Permalänk
Medlem

Mekaniskt tangentbord i kontorslandskap

Sökte lite i forumet men hittade ingen tråd som rörde det ämnet.

Vet att det är väldigt populärt bland vissa att använda den sortens tangentbord. Tyvärr så låter de för det mesta väldigt mycket mer än ett vanligt tangentbord.
Jag personligen tycker att man bör visa lite hänsyn till sina medarbetare och tillsammans jobba mot en låg ljudnivå i kontorslandskap.

Tycker ni att det är OK att använda mekaniska tangentbord i kontorslandskap?

Permalänk
Medlem

Beror ju helt på vilka switchar du har i tangentbordet. Sålänge du inte har Cherry MX Blue som låter som en skrivmaskin så är det ju ingen fara.
Dom andra switcharna låter ju inte mer än ett vanligt tangentbord.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Medlem

Vet inte vilka switchar som sitter i just det tangentbordet som en kollega skaffade men det låter många gånger högre än ett vanligt tangentbord. Ska kolla upp vilket tangentbord det är.

Permalänk
Medlem

Nej det är INTE ok att väsnas i onödan när man kan störa grannar.

Har kört "mekaniska" (alla t-bord är mekaniska !) av och till sen hedenhös släppte 286'orna.
Och ser ärligt talat inte poängen med dom.
Ett "vanligt" välgjort t-bort håller precis lika bra och är dessutom betydligt tystare (Microsoft har en hel del som är otroligt bra).
Inte heller vill jag påstå att "känslan" i traditionella t-bord är sämre på något vis.

Nej "mekaniska" t-bord är en fluga som enbart existerar p.g.a det finns så oerhört mycket cash att tjäna på datortillbehör.
Lite att jämföra med gigantiska hörlurar enbart designade så att man skall kunna se vad det är för märke (och såklart hur dyra dom var) på 100m håll =).

Kan f.ö inte minnas när jag hade sönder ett t-bord sist, oftast så byter man dom för att dom är fulla med smulor eller annat oidentifierbart äckel =).
Har en hel radda med urgamla keytronic (både DIN och PS/2) som alla fungerar trots tusentals timmar med oömt FPS spelande.

Permalänk
Hedersmedlem

I
Inga problem med det så länge man inte skriver allt för våldsamt. Är man riktigt elak mot tangentbordet så spelar det ingen större roll vad man skriver på, det låter ändå.

Har kört mx black och mx clear i 6-7 år på jobbet nu och det hörs inte mycket av det bland alla andra ljud som stör betydligt mer.

Sen beror det mycket på kollegornas känslighet också...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Ja, det är helt okej. Kör man med t.ex röda eller bruna brytare så låter det inte mer än "vanliga" tangentbord så länge man inte skriver så aggressivt, och skriver man aggressivt spelar det ingen roll om du har membrane eller mekaniska brytare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

Nej det är INTE ok att väsnas i onödan när man kan störa grannar.

Har kört "mekaniska" (alla t-bord är mekaniska !) av och till sen hedenhös släppte 286'orna.
Och ser ärligt talat inte poängen med dom.
Ett "vanligt" välgjort t-bort håller precis lika bra och är dessutom betydligt tystare (Microsoft har en hel del som är otroligt bra).
Inte heller vill jag påstå att "känslan" i traditionella t-bord är sämre på något vis.

Nej "mekaniska" t-bord är en fluga som enbart existerar p.g.a det finns så oerhört mycket cash att tjäna på datortillbehör.
Lite att jämföra med gigantiska hörlurar enbart designade så att man skall kunna se vad det är för märke (och såklart hur dyra dom var) på 100m håll =).

Kan f.ö inte minnas när jag hade sönder ett t-bord sist, oftast så byter man dom för att dom är fulla med smulor eller annat oidentifierbart äckel =).
Har en hel radda med urgamla keytronic (både DIN och PS/2) som alla fungerar trots tusentals timmar med oömt FPS spelande.

Det är en helt annan känsla att skriva på mekaniska tangentbord. Det finns många som föredrar den känslan över rubbet dome. Har aldrig hört nån säga att de köpt mekaniskt för bättre hållbarhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Att föra oväsen utan rimlig anledning är oacceptabelt i ett kontorslandskap.

Det innefattar allt ifrån missljud ifrån datortillbehör till musik i högtalare/öppna hörlurar till att bara vara en högljudd oskön jäkel.

edit: Dvs Nej!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hoski:

Det är en helt annan känsla att skriva på mekaniska tangentbord. Det finns många som föredrar den känslan över rubbet dome. Har aldrig hört nån säga att de köpt mekaniskt för bättre hållbarhet.

Har man väl fått tag i ett som man trivs med så är chanserna att det håller ungefär ett halvt yrkesliv ganska stora. Tangentbordet jag har på jobbet närmar sig 25 år och visar inga tendenser på att vara på vara på väg att ge upp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Tangentbord över huvud taget kan väl aldrig någonsin gå sönder (så länge man undviker att applicera t ex sand eller vätska i det), rubber dome eller mekaniskt. De enda fel jag upplevt har varit att kontrollerkretsen gått sönder, och det kan hända oavsett tangentbordstyp.

