Extrem prestandadegradering på Samsung 840 EVO

Permalänk
Medlem

Extrem prestandadegradering på Samsung 840 EVO

Jag har i ett år haft en 500 GB Samsung 840 EVO SSD i min dator. För nån vecka sedan började jag misstänka att nåt var på tok med den (filkopieringar gick inte så snabbt som jag hade önskat) så jag började googla lite (Samsungs egna Magician verktyg rapporterade inga fel och tyckte ssdn var i perfekt skick). Jag hittade följande forumtråd: http://forums.overclockers.co.uk/showthread.php?t=18615995

Där beskriver folk ett ganska grovt problem med sina ssder. Jag bestämde mig för å testa å köra en sådan benchmark också.
Resultatet syns här:

Notera maxhastigheten på ~1MB/s över typ 100GB av disken.. Jag bestämde mig för att testa lösningen som de hade hittat på overclockers.co.uk, att göra en backup å sen en secure erase. Nu visade det sig att backuppen skulle ta typ oändligt lång tid (antagligen pga de kassa läshastigheterna) och att jag hade lyckats få sector errors på den delen av disken... så jag skippade backuppen och körde bara en secure erase samt en fräsch windows-installation. Samma benchmark efteråt:

Notera att maxhastigheten minskade ordentligt efter denna proceduren.

Jag har kontaktat Samsung om detta, har inte fått svar än (skrev mejlet igår kväll). Jag undrar om det är någon mer på forumet här som råkat ut för detta? Enligt folk på overclockers.co.uk funkar HD Tunes gratisversion kasst, men Pro har en trial på 14 dagar som borde räcka för att göra mätningarna.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ergoen:

Jag har i ett år haft en 500 GB Samsung 840 EVO SSD i min dator. För nån vecka sedan började jag misstänka att nåt var på tok med den (filkopieringar gick inte så snabbt som jag hade önskat) så jag började googla lite (Samsungs egna Magician verktyg rapporterade inga fel och tyckte ssdn var i perfekt skick). Jag hittade följande forumtråd: http://forums.overclockers.co.uk/showthread.php?t=18615995

Där beskriver folk ett ganska grovt problem med sina ssder. Jag bestämde mig för å testa å köra en sådan benchmark också.
Resultatet syns här:
https://www.dropbox.com/s/ku3ed49thiluj64/before.png?dl=1

Notera maxhastigheten på ~1MB/s över typ 100GB av disken.. Jag bestämde mig för att testa lösningen som de hade hittat på overclockers.co.uk, att göra en backup å sen en secure erase. Nu visade det sig att backuppen skulle ta typ oändligt lång tid (antagligen pga de kassa läshastigheterna) och att jag hade lyckats få sector errors på den delen av disken... så jag skippade backuppen och körde bara en secure erase samt en fräsch windows-installation. Samma benchmark efteråt:
https://www.dropbox.com/s/uh5x3gtqaq20r31/after.png?dl=1

Notera att maxhastigheten minskade ordentligt efter denna proceduren.

Jag har kontaktat Samsung om detta, har inte fått svar än (skrev mejlet igår kväll). Jag undrar om det är någon mer på forumet här som råkat ut för detta? Enligt folk på overclockers.co.uk funkar HD Tunes gratisversion kasst, men Pro har en trial på 14 dagar som borde räcka för att göra mätningarna.

Ser ut som liknande saker som SweClockers hittade i sitt tortyrtest av Samsung 830.
http://www.sweclockers.com/recension/16138-ssd-lagring-corsai...

Problemet som SweClockers såg ska vara fixat med en senare Firmware, men det är ingen som har återupprepat testet.

Har du kollat så att du har senaste Firmware till att börja med. I övrigt är det nog inte mycket du kan göra. Det är klart att du kan prova att reklamera den, men jag skulle tro att du får svårt att få igenom en reklamation. Maxhastigheten är ingen garanterad hastighet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Tja, ja jag började faktiskt med att kolla efter firmwareuppdateringar, men det har inte släppts någon ny sedan jag köpte den. Prestandan jag har nu efter secure erasen kan jag leva med ja, men det jag hade innan efter ett år av normal användning var inte okej. Jag tycker inte man ska förväntas tömma disken en gång per år för att behålla vettig prestanda.

Permalänk
Skrivet av ergoen:

Tja, ja jag började faktiskt med att kolla efter firmwareuppdateringar, men det har inte släppts någon ny sedan jag köpte den. Prestandan jag har nu efter secure erasen kan jag leva med ja, men det jag hade innan efter ett år av normal användning var inte okej. Jag tycker inte man ska förväntas tömma disken en gång per år för att behålla vettig prestanda.

EVO är middle end. allså i mellan segmentet. Har lite sämre kretsar än dyrare. Jag gick på pro för att slippa detta.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ergoen:

Tja, ja jag började faktiskt med att kolla efter firmwareuppdateringar, men det har inte släppts någon ny sedan jag köpte den. Prestandan jag har nu efter secure erasen kan jag leva med ja, men det jag hade innan efter ett år av normal användning var inte okej. Jag tycker inte man ska förväntas tömma disken en gång per år för att behålla vettig prestanda.

Jag håller med. Jag har frågan SweClockers om de inte kunde göra om sitt test, men det verkar finnas en lång kö av intressanta tester. Tyvärr har jag nyligen själv köpt en Samsung disk. Jag hoppas att jag slipper få dessa problemen.

Inte samma disk, men jag läste att några av Intels diskar också gjorde så här och att prestandan kunde förbättras om man gjorde flera secure erase med lite mellanrum. Inte världens roligaste grej att hålla på med dock.

Skrivet av Broken-arrow:

EVO är middle end. allså i mellan segmentet. Har lite sämre kretsar än dyrare. Jag gick på pro för att slippa detta.

Om du kollar testet jag länkade så ser du att även Pro-versionen har problemet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Låter som att den har problem med informationen på en del av disken. Det kan ju hända att du fått ett halvtaskigt exemplar som har nån flashkrets som inte är 100% fungerande.

Problemet är att när flashkretsarna blir gamla, och informationen legat där för länge så kan de tappa information. Normalt har de ECC och andra sätt att "rätta infon" men det tar längre tid att läsa. Är ett problem som ökar destu minre nm vi gör dessa, och varför jag själv föredrar äldre SSD med 25nm+.

Oavsett så borde dens GC se till att rotera de cellerna så att detta inte ska ske, något som uppenbarligen inte är tillräckligt bra i detta fall.

Permalänk
Medlem

Till att börja med så är inte HD-tune ett lämpligt verktyg att testa ssd:er med, speciellt inte om det finns data på disken. Det verkar som att disken tvingas flytta på data för att kunna testa de platser som är upptagna vilket gör att de delar av disken som det finns data på ser ut att gå betydligt långsammare. Skulle tro att din disk var fylld till någonstans mellan 1/3 och halvfull eller så när du testade den? Denna typ av prestandakurva är i HD-Tune är något som verkar drabba alla ssd:er som innehåller data och är inte ett problem som är specifikt för samsung, möjligen är det så att EVOn dippar lite djupare än andra.

Om du upplever prestandadegradering, pröva att köra forcerad trim med samsung magician, har för mig att de kallar det för performance optimization eller något liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Till att börja med så är inte HD-tune ett lämpligt verktyg att testa ssd:er med, speciellt inte om det finns data på disken. Det verkar som att disken tvingas flytta på data för att kunna testa de platser som är upptagna vilket gör att de delar av disken som det finns data på ser ut att gå betydligt långsammare.

Om du upplever prestandadegradering, pröva att köra forcerad trim med samsung magician, har för mig att de kallar det för performance optimization eller något liknande.

Om HDTune får enheten att skriva information när den ska läsa, så är hela programmet defekt och riskerar att förstöra data. Notera att det är läshastigheter som han har testat, inte skriv.

Sen kan TRIM naturligtvis fixa problemet med dåliga skrivhastigheter, men det påverkar inte läshastigheter om jag inte totalt missförstått vad TRIM är och gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

EVO är middle end. allså i mellan segmentet. Har lite sämre kretsar än dyrare. Jag gick på pro för att slippa detta.

EVO är low-end.

Skrivet av giplet:

Om du kollar testet jag länkade så ser du att även Pro-versionen har problemet.

Förutom att tortyrtestet och det här problemet är som äpplen och päron då...

Skrivet av Frispel:

Till att börja med så är inte HD-tune ett lämpligt verktyg att testa ssd:er med, speciellt inte om det finns data på disken. Det verkar som att disken tvingas flytta på data för att kunna testa de platser som är upptagna vilket gör att de delar av disken som det finns data på ser ut att gå betydligt långsammare. Skulle tro att din disk var fylld till någonstans mellan 1/3 och halvfull eller så när du testade den? Denna typ av prestandakurva är i HD-Tune är något som verkar drabba alla ssd:er som innehåller data och är inte ett problem som är specifikt för samsung, möjligen är det så att EVOn dippar lite djupare än andra.

Om du upplever prestandadegradering, pröva att köra forcerad trim med samsung magician, har för mig att de kallar det för performance optimization eller något liknande.

Har inga sådana problem med min 840 PRO:

Två år gammal, aldrig kört secure erase på den. Knökfull är den också.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Har inga sådana problem med min 840 PRO:

http://s29.postimg.org/y47ypwno7/840pro.jpg

Två år gammal, aldrig kört secure erase på den. Knökfull är den också.

Enligt den långa 10+ sidors fourm posten som jag försökt ta mig igenom (som finns länkad i trådskaparens text), så påverkar detta BARA EVO diskar.
Det verkar vara ett FW eller SSD fel, men frågan är vad. Samsung är tydligen vakna och försöker repoducera felet, men har inte lyckats. Dock verkar detta felet vara vanligare än jag någonsin trott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Enligt den långa 10+ sidors fourm posten som jag försökt ta mig igenom (som finns länkad i trådskaparens text), så påverkar detta BARA EVO diskar.
Det verkar vara ett FW eller SSD fel, men frågan är vad. Samsung är tydligen vakna och försöker repoducera felet, men har inte lyckats. Dock verkar detta felet vara vanligare än jag någonsin trott.

Jo jag vet, men det påstods att "men i Sweclockers test hade pro också problem så det så!!" och att det var lika för alla diskar osv. Så postade mest för att visa att det inte var så.

Uppenbart bör ingen köpa eller rekommendera EVO-diskar innan detta är helt utrett...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Heh, ja enl. tråden jag länkade är det bara EVO som påverkas, det jag egentligen var ute efter med denna tråden var å se om vi kan hitta nån EVO-användare utan det här problemet för å se om jag bara har ett kasst exemplar eller om det är ett generellt problem. Tills vidare s är det ju "löst" med en secure erase, får se hur länge det håller...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ergoen:

Heh, ja enl. tråden jag länkade är det bara EVO som påverkas, det jag egentligen var ute efter med denna tråden var å se om vi kan hitta nån EVO-användare utan det här problemet för å se om jag bara har ett kasst exemplar eller om det är ett generellt problem. Tills vidare s är det ju "löst" med en secure erase, får se hur länge det håller...

Jag har EVO 1TB som ligger och samlar damm (vet, det är lite dumt...), ska se om jag kan montera den som extra disk i helgen och testa lite. Jag hinner aldrig med att fixa de saker jag planerar, så de äldsta maskinerna används, medan de helt nya ligger på hyllorna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jag har EVO 1TB som ligger och samlar damm (vet, det är lite dumt...),

Du är inte ensam. Jag har en M4 Crucial på 250GB, inköpt för 10 månader sedan - den ligger fortfarande orörd i sin kartong.
Tummen, rumpan och allt det där.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Jag har en 840 250gb, har också tappat mycket prestanda efter ett års användning. Trots 15% ledigt, TRIM aktiverat så får jag runt 200mb/s i läsning, jämfört med 500 tidigare. Vet inte riktigt vad det beror på.

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1285312-seg-samsun...

Det kan tydligen ta timmar för icke pro-diskarna att bli klara med TRIM.
Så tvinga TRIM via Magician.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Du är inte ensam. Jag har en M4 Crucial på 250GB, inköpt för 10 månader sedan - den ligger fortfarande orörd i sin kartong.
Tummen, rumpan och allt det där.

Kanske inte, men jag är nog en av de värre. Har så många SSD liggande hemma att jag inte kan räknade dem på fingrarna, samtliga jag syftar på är mellan 120-1TB, finns typ 5-10 st 30-60GB till. Får sådana köpe ryck ibland. Gissar kallt på ca 4TB SSD diskar... med damm.
Vi alla har väl våra udda beteenden...

Har även diskar som är "sällsynta", typ OCZs cache disk, 128GB relativt högpresterande SLC disk, och en några 240-256GB diskar som köptes för att de var 30+nm flash, som hade bättre toleranser. Har även kina kopior (köper för att testa vad det egentligen är). Och det lär bli iaf en 1TB 850 Pro innan året är slut

Så nu när kokot har flugit ur boet...

Jag har dock läst vidare i trådar om detta fenomen, och det visar sig att man måste ha informationen på dem ett tag innan "problemet" uppstår. Har planerat att bygga om ena dator, så jag låter en del av de andra delarna vara, och sätter i EVO disken där, så får vi se. Den maskinen var tänkt till Windows 9, så innan det släps så kan jag testa detta iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ergoen:

Heh, ja enl. tråden jag länkade är det bara EVO som påverkas, det jag egentligen var ute efter med denna tråden var å se om vi kan hitta nån EVO-användare utan det här problemet för å se om jag bara har ett kasst exemplar eller om det är ett generellt problem. Tills vidare s är det ju "löst" med en secure erase, får se hur länge det håller...

Okej. 1TB EVO disken sitter som sekundär disk på en dator nu. Jag håller på att fylla den med lite allt möjligt och har testat den med AIDA, och den hade en pytte dip i början (troligen pga den började läsningen då), sen var de ganska stabil efter det. Jag ska fortsätta att testa med den iaf tills Windows 9 släpps, så får vi se om den bråkar.

Permalänk
Skrivet av mfm:

EVO är low-end.

Har inga sådana problem med min 840 PRO:

http://s29.postimg.org/y47ypwno7/840pro.jpg

Två år gammal, aldrig kört secure erase på den. Knökfull är den också.

Öh? Din PRO presterar ju sämre än TS low-end EVO disk!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 37LB130S5:

Öh? Din PRO presterar ju sämre än TS low-end EVO disk!

Du förstod inte alls vad problemet var med att min disk är mer än TRE HUNDRA GÅNGER SNABBARE än hans när det går som långsammast på disken?

Även när hans disk fungerar som den ska (precis efter en secure erase) så har jag högre min och medelvärde. Så tyvärr har du helt fel.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Entusiast
Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Se där. Bra nyheter ju.
Detta är väl skillnaden mellan en bra tillverkare och en dålig. En bra tillverkare fixar problemen som sker oförväntat även efter 1-2 år att en produkt släppts.

De måste ju testa FW först, så det kan vara lite svårt att fixa en perfekt fix på kort tid (då felet tar nån månad eller 2 innan det tydligt syns), men vi får väl hoppas att de gör det så fort de kan.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Paddanx:

Se där. Bra nyheter ju.
Detta är väl skillnaden mellan en bra tillverkare och en dålig. En bra tillverkare fixar problemen som sker oförväntat även efter 1-2 år att en produkt släppts.

De måste ju testa FW först, så det kan vara lite svårt att fixa en perfekt fix på kort tid (då felet tar nån månad eller 2 innan det tydligt syns), men vi får väl hoppas att de gör det så fort de kan.

Samsung har tidigare varit väldigt snabba med att fixa buggar i firmware. Så länge de har lyckats lista ut vad som faktiskt orsakar felet så går det rätt fort.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24