Val 2014: har ni ställt in er på något parti och varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

Du säger alltså att oavsett hur många miljoner extra offentliga sektorn får kommer vi inte få fler läkare på våra Vårdcentraler och andra inrättningar?
Vad jag hört så kostar stafettläkare mer än vad fast anställda läkare i längden, och ger en betydligt sämre service och ibland rent av farligt, då de inte ens är närvarande. Och ibland verkar helt inkompetenta:

"Strokedrabbad tvingades vänta 16 timmar på vård"
"Det var på onsdagskvällen den andre juli som Ingemar Karlsson skulle bre en macka och misslyckades.
– Handen följde inte med. Min första tanke var stroke, så jag åkte till vårdcentralen direkt.

Läkaren som tog emot honom lovade att det inte var tal om någon hjärnskada, och uppmanade Ingemar att stretcha. Men väl hemma kunde Ingemar inte röra handen alls och tog då en taxi till akuten på Södersjukhuset."

Om det är är framtidens Sverige då allt hopp ligger på invandringen och deras spetskompetens så känns det ju rent av helt onödigt att rösta för då går det inte att lita på att något parti styr upp välfärden.

Jag har inte förespråkat stafettläkare men om du ger vården mer pengar till stafettläkare så kommer den gruppen förstås att öka. Det finns nämligen ingen läkarreserv att ta i från oavsett hur mycket pengar som pytsas in så kommer inga läkare att uppstå ur tomma intet.

Skrivet av Valiumballong:

Arbetslöshet har väldigt lite att göra med åldrande (till skillnad från sysselsättningsgrad). Man gör gott i att minnas att även invandrare blir gamla, fast med betydligt färre yrkesverksamma år. Vad vi behöver är fler personer i arbete under fler år, inte fler personer i arbete under färre år, vilket är fallet just nu. Etableringstiden är för lång, återvändandet är för lågt, omhändertagandet är för omfattande. Det håller inte att påpeka att svenskfödda barn inte arbetar på 20-25 år när deras kostnader i stort bärs av arbetande föräldrar.

Sverige byggs starkt av arbete.

Sverige byggs av kapitalintensiv förädling med få anställda och goda vinstmarginaler. Sysselsättning i den mån den inte är direkt statlig eller kommunal tenderar likväl att vara det hur som helst.

Skrivet av cd-rw:

Är det inte obalanserat att säga att det inte finns utrymme för löften utan att allt går till invandringsmottagande? Klart man ska lägga en del på det men det måste finnas en balans mot andra områden. Sen läste jag nu att flera skattehöjningar även planeras för att klara detta:
http://www.expressen.se/nyheter/val2014/planerar-ny-skatt-for...

Borgs budget var underfinansierad när den las, hade Borg under föregående år upprätthållit överskottsmålet så skulle det dock inte ha varit ett problem, men nu väljer Borg att skylla på flyktingmottagande.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Huzzbutt:

Jag har inte förespråkat stafettläkare men om du ger vården mer pengar till stafettläkare så kommer den gruppen förstås att öka. Det finns nämligen ingen läkarreserv att ta i från oavsett hur mycket pengar som pytsas in så kommer inga läkare att uppstå ur tomma intet.

Är väl bara att stanna valfri taxi, de framförs enligt media av läkare, raketforskare och liknande så ditt påstående stämmer inte.

http://www.dn.se/ledare/signerat/taxi-vem-hittas-bakom-ratten...

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Är väl bara att stanna valfri taxi, de framförs enligt media av läkare, raketforskare och liknande så ditt påstående stämmer inte.

http://www.dn.se/ledare/signerat/taxi-vem-hittas-bakom-ratten...

Med tanke på vad som betalas ut till hyrläkare så skulle väl landstingen ha råd att anställa de läkarutbildade du talarom. Den frågan är inte ekonomisk utan handlar enkom om att arbetet med transnationella eller internationella system för betyg och utbildningar haltar nåt förskräckligt. Visst är det så i vissa fall att den examinerande fackulteten sprängdes i luften för 11 år sedan men i mångt och mycket är det bara usel administration som ligger bakom och pengar råder det som sagt ingen brist på, de används för att betala bemanningsföretag dock.

Visa signatur

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Huzzbutt:

Med tanke på vad som betalas ut till hyrläkare så skulle väl landstingen ha råd att anställa de läkarutbildade du talarom. Den frågan är inte ekonomisk utan handlar enkom om att arbetet med transnationella eller internationella system för betyg och utbildningar haltar nåt förskräckligt. Visst är det så i vissa fall att den examinerande fackulteten sprängdes i luften för 11 år sedan men i mångt och mycket är det bara usel administration som ligger bakom och pengar råder det som sagt ingen brist på, de används för att betala bemanningsföretag dock.

