Samsung 840 EVO och 840 lider av degraderad läspreastanda med tiden

Permalänk

Suck, jag som beställde en helt ny dator med den hårddisken igår...

Visa signatur

Moderkort: ASUS PRIME Z690M-PLUS D4 | Proccesor: i5 12600K @ 3.6Ghz | Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO V2 | Ram: Corsair Vengeance LPX Black 32GB @ 3200Mhz | Chassi: Fractal Design Define Mini C | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 4070 DUAL OC 12GB | Nätagg: Corsair TX750M 80+ GOLD | Lagring: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB | Skärm: MSI 27" Optix MAG274QRF-QD IPS QHD @ 165 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Trim fungerar på 840 inom någon minut eller så. Testat med ett diagnostikprogram för det. Enheten är som sagt slö oavset. TRIM påverkar inte läshastigheten ändå så har inget med saken att göra. TRIM påverkar latensen och hastighet vid skrivning.

Är det inte TLC NAND'et som är felet så är det CG eller ware levling som spökar mest troligen.

Men även degradering eller retention av data in NAND'et kan patchas runt genom att skriva om data periodvis.

Vet att vi har pratat en del om denna bråk disk så jag vill bara tillägga en sak.

All NAND tappar information väldigt snabbt jämfört med tex en HDD. De har gjort tester och visat att data hållning i dessa kretsar är ca 1 år i bästa fall på konsument diskar. Därefter är det helt upp till ECC om de kan rätta till det så att du får ut din information. Så kort sagt lider samtliga diskar på hela SSD marknaden av detta problem som 840 gör.

Skillnaden är att TLC är mer känsligt, och precis som du säger, inte har bra nog GC som hanterar problemet. Därför har problemet visat sig för användaren, vilket är själva problemet. Är lite synd att de inte upptäckte detta tidigare och kunde optimera detta bättre. (Och som diskuterat, deras support borde löst det betydligt bättre).

Permalänk
Medlem

Kan inte direkt påstå att jag märker av dessa problem. Diskarna är 1/2 år gamla. Dock väldigt intressant att läsa om alla problem. Jag hoppas ni får supporten från Samsung som verkar behövas!

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk

Min enhet verkar lita av samma fel. Köpte den för cirka 1månad sedan.

Visa signatur

Speldator: | Intel i7 2600k @ 4.2GHz | Corsair 16GB | 2xGTX 470 SLI | Asrock Extreme4 | SSD Intel G2 80GB |

Permalänk
Medlem

Ser ju lite darrigt ut

Edit: Det är alltså INTE en 840 Evo, utan en vanlig 840 Basic

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Permalänk
Medlem

Filer som blir frekvent lästa som t.ex. systemfiler vid boot blir inte segare med tiden? Det var den första tanken som slog mig ang. detta att OS-uppstart borde bli segare, men det kanske endast gäller filer som i princip bara legat och inte kommits åt sedan de skrevs till disken.

Hursomhelst, hoppas på en firmware-fix. I och med att secure erase, flytta runt filerna och dylikt återställer prestandan gissar jag på att de kan ställa om rutinerna i garbage collection till att börja röra om skrivna filer regelbundet.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk

Skönt att det verkar vara ett större känt problem.
Jag var först orolig att jag själv hade varit boven efter att av misstag defragmenterat mina SSD diskar tillsammans med mina vanliga.
Fortsätter hoppas på en lösning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Filer som blir frekvent lästa som t.ex. systemfiler vid boot blir inte segare med tiden? Det var den första tanken som slog mig ang. detta att OS-uppstart borde bli segare, men det kanske endast gäller filer som i princip bara legat och inte kommits åt sedan de skrevs till disken.

Hursomhelst, hoppas på en firmware-fix. I och med att secure erase, flytta runt filerna och dylikt återställer prestandan gissar jag på att de kan ställa om rutinerna i garbage collection till att börja röra om skrivna filer regelbundet.

Alla filer blir segare med tiden oavset om dom läses eller ej. Dom måste skrivas om för att återfå prestandan.

Nordichardware tackade mig för hjälp med felsökande osv för deras artikel.
Mailat sweclockers fler gånger i en vecka även med anandtechs artikel. Lite dåligt tycker jag att redaktionen här inte tar upp det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Alla filer blir segare med tiden oavset om dom läses eller ej. Dom måste skrivas om för att återfå prestandan.

Systemfiler relevanta för boot skrivs om hela tiden då eller finns det folk som upplever långsam uppstart?

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

varför skulle systemfiler skrivas om för boot om inga ändringar behövs? Ja folk har uppmät långammre boot.

