Samsung 840 EVO och 840 lider av degraderad läspreastanda med tiden

Permalänk
Medlem

Alla TLC varianter för konsumenter är drabbade. Igen har testat enterprise så vem vet.
Så svaret är ja du är drabbad. Sett flera rapporter drån drabbade msata evo användare som jag pratat med så.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pa1983:

Alla TLC varianter för konsumenter är drabbade. Igen har testat enterprise så vem vet.
Så svaret är ja du är drabbad. Sett flera rapporter drån drabbade msata evo användare som jag pratat med så.

Antar att det gäller även denna modell?

http://www.anandtech.com/show/8520/sandisk-ultra-ii-240gb-ssd...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Det är ju en annan tillverkare, med andra kretsar, annan styrkrets och annan mjukvara. Så de är inte påverkade exakt samma. Troligen har de dock samma TLC problem (de har även lite FW uppdaterings problem har jag hört på Sandisk). Men de kanske har löst detta tidigare än Samsung gjort, då de troligen roterar cellerna på andra sätt. Eller så har deras problem inte börjat visa sig än. Notera att första gen 840 (ej EVO) tog lååång tid att visa detta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZaInT:

Hur är det med 840 Pro?

Som Sweclockers skrev i sin artikel så gäller det bara det billigare TLC minnena och inte MLC minnen som t.ex återfinns i 840 Pro.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Så finns det något man kan göra? Är det att clona och formatera om disken som är regel att göra nu eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimMy2003:

Så finns det något man kan göra? Är det att clona och formatera om disken som är regel att göra nu eller?

Ska finnas ett program som läser och skriver om alla filer. Det räcker tydligen. Kolla runt på de olika 840 trådarna om detta, finns en del info ang vilket program det är.
Om du vill klona och kopiera tillbaka så går det också, men det tar ju sin tid och jobb.

Annars får vi se om den nya FW blir släppt nu i mitten på Okt, förutsatt att allt är okej.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Ska finnas ett program som läser och skriver om alla filer. Det räcker tydligen. Kolla runt på de olika 840 trådarna om detta, finns en del info ang vilket program det är.
Om du vill klona och kopiera tillbaka så går det också, men det tar ju sin tid och jobb.

Annars får vi se om den nya FW blir släppt nu i mitten på Okt, förutsatt att allt är okej.

Diskfresh heter programmet. Jag hade bedrövlig prestanda på min 840 EVO. Det tog inte speciellt många minuter att köra igenom hela disken med programmet. Därefter hade jag full hastighet igen.

Så fram till den permanenta fixen är här rekommenderar jag denna metod.

Visa signatur

| Intel Core i7-13700K | Noctua NH-D14 | MSI Pro Z690-A | Corsair 64 GB | Samsung Pro 980 2TB + Kingston KC2500 2TB + A2000 1TB NVMe | KFA2 GTX 3080 | Corsair RM1000X Shift | Fractal Design Meshify 2 | W11 Pro x64 | Acer XB280HK UHD G-Sync | Varmilo VA88M | Logitech G305 | Corsair HS70 PRO | VKB Gunfighter Mk.III + MCG Pro | VPC MongoosT-50CM2 | Monstertech | DELANCLiP Fusion | Secretlab OMEGA |

Permalänk
Medlem

Hej!
Jag hade tänkt och köpa en sån här http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/180308-samsun...

Men efter att ha läst inläggen här så är jag tveksam, återstår problemet fortfarande eller har de kommit något fix? Har någon förslag på vad jag kan köpa för SSD istället som fungerar bra?
Tacksam för svar.
Mvh

Permalänk

Det kommer en fix den 15 oktober har de sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Urioz:

Hej!
Jag hade tänkt och köpa en sån här http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/180308-samsun...

Men efter att ha läst inläggen här så är jag tveksam, återstår problemet fortfarande eller har de kommit något fix? Har någon förslag på vad jag kan köpa för SSD istället som fungerar bra?
Tacksam för svar.
Mvh

Köp en Crucial MX100 512Gb. Kan fås för ca 1700-1800Kr. Vet att Misco har haft rea ett tag och även netonnet haft dom strax över 1700Kr.

Ger likvärdig prestanda och i bland bättre. Dom presterar kanske inte lika jämnt som 840 EVO men eftersom dom har MLC istället för TLC nand så är skrivprestandan bättre hela tiden tex medans 840 EVO använde 1.5Gb SLC nand buffer per 120Gb utrymmer för att snabba upp skrivningar men tar den bufferten slut så sjunker prestandan, varierar beroende på storlek men 500Gb EVO bör ha minst drop så klart.

