andelen utlandsfödda elever ökat har inte stöd av forskningen.

Varför inte "ge sig på" de kostnader som är störst och har ökat mest?

Återigen, var ger en besparing på 2% störst effekt för statsbudgeten?

Visa signatur

- MSI 550 Tomahawk - Ryzen 7 3700 X - 32 GB - (GTX280) - Corsair 850W - LG W2600HP BF

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Henrik21:

Uppenbart så har ju polisen gått ut med dementier kring vad som rapporterats från första början, ambulanssjukvården likaså. Säger ju inte att det inte förekom våld, däremot så bör ju våldsamheterna bedömas efter samma spelregler, oavsett _VEM_ som står för dem?

Läste du min länk?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Vilken kvalitet ska vi ha i äldrevården?

Svårkvantifierat som du säkert vet.

Skrivet av Henrik21:

Varför lägger Sverige enorma pengar på skolväsendet i jämförelse med andra länder, utan att få någon utväxling av resurserna.

Hur avgör du vad vi får ut av skolväsendet? Använder du PISA-resultatet så kommer jag att hytta med fingret åt dig.

Skrivet av Henrik21:

Nej, förklaringen att andelen utlandsfödda elever ökat har inte stöd av forskningen.

Ingen påstår att det är den enda anledningen, å andra sidan tvivlar jag starkt på att någon påstår att det inte skulle ha någon negativ påverkan ö.h.t. Desto större andelen blir desto större påverkan får det.

Skrivet av Henrik21:

Varför inte "ge sig på" de kostnader som är störst och har ökat mest?

Återigen, var ger en besparing på 2% störst effekt för statsbudgeten?

Därför att det är betydligt enklare att skära ner på immigration än på andra budgetposter. Sedan så skickar vi redan ut besparingskrav till statliga och kommunala verksamheter allt medan invandring och integration får mer och mer och mer skattemedel.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Huzzbutt:

Känner du igen dig i ovanstående eller håller du med så ta valsedeln och släng den för du kan uppenbarligen inte hantera din omvärldstolkning. Vad Ice_frontier säger är en direkt vanvetts tolkning av världen och världshistorien. Det finns nämligen inga etniskt homogena samhällen och det är inte det hetereogena som har lett till etniska konflikter utan enskilda gruppers vilja att fördriva andra, detta är ingen konstant utan ett aktivt val från en part mot en annan. Existensen av judar och Romer orsakade inte Hitlers vanvett utan det var Hitler som orsakade Hitlers vanvett och detta gäller förstås alla dumheter av samma natur såsom folkmordet i Rwanda eller utrensningarna i det forna Jugoslavien.

Så mycket ord som säger inget alls. Det vi vet är hur vi hade det. Att landet hade en politik som var låg invandring. Och att allt har ändrats till en extrem politik där ett faktiskt folkutbyte sker.

Om du inte kan se det, att folk vill ha politiken som förr. Att du kallar dem för korkade, det är bara totalt korkat. Rösta SD för ett hopp om en framtid utan misär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Så mycket ord som säger inget alls. Det vi vet är hur vi hade det. Att landet hade en politik som var låg invandring. Och att allt har ändrats till en extrem politik där ett faktiskt folkutbyte sker.

Lolight, sluta ljug.

Immigrationen i Sverige har inte sedan 40-talet varit stabil, det rör sig om toppar och dalar som motsvarar utvecklingen i världen. Den lägsta siffran sedan 40-talet är 20 000 och den är ett undantag, i regel har det varit över 40 000 per år och över 60 000 i slutet av 60-talet, början och mitten av 90-talet och nu i samband med oroligheterna i Mellanöstern. Sverige har helt enkelt varit ett land med stor immigration allt sedan 40-talet. Dessförinnan var vi ett perifert rövhål norr om ingenstans som folk flydde för att bo i jordhålor på andra sidan Atlanten.

Skrivet av lolight:

Om du inte kan se det, att folk vill ha politiken som förr. Att du kallar dem för korkade, det är bara totalt korkat. Rösta SD för ett hopp om en framtid utan misär.

Rösta på SD för att stödja riksförbundet för historierevisionism och kunskapsfientlig verksamhet.

Visa signatur

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Skrivet av Huzzbutt:

Immigrationen i Sverige har inte sedan 40-talet varit stabil, det rör sig om toppar och dalar som motsvarar utvecklingen i världen. Den lägsta siffran sedan 40-talet är 20 000 och den är ett undantag, i regel har det varit över 40 000 per år och över 60 000 i slutet av 60-talet, början och mitten av 90-talet och nu i samband med oroligheterna i Mellanöstern. Sverige har helt enkelt varit ett land med stor immigration allt sedan 40-talet. Dessförinnan var vi ett perifert rövhål norr om ingenstans som folk flydde för att bo i jordhålor på andra sidan Atlanten.