Permalänk

Hoppla. Det här känns ju inte bra alls. Jag har faktiskt känt en degradering i läsprestanda på senare tid. Försökte väl övertyga mig själv om att det var inbillning. Men det här ger ju svart på vitt. Hoppas det kommer till en lösning snart!

Visa signatur

| Intel Core i7-13700K | Noctua NH-D14 | MSI Pro Z690-A | Corsair 64 GB | Samsung Pro 980 2TB + Kingston KC2500 2TB + A2000 1TB NVMe | KFA2 GTX 3080 | Corsair RM1000X Shift | Fractal Design Meshify 2 | W11 Pro x64 | Acer XB280HK UHD G-Sync | Varmilo VA88M | Logitech G305 | Corsair HS70 PRO | VKB Gunfighter Mk.III + MCG Pro | VPC MongoosT-50CM2 | Monstertech | DELANCLiP Fusion | Secretlab OMEGA |

Permalänk

Tack för tipset! Från 80MB/s till 531MB/s. Hoppas bara det kommer en ny firmware som fixar till det här permanent.

Skrivet av Frispel:

Om man vill avhjälpa detta problem tillfälligt medan samsung jobbar på en permanent lösning så kan man köra en vända med DiskFresh som läaser/skriver till hela disken. Visserligen så skriver man data motsvarande hela disken storlek, men man återställer hastigheten till normala nivåer.

http://www.puransoftware.com/DiskFresh.html

Permalänk
Medlem

Lider med er som har problem med era 840 och 840 EVO-diskar.

Fattar inte hur Samsung lyckades gå ifrån riktigt stabila diskar i 830-serien till degraderande diskar i 840-serien. Snålhet gissar jag.
Förhoppningsvis lyckas dom hitta en permanent lösning snart.

Som jämförelse har vi här en 2,5 år gammal Samsung 830 128GB.
Tuggar på som den var inköpt igår.

Skrivet av korreWorre:

Suck, jag som beställde en helt ny dator med den hårddisken igår...

Häv köpet/återköp?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

jävlar jag som precis hade tänkt beställa en 120g 840... är inte så kunnig på ssd's vill helst ha en i något lunda samma prisklass. Vad ska man välja för SSD nu då om man skulle köpa den idag ?

Permalänk
Medlem

Kolla in Crucuial MX100 på misco, 128 och 256GB är billiga där, 512GB fins billigt påneto net.
Dom kör MLC (bättre än TLC) dock 16nm. Samma kontroller, Marvell som M550 kör så i princip en M550 med 16nm MLC nand istället för 20nm MLC som M550 hade. Presterar bättre än en EVO, MLC NAND, billigare och lika lång garanti.

Igen vet om den har barnsjukdomar än men som sagt i test är den bättre och har bra förutsättningar. Köpte sådana själv och har precis bytt ut den första i en dator jag byggde åt päron för 1.5 år sedan. 840 EVO blir lagring när firmwarefix kommer.

Permalänk
Skrivet av pa1983:

Alla filer blir segare med tiden oavset om dom läses eller ej. Dom måste skrivas om för att återfå prestandan.

Nordichardware tackade mig för hjälp med felsökande osv för deras artikel.
Mailat sweclockers fler gånger i en vecka även med anandtechs artikel. Lite dåligt tycker jag att redaktionen här inte tar upp det.

Kan hålla med. Men kan vara så det haft en del att göra i förra veckan (grafikkorts recessionen). I för sig så är det inte onormal att dom brukar hamna efter. Vet inte om det har med personalstyrkan eller kanske flytten gjort detta dröjsmål (men dom brukar faktiskt bli sena med vissa nyheter). Trodde dock det skulle bli bättre nu när dom är en person extra.

Har vad jag mins bara en nyhet direkt från forumet (var i för sig ett troll då), som kommit upp på första sidan

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Lider med er som har problem med era 840 och 840 EVO-diskar.

Fattar inte hur Samsung lyckades gå ifrån riktigt stabila diskar i 830-serien till degraderande diskar i 840-serien. Snålhet gissar jag.
Förhoppningsvis lyckas dom hitta en permanent lösning snart.

Som jämförelse har vi här en 2,5 år gammal Samsung 830 128GB.
Tuggar på som den var inköpt igår.

http://110.imagebam.com/download/0U0XLyGqb7jg1oPrQRu2Wg/35295...

Häv köpet/återköp?

