Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Dags för nybygge av speldator. Hög budget

Permalänk
Medlem

Dags för nybygge av speldator. Hög budget

Tänkte att det var dags för nybygge igen då min gamla maskin börjar känna sig lite trött.

Vet dock inte riktigt vad man ska sikta in sig på, chassit och PSUn känns det som jag bör kunna återanvända från gamla riggen, chassit är ett Fractal Design XL och PSUn en Corsair HX 850W PSU
Har en SSD på 120gb som ligger oöppnad hemma där systemet kommer ligga på och norpade åt mig ett 800gb's ssd kort för en löjlig summa på dustin för ett tag sedan.

Känns som det är dags att hoppa tillbaks till Intel denna gång, kör sen tidigare AMD men är inte alls speciellt insatt på vad som är "the shit" så att säga nu för tiden.

Budgeten är ganska så hög, kan väl sträcka mig upp emot 15-20k om det skulle krävas, maskinen ska gärna hålla ett tag och lira de nyare spelen på högre än medium utan att man behöver fimpa skuggorna. Lirar egentligen allt möjligt ifrån random indiespel till lite tyngre prylar och allt där emellan, mmo, mobas, fps, fighters.

Gamla riggen såg ut på detta vis:
Fractal Design Define XL Black Pearl
ASUS M4A89TD PRO/USB3, Socket-AM3
Sapphire Radeon HD 6970 2GB GDDR5 (2st)
AMD Phenom II X4 970 Black Edition Quad Core, 3,5Ghz, AM3, 6MB, 125W,
Corsair Vengeance? DDR3 1600MHz 8GB CL9 Kit w/2x 4GB
Noctua NH-D14 CPU Kylare
WD Caviar® Black 1TB 3,5", SATA 6 Gb/s,
Corsair HX 850W PSU ATX 12V V2.2, 80 Plus Silver, Modular, 6x 6+2-pin

Vad är vettigt att återanvända? Rent spontant känner jag att köra kort i SLI vart lite onödigt, systemet på denna burk ligger nu på en SSD men det är det enda extraköpet som gjorts sen burken byggdes 2010-12

Noctua fläkten vart lite större än jag väntade mig så vart lite ont om plats för minnen under den.

Gällande nytt så har jag tittat in mig på något åt detta håll:

Intel Core i7-4790K 4.0GHz Quad-Core Processor
MSI Z97-GAMING 7 ATX LGA1150 Motherboard
MSI GeForce GTX 970 4GB Twin Frozr V Video Card (eller dra till med 980?)
Osäker på kylning och minnen, aldrig pysslat med vattenkylning och har inte heller någon aning om hur jag monterar prylarna / fläktarna i mitt nuvarande chassi.

Förslag?

Permalänk
Medlem

Chassi, DVD, minnen, processorkylare (om du har alla monteringsdelar kvar), HDD, nätaggregat och SSD kan du återanvända.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7256974/2014-10-14

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Kan ju börja med att stylta upp vad som ligger bäst till i högprestandasegmentet nu:
4790K är en no brainer, för spelande den snabbaste CPU'n som går att få tag på.
Kombineras med lämpligt ASUS kort, ROG om du gillar "bling", deluxe/pro om du gillar funktion över form =).
Med nyare moderkort så är det mer vilkia features man vill ha som styr valet.
2011-3 kan verka lockande, men kräver bra stöd för att utnyttja alla trådarna, och få om några spel har det.
Och anledningen att jag väljer ASUS är deras överlägsna fläktkontrollers.

2x8Gb LP minnen, stora lufkylare gillar ju inte minnen med (onödiga) stora kylflänsar.
1600 eller 2400 kvittar i princip, skillnaden i prestanda är minimal, enstaka FPS som mest.
Även om du såklart kan hitta nåt udda benchmark som isolerar just minnesbandbredd.

GTX 980 samma sak där, finns inget snabbare just nu.
970 är ett fenomenalt kort även det, men med din budget så får du utan vidare rum med ett 980
Referens eller inte är i princip frågan, skulle dock reka ett med 3'djepartskylare.

