Ska köpa nytt nättverkskort - vad behöver jag tänka på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ska du använda ett grafikkort så har du bara pci ledigt med det moderkortet.

Jaha okej. Ja jag har ett grafikkort.
Vad är det som är standard på det modekortet(bilden)? Är det PCI?
Ska se om jag hittar nåt internt PCI intel kort då.

M3N78-Pro <Green> Spelar det någon roll här? Vad är det som standard, det är väl bättre att ha ungefär samma som man har?.

Är det också PCI här, eller är PCI-E standard?

När jag väl byter nätverkskort, hur gör jag det och vad behöver jag tänka på då?

edit: spelling

Permalänk
Rekordmedlem

Om du ska ha ett grafikort ska du ha ett nätverkskort med pci anslutning och stänga av det integrerade i bios.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sahxom:

Jaha okej. Ja jar har ett grafikkort.
Vad är det som är standard på det modekortet(bilden)? Är det PCI?
Ska se om jag hittar nåt internt PCI intel kort då.

M3N78-Pro <Green> Spelar det någon roll här? Vad är det som standard, det är väl bättre att ha ungefär samma som man har?.

Är det också PCI här, eller är PCI-E standard?

När jag väl byter nätverkskort, hur gör jag det och vad behöver jag tänka på då?

PCI är standard, PCI-E används nästan bara uteslutanden till grafikkort.
Bara att slö av strömmen o trycka dit de nya nätverkskort Det kan behövs drivrutiner också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du ska ha ett grafikort ska du ha ett nätverkskort med pci anslutning och stänga av det integrerade i bios.

Okej, då blir det PCI på båda, hur stänger jag av det andra i bios?

Skrivet av DAoG:

PCI är standard, PCI-E används nästan bara uteslutanden till grafikkort.
Bara att slö av strömmen o trycka dit de nya grafikkortet. Det kan behövs drivrutiner också.

Det är ett nytt nättverkskort jag ska ha, inte grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sahxom:

Det är ett nytt nättverkskort jag ska ha, inte grafikkort.

Skrev fel bara...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sahxom:

Vadå båda ? Du har 2 portar på moderkortet, en pci och en pcie, om du inte hittar var du stänger av det integrerade kortet själv så läs moderkortsmanualen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DAoG:

Skrev fel bara...

Alright, tack för hjälpen

Hur tar jag bort den gamla dock? Är osäker på var den ska sitta/vad min nuvarande är

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan inte ta bort det gamla, bara stänga av det, det är en del av moderkortet (om bilden du postat stämmer) .

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kan inte ta bort det gamla, bara stänga av det, det är en del av moderkortet (om bilden du postat stämmer) .

Jaha det är så det funkar x)

Då fattar jag

Då blir det att jag på nått sätt(får se hur det ser ut sen) tar LAN kabeln till det nya nätverkskortet inne i datan på PCI platsen?

http://imgur.com/dZgkj5g Här är en bild av hur det ser ut just nu.

Det blåa är där mitt GFX sitter, men det tar en del plats o det markerar det gula.

Det är alltså på det röda stället som jag sätter nätverkskortet då?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sahxom:

Jaha det är så det funkar x)

Då fattar jag

Då blir det att jag på nått sätt(får se hur det ser ut sen) tar LAN kabeln till det nya nätverkskortet inne i datan på PCI platsen?

http://imgur.com/dZgkj5g Här är en bild av hur det ser ut just nu.

Det blåa är där mitt GFX sitter, men det tar en del plats o det markerar det gula.

Det är alltså på det röda stället som jag sätter nätverkskortet då?

Ja om det ser ut som din bild.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=385#rparams=m=s18379574...

Tänker nog köra på den första, intel PRO för 214kr.

1. Kan jag ta bort den stora silvriga saken?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?g=79162 Den passar i mitt chassi, men vet ej om den stora saken stör.

2. Ska jag byta plats på mitt grafikkort och det nätverkskortet jag kommer skaffa? http://imgur.com/dZgkj5g Den röda markerar nätverkskortets plats och det gula är hur stor grafikkortet är, tänker att det kanske blockerar fläkten på Gfx lite.

3. Har ni några tips hur jag ska få in LAN kabeln in i chassit effektivt, så den kommer till nätverkskortet?

Permalänk
Rekordmedlem

Vilken silvrig sak är det du menar ? Plåten är för att skruva fast kortet i chassit.
Troligen är det dumt att flytta grafikkortet men det går nog om du vill.
Nätverkskabeln ska inte in i lådan, den ansluts från utsidan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fota bara inuti din dator med en blixt.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Fota bara inuti din dator med en blixt.