För det första har det genomsnittliga antalet invandrare varit betydligt högre sedan början av 90-talet. För det andra har demografin hos migranterna helt ändrat karaktär. Fram tills mitten av slutet av 80-talet och början av 90-talet var invandrarna i huvudsak från de nordiska grannländerna, EU15 och återinvandrande svenskar. Båda de tidigare kategorierna har sedan skiftet under 80-talet minskat i både absoluta och relativa termer, detta samtidigt som det genomsnittliga totala antalet invandrare ökar.

Det betyder att de senaste decenniers invandring skiljer sig både kvalitativt och kvantitativt från den mer direkta efterkrigstiden. Från att tillskottet av nya invånare i princip uteslutande utgjorts av människor från andra europeiska länder är nu tillskottet bestående av människor från icke-västliga länder. Denna pågående förändring av den etniska demografin, från en befolkningen bestående av vita européer till en vars andel icke-européer är påtaglig, har en enda jämlike i demografisynpunkt under rikets historia; befolkningstillväxten under 1800-talet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snok3n:

För det första har det genomsnittliga antalet invandrare varit betydligt högre sedan början av 90-talet.

Som vanligt gäller det att undvika att blanda ihop orden.

Under kriget i forna Jugoslavien så sköt antalet asylsökande i höjden för att sedan sjunka till invasionen av afghanistan varpå den sjönk igen fram tills Irak konflikten förvärrades 2005, därefter har antalet asylsökande stigit men de asylsökande har också ändrat karaktär beroende på oroshärdarna, inget konstigt här inte

Vad Lolight vill påskina är att det rör sig om främst politiska ställningsstaganden, Flyktingmottagandet svarar mot omvärldsläget inte någon hittepåtävling. Antalet invandrare vilket är en jag ursäktar inte mig själv: en idiotisk fråga eftersom invandring till stor del svarar mot schengen avtalet och inte någon inrikespolitiskt spel.

Skrivet av Snok3n:

För det andra har demografin hos migranterna helt ändrat karaktär. Fram tills mitten av slutet av 80-talet och början av 90-talet var invandrarna i huvudsak från de nordiska grannländerna, EU15 och återinvandrande svenskar. Båda de tidigare kategorierna har sedan skiftet under 80-talet minskat i både absoluta och relativa termer, detta samtidigt som det genomsnittliga totala antalet invandrare ökar.

Invandrarna är fortfarande från våra grannländer och EU i sin utökade form, flyktingarna som är en annan grupp har förstås också ändrat karaktär genom åren från sydamerikaner till palestinier till Jugoslaver till Irakier (assyrier till Syrier (assyrier)

Skrivet av Snok3n:

Det betyder att de senaste decenniers invandring skiljer sig både kvalitativt och kvantitativt från den mer direkta efterkrigstiden. Från att tillskottet av nya invånare i princip uteslutande utgjorts av människor från andra europeiska länder är nu tillskottet bestående av människor från icke-västliga länder. Denna pågående förändring av den etniska demografin, från en befolkningen bestående av vita européer till en vars andel icke-européer är påtaglig, har en enda jämlike i demografisynpunkt under rikets historia; befolkningstillväxten under 1800-talet.

Den stora ickeeuropeiska invandringen under 1800-talet är förstås vida känd och ofta förekommande i diskussioner, den är dock förstås irrelevant eftersom du inte lyckas producera eller för den delen presentera någon relevans i ditt uttalande. Vad är poängen med det du säger, vad är det för information du vill förmedla? är det helt enkelt så att du vill konstatera att det blir fler röda bollar istället för blå utan vidare värdering?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skrämmer mig att över 40% vill rösta (tvivlar på att alla får) på ett parti som påstår att jag belastar samhället.
Mina föräldrar har bägge skapat fler jobb och bidragit mer till skattkassan än de flesta.
Jag själv har spenderat över 6 år av mitt liv i kronans tjänst för att skydda det här landet medans medelsvensken sitter på sitt feta arsle och gnäller.

När mina föräldrar valde att vi skulle lämna Finland, det land som rädda sverige undan Stalin, för att bidra till den svenska välfärden och således gjorde att jag statistiskt går under epitet invandrare trodde de nog att det snarare skulle uppskattas.

Man får trösta sig med att iallafall ca 60% skulle om de fick rösta välja något vettigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Läste du min länk?

Läste länken, och vari skiljer det sig från det jag skrev? Sen har ju polisen rent faktiskt rätt att neka ansökningar om tillstånd att nyttja offentlig plats om det kan tänkas orsaka ordningsstörningar.

Svårkvantifierat som du säkert vet.

Hur avgör du vad vi får ut av skolväsendet? Använder du PISA-resultatet så kommer jag att hytta med fingret åt dig.

Ingen påstår att det är den enda anledningen, å andra sidan tvivlar jag starkt på att någon påstår att det inte skulle ha någon negativ påverkan ö.h.t. Desto större andelen blir desto större påverkan får det.