MX100 verkar överlag få nåt bättre i test. Framförallt i rickiga program och spel madens 840 EVO benchmarkar syntetiskt nåt bättre och verkar snabbare på linjär läsning av små filer. MX100 verkar behöva lite större filer, 10-20Mb för att nå full hastighet medans småfiler 1-3Mb går i 100-200MB/sec men inget direkt problem som jag ser det.
Men som sagt MX100 är billigare, likvärdig prestanda överlag och får ofta nåt bättre resultat i recensioner och kör MLC nand och har samma 3 års garanti period.

Själv har jag bytt ut en 840 och en 840 EVO mot 2st MX100 och tänkte byta den sista 840 i dag mot en MX100 så.
Vi köpte hem nya enheter till drabbade maskiner. En EVO ska polaren få, en 840 ska flashas upp om och när fix kommer och bli lagring i päronens ITX burk, den var deras OS disk innan.

Kör man windows verkar MX100 gilla Intels RST drivrutiner bäst om man nu har intel chipset. Ger några procent prestanda till när jag testade och för vissa ännu mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Köp en Crucial MX100 512Gb. Kan fås för ca 1700-1800Kr. Vet att Misco har haft rea ett tag och även netonnet haft dom strax över 1700Kr.

Ger likvärdig prestanda och i bland bättre. Dom presterar kanske inte lika jämnt som 840 EVO men eftersom dom har MLC istället för TLC nand så är skrivprestandan bättre hela tiden tex medans 840 EVO använde 1.5Gb SLC nand buffer per 120Gb utrymmer för att snabba upp skrivningar men tar den bufferten slut så sjunker prestandan, varierar beroende på storlek men 500Gb EVO bör ha minst drop så klart.

MX100 verkar överlag få nåt bättre i test. Framförallt i rickiga program och spel madens 840 EVO benchmarkar syntetiskt nåt bättre och verkar snabbare på linjär läsning av små filer. MX100 verkar behöva lite större filer, 10-20Mb för att nå full hastighet medans småfiler 1-3Mb går i 100-200MB/sec men inget direkt problem som jag ser det.
Men som sagt MX100 är billigare, likvärdig prestanda överlag och får ofta nåt bättre resultat i recensioner och kör MLC nand och har samma 3 års garanti period.

Själv har jag bytt ut en 840 och en 840 EVO mot 2st MX100 och tänkte byta den sista 840 i dag mot en MX100 så.
Vi köpte hem nya enheter till drabbade maskiner. En EVO ska polaren få, en 840 ska flashas upp om och när fix kommer och bli lagring i päronens ITX burk, den var deras OS disk innan.

Kör man windows verkar MX100 gilla Intels RST drivrutiner bäst om man nu har intel chipset. Ger några procent prestanda till när jag testade och för vissa ännu mer.

Tack så mycket för ditt svar, bra information tack!

Permalänk
Medlem

Är själv sugen på att kasta in en SSD i gamla laptopen men lite svårt att veta vad man ska köpa,dessutom kör jag ubuntu 14.04 om det har nån betydelse.
Kanske man köper en Samsung om buggfixen funkar innan dess så avstår jag nog från ett köp.

Permalänk
Medlem

Min Samsung 540 EVO funkade tydligen felfrit i veckan när jag testade! Ska testa när man kommer hem idag igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Är själv sugen på att kasta in en SSD i gamla laptopen men lite svårt att veta vad man ska köpa,dessutom kör jag ubuntu 14.04 om det har nån betydelse.
Kanske man köper en Samsung om buggfixen funkar innan dess så avstår jag nog från ett köp.

Även linux har ju börjat kunna utnyttja SSD fullt ut nu. bcache och TRIM är 2 fina funktioner som ska fungera nu. Är lite trix att få bcache att fungera på / tydligen, men det finns sätta att få rätta på det.
ang Trim: http://www.omgubuntu.co.uk/2013/12/trim-ssd-support-enabled-u...
Tidigare var man med Linux tvungen att välja en med bra GC, eftersom Trim saknades, samt lämna mycket OP utrymme, eller försöka få det att fungera. Nu när TRIM fungerar direkt så är det ju bara ta vilken SSD som helst (som du hade valt till tex Windows) och bara köra.

Permalänk
Medlem

Någon som testat Random Access performance i t.ex. HDtune Pro? Rimligtvis borde väl prestandan vara lägre även där för de områden som uppvisar låg sekvensiell Read speed? Om inte, så kan vi ju utsluta TLC relaterade problem och fokusera på Controllerns logik och LBA tabellen(indexering?).

Permalänk
Medlem

Om man har diskar i en Raid då, kan inte vara så bra att uppdatera Firmware:n då antar jag...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Om man har diskar i en Raid då, kan inte vara så bra att uppdatera Firmware:n då antar jag...