Trots att du ju kan återanvända din PSU så skulle jag ändå skaffat en nyare.
Mycket för att senare Intelplattformar drar så lite ström att vissa (äldre) PSU'er fullständigt ballar ur vid POST.
Men även för att halvpassiva platunimagg numera ligger så bra i pris

Själv kör jag AIO på min CPU, och älskar utrymmet det ger i lådan samt hur enkelt det är att montera.
Däremot så har man ju inga direkta fördelar i vare sig pris, ljudiovå eller prestanda jämfört med bra (och stooora) konventionella kylare.
Men gillar du att lämna datorn påslagen obevakad så skippa AIO, det är ju trotts allt en ökad risk (även om den är liten).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Kan ju börja med att stylta upp vad som ligger bäst till i högprestandasegmentet nu:
4790K är en no brainer, för spelande den snabbaste CPU'n som går att få tag på.
Kombineras med lämpligt ASUS kort, ROG om du gillar "bling", deluxe/pro om du gillar funktion över form =).
Med nyare moderkort så är det mer vilkia features man vill ha som styr valet.
2011-3 kan verka lockande, men kräver bra stöd för att utnyttja alla trådarna, och få om några spel har det.
Och anledningen att jag väljer ASUS är deras överlägsna fläktkontrollers.

2x8Gb LP minnen, stora lufkylare gillar ju inte minnen med (onödiga) stora kylflänsar.
1600 eller 2400 kvittar i princip, skillnaden i prestanda är minimal, enstaka FPS som mest.
Även om du såklart kan hitta nåt udda benchmark som isolerar just minnesbandbredd.

GTX 980 samma sak där, finns inget snabbare just nu.
970 är ett fenomenalt kort även det, men med din budget så får du utan vidare rum med ett 980
Referens eller inte är i princip frågan, skulle dock reka ett med 3'djepartskylare.

Trots att du ju kan återanvända din PSU så skulle jag ändå skaffat en nyare.
Mycket för att senare Intelplattformar drar så lite ström att vissa (äldre) PSU'er fullständigt ballar ur vid POST.
Men även för att halvpassiva platunimagg numera ligger så bra i pris

Själv kör jag AIO på min CPU, och älskar utrymmet det ger i lådan samt hur enkelt det är att montera.
Däremot så har man ju inga direkta fördelar i vare sig pris, ljudiovå eller prestanda jämfört med bra (och stooora) konventionella kylare.
Men gillar du att lämna datorn påslagen obevakad så skippa AIO, det är ju trotts allt en ökad risk (även om den är liten).

4790K Känns lite som en go-to propp just nu faktiskt, 5820 med ett x99 mobo känns lite väl overkill och frågan är om nyare prylar ens kommer hinna springa varv runt 4790Kn på några år. Samt om det ens kommer lira vettigt med spel idag.

Mobon är jag lite mer osäker på, känns som de flesta är relativt likadan men vad vinner man på att gå med ett ROG / Gaming mobo, eller som i ASUS fall, Sabertooth eller MAXIMUS där det låter som de försöker sälja namnet mer än något annat.
Bling är väl sak samma, jag lär inte klocka på ett tag framöver, om det ens kommer behövas innan man bygger en ny rigg.

Gällande kylan i detta chassi så är det väl relativt varmt i dagsläget, men känns som grafikkorten ligger bakom det hela.

Utrymmet va ju rätt trevligt i chassit jag har men eftersom det är ett high tower så räckte ju så klart inte sladdarna från PSUn, finns det PSU att köpa med längre kablar som hänger med eller är det fortfarande förlängning som gäller?
Dock om jag kör endast ett GTX 980 så är det inte lika mycket ström som ska upp dit och trängas heller.

Känns som man lika gärna kan investera i både ny PSU och ny kyla när man ändå håller på så kan man dessutom ha kvar gamla riggen till något annat skoj, frågan är dock vilken kyla som passar bäst till detta chassi?

Permalänk
Avstängd

Temperaturer spelar knappt något större roll idag för en normal användare. Köper du ett grafikkort ur Maxwell så är det svalt och strömsnålt.