Ja, pengarna är vi väldigt överens om att de inte är problemet här. Helt otroligt naivt att föreslå att pengaregn alltid ska lösa allt utom såklart invandringen och alla dess problem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Ja, pengarna är vi väldigt överens om att de inte är problemet här. Helt otroligt naivt att föreslå att pengaregn alltid ska lösa allt utom såklart invandringen och alla dess problem.

Då missuppfattade jag din mening helt enkelt. Pengaregn förefaller emellertid vara en del av klimatförändringar, de faller över Vesta och elbilsförsäljare iform av subventioner.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Vad är det med alla politiker egentligen?

De flesta säger att vi ska satsa väldigt många miljarder på att öka antalet lärare och samtidigt ge dem mer betalt, öka vårdpersonalen och troligen också ge dem mer betalt, öka antalet flyktingar som vi släpper in och då bygga nya bostäder åt så att de får plats, många pratar på att ge pensionärerna mer bidrag, några pratar om att satsa på föreningslivet.

Vad är politikerna som säger att nu jävlar anamma är det slut på de goda tiderna och vill i princip göra raka motsatsen till det ovanstående för att betala av statsskulden istället för att öka den? Därefter försöka förbättra näringslivet konkurrenskraft emot utlandet.

Allt prat om utbildning så finns idag internet och där kan ungdomar lära sig saker själva utan några lärare. Idag har alla rätt till 5år högskola om de ej har ändrat, vissa kan få dispens att få csn bidrag något år extra (läkare) efter det så har man runt 5 års doktorandstudier, min åsikt är att denna utbildning räcker. Visst man kan utbilda sig till man är runt 60år, men det blir tunga 5 år att dra in alla pengar som ens utbildning har kostat samhället.

Tillägg:
Varför pratar inget parti om att höja pensionsåldern nu innan valet? För detta är bland det viktigaste sverige kan göra nu för att behålla vårt välstånd. Och jag ser såklart att höjningen ska vara retroaktiv för de som redan har fått pension..

Permalänk
Medlem

Håll sverige svenskt

Visa signatur

I5-4460, R9:280X OC, B600W, 8gb HyperX och 120gb SSD/500GB WDBLUE

X5460@3.8ghz, GTX660, CMb600W, 4gb ddr2, XFX nForce 780i sli

Permalänk
Medlem

Vänsterfalangerna är ute och härjar igen. Förvånad man blir.

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk
Hedersmedlem

Om det stämmer vad som står på flashback så fick SVP 17 röster i valet här nere sist.
Det känns inte proportionerligt att en motdemonstration går till så här när sju(?) av jubelidioterna ska hålla ett tal för tomma läktare.

Helt ärligt så är jag rädd för SVP´s åsikter men det finns nog inget just nu som skrämmer mig mer än hatet, våldet och rasismen från de som av någon outgrundlig anledning identifierar sig som "vänster".

Skrivet av phixip:

Håll sverige svenskt

Håll = bevara misstänker jag? Tillväxten tryggad på högerflanken.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hoppas att det blir som jimmy säger. Att dom ska hjälpa syrierna osv men inte låta dom komma till sverige. Sverige har visat för sina grannar att dom tar emot invandrare, nu har vi gjort det så nu kan vi sluta.

Visa signatur

I5-4460, R9:280X OC, B600W, 8gb HyperX och 120gb SSD/500GB WDBLUE

X5460@3.8ghz, GTX660, CMb600W, 4gb ddr2, XFX nForce 780i sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan86c:

Vad är det med alla politiker egentligen?

Just nu verkar de vara lika kollriga som blivande föräldrar och det är något som i min upplevelse gäller dem alla oavsett färg. Hursomhelst.

Skrivet av Johan86c:

Vad är politikerna som säger att nu jävlar anamma är det slut på de goda tiderna och vill i princip göra raka motsatsen till det ovanstående för att betala av statsskulden istället för att öka den? Därefter försöka förbättra näringslivet konkurrenskraft emot utlandet.

Tillägg:
Varför pratar inget parti om att höja pensionsåldern nu innan valet? För detta är bland det viktigaste sverige kan göra nu för att behålla vårt välstånd. Och jag ser såklart att höjningen ska vara retroaktiv för de som redan har fått pension..

