AMD FX-8370E – Vishera på 95 W

Permalänk
Medlem

Jaha och där steg priserna på intels cpuer

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Josef:

Trevligt att se Phenom 2 fortfarande finns med i tabellerna.
Min Phenom 2 X6 1100T känns plötsligt inte så gammal.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo nog känns de att de är trötta nu för tiden Märker det mer och mer. Spelar Divinity Original Sin nu...den går på knäna eftersom spelet är dåligt trådat.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Jaha och där steg priserna på intels cpuer

Jag tror att det är iaf lite konkurrans i låg mellan segmentet som håller intel i shack. Jag tex FX6300 (heter den så?) vs Core i3, den stora konsumentgruppen finns i det segmentet skulle jag gissa. Men visst här bland prestandajägarna på swec är det ju 4690K och upp som gäller

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rob da ritsch:

Typiskt uttalande att komma från dig med tanke på att du är den största fanboyen på hela forumet.

Men sant!

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Jag tror att det är iaf lite konkurrans i låg mellan segmentet som håller intel i shack. Jag tex FX6300 (heter den så?) vs Core i3, den stora konsumentgruppen finns i det segmentet skulle jag gissa. Men visst här bland prestandajägarna på swec är det ju 4690K och upp som gäller

Precis. Folk som håller på med videoredigering och liknande har inte mycket annat alternativ i <1500kr segmentet om inte riktiga fynd i begagnatmarknaden.
Av just det skälet jag skaffade min 8320.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT | OLED G6 G60SD

Permalänk
Medlem
Skrivet av CTH:

Tror att AMD är otroligt glada att de köpte ATI nu... de går knappt pluss på processorn sidan medan de får in hyffsat ifrån grafikkorten. Det håller de kvar i matchen tills nästa kärna kommer ut.

Rätta mig gärna om jag har fel.

Men visst är det så att AMD går med väldigt stor vinst när det gäller processorer med integrerad grafik?

Och visst är det så, att det med räknas som en processor?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

Meddelade inte AMD att de skulle sluta försöka konkurrera i högprestandasegmentet på X86 för ganska länge sen? Dvs sannolikheten för att de ska släppa någon ny generation med fokus på prestanda är nog ganska liten... Det är nog snarare mobila/strömsnåla kretsar och customdesignadechip som står på agendan.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av skog1s:

Rätta mig gärna om jag har fel.

Men visst är det så att AMD går med väldigt stor vinst när det gäller processorer med integrerad grafik?

Och visst är det så, att det med räknas som en processor?

Skrivet av fläsklägg:

Meddelade inte AMD att de skulle sluta försöka konkurrera i högprestandasegmentet på X86 för ganska länge sen? Dvs sannolikheten för att de ska släppa någon ny generation med fokus på prestanda är nog ganska liten... Det är nog snarare mobila/strömsnåla kretsar och customdesignadechip som står på agendan.

Det är helt korrekt.
Det som AMD nog tjänar mest på måste väl vara monopolet på konsolmarknaden där de nu levererar APU'er till de båda stora konsolerna Xbone/PS4 men även om det förmodligen går okej för AMD (Har inga siffror) så är det ju ändå en slags förlust i sig att temporärt behöva överge prestandasegmentet.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raymond:

Som trogen AMD kund är det bara att inse att de är totalt omkörda på cpu fronten och det nu i ett par år. Kanske det dyker upp någon ny prestanda plattform runt 2016 men de får väl leva på APU och hoppas på det.

AMDs foundation har bekräftat att de skall riskproducera 7nm i Q4 2015. Intel har ju precis tillkännagett att 10nm inte var lönsamt för dem. Så det kan ju bli lite intressant i framtiden kanske?

(Jag är Intel kund)

Visa signatur

Ridin' on | MSI Z77A-GD65 | Intel Core i7-3770K @ 4.5GHz | Corsair H100i | Crucial DDR3 BallistiX 1600Mhz DDR3 16GB | MSI GeForce GTX 780Ti 3GB Twin Frozr IV | Samsung SSD 840 EVO 250GB | Seagate Barracuda 2TB | Hitachi Deskstar 500GB 7200R | ASUS Xonar Essence STX | Corsair Obsidian 650D | Asus ROG Swift PG278Q | Steelseries QcK+ | Roccat Kone XTD Optical | Razer BlackWidow Ultimate 2014 | Pioneer HDJ-2000 | Asus Vulcan Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

angående fanboyismen , skit ska skit ha

amd borde sluta släppa massor av värdelösa modeller och ha dom som finns och lägga allt krut på en ny arkitektur istället, det här kommer inte bli någon storsäljare och kommer inte inbringa några stora summor, som att kasta pengar dom kunde använt till annat i sjön.

