Intel Overdrive, passar vad?

Permalänk
Medlem

Intel Overdrive, passar vad?

Var år och dar sen jag var på det här forumet och rotade runt och nu när jag är hemma och är sjukskriven blev jag att kika under sängen på mina dammiga gamla reliker som står och väntar.
Hittade även den här som jag inte har något minne av att jag fått liv i någon gång och nu undrar vad det är för socket på den och vad den passar i?

Är det till och börja med en 486 eller en Pentium? Jag har ett par gamla 486 datorer stående och jag har för mig att den här inte passade då den verkar ha fler pins.

Lite OT:
Har en dator jag körde som webbserver med Ez-Nos som för närvarande har en 486 overdrive DX2 66Mhz (den med integrerad lila kylfläns )

Permalänk
Medlem

http://www.cpu-museum.de/?m=Intel&f=Overdrive+CPUs#cpu0600
Ska vara en 486 cpu från intel på 63 eller 86Mhz. I princip är det en CPU som tillåter uppgradering till högre frekvens. Tidiga processorer gick ofta i buss frekvensen eller så fans inte möjlighet att ställa upp multipliceraren högt nog sedan krävde ofta nya processorer andra spänningar etc.

Fans upgraderingskitt så lågt fram som till socket 7 där man tog en K6-2 och monterade på ett separata kretskort med egen spänigsmatning och kontoll över multipliceraren.
Själv tvingade jag i en K6-2 i ett socket 7 moderkort för Pentium MMX utan någon addapter. Fina var med snabbare K6-2 som typ 400Mhz och högre att multiplicerare 2 tolkade processorn som 6 så ställde man in att man hade en 2x66 = 133Mhz CPU fick man i praktiken en 6x66 = 400Mhz CPU. Det mobot identefierade processorn som en 300Mhz K6 men Linux såg den korrekt som en K6-2 400Mhz. Den gick länge på 2.8V som var det lägsta mobot kunde ge men den var gjord för 2.4V så gick rätt jummet men hade socket A kylare och 80mm fläkt så det fungerade fint i många år tills jag skrotade skiten.

Men i stort set en Overdrive CPU tillåter en att uppgradera till en nyare arkitektur i vissa fall men även öka frekvensen högre än vad moderkortet tillåter.

Permalänk

Pinnarna under visar efter en väldigt snabb googling att det är en Pentium Overdrive passandes socket 3 för 486.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Mjo kan nog vara en Pentiums å inte en 486.
Verkar stämma med modellnumren där.
https://en.wikipedia.org/wiki/Pentium_OverDrive
Informationen jag hittade tydde på att det var en 486 just med det nummer men det faktum att den har 32Kb L1 cache och stödjer L2 cache tyder på att det är en pentium.

Fans 486:or till 133Mhz också i alla fall som uppgraderingar. AMD var rätt poppis där vill jag minnas.

Den ska passa Socket 2 och Socket 3 för 486 processorer så en Pentium uppgradering för 486:or.
Socket 4 har fler pins och har inget 45 graders hör likt socket 2/3.
http://pclinks.xtreemhost.com/486.htm

mer info fins på wikipedia.

Ska även ha funnits overdrive processorer (pentium 2) till socket 8 men med tanke på hur svinigt dyr en Pentium pro var så är det inget en dödlig hade råd med.

Permalänk
Medlem

Kom ihåg nu var det fullständiga namnet var nämligen under fläkten. PODP5V83 så den är alltså på 83Mhz. Något säger mig att dom här är inte helt vanliga?

Tror tyvärr jag har slängt alla moderkort med socket 3 jag hade förut då de inte fungerade. Var vesa buss på vissa av dom dessutom

Permalänk
Medlem

Är nog bättre å hitta en Pentium maskin annars. Har inga själv lägre. Slängde ett par stycken vid en flytt för 4 år sedan. Båda fungerade ursprungligen men blev slaktade på delar. Ena körde en K6-2 450@400 så tekniskt sett overdrive då mobot inte stödde mer än 3x66Mhz egentligen. Den andra vägrade boota med K6-2 så var onödigt slö med Pentium 200Mhz MMX.

Kan möjligen ha nån Pentium 200Mhz MMX liggandes men tror jag har en 486 DX2 66Mhz och en K6-2 450Mhz utan cap nånstans vill jag minnas. Dock sparar jag inte på socket 7 mobos sedan länge då man inte använder skiten lägre.

man kan spara mycket men det tar plats, går sönder och ja är mer pil att få igång än det är värt rätt ofta.