Det första handlar om skattehöjningar och det är väl inte så konstigt att de inte sker... Minskade transfereringar till utgifter skapar helt andra problem som ingen vill dras med eller ens kan hantera på ett vettigt sätt.

Pensionsåldern anser även jag ska höjas och har dryftat det ofta om vi bortser från de vanliga argumentet: avtagande nytta för företag att ha äldre anställda osv så är det bästa svaret jag fått att en ökning av pensionsåldern kräver att en diskrimineringsgrund och punkt i LAS skrivs om eller tas bort och det är rätten till att behålla anställning trots sjukdom.

Skrivet av phixip:

Håll sverige svenskt

Det misslyckades redan när Sverige bildades.

Skrivet av phixip:

Hoppas att det blir som jimmy säger. Att dom ska hjälpa syrierna osv men inte låta dom komma till sverige. Sverige har visat för sina grannar att dom tar emot invandrare, nu har vi gjort det så nu kan vi sluta.

Om syftet var att vi ska visa vad vi kan så kunde vi ha lagt ner efter 1945. Jag förmodar helt ogrundat att det främsta syftet aldrig varit att visa upp sig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Så invandringen tar oss tillbaka till industrisamhället och stoppar åldrandet på befolkningen eller är det något magiskt med denna invandring jag missar som ska ställa alla dessa problem till rätta?

Jag förstår inte vad det är du argumenterar mot här.

Du missade det jag avsåg.

Många orter har haft problem sedan industrisamhället och Facit gick utför. Men det har inte med invandring att göra, men det vill vissa "debattörer" inte inse.

Arbetslöshet har väldigt lite att göra med åldrande (till skillnad från sysselsättningsgrad). Man gör gott i att minnas att även invandrare blir gamla, fast med betydligt färre yrkesverksamma år. Vad vi behöver är fler personer i arbete under fler år, inte fler personer i arbete under färre år, vilket är fallet just nu. Etableringstiden är för lång, återvändandet är för lågt, omhändertagandet är för omfattande. Det håller inte att påpeka att svenskfödda barn inte arbetar på 20-25 år när deras kostnader i stort bärs av arbetande föräldrar.

Sverige byggs starkt av arbete.

Fast kostnaderna skenar för äldrevården, långt mer än försörjningsstöd. Men det är inte lika intressant att titta på?

Etableringstiden för Svensson är 25-30 år, och i vissa fall är det ju aldrig.

Skrivet av ilstallione:

Om det stämmer vad som står på flashback så fick SVP 17 röster i valet här nere sist.
Det känns inte proportionerligt att en motdemonstration går till så här när sju(?) av jubelidioterna ska hålla ett tal för tomma läktare.

Helt ärligt så är jag rädd för SVP´s åsikter men det finns nog inget just nu som skrämmer mig mer än hatet, våldet och rasismen från de som av någon outgrundlig anledning identifierar sig som "vänster".

Håll = bevara misstänker jag? Tillväxten tryggad på högerflanken.

Mm, för det är ju bara "vänsteridioterna" som pysslar med våld och hat? Någon såg inte det som hände i Stockholm sist.

Visa signatur

- MSI 550 Tomahawk - Ryzen 7 3700 X - 32 GB - (GTX280) - Corsair 850W - LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Fast kostnaderna skenar för äldrevården, långt mer än försörjningsstöd. Men det är inte lika intressant att titta på?

Och invandrarna skulle på något sätt vara immuna mot att åldras i Sverige? Har du en kalkyl på hur vi får mer pengar till äldrevården av dagens invandringsmodell?

Skrivet av Henrik21:

Etableringstiden för Svensson är 25-30 år, och i vissa fall är det ju aldrig.

Och de första 18-20 åren (eller längre) så bärs kostnaden för mat, husrum, kläder, m.m. av föräldrar i arbete. Att vissa infödda svenskar aldrig kommer i arbete är visserligen sant, men det är en förkrossande liten grupp. Att unga vuxna gör arbetsmarknadsentré vid runt 25 års ålder beror till tämligen stor del av att man väljer att utbilda sig på heltid istället för att arbeta direkt efter gymnasiet då man lever på ett litet bidrag och ett relativt stort lån (du vet, såna dära som betalas tillbaka).

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem

Och invandrarna skulle på något sätt vara immuna mot att åldras i Sverige? Har du en kalkyl på hur vi får mer pengar till äldrevården av dagens invandringsmodell?

Den kalkylen kallas i dagligt tal för marknadsekonomi.