Permalänk
Medlem

Jag kör blå brytare i vårt öppna kontorslandskap. Kollegorna gnällde lite i början och kallade mig för skrivmaskinen men nu är det ingen som bryr sig längre.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Skrivet av Hymer:

Jag kör blå brytare i vårt öppna kontorslandskap. Kollegorna gnällde lite i början och kallade mig för skrivmaskinen men nu är det ingen som bryr sig längre.

Eller så har de tröttnat på att behöva tjata på dig.
Tänk på att många inte vågar säga något även ifall de störs av det du gör.

Visa signatur

Bärbar dator: Dell XPS 9370

CPU: I7 6800K CPU KYLNING: Noctua NH-D15 MB: Asus X99 Strix GFX: EVGA GTX 1080 FTW RAM: HyperX 32GB (4x8GB) 3000MHz HDD: Samsung 950 Pro 256GB PSU: Corsair AX 860 OS: Windows 10 CASE: Fractal Design S ÖVRIGT Qpad MK-85, Steelseries Qck Mass, SS Rival, Hörlurar/Mic: Sennheiser PC360 Skärm Dell U3415

Permalänk
Medlem
Skrivet av shadowjolt:

Eller så har de tröttnat på att behöva tjata på dig.
Tänk på att många inte vågar säga något även ifall de störs av det du gör.

Hehe nää det tror jag inte. Vi är ett jefla tight gäng på 10 pers och om någon stör sig så skavs det rätt länge på det tills man får ge upp ;D

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Jag kör blå brytare i vårt öppna kontorslandskap. Kollegorna gnällde lite i början och kallade mig för skrivmaskinen men nu är det ingen som bryr sig längre.

Om nu kollegorna gnällde varför fortsatte du med det?
Jag har försökt prata med min kollega om tangentbordet men det har inte hjälpt.

Permalänk
Hjälpsam

Kollegan som kör med ett logitech flat smäller så på tangenterna att det låter mer än mitt Func med röda brytare.

Tuggummi, klickande med pennor, sörplande av kaffe och andra saker kan vara minst lika irriterande. I första hand, medarbetare skall ta hänsyn till varandra oavsett vad irritationsmomenten är.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog delat upp frågan lite mer. Hade varit intressant att se hur många av de som tycker det är OK med mekaniska tangentbord i kontorslandskap som själva använder det

Permalänk
Inaktiv

Skulle inte bry mig. Har aldrig jobbat på ett kontor, men jag tror att de flesta väljer ett låtande mekaniskt tangentbord framför någon med svettlukt eller annan härlig odör som fyller ett helt kontorslandskap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Nej det är INTE ok att väsnas i onödan när man kan störa grannar.

Har kört "mekaniska" (alla t-bord är mekaniska !) av och till sen hedenhös släppte 286'orna.
Och ser ärligt talat inte poängen med dom.
Ett "vanligt" välgjort t-bort håller precis lika bra och är dessutom betydligt tystare (Microsoft har en hel del som är otroligt bra).
Inte heller vill jag påstå att "känslan" i traditionella t-bord är sämre på något vis.

Nej "mekaniska" t-bord är en fluga som enbart existerar p.g.a det finns så oerhört mycket cash att tjäna på datortillbehör.
Lite att jämföra med gigantiska hörlurar enbart designade så att man skall kunna se vad det är för märke (och såklart hur dyra dom var) på 100m håll =).

Kan f.ö inte minnas när jag hade sönder ett t-bord sist, oftast så byter man dom för att dom är fulla med smulor eller annat oidentifierbart äckel =).
Har en hel radda med urgamla keytronic (både DIN och PS/2) som alla fungerar trots tusentals timmar med oömt FPS spelande.

Kunde inte sagt det bättre själv. Länge leve rubber dome! Förstår inte varför man ska gå tillbaka till en äldre teknik. Och JA, jag har testat flugan "mekaniskt" t-bord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zalice:

Skulle inte bry mig. Har aldrig jobbat på ett kontor, men jag tror att de flesta väljer ett låtande mekaniskt tangentbord framför någon med svettlukt eller annan härlig odör som fyller ett helt kontorslandskap.

Om man aldrig upplevt(drabbats av) ett öppet landskap så är det inte helt enkelt att sätta sig in i situationen.
Det blir väldigt snabbt mycket "bakgrundsbrus", speciellt i takt med att olika saker ska överrösta varandra (musiken vs telefonskrikaren vs kollegan som bara ska dyka in och prata om helgens bravader).
Beroende på vad man sysslar med och hur tålig man är för missljud kan det bli "omöjligt" att följa en mer komplicerad tankebana.

Eftersom ingen arbetar bättre ju mer oljud som finns(och man störs sällan av sitt eget oljud) tillhör det hyfs att försöka hålla sitt eget "brus" till en så låg nivå som möjligt.

Permalänk

Skulle inte bry mig då jag gillar ljudet och hellre lyssnar på tangentbordssmatter än t.ex trötta radiopratare, livliga diskussioner, suckande, youtubeklipp, snytningar m.m.