Exakt, jag har aldrig tyckt 840n varit någon uppgradering, snarare tvärtom. När de sedan var lika dyra (basic) som 830 och man var tvungen att ge 50% mer i pris, tro inte att jag tyckte det var värt.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk

Jahapp... Gjorde ett test och mycket riktigt, slött var det här. Stora dippar under 50MB/s
Det kanske förklarar varför min laptop bootar Windows slöare än min stationära med en gammal X25-M G2

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Blev ju nyfiken på att testa detta, när man ändå har 2st Evos.

1. Systemdisken, gjorde en ominstall för kanske 3-4månader sedan:

2. Speldisken, som har flera grejer som har funnits där sedan jag köpte diskarna för lite mer än 1år sedan, gick det inte lika bra för:

Får hoppas att Samsung får bukt på detta.

Edit:
Testade det där DiskFresh programmet som var länkat i tråden och det gjorde skillnad:

1. Systemdisken

2. Speldisken

Kan tillägga att systemdisken har 3.56TB skrivet och Speldisken har 1.08TB skrivet.

Edit igen, med den nya firmwaren:

1. Systemdisken

2. Speldisken

Visa signatur

WS: 4770k, 16GB, 2x 250GB SSD, 2x 4TB HDD (RAID1), GTX970, W10.
SRV: 2600, 16GB, 500GB (OS), 7x 2TB HDD (RAID6), Intel QUAD NIC, W2012 R2 +VMs.

Permalänk
Medlem

En liten fundering, har ni partitionerna alignade till "Erase Block Size" och "page size"?
page size: 8KiB
erase block size: 1536KiB

Kanske inte har så stor betydelse men har läst någonstans att alignment av partitioner kan vara bra.

Permalänk
Medlem

Här har vi iaf en 840 som fortfarande verkar må bra (iofs bara 3.5TB skrivet efter ett par år):

Edit: Läste mer i detalj vad som fixar problemen och kan konstatera att denna nog helt utan någon särskild avsikt kan ha fixats för inte alltför lång tid sedan när den bytte användningsområde lite.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Så om man t ex formaterar och installerar om operativsystemet varje halvår skulle man inte upptäcka detta problem? Själv har jag haft min 840 evo 120gb i över 1 år men jag installerar om win7 ganska ofta och har aldrig märkt något.

Visa signatur

Avdankad quake3-spelare...

Permalänk

Efter två månader ser min ut så här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

varför skulle systemfiler skrivas om för boot om inga ändringar behövs? Ja folk har uppmät långammre boot.

Haft EVO ett bra tag och upplever iaf inte att boot blivit seg, men kom att tänka på att Windows 8's boot mest består av att läsa hiberfil.sys, och den skrivs ju om, om man har fastboot påslaget.

Tänkte köra hdtune ikväll och se vad jag får, men det verkar ju beröra samtliga enheter vad jag förstått så det kanske bara är att hoppa på "diskfresh" på direkten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk

Hur lång tid kan det ta, tror ni, innan Samsung släpper ut en fix eller firmware update?

Permalänk

Gissar på att det här är riktigt dåligt

Permalänk
Skrivet av Flexiblus:

Gissar på att det här är riktigt dåligt

http://i.imgur.com/hdep5VK.png

Crap... min 120GB ser exakt likadan ut som din i HD Tune.
Min disk är knappt ett år, jag tänker reklamera skiten. Detta kan ju knappast motsvara bilden av det Samsung gav när man köpte den?! Den känns mkt segare än min gamla Force 3:a.
Någon som varit i kontakt med Inet?

Visa signatur

i7 2600k @ OC 4GHz | GTX 970 OC | ASUS Corsair A50 | ASUS 1155 P67 PRO | SSD Samsung 840 EVO 120GB | Corsair XMS3 4x4GB | Corsair HX 750 | Fractal Design R3 | Dell IPS U2515H |

Permalänk
Medlem

Så hur påverkar detta en i praktiken? Haft min 840 EVO sen februari och den är fortfarande kvick enligt mig. Ska testa med benchmark sen.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Så hur påverkar detta en i praktiken? Haft min 840 EVO sen februari och den är fortfarande kvick enligt mig. Ska testa med benchmark sen.

Testade min evo och konstaterade att den hade visst tapp, körde sedan en vända med DiskFresh för att återställa prestandan och kan konstatera att riktigt tunga program startar aningen snabbare (storleksordningen 10s istället for 12s). Viss skillnad är det, men eftersom söktiden är den största prestandavinsten med en ssd så är inte skillnaden tillnärmelsevis så står som testen ger intryck av.

Min installation är ca 6 månader gammal.