Häng med nu, det är lite knepigt:

Minskar man marknadens storlek utan att minska behovet så går priserna upp. Vi kan se det med läkarna t ex. Behovet av läkare ökar men antalet läkare ökar inte och därmed stiger sjukvårdens kostnader för läkare i och med att dessa kan ta bättre betalt. Det här är inget konstigt vill vi ha en fungerande arbetsmarknad så måste vi ha en fungerande åldersnivå ty om antalet pensionärer fortsätter växa i otakt med befolkningen så kommer vi ha en kostnadsutveckling som överstiger behovsökningen.

Och de första 18-20 åren (eller längre) så bärs kostnaden för mat, husrum, kläder, m.m. av föräldrar i arbete. Att vissa infödda svenskar aldrig kommer i arbete är visserligen sant, men det är en förkrossande liten grupp. Att unga vuxna gör arbetsmarknadsentré vid runt 25 års ålder beror till tämligen stor del av att man väljer att utbilda sig på heltid istället för att arbeta direkt efter gymnasiet då man lever på ett litet bidrag och ett relativt stort lån (du vet, såna dära som betalas tillbaka).

De första 17,5 åren om vi räknar dagisinskolning vid 1,5 år och gymnasieavslut vid 18 så kostar barnet bara i utbildning minst 50t per termin. Om vi räknar med snitt fertiliteten blir det 194t per år. Med en snittinkomst i riket på ca 250t utgör den summan 40% av inkomsterna för ett snittpar.
Kostnaden för strumpor och sulky må upplevas som stor av föräldrar men den är inget mot kostnaden av utbildning och dagisplats.

Det är bra att vara ärlig när vi talar om kostnader, samhällsekonomiskt är kläder, mat och husrum ickefrågor det är den kommunala och storkommunala service som omger minderåriga som är en samhällskostnad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av A7X:

Snyggt argumentationsfel.

Skulle aldrig falla mig in att rösta på V. Främst p.g.a. deras positiva inställning till religionsfrihet men även av många andra anledningar.

För min del kommer jag antagligen rösta på M eller missnöjesrösta på SD.

Så man ska inte få tro vad man vill?

Visa signatur

sebbeboy -Vad är det som är så roligt med att sitta och navigera där med muspekaren? För det är väl det enda vettiga man kan göra i startmenyn?
Tvelander -För den är 10000000000x mer logisk än att sitta leta runt i ett satans fan fullscreen fönster med massa grafik och skit bajs som funkar kiss dåligt på PC.
Kör start8 nu annars får jag FLIPP på windows 8

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Huzzbutt:

Pensionsåldern anser även jag ska höjas och har dryftat det ofta om vi bortser från de vanliga argumentet: avtagande nytta för företag att ha äldre anställda osv så är det bästa svaret jag fått att en ökning av pensionsåldern kräver att en diskrimineringsgrund och punkt i LAS skrivs om eller tas bort och det är rätten till att behålla anställning trots sjukdom.

Nej, den bör inte höjas, när vi har så många som vill in på arbetsmarknaden.
"Den senaste månaden uppgick arbetslösheten till 7,1 procent, vilket var något lägre än samma månad föregående år. Totalt uppgick antalet arbetslösa personer till 379 700 personer. Den säsongsrensade siffran för arbetslösheten var 7,7 procent. "

Permalänk
Medlem

På tal om skolan och spekulationer?

Provocerade elever, kränkta elever, konflikter, diskriminering, mobbing, allmänt stökigt, suddgummikrig, mobiltelefoner som tar uppmärksamhet, usel arbetsmiljö, kritik/hot från föräldrar, vikarier, elever som hotar att anmäla när man sätter gränser, osv
Saker som en lärare får uppleva och även eleverna, sånt som på väldigt kort tid bränner ut speciellt lärare som försöker bry sig.
Lön, vad spelar det för roll om man får 35000 eller 45000 i lön om man mår dåligt bara att tänka på sitt jobb?

Jag vet inte hur det är att vara lärare men de första 2 läsåren jag gick i skolan var det knappt 10 elever i min klass, det var rena drömmen.
Flyttade sen, kom till en större skola där det var 20-25 elever i klassen, redan här blev det en mer orolig situation för mig.
Det här var på 80-talet så de yttre faktorer man hade då var betydligt mindre jämfört med idag, och det var mer respekt till lärarna.

Det enda jag tror skulle ge ett bättre skolklimat är mobilförbud, max 20 elever i varje klass och lite mer hårdhandskar mot elever.
Mobbare har det alltid funnits och de enda råden jag fick, "bry dig inte så slutar han"... vilket var den sämsta förslaget jag kunde få men vad visste man då. På den tiden så slapp man ju oftast hatet när man kom hem, idag finns det överallt(på nätet), och även lärarna mobbas mer öppet idag, de hade status en gång i tiden och det kan man inte få av pengar i en sån levande miljö.