Denna är för moderkort som inte klarar av 125/140W processorerna. De som sitter på begränsade moderkort helt enkelt. Som vill uppgradera till Piledriver från BD eller PII.

Sedan så tror jag heller inte detta kostar något utan är en naturlig utveckling med bättre binnade processorer på samma sätt som 9590 etc.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

FX-serien börja bli till åren. Det visar sig tydligt men det känns som FM-serien där emot funkar bättre då den har ett annat pris och en bättre integrerad grafik än sina konkurrenter hos Intel. Kanske det är något som är bättre att satsa på..

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem

Såg inte amd i listan ens först, tråkigt lång efter de ska ligga. Lär fortgå många år med bristande konkurrens i medel/hög-prestanda segmentet.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

I den här takten så är det nog bye bye med AMD processor om 4-5 år.

Vi på sweclockers vill ha prestanda, och alla som har och tillverkar laptops vill ha batteritid och mindre batterier. Ser tufft ut.

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

Det är helt korrekt.
Det som AMD nog tjänar mest på måste väl vara monopolet på konsolmarknaden där de nu levererar APU'er till de båda stora konsolerna Xbone/PS4 men även om det förmodligen går okej för AMD (Har inga siffror) så är det ju ändå en slags förlust i sig att temporärt behöva överge prestandasegmentet.

Tyvär går det inte okej för AMD med en net profit på -2,5% och ROE -28,5%, att jämföra med Intel 20,22% & 19,12%.

Med sådana sorgliga siffror så måste lönsamheten ligga i högsta fokus, och därför får man skita i att konkurrera på prestandamarknaden, om det nu är så att forskningen är för dyr eller ingenjörerna på AMD är för dåliga för att kunna möta INTELs nivå. Oavsett om AMD skulle lyckas utveckla en ny konkurrenskraftig kärna så är ju deras varumärke kört i botten efter de senaste årens mediokra processorsläpp, så några enorma försäljningsvolymer skulle det nog inte vara frågan om ändå.

Permalänk
Medlem

Offtopic: AMD kan ta entusiastmarknaden. Om de lyckas göra en APU plattform med multisocket och CF med APUerna. Med HSA osv så kan det bli nått. Vi får se hur mkt IPC ökar med Carrizo och om det kanske går att få upp klocken lite till.

Jag får helt godkänd prestanda i spel med min dual graphics APU rig. Dock så är den minnesbandbreddstrypt och igpn kan ge mkt mer.

De gör bra APU
De har multi gpu teknologi.
gör nu multi APU teknologi. Borde vara lika lätt som vanlig dualgraphics

Permalänk
Medlem

Jag själv köper oftast intel för jag gillar att överclocka för att få ut bästa prestanda per krona, och oftast i7or, Men jag förstår inte hatet mot AMD. jag har dator som hobby därför ligger det i mitt bästa intresse att företagen går bra, AMD gör bra ifrån sig på det dom gör. tyvär verkar många inte första att AMD inte är ute efter prestanda kronan längre.

herregud intel har större R&D budget än amds omsättning och ändå lyckas det inte få fram särskilt mycket bättre prestanda per ny generation.
För hur mycket har hänt sen 2600k?

Istället släpper de 6 och 8 kärniga modeller, och jag erkänner jag planerar en till mitt nästa bygge, men man ska inte tro att detta är något annat än intel som försöker göra folk nöjda så de inte tittar på den lilla prestanda ökningen per kärna sen 2600k.
skulle detta ske inom grafik korts scenen skulle folk bli tokiga, istället så släpper de CPUer med fler kärnor för ju fler kärnor ju större blir ju prestanda ökningen per kärna, och ju nöjdare de som har dator som hobby desto mer sprids det positiv reklam.

Vad som däremot passerar mitt förnuft är hur folk tror att de är bättre människor än andra för att de väljer ett märke istället för ett annat, så sluta hoppa på människor som väljer ett annat märke än erat. Har börjat blivit så fruktansvärt tråkig stämning på sweclockers.