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem

Beror på landskapet och vad som görs.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Obligatorisk:

Tangentbord över huvud taget kan väl aldrig någonsin gå sönder (så länge man undviker att applicera t ex sand eller vätska i det), rubber dome eller mekaniskt. De enda fel jag upplevt har varit att kontrollerkretsen gått sönder, och det kan hända oavsett tangentbordstyp.

Klart de kan gå sönder. Förr eller senare blir plast- och gummimaterialen gamla och ger upp på ett eller annat sätt.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av henkiii:

Om man aldrig upplevt(drabbats av) ett öppet landskap så är det inte helt enkelt att sätta sig in i situationen.
Det blir väldigt snabbt mycket "bakgrundsbrus", speciellt i takt med att olika saker ska överrösta varandra (musiken vs telefonskrikaren vs kollegan som bara ska dyka in och prata om helgens bravader).
Beroende på vad man sysslar med och hur tålig man är för missljud kan det bli "omöjligt" att följa en mer komplicerad tankebana.

Eftersom ingen arbetar bättre ju mer oljud som finns(och man störs sällan av sitt eget oljud) tillhör det hyfs att försöka hålla sitt eget "brus" till en så låg nivå som möjligt.

Det är skillnad på buller och bakgrundsbrus. Har man bullrig kontorsmiljö är det direkt ohälsosamt, medans bakgrundsbrus i form av andras ljud kan ha en positiv effekt på kreativiteten.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Det är skillnad på buller och bakgrundsbrus. Har man bullrig kontorsmiljö är det direkt ohälsosamt, medans bakgrundsbrus i form av andras ljud kan ha en positiv effekt på kreativiteten.

Att en persons tangentbordsoljud skulle ha en positiv inverkan på resten av gruppens produktivitet kan aldrig stämma.
Men jag tar gärna emot en studie/länk som påvisar annat.

Att öppna landskap kan fungera bra i vissa sammanhang, för att det blir snabbare beslutsvägar o s v, kan jag köpa till viss del.
Men nu är det väl oljud ifrån mekaniska tangentbord som vi diskuterar här?

Vissa säger sig trivas i oljud och kaos, men mina fördomar säger att det ofta är personer som inte har så mycket att göra och därför blir uttråkade annars.

Jag tycker i alla fall att oljud är störande, och det blir tillräckligt med brus i ett öppet landskap utan att man behöver tillföra extra allt i form av knastrande datortillbehör.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av henkiii:

Att en persons tangentbordsoljud skulle ha en positiv inverkan på resten av gruppens produktivitet kan aldrig stämma.
Men jag tar gärna emot en studie/länk som påvisar annat.

Att öppna landskap kan fungera bra i vissa sammanhang, för att det blir snabbare beslutsvägar o s v, kan jag köpa till viss del.
Men nu är det väl oljud ifrån mekaniska tangentbord som vi diskuterar här?

Vissa säger sig trivas i oljud och kaos, men mina fördomar säger att det ofta är personer som inte har så mycket att göra och därför blir uttråkade annars.

Jag tycker i alla fall att oljud är störande, och det blir tillräckligt med brus i ett öppet landskap utan att man behöver tillföra extra allt i form av knastrande datortillbehör.

Som sagt (som du verkar ha missat), det är skillnad på buller och brus.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av qazqaz:

Om nu kollegorna gnällde varför fortsatte du med det?
Jag har försökt prata med min kollega om tangentbordet men det har inte hjälpt.

För dom blir vana efter ett tag. Nu är det ju ingen som bryr sig längre. Fast det är klart jobbarman med kärringar så kanske det lipas extra mycket

Hade någon stört sig tillräckligt så hade dom gömt det för mig.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Som sagt (som du verkar ha missat), det är skillnad på buller och brus.

Så jag borde skriva tangentbordsbuller? Märkligt uttryck...

Permalänk
Medlem

Beror helt på användandet av tangentbordet. Det är ju inte mycket kraft som krävs för att tangenterna ska registreras på ett mekaniskt tangentbort. Så om man "touch skriver" absolut, men är man aggressiv vid skrivande så det låter onödigt mycket, isåfall nej.

Visa signatur

Om du svarar mig så citera gärna så jag hittar tillbaka, tack!
🌛
R5 3600 / DH-14 / ASUS PRIME B450 PLUS / Corsair Vengence 2x8 @ 3200 MHz / RTX 2060 6GB / Corsair TX650 650W / Crucial MX500 250GB / WD Blue 1TB 7200RPM

Permalänk
Skrivet av hoski:

Klart de kan gå sönder. Förr eller senare blir plast- och gummimaterialen gamla och ger upp på ett eller annat sätt.

På 50 år kanske. Aldrig varit med om ett tangentbord som gått sönder. Varken från 70-, 80- eller 90-talet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av henkiii:

Så jag borde skriva tangentbordsbuller? Märkligt uttryck...

Du beskrev bra mycket mer än ljud från tangentbord som buller i ett öppet kontorslandskap.

Visa signatur

///M4