Angående moderkort så får man oftast vad man betalar för i form av bättre komponenter, kvalitén är helt enkelt högre. Bättre kondensatorer, tjockare PCB, fler strömfaser, digital strömförsörjning, etc.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wafx:

4790K Känns lite som en go-to propp just nu faktiskt, 5820 med ett x99 mobo känns lite väl overkill och frågan är om nyare prylar ens kommer hinna springa varv runt 4790Kn på några år. Samt om det ens kommer lira vettigt med spel idag.

Mobon är jag lite mer osäker på, känns som de flesta är relativt likadan men vad vinner man på att gå med ett ROG / Gaming mobo, eller som i ASUS fall, Sabertooth eller MAXIMUS där det låter som de försöker sälja namnet mer än något annat.
Bling är väl sak samma, jag lär inte klocka på ett tag framöver, om det ens kommer behövas innan man bygger en ny rigg.

Gällande kylan i detta chassi så är det väl relativt varmt i dagsläget, men känns som grafikkorten ligger bakom det hela.

Utrymmet va ju rätt trevligt i chassit jag har men eftersom det är ett high tower så räckte ju så klart inte sladdarna från PSUn, finns det PSU att köpa med längre kablar som hänger med eller är det fortfarande förlängning som gäller?
Dock om jag kör endast ett GTX 980 så är det inte lika mycket ström som ska upp dit och trängas heller.

Känns som man lika gärna kan investera i både ny PSU och ny kyla när man ändå håller på så kan man dessutom ha kvar gamla riggen till något annat skoj, frågan är dock vilken kyla som passar bäst till detta chassi?

Jag köpte Maximus HERO till min 4790K.
Intel NIC (viktigt ! och fler inställningsmöjligheter än vad man nånsin kan tänkas behöva.
Deras icke ROG kort är i princip lika bra, men man måste gå på PRO modellen för att få Intel NIC och då kostade HERO bara 100:- mer.
Och som sagt, ASUS fläktkontrollers är helt fantastiska !.

Vad gäller kyla så kanske en Noctua U14S ?
Vare sig tokdyr eller gigantisk, men räcker helt klart till en 4970K.
Och skaffa några PWM fläktar (om du nu inte har ett knippe redan) Nuctua redux är väldans trevliga att hålla på med.

Och japp, med stora chassin så är det förlängning som gäller till CPU strömmen.
IAF om man vill dra den snyggt (= på baksidan).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Jag köpte Maximus HERO till min 4790K.
Intel NIC (viktigt ! och fler inställningsmöjligheter än vad man nånsin kan tänkas behöva.
Deras icke ROG kort är i princip lika bra, men man måste gå på PRO modellen för att få Intel NIC och då kostade HERO bara 100:- mer.
Och som sagt, ASUS fläktkontrollers är helt fantastiska !.

Vad gäller kyla så kanske en Noctua U14S ?
Vare sig tokdyr eller gigantisk, men räcker helt klart till en 4970K.
Och skaffa några PWM fläktar (om du nu inte har ett knippe redan) Nuctua redux är väldans trevliga att hålla på med.

Och japp, med stora chassin så är det förlängning som gäller till CPU strömmen.
IAF om man vill dra den snyggt (= på baksidan).

Vad vinner jag på just ett Intel NIC hemma? Vad det gäller ROG eller inte, såg att mobon skiljer inte i pris som förr att någon OK modell ligger på tusenlappen och nästa bättre ligger på 2k mer, ska jag lägga ut 1400 på ett OK kort eller 1900 på ett vettigt så väljer jag klart hellre det dyrare.

Minns förr att jag hört nått i stil med "Kör du ett mobo från tillverkare X så kör även GFX kort från samma" aka, ASUS mobo = ASUS GTX 980 då, eller är detta bara hokuspokus?

Noctuan såg ut att passa bra, fick skala bort halva min NH-D14 för att ens få in den ovanför nuvarande Vengeance minnen som sitter i och då finns ändå inte plats att expandera på det mobot.

Blir nog att fylla på med lite ordentliga fläktar denna gång också, även om prylar klarar sig bra i relativt hög värme så är det onödigt att låta dem svettas i onödan. Bör man tänka på något speciellt när man skaffar PSUn då så att det blir nog med kablage för alla div fläktar? Minns inte exakt hur mycket Fractal chassit rymmer men brukar gå in ett hyfsat antal fläktar i dem pga storleken.