Vad som dock är positivt är att det går bra för AMD på de marknader de satsar, så ska bli riktigt intressant att se hur det kommer fungera när de får igång hsa tekniken på allvar.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Pudeln:

Offtopic: AMD kan ta entusiastmarknaden. Om de lyckas göra en APU plattform med multisocket och CF med APUerna. Med HSA osv så kan det bli nått. Vi får se hur mkt IPC ökar med Carrizo och om det kanske går att få upp klocken lite till.

Jag får helt godkänd prestanda i spel med min dual graphics APU rig. Dock så är den minnesbandbreddstrypt och igpn kan ge mkt mer.

De gör bra APU

HSA + multisocket skulle bli väldigt komplicerat då HSA bl.a. betyder att GPU och CPU är cache-koherent, detta måste då även sträcka sig över sockets. GPU-delen är väldigt bandbreddstörstig så man skulle behöva något likt det IBM har för POWER då HyperTransport (AMD) och QPI (Intel) är mycket mer optimerad för låg latens än hög bandbredd.

Visst går det att göra en sådan plattform, men tror få skulle acceptera prislappen.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

De gör bra APU

Där slog du huvudet på spiken, det kunde varit något för AMD att börja tillverka dual socket för konsument bruk! med dubbla 7850K så har man en helt okey burk som helt klart ligger bra till!

med fin igpu(er) med för den delen!

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Swedish Berserk:

Nej inte obefogat men måste man sitta och kasta otrevliga ord om ett företag bara för det går tungt för dom? Även för de som enbart köper Intel och Nvidia borde de vilja se att AMD kan konkurrera för att hålla nere priserna på produkterna på det de vill ha? Jag själv sitter inte och klankar ner på Intel och Nvidia prylar utan tycker det är intressant att läsa om det istället. Däremot blir jag trött på vissa som rent av beter sig riktigt otrevligt i trådar här på forumet mot de som använder AMD. Låt folk använda vad de vill och gläds istället åt att folk köper det du inte vill ha så du kan köpa det du vill ha till bättre priser.

Ja det har stått still sen de kom med dessa FX processorerna för några år sedan. Verkar tyvärr som det nya kommer 2016 men har vi riktig otur kan det bli försenat också. Det är tråkigt oavsett för det påverkar Intel också som slagit av på takten.

Skit ska skit ha brukar det ju låta annars, vad gör AMD så speciellt?

Nu får de skärpa till sig, att dem ens har mage att släppa en sådan processor för 2k förstår jag inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirme:

Jag själv köper oftast intel för jag gillar att överclocka för att få ut bästa prestanda per krona, och oftast i7or, Men jag förstår inte hatet mot AMD. jag har dator som hobby därför ligger det i mitt bästa intresse att företagen går bra, AMD gör bra ifrån sig på det dom gör. tyvär verkar många inte första att AMD inte är ute efter prestanda kronan längre.

herregud intel har större R&D budget än amds omsättning och ändå lyckas det inte få fram särskilt mycket bättre prestanda per ny generation.
För hur mycket har hänt sen 2600k?

Istället släpper de 6 och 8 kärniga modeller, och jag erkänner jag planerar en till mitt nästa bygge, men man ska inte tro att detta är något annat än intel som försöker göra folk nöjda så de inte tittar på den lilla prestanda ökningen per kärna sen 2600k.
skulle detta ske inom grafik korts scenen skulle folk bli tokiga, istället så släpper de CPUer med fler kärnor för ju fler kärnor ju större blir ju prestanda ökningen per kärna, och ju nöjdare de som har dator som hobby desto mer sprids det positiv reklam.

Vad som däremot passerar mitt förnuft är hur folk tror att de är bättre människor än andra för att de väljer ett märke istället för ett annat, så sluta hoppa på människor som väljer ett annat märke än erat. Har börjat blivit så fruktansvärt tråkig stämning på sweclockers.

Vad som dock är positivt är att det går bra för AMD på de marknader de satsar, så ska bli riktigt intressant att se hur det kommer fungera när de får igång hsa tekniken på allvar.