Själv sitter jag på en Digital Alpha PWS 500AU med 500Mhz EV56 processor från 1999. Processorn kom ut nångång 1995-96 tror jag och var både högre klockad och hade mycket högre flytalskappacitet än pentium. Fungerar och är uppgraderad med både bättre grafik, ljud, diskar (scsi och sata). Dock verkar den ha nåt hårdvarufel jag inte redigt hittat än som gör att den kraschar till SRM (typ firmware mostsvarighet till bios eller uefi) med halt code = 7 vilket är hårdvarufel oftast men bara under lkåga och hårda laster, timmar eller dagar. Men man hittar inte reservdelar på träd lägre.
Flyta runt ramet avhjälpte mycket men inte helt borta ändå under långa tider av hård last typ kompilering av kod i linux. Men även den datorn är slö med dagens mått trots att den springer flera varv runt en Pentium 1-2 på 300-400Mhz i vissa fall. Kan köra Duke nukem 3D, Quake 1 och 2 allt med OpenGL via Matroix G450 jag lyckades hacka igång då Xorg och Mesa inte lägre stödjer det men fick till det tillslut efter veckor av pil.

För mig processorn drar runt 43W vilket kan jämföras med en Pentium 166Mhz från 1996 på 13W
Pentium 4 ligger ungefär på samma förbrukning. Så har rätt biffig kylning för sin tid och den är allt annat än tyst!
Original så hade den ett st 7200rpm SCSI disk som föra ägaren upgraderade till 2st (ville väl inte a skiten) som lät som reaplan. Gick genom alla väggar och drev mig vansinnig. Kunde höra den i alla rum med stängda dörrar.

Permalänk
Medlem

Pentium har jag nån av redan (har 286, 386, flera 486, Pentium och Pentium II kompletta och fungerande datorer) men det hade varit roligt att pillra liv i den och gärna i kombination med vesa scsi kort och lite annat stort och onödigt jag har liggande bara för att man kan

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

...
För mig processorn drar runt 43W vilket kan jämföras med en Pentium 166Mhz från 1996 på 13W
Pentium 4 ligger ungefär på samma förbrukning. Så har rätt biffig kylning för sin tid och den är allt annat än tyst!
Original så hade den ett st 7200rpm SCSI disk som föra ägaren upgraderade till 2st (ville väl inte a skiten) som lät som reaplan. Gick genom alla väggar och drev mig vansinnig. Kunde höra den i alla rum med stängda dörrar.

Haha, tidiga SCI-diskar var såna... verkade vara gjorda för servermiljöer, inte kontorsbruk.
Inget sparades in på prestanda rent mekaniskt så de fick vara hur högljudda som helst.

Hade en 4.3gb IBM UW-SCSI som första SCSI-disk, sitter faktiskt också i min DOS-burk idag.

Skillnaden mellan en sån disk på UW-SCSI och tidiga PATA-drivar i PIO-mode 4 och liknande var sjukt stor, speciellt när man skulle läsa/skriva många filer, göra sökningar, multitaksa etc. Fy satan vad IDE/PATA var en skitstandard.

Först med SATA+NCQ som det började bli mänskligt att använda, men frågan är hur smart det är ens idag.
Det kanske bara är CPU och chipset som är så mycket snabbare att ett dassigt protokoll/buss inte märks av så mycket längre.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk

Jag hade en Pentium Overdrive till socket 7 som var menad att gå i 180 MHz, men den gick alltid (helt stabilt) i 200 av någon anledning (den struntade i jumper-inställningarna på moderkortet).

Fläkten var samma som på din, och den hade en oerhörd ljudnivå, dessutom ett riktigt irriterande ljud. Hemsk kylare!

Permalänk
Medlem

Bilden påminde mig direkt om den Pentium Overdrive 83MHz vi försökte uppgradera familjens dator (486 DX2/66) med. Jädrans vilken fart det blev på trotjänaren när processorn var bytt. Quake gick hux flux bra att spela

Ljudnivån på datorn däremot sköt i höjden, från en passivt kyld processor till den där horribla lilla fläkten...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obligatorisk:

Jag hade en Pentium Overdrive till socket 7 som var menad att gå i 180 MHz, men den gick alltid (helt stabilt) i 200 av någon anledning (den struntade i jumper-inställningarna på moderkortet).

Fläkten var samma som på din, och den hade en oerhörd ljudnivå, dessutom ett riktigt irriterande ljud. Hemsk kylare!

Sket nog inte i jumpern. Multipliceraren är samma för 180Mhz varianten som 200Mhz. Vittsen med Overdrive processorerna var delvis att får till multipliceraren moderkortet ofta inste tödjer så dom var redan låsta till rätt multiplicerare internt och därmed lyssanr dom inte på moderkortet. 180Mhz varianten ska gå i 60Mhz systembus medans 200Mhz går i 66Mhz, 3x66 = 200Mhz och 3x60 = 180Mhz. Systembussen får man dock ställa själv så klart för att den ska gå i rätt frekvens.