Därför att det är betydligt enklare att skära ner på immigration än på andra budgetposter. Sedan så skickar vi redan ut besparingskrav till statliga och kommunala verksamheter allt medan invandring och integration får mer och mer och mer skattemedel.

Vilka faktorer gör att du sågar PISA? Det är ju bara ett sätt, vad sägs om meritvärden (trots att det går inflation i dessa), friskolereformen med sämre kvalitet men mer ipads och datorer till eleverna.

Så det är enklare att få genomslag på besparingar i de små posterna? Låter ungefär lika smart som att förespråka mer vägar för att lösa trängselproblematik. 2% av 40 miljarder är klart mer pengar än 2% på 750 miljarder?

Varför är det fel att kritisera slöseriet inom vård/skola/omsorg? Varför har andra länder bättre resultat i skolorna än Sverige, trots mindre nedlagda resurser, även när hänsyn tagits till socioekonomiska faktorer? Varför har andra länder högre läkartäthet än Sverige? Varför utbildas så få läkare i Sverige?

Visa signatur

- MSI 550 Tomahawk - Ryzen 7 3700 X - 32 GB - (GTX280) - Corsair 850W - LG W2600HP BF

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nisse-Tuta:

Skrämmer mig att över 40% vill rösta (tvivlar på att alla får) på ett parti som påstår att jag belastar samhället.

Vi går inte på den.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Vilka faktorer gör att du sågar PISA? Det är ju bara ett sätt, vad sägs om meritvärden (trots att det går inflation i dessa), friskolereformen med sämre kvalitet men mer ipads och datorer till eleverna.

Därför att PISA är ett prov som helt saknar värde för den som skriver det. Att den svenska skolan som präglas av lågt diciplintänk resulterar i låga resultat på ett, för eleven, fullständigt meningslöst prov är inte konstigt. Det säger inte särskilt mycket om vad samhället får tillbaka på investeringen.

Skrivet av Henrik21:

Så det är enklare att få genomslag på besparingar i de små posterna? Låter ungefär lika smart som att förespråka mer vägar för att lösa trängselproblematik. 2% av 40 miljarder är klart mer pengar än 2% på 750 miljarder?

Jag vet inte om du spelar dum eller om det faktiskt står stilla i tankeverkstaden. Det är enklare att förändra villkoren för uppehållstillstånd än att spara pengar i välfärden utan att det går ut över kvalitet eller personal. Ingenstans påstår jag att vi inte ska försöka effektivisera i andra budgetposter, men det är enkla miljarder att hämta hem i invandringspolitiken.

Skrivet av Henrik21:

Varför är det fel att kritisera slöseriet inom vård/skola/omsorg? Varför har andra länder bättre resultat i skolorna än Sverige, trots mindre nedlagda resurser, även när hänsyn tagits till socioekonomiska faktorer? Varför har andra länder högre läkartäthet än Sverige? Varför utbildas så få läkare i Sverige?

Ingenstans påstår jag att man inte får kritisera. Ingenstans säger jag att vi inte får spara på andra områden. Ta och lägg ner halmgubbarna nu, det blir tjatigt.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem

Därför att PISA är ett prov som helt saknar värde för den som skriver det. Att den svenska skolan som präglas av lågt diciplintänk resulterar i låga resultat på ett, för eleven, fullständigt meningslöst prov är inte konstigt. Det säger inte särskilt mycket om vad samhället får tillbaka på investeringen.

Nåväl att PISA är ett meningslöst prov men korrelationen mellan disciplin och höga betyg är knappast något att hänga i granen. Lite slött om bestraffning i skolan.

Jag vet inte om du spelar dum eller om det faktiskt står stilla i tankeverkstaden. Det är enklare att förändra villkoren för uppehållstillstånd än att spara pengar i välfärden utan att det går ut över kvalitet eller personal. Ingenstans påstår jag att vi inte ska försöka effektivisera i andra budgetposter, men det är enkla miljarder att hämta hem i invandringspolitiken.

Om vi bortser ifrån den omotiverade otrevligheten, Henrik har ju givetvis rätt i det hen säger så tar vi dumheten.

Ska vi skära 2% av flyktingbudgeten så räcker det med att skära mindre än 2% det är bara det att man inte vet vilka som ska skäras bort och den två 2% minskningen kan förstås bli en ökning av totalkostnaden om man missar med kniven.

Om man nu inte vill ta till klassikern rasism, då blir det genast lättare.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Huzzbutt:

Om vi bortser ifrån den omotiverade otrevligheten, Henrik har ju givetvis rätt i det hen säger så tar vi dumheten.

Ska vi skära 2% av flyktingbudgeten så räcker det med att skära mindre än 2% det är bara det att man inte vet vilka som ska skäras bort och den två 2% minskningen kan förstås bli en ökning av totalkostnaden om man missar med kniven.

Om man nu inte vill ta till klassikern rasism, då blir det genast lättare.

