Permalänk
Medlem

PADI uppdyk, svårt?

Hej!
Har mina PADI uppdyk nu i veckan, är det någon som har gjort dem, var det svårt? Jag har nämligen inte gjort något dykrelaterat sedan mitt teoriprov som var för sex månader sedan. Men hade tänkt att gå igenom alla videos och gå igenom teoriboken lite, det borde väl räcka?

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

Jag har bara padi open water, så hur det är med de mera avancerade kurserna vet jag ej. Men när jag tog mitt cert visade instruktören vad vi skulle göra och så var det bara att härma. Ganska enkelt. Jag tog mitt cert i Colombia, men eftersom att det var ett PADI certifierat dykcenter borde det inte sklija sig mot andra dykcenter.

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem

Gjorde mina uppdyk för ett par helger sen med Alpin & dyksport - var absolut inte svårt om man klarade av allt i poolen utan problem.
Så gå igenom alla övningar så ska det gå galant. Tog också torrdräkt certet samma helg men var bara att göra en övning då vi hela helgen dykt i torrdräkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToBeAs*:

Gjorde mina uppdyk för ett par helger sen med Alpin & dyksport - var absolut inte svårt om man klarade av allt i poolen utan problem.
Så gå igenom alla övningar så ska det gå galant. Tog också torrdräkt certet samma helg men var bara att göra en övning då vi hela helgen dykt i torrdräkt.

Vad är skillnaden med torrdräkt ?

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem

Om du tänkte på specifika skillnader i dykningen så är det väl främst att du får hålla koll på luften i torrdräkten också med tanke på att den kan vandra och vill "stiga", dvs ligger man och simmar/chillar och lyfter fötterna högre än resten av kroppen kan all luft samlas där och så ja, tänk dig som en liten kork upp med fötterna först, självklart har man gått igenom det scenariot i poolen innan man certifieras.

Sedan kan man avväga med torrdräkten också men föredrog att köra med BCDn och sedan bara ha minimalt med luft i torrdräkten så man slipper den instängda känslan då dräkten blir mer kompakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av akka:

Jag har bara padi open water, så hur det är med de mera avancerade kurserna vet jag ej. Men när jag tog mitt cert visade instruktören vad vi skulle göra och så var det bara att härma. Ganska enkelt. Jag tog mitt cert i Colombia, men eftersom att det var ett PADI certifierat dykcenter borde det inte sklija sig mot andra dykcenter.

Skrivet av ToBeAs*:

Gjorde mina uppdyk för ett par helger sen med Alpin & dyksport - var absolut inte svårt om man klarade av allt i poolen utan problem.
Så gå igenom alla övningar så ska det gå galant. Tog också torrdräkt certet samma helg men var bara att göra en övning då vi hela helgen dykt i torrdräkt.

Skrivet av Recall:

Vad är skillnaden med torrdräkt ?

Okej får väl bara ta och gå igenom allt som står på uppdyken. Har kollat alla filmer samt bläddrat igenom boken och gjort många av dessa snabb quiz som finns i boken där jag klarade alla. Så det borde gå bra, är skittaggad!!

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

Om någon ville veta så gick utedyk 1 & 2 skitbra! Kunde allting galant och instruktören sa att jag klarade allting enkelt!

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)