Dags för en Gamepad, vilken rekommenderar ni?

Permalänk
Medlem

Dags för en Gamepad, vilken rekommenderar ni?

Efter en tids fundering är det dags att införskaffa en liten plastkramare till datorn. Den senaste handkontrollen jag använde var den som följde med mitt Playstation 1 då man lirade Resident Evil och Final Fantasy tills klockorna stannade. Jag är som ni förstår totalt okunnig vad som hänt inom Gamepad utvecklingen sen dess, i synnerhet till PC.

Min tanke var att kunna köra Dark Souls I/II, Brothers; A tale of two sons och framtida racingtitlar med en kontroll då det verkar bäst lämpat.

Jag har läst lite omdömen och recensioner men jag vill gärna höra vad ni som kör med Gamepad på enbart PC tycker (jag vill dock tillägga att jag inte köper Logitech produkter, det är inte p.g.a. kvalitet eller prestanda utan för att jag avskyr deras estetik).

Så vilken/vilka använder ni själva och varför? tack på förhand.

Visa signatur

| Asus Z97-A | Intel i7 4790k | CM Hyper 212 Evo | Asus GTX 970 Strix 4GB | Corsair Vengeance 16GB DDR3 1600MHz |

| ADATA SP900 256GB | WD Green 1TB | EVGA Supernova G2 750W | Fractal Design Define R4 |

| QPAD QH-85 | QPAD MK-80 | Corsair Raptor M40 |

Permalänk

Använder xbox360 padda, funkar kanon i dom tiotalet spel jag har testat med.

Visa signatur

Core I7 7700k . Asus GTX 1080 . 32GB Corsair Vengeance . Asus Maximus IX . Corsair AX860 . Samsung 960 PRO Nvme ssd x2 raid0

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av devilstar:

Använder xbox360 padda, funkar kanon i dom tiotalet spel jag har testat med.

Håller med här, kör själv 360-paddan och tycker det är en av de skönaste kontrollerna någonsin. Fungerar riktigt bra med de flesta spel

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk

Även om jag inte spelar längre så kan jag flika in med de ovanför mig.

360-kontrollen är faktiskt den enda kontrollen av denna modell (och jag har provat ett flertal genom åren) som har fungerat felfritt till samtliga spel jag kört. Kan ju troligtvis även spela in att flertalet av dagens portar är gjorde med 360-kontrollen i åtanke från början

Permalänk

Köp en XBOX One kontroll, den är ganska så mycket bättre än X360 kontrollen. Du behöver bara ha en micro USB sladd från kontrollen till datorn

Permalänk
Medlem

Instämmer med 360-padda med wireless dongle.
Funkar finfint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Merrick:

Instämmer med 360-padda med wireless dongle.
Funkar finfint.

Wireless donglen är sjukt smidigt. Nu kanske det inte är intressant i ditt fall men man kan köra 4 kontroller på samma donglen. Sjukt kul att förfesta med lite bilspel eller nå hack n slash!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

Jag säger som dem flesta andra xbox 360 kontroll.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Kan man använda xbox one kontrollen trådlöst?

Permalänk
Avstängd

denna har jag, riktigt skön o hålla i, en hundring billigare än xbox 360 kontroll, https://www.komplett.se/speedlink-torid-gamepad-wireless/8118...

Permalänk
Medlem

Jag har en Xbox 360 pad, en Xbone pad och en DualShock 4. Alla är trevliga, men har olika svagheter och styrkor.

360 pad är nog lättast att rekommendera. Billig, skön och fungerar perfekt till de flesta moderna PC-spel, då alla knappar ställs in automatiskt åt en. Dock har den en fantastiskt dålig Dpad, I princip omöjligt att använda den till fightingspel eller retrospel som kräver någon slags precision. Köper du en med sladd så är det bara att koppla in och köra, annars måste man ha en USB-mottagare. Bra allround PC-kontroll.

Xbox One-varianten har UNDERBARA triggers, så den åker alltid fram när jag ska lira racingspel. Ska tydligen ha nåt slags rumble/force feedback-tjosan i själva triggarna för spel som stödjer den funktionen. Har inte hittat något sånt spel för PC ännu så kan inte säga om det är bra eller anus, men det kommer väl så småningom när Xbone-portarna börjar komma. Kanske Dead Rising 3 får stöd för det. Spakarna är mycket "lösare" än 360 paddan, så den känns lite mer Playstation-aktig, vilket jag älskar, men andra hatar Förbättrad och "klickig" Dpad, men fortfarande inget som går att använda till mer än menyer och liknande imo. Samma höga kompatibilitet som 360 paddan efter att man installerat drivrutinerna.

DualShock 4 har helt klart bäst Dpad enligt mig. Förbättrade triggers jämfört med DualShock3, men gillar Xbox-varianternas triggers mer. Jämfört med tidigare DualShocks så är spakarna är lite "trögare" - typ som Xbox360, så det är väl en smaksak. När det gäller kompatibiliteten med spel så finns det mjukvara som emulerar en 360-kontroll, vilket gör att den fungerar precis lika bra. För det mesta iaf. Man kan behöva mecka lite extra till vissa spel. DualShocken har även lite finesser man kan leka med, typ touchscreen som man kan använda för att kontrollera musen, och motion sensor.

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Medlem

Det blev en Xbox 360 kontroll!

Funderade lite på Shield och Xbone men kände inte att det var värt med dubbla pengen.

Tack för alla tips! Much obliged.

Edit: @Poppu-Chan; blir nog en Dualshock4 först när/om jag skaffar PS4, tack för det utförliga inlägget.

Visa signatur

| Asus Z97-A | Intel i7 4790k | CM Hyper 212 Evo | Asus GTX 970 Strix 4GB | Corsair Vengeance 16GB DDR3 1600MHz |

| ADATA SP900 256GB | WD Green 1TB | EVGA Supernova G2 750W | Fractal Design Define R4 |

| QPAD QH-85 | QPAD MK-80 | Corsair Raptor M40 |