Krav med självförsörjning utan bidrag från staten från dag ger ett bra socialdarwinistisk resultat som gynnar vår ekonomi. Problemet med många politiker och ekonomer idag är att de är humanistpack som inte kan koppla ifrån sig deras trosuppfattningar från ekonomi.

Liksom flyktingar kan vara det som räddar sverige och det kan även vara det motsatta. Antalet flyktingar är inte det intressanta utan hur väl de bidrar till vårt samhälle. Så min åsikt är att ekonomer som säger att vi kan ta in x antal flyktingar borde söka ett annat jobb, nu har de dock ofta begränsat utrymme för att förklara sig tydligare och därmed får förenkla.

Ska man jämföra flyktingar idag emot förr, så är precis som jag nämnde ovanför antalet flyktingar ett dåligt måttstock. Istället ska man se vad konsekvenserna är. Ser man på sverige idag så blir enklare jobb bara tuffare och tuffare att få. Fast staten betalar arbetsgivare runt 18000:-månaden om de anställer en ny nyanländ flykting istället för en svensk person så har flyktingar väldigt hög arbetslöshet.
http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetsgivare/Arbetsgivar...

När personen sedan inte uppfyller villkoren för instegsjobb tar nystartjobb över, precis som för "alla andra svenskar". Detta resulterar i att vår arbetsmarknad inte har ett skvatt med marknadsekonomi att göra, detta är i sin tur en annan bra fråga hur vi ska lösa.

Min poäng är dock att vi inte har behov av att importera personer där det idag och de närmsta seklen är ont om jobb. (såvida ingen större katastrof händer)
Att jämföra att vi släppte in betydligt fler personer med rätt bakgrund för arbetsmarknaden tidigare är en mycket dum jämförelse.

Mitt påstående är att vi till exempel inte behöver ta in väldigt många flyktingar som kan köra lastbil, för om behovet av sådan arbetskraft finns så kommer många åka hit ändå. Tar man bara en titt ut ut på åkerier så ser man dessutom att mitt påstående stämmer, detsamma gäller andra jobb som snickare m.m.
För lite mer tekniska arbeten, ja där behöver man inte kunna svenska. Så personen kan fixa sin utbildning någon annanstans och komma hit färdigutbildad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Krav med självförsörjning utan bidrag från staten från dag ger ett bra socialdarwinistisk resultat som gynnar vår ekonomi. Problemet med många politiker och ekonomer idag är att de är humanistpack som inte kan koppla ifrån sig deras trosuppfattningar från ekonomi.

Bra inledning.

krav på självförsörjning utan bidrag från staten ger effekten att man har ett krav på självförsörjning. Inget mer, inte ett jota mer. Det här är förstås rätt enkelt, de förbannade humanistekonomerna som sitter och utfärdar bullor i sina tempel kan nämligen skilja på skapande av mervärde och fördelning av redan existerande resurser inom systemet.

De böneutropande ekonomerna är också medvetna om att de transfereringar som krävs inte bara för att hålla delar av Sverige i liv utan även hålla nere arbetslösheten på sina områden endast kan utformas som stöd till konsumtion, nesliga EU kan man lugnt säga.

Skrivet av anon159643:

Liksom flyktingar kan vara det som räddar sverige och det kan även vara det motsatta. Antalet flyktingar är inte det intressanta utan hur väl de bidrar till vårt samhälle. Så min åsikt är att ekonomer som säger att vi kan ta in x antal flyktingar borde söka ett annat jobb, nu har de dock ofta begränsat utrymme för att förklara sig tydligare och därmed får förenkla.

Ja det vore förstås väl om folk som budgeterade för utgifter och inkomster försvann så att man slapp sånt trams, nu kommer det förstås inte hända utan det kommer att ligga budgetar som grund för beslut.

Skrivet av anon159643:

Ska man jämföra flyktingar idag emot förr, så är precis som jag nämnde ovanför antalet flyktingar ett dåligt måttstock. Istället ska man se vad konsekvenserna är. Ser man på sverige idag så blir enklare jobb bara tuffare och tuffare att få. Fast staten betalar arbetsgivare runt 18000:-månaden om de anställer en ny nyanländ flykting istället för en svensk person så har flyktingar väldigt hög arbetslöshet.
http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetsgivare/Arbetsgivar...

Nu blandar du ihop äpplen päron och bananer.

Okvalificerade arbeten har ökat de senaste åren i Sverige: turismnäringen. Andelen i högskoleutbildning svarar ej heller mot marknadens behov av högskoleutbildning, högskoleutbildning och studielån är i mångt och mycket en arbetsmarknadsåtgärd som har lett till överkvalificerad arbetskraft. Men visst finns det kvalificerade yrken som behöver mer arbetskraft, synd dock att inte heller de infödda tillgodoser behovet.

