Program vid uppstart?

Permalänk

Program vid uppstart?

Hola!

Fattar min fråga kort, vilka program ska jag vs. ska jag inte ha vid en windows start som tar minne och tid? Samt vilka processer, har 90 igång just nu, är det mycket?

Har inte så mycket på datorn så tror inte att det är några problem nu men i framtiden, har faktiskt aldrig brytt mig om det förr ;o

tack på förhand

Visa signatur

7800X3D-32gb-7800XT
Hexacore Anne Pro 2 Iso - Philips Fidelio X2HR
BAHNHOF <3

Permalänk
Medlem

Om du verkligen vill grotta in dig i ämnet så har du mycket matnyttigt på http://www.blackviper.com/ ,både vad gäller tjänster för OS och annat. http://www.greatis.com/bootracer/ är ett schyst verktyg för att mäta skillnader i boot-tid exempelvis om du stänger ner tjänster.

Generellt skulle jag säga att du kan kolla vad som autostartar på din maskin, javaupdate, adobereader (helper?), spotify, chrome och resumade tabbar etc... och försöka minimera den listan. Som jämförelse kan jag säga att jag ligger på 150 processer nu på min arbetslaptop och det är lite för mig. Sitter med Outlook och Office-applikationer samt Chrome uppe, men givetvis saker i bakgrunden.

Nånstans tycker jag man ska sluta stirra sig blind på hur många processer det är, hur mycket minne som används och annat. Det är ingen server du använder där du delar resurser, låt dom användas och undersök mer när det går långsamt. Med din plattform samt SSD så kommer du inte märka att saker är slöa förrän om lång tid eller vid specifika händelser, (som i grund och botten inte utgår från att du har 200 processer och 28GB RAM använt...)

Mina 2 $.

Visa signatur

WS - 980x/48GB/MSI Big Bangx58/2xIntel PT Gbe/Seasonic x760/3xSSD@120GB/8xSeagate@250GB/GTX670/Dell U2711 Win7x64/VmWare WS9 och massa stuff.
NAS - AMD C60-I/8GB/2xIntel PT Gbe/FSP Pico@90w/SSD@120GB/5xSeagate_o_WD@2TB WinServer2k8r2/Flexraid/Crashplan/Hyper-V----> idle@20w

Permalänk
Inaktiv

Kör följande vid start:

Managers för ljud- och grafikkort
ESET
Keepass
Unified Remote
f.lux
Ultramon

Med andra ord beror det helt på vad du har på datorn och alltid har igång.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av drakelito:

Hola!

Fattar min fråga kort, vilka program ska jag vs. ska jag inte ha vid en windows start som tar minne och tid? Samt vilka processer, har 90 igång just nu, är det mycket?

Har inte så mycket på datorn så tror inte att det är några problem nu men i framtiden, har faktiskt aldrig brytt mig om det förr ;o

tack på förhand

Vad är det som inte går snabbt med din burk? Du har väl operativet på din SSD?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Vad är det som inte går snabbt med din burk? Du har väl operativet på din SSD?

Jag frågade för jag var nyfiken, sa aldrig att det inte går snabbt

Visa signatur

7800X3D-32gb-7800XT
Hexacore Anne Pro 2 Iso - Philips Fidelio X2HR
BAHNHOF <3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av El_Raspberry:

Kör följande vid start:

Managers för ljud- och grafikkort
ESET
Keepass
Unified Remote
f.lux
Ultramon

Med andra ord beror det helt på vad du har på datorn och alltid har igång.

Så mycket? Så lite som möjligt ska man ha där, på din lista är det bara ESET (eller vilket AV man nu har) som behövs vid uppstart.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rajat:

Så mycket? Så lite som möjligt ska man ha där, på din lista är det bara ESET (eller vilket AV man nu har) som behövs vid uppstart.

Det är klart att man ska ha så lite som möjligt i autostart, vilket jag har.

Varför vill du starta CCC och Realtek HD Audio Manager manuellt?
Ultramon, f.lux och Keepass använder jag hela tiden, så varför inte slänga in det i autostart?

Visst är det skönt att starta datorn, och sen bara slänga sig i soffan och använda Unified Remote, jämfört med att vänta på att starta också det manuellt?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av drakelito:

Jag frågade för jag var nyfiken, sa aldrig att det inte går snabbt

Då du har minne så att det räcker och blir över ser jag ingen riktig vits med att ändra allt för mycket, förutsatt att du inte har alltför obskyra/konstiga program igång.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Rekordmedlem

Det enda program som du "behöver" autostarta är nog ditt antivirus resten är ju oftast helt onödiga eller "kanske" det beror ju på vad du verkligen använder ofta, allt som kör uppdateringar brukar ju vara helt onödigt och office och spotify och liknande, sånt går lika bra att låta starta när man klickar igång dem för att man vill använda dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av El_Raspberry:

Det är klart att man ska ha så lite som möjligt i autostart, vilket jag har.

Varför vill du starta CCC och Realtek HD Audio Manager manuellt?
Ultramon, f.lux och Keepass använder jag hela tiden, så varför inte slänga in det i autostart?

Visst är det skönt att starta datorn, och sen bara slänga sig i soffan och använda Unified Remote, jämfört med att vänta på att starta också det manuellt?

För att det är helt onödigt att ha dem i autostart, HD Audio Manager är absolut onödigt att ha i uppstart och tillför ingenting där

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rajat:

För att det är helt onödigt att ha dem i autostart, HD Audio Manager är absolut onödigt att ha i uppstart och tillför ingenting där

Bra, då kan du låta bli att starta det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av El_Raspberry:

Bra, då kan du låta bli att starta det.

Tell me, av vilken anledning ska det ligga i autostart? Man går in där en gång och ställer in hur man vill ha det sen behöver man aldrig mer öppna det, så det behöver inte ligga i autostart. Skulle man mot förmodan behöva gå in där så är det bara att gå via Kontrollpanelen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakelito:

Hola!

tack på förhand

Detta med många antal processer behöver inte innebära några nackdelar, dock 90 st är ganska många.
Men som sagt behöver inte vara nått tokigt för det, har man gott om minne behöver man inte göra nått speciellt om alla dessa processer uppför sig väl.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Varför ha så lite i autostart? Mycket smidigare att allt man behöver dras igång direkt än att man ska behöva starta det när man behöver det.

EDIT: Eller sitter du fortfarande på mekanisk tråkdisk kanske?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LemonIllusion:

Varför ha så lite i autostart? Mycket smidigare att allt man behöver dras igång direkt än att man ska behöva starta det när man behöver det.

EDIT: Eller sitter du fortfarande på mekanisk tråkdisk kanske?

Nej, jag kör på en SSD men ser absolut ingen anledning till att ha en massa i autostart istället för att starta det när jag behöver det. Jag går inte upp på morgonen och går ut på parkeringen för att starta bilen IFALL jag kanske ska åka någonstans senare.

Visa signatur