Trasig MacBook Pro, reparation

Permalänk

Trasig MacBook Pro, reparation

MacBook Pro 13" late 2012, köpt i Apple-butik 1 år och 11 månader sedan.
1 års garanti från Apple har gått ut, men reklamationsrätt är 2år.

Story
Igår blev min dator plötsligt väldigt långsam efter uppväckning från viloläge.
Bootar på 10 min, skriva in lösenord ca 5 min, går inte att öppna program, konstant badboll mm, detta när SSD var kopplat till moderkortet.

Jag har återställt det ena och det andra, formaterat om disken och installerat operativsystemet på nytt.
(Formateringen gjordes externt eftersom det inte fungerade inkopplad till moderkortet).

Disken fungerar däremot utmärkt att boota och använda via en extern usb-kabinett.
Jag kan alltså konstatera att det är fel på antingen "sata flex kabeln" eller moderkortet.
Har googlat lite och det är fler som haft problem med sin "sata flex kabel".

Apple tillhandhåller instruktioner för hur man byter ut HDD, jag bör således inte ha brutit någon garanti.
Jag har för övrigt vart väldigt försiktig och allt ser helt och nytt ut.

Fråga

  • Har jag någon rätt att få detta reparerat, eller får jag stå för denna kostnad själv?

Vilken timing, vill Apple kanske att jag köper en ny MacBook på tisdag?

Dold text
Visa signatur

R5 2600・RX580

Permalänk
Skrivet av tracenewbie:

Har jag någon rätt att få detta reparerat, eller får jag stå för denna kostnad själv?

Jag hade en äppeldata vars SDD dog några månader innan tvåårsdagen. Geniet i genibaren i Täby förklarade att jag hade EU-reklamationsrätten kvar, inventerade övriga defekter som inte täcks av garantin (bucklor och repor som uppkommit när yours truly flängt runt med datorn löst i en cykelbudsväska) och datorn var reparerad en vecka senare utan kostnad.

Permalänk
Medlem

Reklamationsrätten är på tre år. Dock så måste du som köpare/kund bevisa att felet är ursprungligt efter sex månader (innan garantitiden har gått ut med andra ord).
Allt hänger således på goodwill från Apples sida. Jag rekommendera dig att ta med datorn till en Apple butik, som ovan har gjort, och förklara ditt problem och hoppas på det bästa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Jag hade en äppeldata vars SDD dog några månader innan tvåårsdagen. Geniet i genibaren i Täby förklarade att jag hade EU-reklamationsrätten kvar, inventerade övriga defekter som inte täcks av garantin (bucklor och repor som uppkommit när yours truly flängt runt med datorn löst i en cykelbudsväska) och datorn var reparerad en vecka senare utan kostnad.

Låter positivt, jag köpte min i Täby så det verkar finnas lite hopp kvar, verkar värt att åka dit en sväng

Skrivet av Sanazin:

Reklamationsrätten är på tre år. Dock så måste du som köpare/kund bevisa att felet är ursprungligt efter sex månader (innan garantitiden har gått ut med andra ord).
Allt hänger således på goodwill från Apples sida. Jag rekommendera dig att ta med datorn till en Apple butik, som ovan har gjort, och förklara ditt problem och hoppas på det bästa.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det är nog svårt att bevisa något sådant, jag får helt enkelt hoppas på lite goodwill som du säger, verkar finnas en chans, så det är värt ett försök.

Tack båda för era svar, var på väg att beställa den där kabeln för 400 för att reparera själv.

Visa signatur

R5 2600・RX580