Gustav Fridolin pratade ikväll om mer lön till lärarna men jag tror inte det räcker alls till en förändring, eller förbättring. Något radikalt behöver göras.
Och här passar inte kommentaren(från ett helt annat sammanhang men ändå):
”Ingen kommun ska kunna säga att vi har ingen infrastruktur för att ta emot flyktingar. Det bör vara en del av det kommunala uppdraget”, säger Erik Ullenhag.

Från flashback:

Hörsägen från lärare: "Hon uppskattar att 30-40% av hennes arbetstid går till lärande, resten är administration och polisarbete."

Från en elev:
"Minns att vi när jag gick i 9an mobbade en av de yngre lärarna genom att hela klassen började humma i harmoniska stämmor. Han kunde inte tillrättavisa någon eftersom det inte gick att urskilja vem som sjöng, dessutom var de flesta med på det. Hans ansikte blev rött och han hoppade och stampade av ilska, något som bara eggade oss att fortsätta. En gång gick vi så långt att vi bar ut honom ur klassrummet. Man väntade sig ett litet leende efter pojkstrecket, men hans chockade uppsyn vittnade bara om besvikelse och förnedran. Måste varit en fruktansvärd otacksam erfarenhet. Mobbing gäller inte bara elever emellan.
Skulle aldrig tänka mig vara lärare på grund/gymnasieskolan och den psykiska påfrestningen det bör innebära. Däremot borde komvuxlärare vara betydligt lättare. Vuxna elever som är livserfarna samt motiverade och engagerade i större utsträckning."

Dold text

Om läkare: De läkare som har en lön på säg 75000 brutto (47000 netto) efter 12 års utbildning och inte är nöjd har inte utbildat sig till att tjäna som läkare utan att tjäna pengar, "status" personer. Men det är min åsikt då jag personligen efterstävar mer skatt då jag egentligen inte behöver de 2000 som alliansen gett mig med sina skattesänkningar, men detta pengabehov är allt vanligare då vi måste köpa lycka. Läkare utan gränser klarar av att göra ett bra jobb till betydligt lägre löner för att de vill.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem

Har verkligen inte bestämt mig helt inför valet, men tror inte jag kommer rösta V eller S iaf. Men å andra sidan har jag inget förtroende för alliansen heller så jag vet i fan ärligt talat.

Visa signatur

Dator 1: EVGA SuperNOVA Gold 750W | DELL S2340L 23"" | Sapphire Radeon R9 280X Dual-X OC | Intel i5 4670k@4.4Ghz | Asus Z97-a | Samsung 830 128GB SDD | Corsair DDR3 1600mhz 8GB | Win 8.1 Pro | HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem

Första frågan är, ska äldrevården ha mer pengar?

Just ja, studielånen som betalas tillbaka istället för att göra som med försörjningsstödet (trots att den utbetalda summan är lägre). Prioriterat på rätt sätt?

Skrivet av Punnisher:

Om läkare: De läkare som har en lön på säg 75000 brutto (47000 netto) efter 12 års utbildning och inte är nöjd har inte utbildat sig till att tjäna som läkare utan att tjäna pengar, "status" personer. Men det är min åsikt då jag personligen efterstävar mer skatt då jag egentligen inte behöver de 2000 som alliansen gett mig med sina skattesänkningar, men detta pengabehov är allt vanligare då vi måste köpa lycka. Läkare utan gränser klarar av att göra ett bra jobb till betydligt lägre löner för att de vill.

Fast det är ju 5½ års utbildning, resterande är ju trots allt vidareutbildning när man väl är anställd som läkare och har leg. Annars finns det många utbildningar som kan sägas vara långa om man räknar med intern vidareutbildning.

Med tanke på de arbetstider som det pratas om för stafettläkarna så är det rätt bra förtjänst per nerlagd timme och kan förstå varför det inte lockar med att anställas istället. Mer arbetstid/jourer och lägre lön.

Visa signatur

- MSI 550 Tomahawk - Ryzen 7 3700 X - 32 GB - (GTX280) - Corsair 850W - LG W2600HP BF

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Henrik21:

Mm, för det är ju bara "vänsteridioterna" som pysslar med våld och hat? Någon såg inte det som hände i Stockholm sist.