Skrivet av anon159643:

När personen sedan inte uppfyller villkoren för instegsjobb tar nystartjobb över, precis som för "alla andra svenskar". Detta resulterar i att vår arbetsmarknad inte har ett skvatt med marknadsekonomi att göra, detta är i sin tur en annan bra fråga hur vi ska lösa.

Ja vissa reformer fungerar inte så enkelt är det, nu är dock inte alla flyktingar anställda inom den reform du tidigare tagit upp, utan snarare anställda under mer normala former.

Den Svenska arbetsmarknaden har med marknadsekonomi att göra, arbetsmarknadspolitiska åtgärder genom direkta subventioner till företag har det inte, skilj på dem.

Skrivet av anon159643:

Min poäng är dock att vi inte har behov av att importera personer där det idag och de närmsta seklen är ont om jobb. (såvida ingen större katastrof händer)
Att jämföra att vi släppte in betydligt fler personer med rätt bakgrund för arbetsmarknaden tidigare är en mycket dum jämförelse.

Mitt påstående är att vi till exempel inte behöver ta in väldigt många flyktingar som kan köra lastbil, för om behovet av sådan arbetskraft finns så kommer många åka hit ändå. Tar man bara en titt ut ut på åkerier så ser man dessutom att mitt påstående stämmer, detsamma gäller andra jobb som snickare m.m.
För lite mer tekniska arbeten, ja där behöver man inte kunna svenska. Så personen kan fixa sin utbildning någon annanstans och komma hit färdigutbildad.

Tillbaks till stenåldern, Behovet av arbetskraft idag är detsamma som det var i början av 70-talet. Skillnaden då mot nu är så trist att vi inte har sambeskattning. återkoppling här är återigen den Svenska befolkningens oförmåga att para sig tillräckligt mycket ett problem som kommer att leda till sänkt effektivitet på arbetsmarknaden om det inte som nu pareras med utlandsfödda.

Apropå utbildningen så har vi redan ett inflöde av utbildad arbetskraft som inte utnyttjas för att man brister i hanteringen av dem.

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

§ 1.1 Var trevlig och respektera andra.
§ 1.2 Uttalanden som kan uppfattas som stötande eller kränkande är inte tillåtna. Argumentera gärna, men låt det inte spåra ur till pajkastning.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Huzzbutt:

Bra inledning.

krav på självförsörjning utan bidrag från staten ger effekten att man har ett krav på självförsörjning. Inget mer, inte ett jota mer. Det här är förstås rätt enkelt, de förbannade humanistekonomerna som sitter och utfärdar bullor i sina tempel kan nämligen skilja på skapande av mervärde och fördelning av redan existerande resurser inom systemet.

De böneutropande ekonomerna är också medvetna om att de transfereringar som krävs inte bara för att hålla delar av Sverige i liv utan även hålla nere arbetslösheten på sina områden endast kan utformas som stöd till konsumtion, nesliga EU kan man lugnt säga.

Krav på självförsörjning innebär att de kan ta hand om sig själva och vi får in personer med de bästa förutsättningarna.

Skrivet av Huzzbutt:

Nu blandar du ihop äpplen päron och bananer.

Okvalificerade arbeten har ökat de senaste åren i Sverige: turismnäringen. Andelen i högskoleutbildning svarar ej heller mot marknadens behov av högskoleutbildning, högskoleutbildning och studielån är i mångt och mycket en arbetsmarknadsåtgärd som har lett till överkvalificerad arbetskraft. Men visst finns det kvalificerade yrken som behöver mer arbetskraft, synd dock att inte heller de infödda tillgodoser behovet.

Trams att prata om högskoleutbildningar. För kvalificerat arbete har inte ett skvatt med att ha gått någon högskoleutbildning, kvalificerat arbete är snarare att inneha en viss spetskompetens.
Inom vissa områden räcker inte den inhemska arbetskraften till, men vi har t.o.m. nästan fri rörlighet inom EU. Så folk kan enkelt komma hit och ta dessa jobb, där staten borde göra är att ta några miljarder från flyktingpolitiken och istället annonsera efter arbetskraft i de sämre ställda EU-länderna? Kanske staten kan bidra med gratis bussresa för duktiga arbetare därifrån och hit? Baltikum, Polen och Rumänien med flera kan säkert avvara oss några miljoner duktiga arbetare.
Min poäng är att det är trams att prata om att vi har behov av fler invånare, detta är superenkelt att fixa. Vår arbetsmarknadspolitik med kollektivavtal etc motverkar dock utländska personer att konkurrera med bland annat sänkta löner. Jag själv tror att staten inte behöver satsa en enda krona för att detta ska ske, så vi kan spara in på bussarna från de fattigare länderna och enbart med politik göra det enklare för dem att söka jobb här.

Skrivet av Huzzbutt:

Tillbaks till stenåldern, Behovet av arbetskraft idag är detsamma som det var i början av 70-talet. Skillnaden då mot nu är så trist att vi inte har sambeskattning. återkoppling här är återigen den Svenska befolkningens oförmåga att para sig tillräckligt mycket ett problem som kommer att leda till sänkt effektivitet på arbetsmarknaden om det inte som nu pareras med utlandsfödda.

