vad klarar en molex till SATA adapter av?

Permalänk
Medlem

vad klarar en molex till SATA adapter av?

Är det ofarligt att köra 2 HDD's från en molex kontakt? gillar inte att använda adaptrar i allmänhet och vill bara vara säker så att jag inte bränner upp mina diskar.

altså en molex kontakt som med en adapter blir 2st SATA kontakter som ska driva 2 st hårddiskar. 3,5 tums SATA diskar, inget märkvärdigt.

Ofarligt eller?

Visa signatur

Pluggar Level Design inom spelutveckling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wiloh:

Är det ofarligt att köra 2 HDD's från en molex kontakt? gillar inte att använda adaptrar i allmänhet och vill bara vara säker så att jag inte bränner upp mina diskar.

altså en molex kontakt som med en adapter blir 2st SATA kontakter som ska driva 2 st hårddiskar. 3,5 tums SATA diskar, inget märkvärdigt.

Ofarligt eller?

Bara att tuta och köra.

22 ampere är väl max, om jag läst rätt? Något får rätta mig.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av wiloh:

Ofarligt eller?

Skrivet av EyeNEye:

Bara att tuta och köra.

12V x 22Ampere blir en jäkla massa effekt. Men Den klarar utan problem 4HDD utan problem även på den klenaste Molex kabeln. Tjockare kabel ger lägre motstånd och värme utveckling i kabeln i sig.

22Ampere på en kabel skulle vara 12V x 22Ampere = 264W, en PCIe 6pin ger max 150W eller vad det(absolut max 150W spelar egentligen ingen roll exakt vad den ligger på men betydligt lägre än 22Ampere på en Molex), och den har 3ggr fler Kablar för 12V spänningen.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Bara att tuta och köra.

12 var det senast jag kollade.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Hedersmedlem

En molex kan leverera max 187W, 11A på 12V-linan och 11A på 5V-linan.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

12V x 22Ampere blir en jäkla massa effekt. Men Den klarar utan problem 4HDD utan problem även på den klenaste Molex kabeln. Tjockare kabel ger lägre motstånd och värme utveckling i kabeln i sig.

22Ampere på en kabel skulle vara 12V x 22Ampere = 264W, en PCIe 6pin ger max 150W eller vad det(absolut max 150W spelar egentligen ingen roll exakt vad den ligger på men betydligt lägre än 22Ampere på en Molex), och den har 3ggr fler Kablar för 12V spänningen.

Vet inte varför jag skrev 22, menade 11 men ja det ska inte vara några problem för TS.

Skrivet av screamin-daemon:

This.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Kent:

Man kan alltid förvänta sig att du ska ha stenkoll!

Skrivet av EyeNEye:

Vet inte varför jag skrev 22, menade 11 men ja det ska inte vara några problem för TS.

Det enda man behöver akta sig för är uppstarten av diskarna, riktigt gamla diskar kan ju få för sig att dra uppemot 30W styck precis när de ska spinna upp.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Man kan alltid förvänta sig att du ska ha stenkoll!

Det enda man behöver akta sig för är uppstarten av diskarna, riktigt gamla diskar kan ju få för sig att dra uppemot 30W styck precis när de ska spinna upp.

Det var därför det uppfanns diskkontrollers med staggered spin up
http://en.wikipedia.org/wiki/Spin-up
Om man har många diskar som är strömhungriga vid start bör man se till att ha den funktionen på diskkontrollern.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av mrqaffe:

Det var därför det uppfanns diskkontrollers med staggered spin up
http://en.wikipedia.org/wiki/Spin-up
Om man har många diskar som är strömhungriga vid start bör man se till att ha den funktionen på diskkontrollern.

Om vi är realistiska, hur många är vi som kör diskkontrollers som inte är den integrerade sata-kontrollern på moderkortet? Tror det är bra få

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

Om vi är realistiska, hur många är vi som kör diskkontrollers som inte är den integrerade sata-kontrollern på moderkortet? Tror det är bra få

Storpirater och folk som jobbar väldigt mycket med videoredigering, möjligtvis

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av hoski:

Storpirater och folk som jobbar väldigt mycket med videoredigering, möjligtvis

Och om man jobbar med mycket videoredigering använder troligen en strömförsörjningskombination som inte lider av risken av bränna upp kablar när man vet att man har behovet av sjuttioelva diskar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ojoj, här var det fullt med svar. men då vet jag i alla fall. Tänkte nämligen köra RAID 6 i min node 304 men hade bara en SATA ström kabel med 4st connectors. sen hade den andra kabeln 2st molex, en till fläktarna och den andra får jag då splitta till hårddiskarna.

Tack så mycket för svar

Visa signatur

Pluggar Level Design inom spelutveckling.

Permalänk
Medlem

Enligt Silverstone ska man helst inte belasta varje molex/sata-kabel med fler än 4 diskar. Hur det stämmer vet jag inte dock. Se till att ha en PSU med många leads, eller frångå rekommendationen.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s + 19 TB NVME. Bambu labs P1S.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och dual 10G.