Hoppsan, du kunde se vad jag skriver?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Nej, den bör inte höjas, när vi har så många som vill in på arbetsmarknaden.
"Den senaste månaden uppgick arbetslösheten till 7,1 procent, vilket var något lägre än samma månad föregående år. Totalt uppgick antalet arbetslösa personer till 379 700 personer. Den säsongsrensade siffran för arbetslösheten var 7,7 procent. "

Ja vi har arbetslöshet att lösa den frågan löser emellertid inte frågan med ofinansierade pensioner eller den befolkningspyramiden som blev en kloss.
Vidare så kommer ej heller pensionärsavgångarna att lösa arbetslösheten för ett sådant resultat så krävs en perfekt matchning och det i sin tur förutsätter att de arbetslösa precis matchar de blivande pensionärernas humankapital.

[QUOTE="Punnisher;14818605"]På tal om skolan och spekulationer?

Provocerade elever, kränkta elever, konflikter, diskriminering, mobbing, allmänt stökigt, suddgummikrig, mobiltelefoner som tar uppmärksamhet, usel arbetsmiljö, kritik/hot från föräldrar, vikarier, elever som hotar att anmäla när man sätter gränser, osv
Saker som en lärare får uppleva och även eleverna, sånt som på väldigt kort tid bränner ut speciellt lärare som försöker bry sig.
Lön, vad spelar det för roll om man får 35000 eller 45000 i lön om man mår dåligt bara att tänka på sitt jobb?

Jag vet inte hur det är att vara lärare men de första 2 läsåren jag gick i skolan var det knappt 10 elever i min klass, det var rena drömmen.
Flyttade sen, kom till en större skola där det var 20-25 elever i klassen, redan här blev det en mer orolig situation för mig.
Det här var på 80-talet så de yttre faktorer man hade då var betydligt mindre jämfört med idag, och det var mer respekt till lärarna.

Det enda jag tror skulle ge ett bättre skolklimat är mobilförbud, max 20 elever i varje klass och lite mer hårdhandskar mot elever.
Mobbare har det alltid funnits och de enda råden jag fick, "bry dig inte så slutar han"... vilket var den sämsta förslaget jag kunde få men vad visste man då. På den tiden så slapp man ju oftast hatet när man kom hem, idag finns det överallt(på nätet), och även lärarna mobbas mer öppet idag, de hade status en gång i tiden och det kan man inte få av pengar i en sån levande miljö.

Gustav Fridolin pratade ikväll om mer lön till lärarna men jag tror inte det räcker alls till en förändring, eller förbättring. Något radikalt behöver göras.
Och här passar inte kommentaren(från ett helt annat sammanhang men ändå):
”Ingen kommun ska kunna säga att vi har ingen infrastruktur för att ta emot flyktingar. Det bör vara en del av det kommunala uppdraget”, säger Erik Ullenhag.

Från flashback:

Hörsägen från lärare: "Hon uppskattar att 30-40% av hennes arbetstid går till lärande, resten är administration och polisarbete."

Från en elev:
"Minns att vi när jag gick i 9an mobbade en av de yngre lärarna genom att hela klassen började humma i harmoniska stämmor. Han kunde inte tillrättavisa någon eftersom det inte gick att urskilja vem som sjöng, dessutom var de flesta med på det. Hans ansikte blev rött och han hoppade och stampade av ilska, något som bara eggade oss att fortsätta. En gång gick vi så långt att vi bar ut honom ur klassrummet. Man väntade sig ett litet leende efter pojkstrecket, men hans chockade uppsyn vittnade bara om besvikelse och förnedran. Måste varit en fruktansvärd otacksam erfarenhet. Mobbing gäller inte bara elever emellan.
Skulle aldrig tänka mig vara lärare på grund/gymnasieskolan och den psykiska påfrestningen det bör innebära. Däremot borde komvuxlärare vara betydligt lättare. Vuxna elever som är livserfarna samt motiverade och engagerade i större utsträckning."

Dold text
Dold text

Skolans största förändring är att den för mer än 40 år sedan gavs ansvaret att göra ett kunskapslyft för grupper som traditionellt sett haft små framgångar och detta har lustig nog inte blivit bättre. Det är något av en goddag yxskaft situation där det som var syftet helt har misslyckats och det beror nog på att syftet från början var fel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Första frågan är, ska äldrevården ha mer pengar?

Har vi fler äldre är det rimligt att vi behöver mer resurser för att upprätthålla kvalitén. Jag är den förste att efterfråga effektiviseringar, men nej, det kommer knappast att räcka.