Eftersom inte Samsung officiellt stöder RAID på 840 EVO diskarna så är du nog tvungen att göra backup, splitta RAIDen, uppdatera, skapa ny RAID, återställa. Samsung mjukvaran fungerar ej med RAID diskar av vad jag förstått.
Så länge du gör backup så kan du ju så klart testa att sätta diskarna i en annan dator och uppdatera dem en och en. Har du tur så fungerar det utan problem, men om det inte gör det så har du ju backup

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Är själv sugen på att kasta in en SSD i gamla laptopen men lite svårt att veta vad man ska köpa,dessutom kör jag ubuntu 14.04 om det har nån betydelse.
Kanske man köper en Samsung om buggfixen funkar innan dess så avstår jag nog från ett köp.

SSD i linux fungerar fint. Störa problemet var kassa SSD enheter mer än nåt annat så windows användarna led lika mycket av det. Kört SSD i linux sedan generation 2 enheter, Vertex och Onyx från OCZ så var misnt 5 år sedan jag började köra SSD i Linux. OCZ var skräp men fungerade i 3 år i alla fall i raid0 med några firmware uppgraderingar och en secure erase efter 1.5 år.

Efter det gick jag över till mer traditionell setup med en SSD och TRIM.
Kör 4st system med linux och SSD.
Ska montera en 840 EVO så fort firmwarfixen kommer i polarens ASUS core i5 baserade laptop som kör linux mint.
Bara lägga till discard i /etc/fstab på EXT4 och swap partitoner. EXT4 har haft trim stöd sedan 2010 och ska du köra andra filsystem så får du kolla upp om TRIM stöds.

Exempel på hur en SSD i linux kan se ut i /etc/fstab med 6 partitoner, 3 primära och 3 utökade, 4:e används ej då den är en del av utökningen. Som du ser har jag lagt till discard på alla swap och EXT4 partitioner som finns på SSD:n då detta talar om att man vill skicka TRIM kommandon.

Du kan också byta ut relatime om det finns i fstab mot notime. Skillnaden blir då att filer inte uppdateras med senaste åtkomst datum. Så såvidare du inte har behov av att veta när en fil senast var öppnad så kan du som sagt köra notime istället och minska skrivningen till SSD:n.

Citat:

/dev/sda1 /boot ext4 noauto,discard,noatime 1 1 /dev/sda3 / ext4 noatime,discard 0 0 /dev/sda2 none swap sw,discard 0 0 /dev/sda5 /tmp ext4 discard 0 0 /dev/sda6 /mnt/sda6 ext4 exec,rw,owner,discard

Jag har satta Curcial MX100 i alla maskiner nu som körde 840 eller 840 EVO. Kan inte säga att MX100 känns långsammare än en fullt fungerande 840 EVO i alla fall och dom är billigare med så ett plus helt klart.

Permalänk
Medlem

http://www.pcper.com/reviews/Storage/Samsung-840-EVO-Performa...
Pcperspective skriver om fixen. Verkar som att det är spänningen som sjunker med tiden som jag och flera misstänkt.
Men när enheten gjort en felkorrigering (ECC) så verkar inte dess algoritm ta in korrigeringen vid läsning av andra nandceller som kan behöva samma justering för att läsas korrekt och därför jobbar kontroller på övervarv med att i stort sett göra om samma korrigering för varje läsning villket äter upp alla CPU cyklar i kontrollen helt enkelt.
840 omnämns inte bland dom uttalanden jag läst från samsung nu före fixen ska släppas så om 840 användare får en firmwarefix eller ej kvarstår att se.

Permalänk
Medlem

Tolkar det som en mjukvarubugg som enkelt kan lösas med ny firmware. Det var ju skönt, då behöver jag inte känna mig dålig till mods bara för att jag köpte en 840 EVO till laptopen.

Edit: Har dual boot Linux och Windows. Men visst borde den fixa även linuxpartitionerna om man kör verktyget i windows? Fattar som att den gör det på "block level" och då ska väl inte det spela någon roll hur man har formaterat disken (alltså vilka filsystem och sådant man använder). Har disken GPT-partitionerad med UEFI-boot. Antar de släpper fixen på bootbar CD eller USB-minne för de som inte kör Windows? Det är alltså idag som fixen släpps?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ronnylov:

Tolkar det som en mjukvarubugg som enkelt kan lösas med ny firmware. Det var ju skönt, då behöver jag inte känna mig dålig till mods bara för att jag köpte en 840 EVO till laptopen.