Angående hur mycket bättre processorerna har blivit sen 2600k.
Det kanske beror på att Intel inte har någon konkurrent i prestanda segmentet än sig själv. Varför sätta en massa pengar på utveckling när det inte finns någon att tävla mot?
Visst blir processorerna lite bättre, de hoppas ju att folk ska uppgradera från sina kompetenta Intelprocessorer till något nyare och lite bättre. Men någon stor ökning kommer nog inte förrän det finns konkurrens.
Intel verkar ju tävla på laptopsidan nu också, Core M-processorerna verkar ju vara väldigt snabba med den TDP:n.

Jag hoppas att AMD börjar konkurrera på prestandamarknaden eftersom det gynnar alla (utom Intel), men det ser ju inte lovande ut förrän möjligen 2016. Så det blir nog Intel när jag köper dator någongång.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Det kanske beror på att Intel inte har någon konkurrent i prestanda segmentet än sig själv. Varför sätta en massa pengar på utveckling när det inte finns någon att tävla mot?
Visst blir processorerna lite bättre, de hoppas ju att folk ska uppgradera från sina kompetenta Intelprocessorer till något nyare och lite bättre. Men någon stor ökning kommer nog inte förrän det finns konkurrens.
Intel verkar ju tävla på laptopsidan nu också, Core M-processorerna verkar ju vara väldigt snabba med den TDP:n.

Jag hoppas att AMD börjar konkurrera på prestandamarknaden eftersom det gynnar alla (utom Intel), men det ser ju inte lovande ut förrän möjligen 2016. Så det blir nog Intel när jag köper dator någongång.

Jo jag menar inte att man inte ska köpa intel, jag själv gör ju det. Men man behöver inte spy så mycket galla man kan när de har såpass mycket mindre research budget, det är löjlig skillnad. Går man efter den så är det ända fantastiskt att AMD presterar som de gör:)

Även om de ligger efter intel så presterar de ändå bra för de som inte har råd/vill köpa intels varianter, Visst de börjar bli till åren och visst skulle jag vilja att AMD släppte CPUer som intel gör, Men det är inte realistiskt och folk verkar inte förstå det. Så de hjälper inte att alla snackar ner dem och hoppar på dem här som faktiskt köper AMD:)

Permalänk
Medlem

Oj! Vilken överrasking!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldphag:

AMD borde bara börja på en ny kärna... detta håller inte ett dugg

Kom igen om ca 18 månader eller vad det va. Det var väl då ZEN skulle släppas? Tycker denna verkar ok för att vara 700MHz mindre än 8350. Prislappen kommer säkerligen sjunka snart, den är ju nyligen släppt därav högre pris

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirme:

Jo jag menar inte att man inte ska köpa intel, jag själv gör ju det. Men man behöver inte spy så mycket galla man kan när de har såpass mycket mindre research budget, det är löjlig skillnad. Går man efter den så är det ända fantastiskt att AMD presterar som de gör:)

Även om de ligger efter intel så presterar de ändå bra för de som inte har råd/vill köpa intels varianter, Visst de börjar bli till åren och visst skulle jag vilja att AMD släppte CPUer som intel gör, Men det är inte realistiskt och folk verkar inte förstå det. Så de hjälper inte att alla snackar ner dem och hoppar på dem här som faktiskt köper AMD:)

Håller med dig, tycker tonen mot AMD är rätt elak, dom presterar inte som inte men som du säger för den budgeten AMD har så så är det helt okey bedrift att fortfarande hålla sig vid liv. tror dett släppet som visserligen är ganska gammalt nu är för att folk inte skall glömma att dom finns kvar, och som en annan skrev, 18 månader och dom har skaffat tillbaka en hel del kompetent folk!

Tror du kommer rycka upp sig 2016!

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Avstängd

Nu kommer alla Intel fanboysen håll i hatten alla AMD användare nu kommer de hårda orden!

Angående ny kärna AMD har bekräftat sedan länge att det kommer.

Har skiljetecknen slutat fungera på ditt tangentbord? Var VÄLDIGT jobbigt att läsa dessa meningar utan att få börja om för att förstå vad det står.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av ArcticFire:

Intels processorer har blivit väldigt mycket snabbare sedan Sandy Bridge om man tittar utanför modellerna för stationära. Problemet Intel har just på skrivbordet är att det går en hård vägg vid ca 4GHz vad det gäller frekvens, det är möjligt att ta sig till strax över 5GHz men strömförbrukningen rusar iväg rejält då.