Skrivet av Henrik21:

Just ja, studielånen som betalas tillbaka istället för att göra som med försörjningsstödet (trots att den utbetalda summan är lägre). Prioriterat på rätt sätt?

Jag är för att etableringsstödet ska följa samma modell som studielånet och betalas tillbaka. Vad är din poäng? Att invandringen får kosta vad den kostar eftersom andra saker i samhället också kostar? Eller att invandringen får kosta vad den kostar så länge det inte finns annat som kostar mer?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Branden i Sala kan vi förstås finna vara problematisk, men finns det någon ekonomisk nytta med att återinföra värnplikten för att mina riskerna med naturkatastrofer? Jag skulle nog säga nej här. Vi har inte den problematiska natur som fordrar en total beredskap. Sen så ska man ju tänka på att översvämningarna minskade drastiskt när älvarna reglerades.

En liten nyhet om läget i Halland nu:
"Halmstads kommun hade kunnat förebygga översvämningarna i Getinge och Åled redan för fyra år sedan. Då gjordes en detaljerad förstudie som visade vilka åtgärder som skulle kunna förhindra översvämningar i de drabbade områdena."
"Åtgärderna skulle kosta fem miljoner kronor, men kommunstyrelsen var inte beredd att betala - detta trots att Myndigheten för samhällsskydd och beredskap hade betalat hälften via statsbidrag" expressen sverigesradio
Som sagt, partierna har helt fel fokus, ända ner på kommun nivå. Väldigt märkligt att vi ens röstar på partier som inte ser långsiktigt.
Varför skulle värnplikt bara ställas mot krig och försvar. Många lär sig för första gången att arbeta i grupp under press och att ”ta order”, öka ansvarskänslan. Nu när skolan inte fungerar så bra som man vill.

Tillägga att man även får minnen för livet, upplevelser man kanske aldrig annars får uppleva, men om den ska vara 2 månader eller 6 månader eller mer, det kan man ju komma fram till om det skulle bli verklighet.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem

Har vi fler äldre är det rimligt att vi behöver mer resurser för att upprätthålla kvalitén. Jag är den förste att efterfråga effektiviseringar, men nej, det kommer knappast att räcka.

Nej Valiumballong du är inte den första att efterfråga effektiviseringar, ditt förslag är helt enkelt minskad effektivitet enligt grundläggande marknadsekonomisk tänk.

Jag är för att etableringsstödet ska följa samma modell som studielånet och betalas tillbaka. Vad är din poäng? Att invandringen får kosta vad den kostar eftersom andra saker i samhället också kostar? Eller att invandringen får kosta vad den kostar så länge det inte finns annat som kostar mer?

Ja det är förstås ett intressant förslag, skälet till att man i mångt och mycket inte "tvångsbelånar" människor är för att undvika att sätta dem i skuld på belopp de inte kan betala av, där administreringsavgiften överstiger nyttan.

Skrivet av Punnisher:

"Halmstads kommun hade kunnat förebygga översvämningarna i Getinge och Åled redan för fyra år sedan. Då gjordes en detaljerad förstudie som visade vilka åtgärder som skulle kunna förhindra översvämningar i de drabbade områdena."
"Åtgärderna skulle kosta fem miljoner kronor, men kommunstyrelsen var inte beredd att betala - detta trots att Myndigheten för samhällsskydd och beredskap hade betalat hälften via statsbidrag" expressen sverigesradio
Som sagt, partierna har helt fel fokus, ända ner på kommun nivå. Väldigt märkligt att vi ens röstar på partier som inte ser långsiktigt.
Varför skulle värnplikt bara ställas mot krig och försvar. Många lär sig för första gången att arbeta i grupp under press och att ”ta order”, öka ansvarskänslan. Nu när skolan inte fungerar så bra som man vill.

Tillägga att man även får minnen för livet, upplevelser man kanske aldrig annars får uppleva, men om den ska vara 2 månader eller 6 månader eller mer, det kan man ju komma fram till om det skulle bli verklighet.

Nu står det inte utskrivet vad Kommunens kostnad är men det kan vara så festligt att kommunen fattade rätt beslut.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur var det nu då? Var det dyrt med massinvandring från tredje världen, eller? Fredrik R har ju som bekant nyligen erkänt att det är dyrt att det inte finns utrymme för några andra reformer under en överskådlig framtid.

Har han fel när han säger att det är dyrt och att han inte kan ljuga om det längre? :>

Vore det så himla illa om vi gjorde som SD vill och tar emot ungefär samma antal per capita som länder som England, Finland eller Italien? Blir vi rasister då? Är isf alla andra länder som tar emot på den nivån, rasistiska? Om inte, varför?

