Permalänk
Medlem

Windows strömsparläge efter OC?

Hej!

Följde den grymma guiden här och överklockade min gamla i5 K2500. Kollade vad andra fått upp den till och hittade snart en fin, lagom, klock på 4.4 GHz. Jämna temperaturer och stabil i såväl prime95 som en helkväll med spel.

Men, nu vaknar inte datorn ordentligt ur strömsparläge. Brukar använda mig av det av ren lathet då jag tycker det är väldigt smidigt att komma tillbaka till datorn i samma skicka jag lämnade den.
Alla fläktar etc. drar igång som vanligt men skärmen förblir svart och ljus på tangentbort/mus startar inte.
Matar jag den med för lite ström eller funkar det inte att köra strömsparläge efter en överklockning av nån anledning?

i5 2500K
ASUS P8P67 PRO
Win7 Ultimate 64

/Niklas

Permalänk
Medlem

Kolla dina strömmspararinställningar i bios till minne å cpu.

Permalänk
Medlem

Jag antar att du har aktiverat internal PPL overvoltage? Får att kunna använda strömsparläge så kan du inte ha det aktiverat i bios.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Tack för tipset om PPL Overvoltage. Det var disabled men gav mig lite mer att googla på. Hittade en gammal tråd från 2011 och kom fram till att jag bara behövde uppgradera mitt BIOS. Vilket jag tydligen inte gjort sen 2011... Så, så var det med det.