Förlängning är inte så farligt, chassit är lite som byggt att du inte kan ful-dra sladdar, baksidan som gäller eller så är det plåt ivägen, drar du fult går inte lådan igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wafx:

Vad vinner jag på just ett Intel NIC hemma? Vad det gäller ROG eller inte, såg att mobon skiljer inte i pris som förr att någon OK modell ligger på tusenlappen och nästa bättre ligger på 2k mer, ska jag lägga ut 1400 på ett OK kort eller 1900 på ett vettigt så väljer jag klart hellre det dyrare.

Minns förr att jag hört nått i stil med "Kör du ett mobo från tillverkare X så kör även GFX kort från samma" aka, ASUS mobo = ASUS GTX 980 då, eller är detta bara hokuspokus?

Jag gillar Intel's NIC mycket p.g.a deras historia.
Men även p.g.a jag aldrig haft minsta lilla problem med nåt av dom.
De maskiner jag har/haft med t.ex marvell eller realtek har definitivt krånglat mer.

Och nja, i vissa extremfall så kan man få fördelar av att köra från samma märke (tänker på de moderkortkort som kan ge grafikkort extraström etc).
Men kort skall följa standarder, och det innebär att fungera bra även med konkurrenters produkter

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7257494/2014-10-14

Är väl till en början vad jag lyckats skrapa ihop efter alla tips, osäker på om man ska safta på med andra / bättre / mer minnen direkt eller avvakta? Disk har jag gott om, litar på att ett PCI-E SSD kort lirar på detta mobo?

Fläktar behöver jag räkna och mäta lite på vad som egentligen går in, antar att PSUn klarar försörja allt de där utan problem, ett graffekort lär inte behöva mer än 750W nu för tiden ändå antar jag?

Permalänk
Medlem

Varför tänker du köpa nytt nätaggregat och minnen? Tycker du lika bra kan använda det du redan har.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Varför tänker du köpa nytt nätaggregat och minnen? Tycker du lika bra kan använda det du redan har.

Får jag plats med samma vengeance minnen under den noctua-fläkten? vill helst inte behöva plocka isär halva fläkten för att få in minnen om jag vill köra mer än 8gb i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wafx:

Får jag plats med samma vengeance minnen under den noctua-fläkten? vill helst inte behöva plocka isär halva fläkten för att få in minnen om jag vill köra mer än 8gb i framtiden.

Det borde du få plats med. Kylaren är en slim modell vilket borde innebära att den inte kommer att täcka några minnes-platser vilket gör att den passar ihop med minnen med höga kylflänsar. Kylaren fick för övrigt väldigt bra kritik i Sweclockers test.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Jag skulle nog kört på 16gb minne direkt, och om du köper 2x4gb nu och vill utöka till 16gb sen så blir alla minnesplatser fulla, till skillnad mot att du kan utöka till 32gb sedan om du köper 2x8gb nu eftersom 2st 8gb till får plats.

Permalänk
Medlem

Sitter med 2x 4or i dagsläget, så om nått är det väl lika bra att dra till med 2x 8or om något, frågan är dock om jag någonsin kommer lyckas pressa den mängden ram till toppen, enda gången jag lyckas med sånt är på jobbet med 100+ chrome flikar och en halv virtuell miljö igång i bakgrunden. Finns det verkligen nå spel som blir så krävande?

Permalänk
Skrivet av Wafx:

Sitter med 2x 4or i dagsläget, så om nått är det väl lika bra att dra till med 2x 8or om något, frågan är dock om jag någonsin kommer lyckas pressa den mängden ram till toppen, enda gången jag lyckas med sånt är på jobbet med 100+ chrome flikar och en halv virtuell miljö igång i bakgrunden. Finns det verkligen nå spel som blir så krävande?

Vad jag vet finns det inget spel i dagsläget som kommer kräva så mycket ram. 8gb räcker till det allra mesta, så det är som du känner... vill du uppgradera sedan när det behövs eller nu när du ändå håller på..