Behovet av arbetskraft samma idag som på 70talet? Öhh, upplevde du ens 70talet för det verkar inte så..

Arbetsmarknaden har förändrats radikalt, vårt behov av personer likaså, där vi har gått emot ett elitsamhälle där vissa kommer utanför. Frågan på vilket sätt radikalt. Ja det räcker inte längre med gått ut högstadiet för att vara säker på att få ett bra arbete. Folk stannar inte kvar på arbeten lika länge, det var inte alls ovanligt att båda föräldrarna jobbade på samma fabrik där barnen sedan gjorde detsamma.
Bemanningsföretag och arbetsgivare med liknande krav har blivit vanligare, osäkerheten på jobbet är stor för väldigt många idag, m.m. Jordbruket som sysselsatte väldigt många behöver man knappt nämna m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Krav på självförsörjning innebär att de kan ta hand om sig själva och vi får in personer med de bästa förutsättningarna.

Det innebär dock inte en samhällsekonomisk vinst.

Skrivet av anon159643:

Trams att prata om högskoleutbildningar. För kvalificerat arbete har inte ett skvatt med att ha gått någon högskoleutbildning, kvalificerat arbete är snarare att inneha en viss spetskompetens.

Ja alla kan hitta på egna definitioner för begrepp, kvalificerat arbete är närapå synonymt med yrke och yrke är som alla vet en kompetens godkänd av utomstående. Spetskompetenser finns det väl 3-4 stycken av på en årskull.

Skrivet av anon159643:

Inom vissa områden räcker inte den inhemska arbetskraften till, men vi har t.o.m. nästan fri rörlighet inom EU. Så folk kan enkelt komma hit och ta dessa jobb, där staten borde göra är att ta några miljarder från flyktingpolitiken och istället annonsera efter arbetskraft i de sämre ställda EU-länderna. Kanske staten kan bidra med bussresa för duktiga arbetare därifrån och hit? Baltikum, Polen och Rumänien m.flr kan säkert avvara oss några miljoner duktiga arbetare.

Varför inte ordna med de rent administrativa problem som flyktingar dras med så att de kan komma ut i arbete, verkar helt klart bättre än annonskampanjer.

Skrivet av anon159643:

Behovet av arbetskraft samma idag som på 70talet? Öhh, upplevde du ens 70talet för det verkar inte så..

Jag sa väl det tidiga 70-talet? Du vet tiden direkt efter att sambeskattning avskaffats, innan förskola och vården började byggas ut? Toppen i arbetskraftsbehov var under devavlerings och inflationstiden nu har behovet återgått till nivåerna före den nationalekonomiska dopingen.

Skrivet av anon159643:

Arbetsmarknaden har förändrats radikalt, vårt behov av personer likaså, där vi har gått emot ett elitsamhälle där vissa kommer utanför.Frågan på vilket sätt radikalt. Ja det räcker inte längre med gått ut högstadiet för att vara säker på att få ett bra arbete. Folk stannar inte kvar på arbeten lika länge, det var inte alls ovanligt att båda föräldrarna jobbade på samma fabrik där barnen sedan gjorde detsamma.
Bemanningsföretag och arbetsgivare med liknande krav har blivit vanligare, osäkerheten på jobbet är stor för väldigt många idag, m.m. Jordbruket som sysselsatte väldigt många behöver man knappt nämna m.m.

Ja arbetsmarknaden ar förändrats genom lagstiftning, de faktiska behoven på arbetsmarknaden har till viss del förändrats av mindre driftsenheter men summan av arbetsmarknaden är förvånansvärt oförändrad, det skulle vara att industrijobben backat och servicejobb samt vård och omsorg har ökat. Mer än så är det inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ingenstans påstår jag att man inte får kritisera. Ingenstans säger jag att vi inte får spara på andra områden. Ta och lägg ner halmgubbarna nu, det blir tjatigt.

Så, förhållandena med PISA är inte desamma överallt i världen? Det här har ju diskuterats mängder med gånger, och kontentan blir om det inte kan påverka mitt betyg positivt så skiter jag i det. *Grym inställning*

Det är väl snarast än mer enkla miljarder att hämta hem om man förändrar ersättningsnivåerna för försörjningsstödet? Är det rimligt att personer utan motkrav ska få den ersättning man får? Vi var ju inne på studiemedel, vilket är pengar man får _låna_. Sen om man vill hitta enkla pengar, slopat avdrag för ränteutgifter?

Lyssnade du på Åkesson igår då, sämre koll på siffrorna hos ledande företrädare får vi leta med ljus och lykta efter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Så, förhållandena med PISA är inte desamma överallt i världen?

Nej. En liten innovativ, exportdriven industrination har andra behov och metoder än länder med stora jordbrukssektorer eller masstillverkning.

Skrivet av Henrik21:

Det här har ju diskuterats mängder med gånger, och kontentan blir om det inte kan påverka mitt betyg positivt så skiter jag i det. *Grym inställning*

Jag tycker inte heller att attityden är mycket att hurra åt, men det gör inte PISA till ett bättre verktyg för att avgöra hur bra skolväsendet är.

Skrivet av Henrik21:

Det är väl snarast än mer enkla miljarder att hämta hem om man förändrar ersättningsnivåerna för försörjningsstödet? Är det rimligt att personer utan motkrav ska få den ersättning man får? Vi var ju inne på studiemedel, vilket är pengar man får _låna_. Sen om man vill hitta enkla pengar, slopat avdrag för ränteutgifter?

Jag vet inte riktigt vem du försöker övertyga om att jag inte tycker att vi kan göra annat än att minska asyl- och anhöriginvandringen. Vad gäller ränteavdragen så ska man nog vara lite försiktig, det finns en väldans massa svenskar vars ekonomi går ihop tack vare dessa avdrag.

Jag ställer upp på att försörjningsstöd (en del av det åtminstone) ska vara ett lån där undantag gäller för de som inte har en reell chans att försörja sig själva p.g.a. sjukdom eller medicinsk diagnos.

Skrivet av Henrik21:

Lyssnade du på Åkesson igår då, sämre koll på siffrorna hos ledande företrädare får vi leta med ljus och lykta efter.

Jag gjorde det.

"Ni säger ju att det ska kosta X kronor - en siffra som ni kommit fram till med underlag från Riksdagens utredningstjänst - men vi har själva tagit fram en alternativ siffra tillsammans med regeringskansliet som ditt parti inte fått sätta sig in i på förhand och vi tänker inte förklara hur vi har räknat. Vad säger du om skillnaden mellan din siffra och våra siffror?" (jag parafraserar)

Tycker du att det är ett professionellt sätt att agera på som utfrågare? Vad kan Åkesson säga annat än att han har förtroende för att de egna siffrorna stämmer? Ska man attackera med siffror och uträkningar så är det väl mer än rimligt att den man tänker attackera får en chans att på förhand gå igenom dem?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Kan vara en aningen svårt att ha koll på siffror som man ej har fått tagit del av och inte behöver du leta med ljus och lykta för att finna riksdagsledamöter som har dålig koll på siffror, räcker med att lyssna 2 minuter på Romson, Löfven eller Lööf.

Om du verkligen vill veta själva definitionen av att inte hålla koll på siffror kan du titta på FI, som inte ens har en egen budget för den politik de proklamerar för.

Permalänk
Medlem

Tycker du att det är ett professionellt sätt att agera på som utfrågare? Vad kan Åkesson säga annat än att han har förtroende för att de egna siffrorna stämmer? Ska man attackera med siffror och uträkningar så är det väl mer än rimligt att den man tänker attackera får en chans att på förhand gå igenom dem?

Intervjuer ska aldrig ske på den intervjuades villkor.

Skrivet av whimsy191:

Kan vara en aningen svårt att ha koll på siffror som man ej har fått tagit del av och inte behöver du leta med ljus och lykta för att finna riksdagsledamöter som har dålig koll på siffror, räcker med att lyssna 2 minuter på Romson, Löfven eller Lööf.

Om du verkligen vill veta själva definitionen av att inte hålla koll på siffror kan du titta på FI, som inte ens har en egen budget för den politik de proklamerar för.

Var det någon som såg Gudrun Schyman i utfrågningen kring FI ekonomiska politik? I de ställen där Jimmy ramlade omkull av förvirring lät hon förklara sig på ett professionellt sätt och den politik som ifrågasattes i reportaget kunde hon enkelt avfärda för vad den var: nitpicking. Det är förövrigt rätt intressant att FI som ett undantag har en gigantisk reformlista och det var väl tämligen larvigt att Schyman i tv behöver förklara att de inte förväntar sig få igenom allt på en mandat period eller två.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

"Ni säger ju att det ska kosta X kronor - en siffra som ni kommit fram till med underlag från Riksdagens utredningstjänst - men vi har själva tagit fram en alternativ siffra tillsammans med regeringskansliet som ditt parti inte fått sätta sig in i på förhand och vi tänker inte förklara hur vi har räknat. Vad säger du om skillnaden mellan din siffra och våra siffror?" (jag parafraserar)

SVT hade inte riktigt rätt med sina siffror https://twitter.com/svtdinrost/status/504565758886948865

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Intervjuer ska aldrig ske på den intervjuades villkor.

Var det någon som såg Gudrun Schyman i utfrågningen kring FI ekonomiska politik? I de ställen där Jimmy ramlade omkull av förvirring lät hon förklara sig på ett professionellt sätt och den politik som ifrågasattes i reportaget kunde hon enkelt avfärda för vad den var: nitpicking. Det är förövrigt rätt intressant att FI som ett undantag har en gigantisk reformlista och det var väl tämligen larvigt att Schyman i tv behöver förklara att de inte förväntar sig få igenom allt på en mandat period eller två.

