Oculus Rift för konsumenter i begränsad upplaga sommaren 2015

Permalänk

Jag är sugen på att köpa en. Dock så är jag tveksam till om min burk pallar med den, har ett 760 2GB och en 4670k. Kanske kan behöva fixa nytt grafikkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ac3R:

1080p är för lågt och tror tyvärr 1440p oxå kommer vara det men kommer nog ändå köpa mig en!

Och hur hade du tänkt driva 2000p i 120 hz? Med tolv Geforce Titan? xD

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Det går över med tiden.
Tror inte det är så jättestor andel av oss som är begåvade med ett nervsystem så oförmöget att anpassa sig att det inte går över efter en periods användande.

Prio ett bör ju i alla fall vara att få teknologin att funka så bra som möjligt. Att vissa användare upplever illamående som inte försvinner med tiden känns inte lika viktigt. Hoppas utvecklarna resonerar likadant.

Jag känner flera som försökt jobba på sjön i mindre båtar som går i alla väder, som har varit tvugna att sluta då det aldrig blev nån förbättring.

Jag är försiktigt skeptisk till att detta blir nått som äns en majoritet kan använda i nuvarande form.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Rekl3M:

Måste fortfarande vara högre upplösning än 1440p

Och betydligt mer än 75 Hz samt ingen PenTile. VR är helt klart framtiden, men vi har en bit kvar!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av hwasser:

Och hur hade du tänkt driva 2000p i 120 hz? Med tolv Geforce Titan? xD

Om några år är det nog möjligt med ett hyfsat kort om man inte ska köra allt i ultra settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hwasser:

Och hur hade du tänkt driva 2000p i 120 hz? Med tolv Geforce Titan? xD

Jo de är det som är problemet. Dock så räcker 1440p om du hade en DK2 hemma så skulle du säkert förstå.

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Och betydligt mer än 75 Hz samt ingen PenTile. VR är helt klart framtiden, men vi har en bit kvar!

I 1080p är Pentile att föredra skulle jag säga, p.g.a. det behagligare pixelmönstret, kanske även i 1 440p.

För övrigt tycker jag personligen att 75 hz räcker, även om Oculus och Valve sagt att 90 hz är det optimala.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt dem som tänker sig att köpa en Rift för några tusen men inte kan tänka sig att uppgradera sitt gamla mellanklasskort för att driva den. Jag hoppas på att displayport 1.3 skall krävas, men om dp1.2 används så är det sannolikaste 2560x1440 i 120Hz eller något lägre. Nu handlar det bara om halva upplösningen per öga, men summa summarum talar vi om en faktor fyra högre krav än 1080p i 30Hz som verkar vara typiskt för PS4 spel. Det är ont om grafikkort som är en faktor fyra upp från PS4an idag. Med 16nm FinFet däremot kommer vi att ha lite att välja på i den divisionen, så min plan är att köra med det jag har för att utvärdera behoven, och sedan köpa nytt som ger mig lite luft till den ribban. Men jag räknar inte med att göra det förrän årskiftet 2015/2016 ungefär.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Förstår inte riktigt dem som tänker sig att köpa en Rift för några tusen men inte kan tänka sig att uppgradera sitt gamla mellanklasskort för att driva den. Jag hoppas på att displayport 1.3 skall krävas, men om dp1.2 används så är det sannolikaste 2560x1440 i 120Hz eller något lägre. Nu handlar det bara om halva upplösningen per öga, men summa summarum talar vi om en faktor fyra högre krav än 1080p i 30Hz som verkar vara typiskt för PS4 spel. Det är ont om grafikkort som är en faktor fyra upp från PS4an idag. Med 16nm FinFet däremot kommer vi att ha lite att välja på i den divisionen, så min plan är att köra med det jag har för att utvärdera behoven, och sedan köpa nytt som ger mig lite luft till den ribban. Men jag räknar inte med att göra det förrän årskiftet 2015/2016 ungefär.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är tyvärr så att man dessutom måste rendera i 1,5x upplösningen eller högre för att inte distorsionsshadern ska försämra kvaliteten i mitten av bilden för mycket.

Oculus har länge sagt att CV1 kommer att ha "högre upplösning än 1080p och köras i 90 Hz". Så 1 440p och 90 Hz är troligt.

Men sen gäller ju det vanliga, har du inte ett grafikkort som klarar av spelet i fråga i 1 440p och 90 fps är det bara att sänka detaljnivån tills du klarar det. Just eftersom det är lite tungdrivet tror jag att de flesta spel som inriktar sig på Riften kommer att ha många grafikalternativ att pilla på.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Det är tyvärr så att man dessutom måste rendera i 1,5x upplösningen eller högre för att inte distorsionsshadern ska försämra kvaliteten i mitten av bilden för mycket.

Oculus har länge sagt att CV1 kommer att ha "högre upplösning än 1080p och köras i 90 Hz". Så 1 440p och 90 Hz är troligt.

Om jag inte minns fel så sa Palmer Luckey att det skulle vara "bättre än...", så uppdateringsfrekvensen är ännu odefinierad. (Det är för den delen upplösningen också, bara det att alla antar att de kommer att använda en 2560x1440 panel. Man kan hoppas på en custom lösning eller 4k, men 2560x1440 vet vi är möjligt för det finns ju redan på marknaden.)

Citat:

Men sen gäller ju det vanliga, har du inte ett grafikkort som klarar av spelet i fråga i 1 440p och 90 fps är det bara att sänka detaljnivån tills du klarar det. Just eftersom det är lite tungdrivet tror jag att de flesta spel som inriktar sig på Riften kommer att ha många grafikalternativ att pilla på.

/hulle.

Naturligtvis justerar man in inställningarna till något som funkar så bra som möjligt. Min lilla räkneövning var mest till för att ge en ballpark-uppfattning av vad som behövs om man vill ha grafik på i runda slängar PS4 nivå. Jag antar att många spel kommer att ha PS4 som standard för grafiken, och det kommer i sin tur att färga folks förväntningar om hur spelgrafik skall se ut. Riften kommer inte ut förrän om ett år, det finns ingen anledning att shoppa på sig något på befintlig litografisk nod för att driva en produkt som vi för det första inte vet hur den kommer att vara specad, och för det andra inte kommer ut förrän om ett år.