Fredrik uppmanar oss att nu öppna våra hjärtan. Som om vi inte redan öppnat både våra hjärtan, plånböcker och gränser på vid gavel!

Men det är klart, är man som Fredrik R, stenrik kosmopolit, så är det säkert najs med en halv miljon arbetslösa afrikaner och araber som kan konkurera om att få städa, tvätta bilen, rensa poolen mm för noll och ingenting, när man med den stora arbetslösheten som ursäkt lyckats knäcka facken.

Synd att vi inte alla är rika kosmopoliter som kan isolera oss själva och våra barn från mångkulturens effekter, likt Fredrik R, övriga medlemmar i riksdagen och i princip samtliga journalister. Ännu mer synd att så många Svenssons fortfarande inte fattat hur det nya Sverige kommer att skilja sig mot det de växte upp i och därför fortsätter i samma lämmeltåg, över stupet.

Känner du att Sverige inte gör tillräckligt som har 3,5 ggr fler asylsökande per capita än Norge och 10 ggr fler än Finland? Rösta då på vilket parti som helst, utom SD, så "löser" det sig garanterat. Alla etablerade partierna vill ju vara "bäst i klassen"!

Känner du däremot att vi har en bomb av kostnader, kriminalitet och stora konflikter mellan ett splittrat Sverige som är nära att brisera och vill du dessutom göra någonting åt saken? Gå då och rösta på någon som vill ha förändring och inte ännu mer av samma.

Cheers!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Hoppsan, du kunde se vad jag skriver?

Jodå, men finner det intressant eller olustigt att det bara nämns en "sida". Sen är det ju uppenbart att rapporteringen från Skåne nu inte verkar stämma med verkligheten. Det här med vänstervriden media etc?

Fler resurser pga ökad volym är väl en sak, men ökade resurser pga vad då?

Pratade nu inte om etableringsstödet, utan försörjningsstödet. Men de stora kostnaderna i samhället är skola/utbildningsväsendet, därefter åldringsvård och relativt långt ner på listan försörjningsstödet.

Min poäng var varken det ena eller det andra, däremot att man innan man tittar på kostnaden bör titta på de stora posterna. Eller som vissa väljer att uttrycka sig, sila mygg och svälja kameler.

Skrivet av Punnisher:

Är det kommunernas ansvar att skydda enskilda fastighetsägares intressen? Knappast, utan kommunen har i det här fallet agerat helt rätt.

Har varit med om liknande händelser i mitt yrkesutövande, där enskilda vill lämpa över allt till kommunen (läs, vem som helst utom de själva). Fastighetsägares ansvar är med rätta stort för att undvika förutsägbara översvämningar, vilket det här ändå kan sägas vara då MSB presenterat utredning om det mm.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Henrik21:

Jodå, men finner det intressant eller olustigt att det bara nämns en "sida". Sen är det ju uppenbart att rapporteringen från Skåne nu inte verkar stämma med verkligheten. Det här med vänstervriden media etc?

Menar du verkligheten som i regnbågar, enhörningar och liknande eller menar du verkligheten som i verkligheten? Vad är det som inte stämmer och vem är det som säger att det inte stämmer enligt dig?

Edit: http://www.sydsvenskan.se/asikter/till-skillnad-fran-lukas-mo...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Blir ingen röstning för min del... Skulle bli tvingade att ta mig ledig från jobbet samt åka ner till Haag för att göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Blir ingen röstning för min del... Skulle bli tvingade att ta mig ledig från jobbet samt åka ner till Haag för att göra det.

Poströsta kan du göra redan nu om jag inte missminner mig. www.val.se så finns där en länk om hur man gör för att få material till att brevrösta ifrån utlandet.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Fler resurser pga ökad volym är väl en sak, men ökade resurser pga vad då?

För att förbättra äldrevården.

Skrivet av Henrik21:

Pratade nu inte om etableringsstödet, utan försörjningsstödet. Men de stora kostnaderna i samhället är skola/utbildningsväsendet, därefter åldringsvård och relativt långt ner på listan försörjningsstödet.

...Och?

Skrivet av Henrik21:

Min poäng var varken det ena eller det andra, däremot att man innan man tittar på kostnaden bör titta på de stora posterna. Eller som vissa väljer att uttrycka sig, sila mygg och svälja kameler.

Varför måste man begränsa sig till att göra det ena eller det andra? Kan vi inte spara på invandringen och samtidigt effektivisera på andra områden?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10