Om det uttalandet har någon som helst förankring till verkligheten så borde det visa sig på valdagen med en högre andel röster för FI än för SD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av whimsy191:

Om det uttalandet har någon som helst förankring till verkligheten så borde det visa sig på valdagen med en högre andel röster för FI än för SD.

Nåja det måste först visa sig att verklighetsförankring korrelerar med röstantalet. Det är förstås inte heller särskilt intressant SD och dess anhängare ska inte kasta sten i glashus och bör hålla sig borta från att bedöma andras ekonomiska politik innan deras alkemister har hittat den vises sten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nej. En liten innovativ, exportdriven industrination har andra behov och metoder än länder med stora jordbrukssektorer eller masstillverkning.

Jag tycker inte heller att attityden är mycket att hurra åt, men det gör inte PISA till ett bättre verktyg för att avgöra hur bra skolväsendet är.

Jag vet inte riktigt vem du försöker övertyga om att jag inte tycker att vi kan göra annat än att minska asyl- och anhöriginvandringen. Vad gäller ränteavdragen så ska man nog vara lite försiktig, det finns en väldans massa svenskar vars ekonomi går ihop tack vare dessa avdrag.

Jag ställer upp på att försörjningsstöd (en del av det åtminstone) ska vara ett lån där undantag gäller för de som inte har en reell chans att försörja sig själva p.g.a. sjukdom eller medicinsk diagnos.

Jag gjorde det.

Konstigt nog så verkar ju länder så som Finland, Hong Kong, Shanghai, Taiwan ligga långt över Sverige. För dessa hör ju inte alls till den första kategorin. Varför har inte PISA-studien samma inverkan även där, där det inte heller avspeglas i betygssättning...

Vill man raljera så kan man väl säga att friskoleexplosionen hänger samman med de sjunkande kunskaperna.

Du vill inte hålla med om att 2% utav 250 miljarder är mer än 2% av 40? Eller har jag missuppfattat dina uttalanden helt?

Ränteavdragens vara eller inte vara har ju diskuterats länge, och ett skatteavdrag för att stödja vissa på det sättet är inte bra. Att räkna hem sin ekonomi endast pga avdrag är inte en hållbar situation. Dagens skattesystem är ett lapptäcke med massa möjliga avdrag (för vissa). Bättre vore bort med alla avdragsmöjligheter, sänkt skatt generellt.

Fast har du sjukdomar så är det väl inte försörjningsstöd som är aktuellt i första hand?

Hur brukar journalister fråga ut personer? Det vanliga är ju att det sker på detta sättet, eller har du aldrig varit intervjuad av tidning/media? Det är sällan/aldrig man får se/läsa frågor i förväg, även om man ber om det.

Skrivet av whimsy191:

Vilket är helt vanligt förfarande när det handlar om journalister och intervjuer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Nåja det måste först visa sig att verklighetsförankring korrelerar med röstantalet. Det är förstås inte heller särskilt intressant SD och dess anhängare ska inte kasta sten i glashus och bör hålla sig borta från att bedöma andras ekonomiska politik innan deras alkemister har hittat den vises sten.

Noterat, vi inväntar tills Gudrun har nyktrat till efter att ha druckit ur den flammande bägaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Konstigt nog så verkar ju länder så som Finland, Hong Kong, Shanghai, Taiwan ligga långt över Sverige. För dessa hör ju inte alls till den första kategorin. Varför har inte PISA-studien samma inverkan även där, där det inte heller avspeglas i betygssättning...

Vill man raljera så kan man väl säga att friskoleexplosionen hänger samman med de sjunkande kunskaperna.

Du vill inte hålla med om att 2% utav 250 miljarder är mer än 2% av 40? Eller har jag missuppfattat dina uttalanden helt?

Ränteavdragens vara eller inte vara har ju diskuterats länge, och ett skatteavdrag för att stödja vissa på det sättet är inte bra. Att räkna hem sin ekonomi endast pga avdrag är inte en hållbar situation. Dagens skattesystem är ett lapptäcke med massa möjliga avdrag (för vissa). Bättre vore bort med alla avdragsmöjligheter, sänkt skatt generellt.

Fast har du sjukdomar så är det väl inte försörjningsstöd som är aktuellt i första hand?

Hur brukar journalister fråga ut personer? Det vanliga är ju att det sker på detta sättet, eller har du aldrig varit intervjuad av tidning/media? Det är sällan/aldrig man får se/läsa frågor i förväg, även om man ber om det.

Vilket är helt vanligt förfarande när det handlar om journalister och intervjuer.

Jo det är sant, eftersom SD har andra siffror än regeringskansliet så har ju givetvis SD fel.