Håller på att ladda upp, segt nät dock, men är nog färdig om 5min elr så

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vilken silvrig sak är det du menar ? Plåten är för att skruva fast kortet i chassit.
Troligen är det dumt att flytta grafikkortet men det går nog om du vill.
Nätverkskabeln ska inte in i lådan, den ansluts från utsidan.

Våra datorer står upp med modekort på väggen, så det blir att dom pekar utåt, Då blir ju plåten sne mot vad vanliga uttagen är?

http://imgur.com/a/8mFsP Här är en album på hur min dator ser ut.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sahxom:

Våra datorer står upp med modekort på väggen, så det blir att dom pekar utåt, Då blir ju plåten sne mot vad vanliga uttagen är?

http://imgur.com/a/8mFsP Här är en album på hur min dator ser ut.

Det där är datorn byggd på Asrock 960GM-VGS3 FX eller hur ? i så fall kan du inte flytta grafikkortet, den tomma kortplatsen är pci och det är den du får använda till nätverkskortet, på bilden går nätverkskabeln på utsidan lådan och det ska den göra sedan du monterat i ett nätverkskort också, du ska bara flytta den från det integrerade till det nya kortet.

Du bör välja ett "lågt" kort så att du inte blockerar luften till grafikkortet lyckligtvis är de flesta kort låga idag så det är nog inget större problem att hitta ett sånt.
De här borde passa:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s183807972

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det där är datorn byggd på Asrock 960GM-VGS3 FX eller hur ? i så fall kan du inte flytta grafikkortet, den tomma kortplatsen är pci och det är den du får använda till nätverkskortet, på bilden går nätverkskabeln på utsidan lådan och det ska den göra sedan du monterat i ett nätverkskort också, du ska bara flytta den från det integrerade till det nya kortet.

Du bör välja ett "lågt" kort så att du inte blockerar luften till grafikkortet lyckligtvis är de flesta kort låga idag så det är nog inget större problem att hitta ett sånt.
De här borde passa:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s183807972

D-Link DGE-528T?

Permalänk
Medlem

Det luktar nästan, bara nästan, lite troll i den här tråden haha

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Det luktar nästan, bara nästan, lite troll i den här tråden haha

Well, har ingen kunskap om detta, bättre att fråga för mycket än för lite

Permalänk
Medlem

Guh vad ni krånglar
Köp http://www.inet.se/produkt/5409128/intel-pro-1000-gt-desktop-...
Sätt den i PCI porten som är under grafikkortet, den röda platsen som du markerat på bilden.
Den "stora silvriga saken" ska sitta fast i baksidan av chassit, du ser hur det sitter när du sätter i nätverkskortet.
(Du behöver inte ta loss den "stora silvriga saken", den glider på plats när du trycker i nätverkskortet)

Det kan hända att det redan sitter en "stor silvrig sak" på baksidan av chassit där nätverskkortet ska vara, ta bort den.

Kom ihåg att vara någorlunda ESD skyddad när du bökar i datorn Var försiktig.. peta INTE på något onödigt, och DAMMSUG INTE datorn om du tycker det är dammit.

Kom ihåg sedan att installera drivrutinerna som medföljer.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Guh vad ni krånglar
Köp http://www.inet.se/produkt/5409128/intel-pro-1000-gt-desktop-...
Sätt den i PCI porten som är under grafikkortet, den röda platsen som du markerat på bilden.
Den "stora silvriga saken" ska sitta fast i baksidan av chassit, du ser hur det sitter när du sätter i nätverkskortet.
(Du behöver inte ta loss den "stora silvriga saken", den glider på plats när du trycker i nätverkskortet)

Det kan hända att det redan sitter en "stor silvrig sak" på baksidan av chassit där nätverskkortet ska vara, ta bort den.

Kom ihåg att vara någorlunda ESD skyddad när du bökar i datorn Var försiktig.. peta INTE på något onödigt, och DAMMSUG INTE datorn om du tycker det är dammit.

Kom ihåg sedan att installera drivrutinerna som medföljer.

Alright, tack ESD skyddad? Typ hålla i chassit hela tiden?

Jag dammsuger datorn regelbundet, men med en liten sak med litet munstyckte.

Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sahxom:

Alright, tack ESD skyddad? Typ hålla i chassit hela tiden?

Jag dammsuger datorn regelbundet, men med en liten sak med litet munstyckte.

Tack för hjälpen

dammsug ska man inte göra. Risk man förstör datorn. min polare fick för sig det, sen var den datorn inte sig lik.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar