[SOLVED] Ny processor (Haswell refresh + H87) - datorn startar inte

Permalänk

[SOLVED] Ny processor (Haswell refresh + H87) - datorn startar inte

Jag fick idag hem min nya i5-4690k. Jag ville uppgradera från i3-4330, då jag denna verkar vara flaskhalsen i spel, tillsammans med GTX 660.

Uppsättning (exkl. processor)

Moderkort: Asus H87-PLUS
Nätagg: Be quiet, 430w

(mindre viktigt)
Grafikkort: Asus GTX 660
RAM: 8 GB
Windows istallerat på: Samsung PRO 128 GB
Hårddisk: WD 500 GB
Windows 8.1

Flashade om BIOS till senaste versionen Asus rekommenderade för i5-4690k: "H87-PLUS BIOS 2002". Bootade med i3:an och allt funkade perfekt.

Bytte sedan processorn, till i5:an. Datorn verkade starta precis som vanligt, allting såg ut att vara igång, alla fläktar, hårddisken surrade, datorn startade inte om sig direkt etc. Däremot kom det inte upp någon bild på skärmen. Testade både DVI och HDMI, men vilken utgång man använder borde inte spela någon roll, då båda funkar i BIOS med i3:an.

Eftersom nätaggregatet är tillsynes litet, räknade inte med en såhär kvick uppgradering, så tänkte jag att den kanske inte kunde ge tillräckligt med effekt till processorn, så jag testade att koppla ur grafikkortet. Inget resultat.

Eftersom det kanske var för låg effekt på just den kanalen som försörjer (bland annat?) processorn så provade jag istället att koppla in min kompis nätaggregat (650W). Först med i3:an, för att se att allt funkade korrekt, vilket det gjorde. Sedan med i5:an, som gav exakt samma resultat som tidigare. Svart skärm, men allt annat verkar funka.

Tips skulle uppskattas! Är inte direkt van att mecka med datorer, så kan ha gjort nåt uppenbart misstag.

Tack på förhand!

/Hannes

LÖSNING:
Fasta mjukvaror i dagens moderkort innebär inte bara BIOS, utan även Chipset. För att kunna uppdatera detta måste man dra hem MEI för intels chipset och sen köra en uppdatering på det MED för att få nya processorer att funka. Alltså, räcker inte att ni (i detta fallet) har Bios 2002, utan behöver även rätt ME version, som i mitt fall är 9.0.30.1482 istället för det gamla (9.0.2. xxxx).. Kolla upp version i BIOS om ni har samma problem som mig!

Permalänk
Medlem
Citat:

*Before using the new Intel 4th Gen Core processors, we suggest that you first download the BIOS updater for new Intel 4th Gen Core Processors and then update the BIOS using this tool.

Så du har först kört en "BIOS updater" och efter det uppdaterat BIOS?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Har du testat både i moder och grafikort?

EDIT jag syftar på hur du kopplar skärmen till.

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk

Jag fick råd om att enklaste sättet (kanske fel sätt?) var att ladda hem .zip-filen. Packa upp, lägga in .CAP-filen och slänga in på USB-minne. Boota datorn till BIOS -> ez mode. Installera från USB-minnet. Dvs, nej, om inte dessa stegen innefattar BIOS updater, så har jag missat detta. Är detta det uppenbara felet alltså?

Permalänk
Skrivet av jacobtr:

Har du testat både i moder och grafikort?

EDIT jag syftar på hur du kopplar skärmen till.

Yes. Både DVI och HDMI i både grafikkort och moderkort (urkopplat grafikkort).

Permalänk
Medlem

Ja troligen är det så. Det räcker tydligen inte med rätt BIOS version utan man måste även köra denna BIOS updater.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Ja troligen är det så. Det räcker tydligen inte med rätt BIOS version utan man måste även köra denna BIOS updater.

Alltså, bara ladda hem BIOS updater också, in på samma USB, flasha bios updater först, sedan flasha BIOS igen?

EDIT: såg nu att det var vanliga program på zip-filen. Men behöver jag flasha om BIOS, efter att ha uppdaterat?

Permalänk
Medlem

Jag vet inte. Prova att köra enbart updatern och se om det fungerar efter det. Om inte så uppdatera BIOS igen.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Har du kört en reset på biosen efter du bytt cpu? det brukar behövas för att det ska funka, ta ur batteriet på moderkortet och vänta en minut eller så och sätta i det igen och prova, utan att ha strömsladden i nätagget.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Har du kört en reset på biosen efter du bytt cpu? det brukar behövas för att det ska funka, ta ur batteriet på moderkortet och vänta en minut eller så och sätta i det igen och prova, utan att ha strömsladden i nätagget.

Man måste tydligen både uppdatera BIOS och köra en en skild BIOS updater för att det ska fungera.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Man måste tydligen både uppdatera BIOS och köra en en skild BIOS updater för att det ska fungera.

This ^^.
I vissa fall kräver ASUS moderkort en speciell procedur för att uppdatera.
Har bara råkat ut för det 2 ggr själv men båda gångerna var det stora uppdateringar med en hel massa nya CPU'er som identifierades.

Permalänk
Skrivet av Mac83:

Har du kört en reset på biosen efter du bytt cpu? det brukar behövas för att det ska funka, ta ur batteriet på moderkortet och vänta en minut eller så och sätta i det igen och prova, utan att ha strömsladden i nätagget.

Yes, reset:ade även CLRTC genom att flytta jumpern fram o tillbaka, samtidigt, som jag hade batteriet utdraget.

Skrivet av Svensktiger:

This ^^.
I vissa fall kräver ASUS moderkort en speciell procedur för att uppdatera.
Har bara råkat ut för det 2 ggr själv men båda gångerna var det stora uppdateringar med en hel massa nya CPU'er som identifierades.

Så.. Kan det vara fel på flashningen av BIOS, även om allt verkade fungera bra och det står rätt version, etc?

Permalänk
Medlem

Har du inte kört den speciella BIOS updatern ännu? För det räcker tydligen inte med rätt BIOS version.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p