Tja, det är nog direkt hårdvarurelaterat och lär bero på att deras nyaste TLC-minnen i 10+nm driftar mer än planerat, annars hade detta upptäckts tidigare och av Samsung själva. Vi vet först om 6-12 månader om deras firmwarefix är lösningen eller ej. Imho såklart.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Rekordmedlem

Samsung verkar använda TLC minnen i sd kort vilket de bekräftat till Anandtech.
http://www.anandtech.com/show/7928/samsung-releases-standard-...
Det gör mej orolig eftersom många låter bilder ligga kvar i telefoner och plattor och frågan är vilken minnestyp de fasta kretsarna har i "enheter"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

http://www.samsung.com/global/business/semiconductor/samsungs...

Man ska alltså köra "Samsung SSD 840 EVO Performance Restoration Software" (läste att man ej behöver använda magician mjukvaran)

Jag har http://www.inet.se/produkt/4304582/samsung-ssd-evo-basic-840-...

-----------------

Den installerar nya software'n samt kör performance restoration, ska ta mellan 1 och 4 timmar.

En sak bara; om jag kör detta, sedan formaterar om hela datorn, SSDn kommer väl köras på senaste softwaren (behöver ej tanka hem denna fix igen?).

Korkade frågor men orkar inte läsa på allt för mycket!

EDIT: dum jag är. Installationsguide; http://www.samsung.com/global/business/semiconductor/samsungs...

Permalänk
Medlem

Problemet är, inte bara verkar vara, firmwaren. Minnestypen i sig har ingenting med saken att göra. Så fortsätt att använda dessa eminenta och prisvärda diskar med gott samvete...

Permalänk
Medlem

Ska försöka göra RMA på våra 840 enheter då det inte blev någon firmwarefix för dom.
Samsung värkligen skiter i sina kunder så länge det inte brinner i baken på dom.

Mycket besviken på Samnsung och folk som tycker "det här löste sig fort". Problemet har varit uppmärksamat sedan början av Augusti och Samsung mottog enheter redan för att leta efter felet (overclockers.cu.uk forumets användare). Deras kassa support, inhyrt företag med 0 kontakt med Samsung så dom kan inte göra nåt alls i praktiken, kommer från dom själva bara fråga supporten.
Samsungs brist på information och att man dessutom väljer att exkludera 840 användarna från en firwmware uppdatering är bortom all kritik.

Mycket dålig respekt för slutkunden från Samsung!

Permalänk
Medlem

Problemet åtgärdat, för EVO-ägare iaf.

Före:

Dold text

Efter:

Dold text
Permalänk
Medlem

Samma här, löst en gång för alla!

Före:

Dold text

Efter:

Dold text
Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Samsungs brist på information och att man dessutom väljer att exkludera 840 användarna från en firwmware uppdatering är bortom all kritik

Enligt Samsung är det inget fel på 840...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Enligt Samsung är det inget fel på 840...

Min 840:

Jag undrar ju lite hur de drar sina slutsatser..

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Enligt Samsung är det inget fel på 840...

Nej så Samsung kan inte ljuga och vi som har problem vi ser i syne eller?

Det var bara en månad sedan Samsung support kallade sina kunder för lögnare och sa att 840 EVO har inte alls detta fel utan det är ni som inte kan benchmarking. Folk har postat samsungs e-mail svar så i bland annat overclock.net tråden. Samsung har slingrat sig så mycket det bara går in i det sista och hoppats att problemet går bort av sig självt.
Var inte fören media tog upp det hela världen över som samsung var tvungna att börja med "damage control"

Det faktum att jag har tillgång till 2st 840 där båda visa på samma problem vid vecka 42-42 på statisk data borde ju säga något om oddsen för felet att uppstå på data som varit statisk i ett år på en 840.
Har även en 840 EVO så ja problemet är samma. Ända skillnaden är att 840 tar lägre tid på sig att degradera. Enklaste förklaringen är att 21nm nandet sjunker i spänning långsammare i 840 än 19nm nandet i 840 EVO då mindre inte är bättre på en SSD.

Finns gott om 840 ägare med felet. Några länkar. Har kontakt med fler 840 användare som är berörda men den informationen är inte offentlig så vet om fler fall än vad du kan hitta via offentligt öppna forum och andra media.
http://www.overclock.net/t/1519058/the-we-want-our-840-non-ev...
http://www.overclock.net/t/1507897/samsung-840-evo-read-speed...
http://www.overclock.net/t/1507897/samsung-840-evo-read-speed...
http://www.overclock.net/t/1507897/samsung-840-evo-read-speed...
http://forums.overclockers.co.uk/showpost.php?p=27059608&post...
#14882986

Skrivet av marukusu:

Min 840:
http://i.imgur.com/AvSz3BW.png

Jag undrar ju lite hur de drar sina slutsatser..

Perfekt. Lägger till dit bidrag på min lilla 840 samlingslista på 840 med samma fel som 840 EVO har.