Vad det gäller utfört arbete per CPU cykel, IPC, så finns det även där en gräns för hur hög denna kan bli då det bara finns en begränsad mängd parallellism i en enskild instruktionsström. Simuleringar och forskning pekar på att det är inte troligt att man någonsin kommer speciellt mycket längre än att köra ca 2-2.5 instruktioner per cykel i genomsnitt, det är ungefär den nivå Haswell redan ligger på. Detta förklarar också varför all som gått all-in på hög IPC (Apple med Cyclone, IBM med POWER7-8) ligger på väldigt snarlik prestanda per CPU-tråd. Det går att öka prestanda per fysisk CPU-kärna en bit till med SMT (det Intel kallar Hyper Threading) men värdet av en CPU med många trådar per kärna är lågt på skrivbordet, på serversidan finns redan modeller med både 4 och 8 trådar per kärna.

Summan av detta är att dagens modeller på skrivbordet är ungefär så snabba vi kan förvänta oss med dagens teknik och inget ser ut att ändras under överskådlig tid. Tillhör man den lilla minoritet som har någon nytta av många CPU-kärnor även på skrivbordet så har ju prestanda ökat en hel del i.o.m Haswell-E.

På servers har prestanda fortsatt att öka rejält. Varför då om det bara handlar om AMD? AMD har inte haft något att konkurrera med här sedan Intel lanserade 6-kärniga Westmere Xeon (krympt Nehalem), ändå har prestanda mångdubblats till just lanserade Haswell baserade Xeon (upp till 18 kärnor och jämfört med Westmere finns en rad finesser som rejält ökar I/O-kapaciteten).

På mobila enheter har vi gått från det första försöket med Bonnell/Saltwell Atom (den som satt i netbooks) till dagens Silvermont som är mer än dubbelt så snabb. Snart kommer Core M som lär dubbla CPU prestanda igen + mångdubbla GPU prestanda mot dagens BayTrail-T.

Den som inte ser utveckling på CPU-sidan tittar inte speciellt noga.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Håller med. Utvecklingstakten på cpu sidan har varit enorm dom senaste åren, kan inte i ren prestanda per klockcykel men i form av krympningar och energibesparning. Nästa cpu som kommer till laptops nu (broadwell) planerar intel att göra helt fläktfri! Det ni!

AMD har helt enkelt inte hängt med, vilket ju givetvis är tråkigt för ett företag som gav oss Athlon och Althlon 64 X2.

Alla vill nog att det ska gå bra för AMD, men det är svårt att hitta några snälla ord att säga om deras processorer just nu.

Permalänk
Medlem

Bygger man en budget dator så är ju AMD fortfarande att föredra så man kan lägga mycket krut på gkortet.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Nej inte obefogat men måste man sitta och kasta otrevliga ord om ett företag bara för det går tungt för dom? Även för de som enbart köper Intel och Nvidia borde de vilja se att AMD kan konkurrera för att hålla nere priserna på produkterna på det de vill ha? Jag själv sitter inte och klankar ner på Intel och Nvidia prylar utan tycker det är intressant att läsa om det istället. Däremot blir jag trött på vissa som rent av beter sig riktigt otrevligt i trådar här på forumet mot de som använder AMD. Låt folk använda vad de vill och gläds istället åt att folk köper det du inte vill ha så du kan köpa det du vill ha till bättre priser.

Dra förbi helvetet vilket gjutet inlägg. Det är dock synd att AMD släpper så förbannat många dussinprodukter.
Deras senaste värdiga processor var och är, Phenom II 1100T BE. Den står sig fint än.
Personligen är jag dock glad att jag hoppade över till Intel, och då mera specifierat en Intel Inside Core I7 4770K.
Den ger mig det jag behöver och mycket mer därtill. Men Konkurrens behövs verkligen för Intel´s del nu. så vi får bara hoppas för kung och fosterland, att inte AMD gör bort sig år 2016.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Håller verkligen med om att konkurrens behövs men det känns som att man nästan får koppla bort AMD från det spåret om inte deras nästa arkitektur råkar blir fenomenal. AMD har ju legat flera år efter (i utvecklingen) i flera år och hur de ska lyckas vända den skutan har jag svårt att se. Jag tror snarare att vi får förlita oss på att kineserna kommer med något som ger Intel en match, om inte i prestanda så med ännu bättre priser än vad AMD kan förmå med sina små marginaler.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS RTX 3080 Ti TUF Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q