Så ja du jumprade garanterat bussen fel. Sedan gick många 166 och 180Mhz pentium i 200. Var rätt vanligt vill jag minnas med 166 som var slipade och omärkta till 180 eller 200Mhz och sedan sålda med högre vinstmarginal. Mycket buffel och båg på den tiden.

Permalänk
Skrivet av pa1983:

Sket nog inte i jumpern. Multipliceraren är samma för 180Mhz varianten som 200Mhz. Vittsen med Overdrive processorerna var delvis att får till multipliceraren moderkortet ofta inste tödjer så dom var redan låsta till rätt multiplicerare internt och därmed lyssanr dom inte på moderkortet. 180Mhz varianten ska gå i 60Mhz systembus medans 200Mhz går i 66Mhz, 3x66 = 200Mhz och 3x60 = 180Mhz. Systembussen får man dock ställa själv så klart för att den ska gå i rätt frekvens.

Så ja du jumprade garanterat bussen fel. Sedan gick många 166 och 180Mhz pentium i 200. Var rätt vanligt vill jag minnas med 166 som var slipade och omärkta till 180 eller 200Mhz och sedan sålda med högre vinstmarginal. Mycket buffel och båg på den tiden.

Intressant! Jo, det var nog så att busshastigheten var inställd på 66 hela tiden. Det var multiplikatorn som ignorerades. Jag uppgraderade från en P1 166 som antagligen hade 66 MHz buss. Hastighetesskillnaden var väldigt märkbar tyckte jag. Lite kul att 34 MHz kunde göra en sådan skillnad. I dag märker jag inte skillnad på en 1 GHz-höjning.

Permalänk
Medlem

Min första PC var en Olivetti Pentium 75 mhz. Köpte sen Intel Överdriver 125 mhz o satte i. Wow vilken speeeed hehe.
Undra vad man spelade för spel då? doom? quake?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pa1983:

Själv sitter jag på en Digital Alpha PWS 500AU med 500Mhz EV56 processor från 1999. Processorn kom ut nångång 1995-96 tror jag och var både högre klockad och hade mycket högre flytalskappacitet än pentium. Fungerar och är uppgraderad med både bättre grafik, ljud, diskar (scsi och sata). Dock verkar den ha nåt hårdvarufel jag inte redigt hittat än som gör att den kraschar till SRM (typ firmware mostsvarighet till bios eller uefi) med halt code = 7 vilket är hårdvarufel oftast men bara under lkåga och hårda laster, timmar eller dagar. Men man hittar inte reservdelar på träd lägre.
Flyta runt ramet avhjälpte mycket men inte helt borta ändå under långa tider av hård last typ kompilering av kod i linux. Men även den datorn är slö med dagens mått trots att den springer flera varv runt en Pentium 1-2 på 300-400Mhz i vissa fall. Kan köra Duke nukem 3D, Quake 1 och 2 allt med OpenGL via Matroix G450 jag lyckades hacka igång då Xorg och Mesa inte lägre stödjer det men fick till det tillslut efter veckor av pil.

Jag har en liknande maskin (möjligen exakt samma, har för mig den är på 500mhz), som jag har lite planer på att meka lite retroserver med i framtiden. Vad kör du för linuxdist? De flesta (Debian, Centos etc) har droppat Alpha support vid det här laget, gentoo verkar vara det enda alternativet.

Permalänk
Medlem

Kör gentoo. Bör ha en slav för distcc då Alpha EV56 500Mhz inte är så mycket snabbare på kompilering än en RPi. Var rätt svårt att få in det denna gången är tidigare men som sagt mycket patchar mm behövs ofta och gentoo är som sagt enda som utvecklar för Alpha fortfarande. Reckemenderar deras IRC kanal, gentoo-alpha, killarna där som underhåller Alpha versionen av gentoo är alla tiders och sitter på patchar och annat som inte finns i portage så man kan få in många moderna program osv också.

Kör grafiskt på den nu det var pilligt. Körde som server förra gången och det är ju klart enklare.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pa1983:

Kör gentoo. Bör ha en slav för distcc då Alpha EV56 500Mhz inte är så mycket snabbare på kompilering än en RPi. Var rätt svårt att få in det denna gången är tidigare men som sagt mycket patchar mm behövs ofta och gentoo är som sagt enda som utvecklar för Alpha fortfarande. Reckemenderar deras IRC kanal, gentoo-alpha, killarna där som underhåller Alpha versionen av gentoo är alla tiders och sitter på patchar och annat som inte finns i portage så man kan få in många moderna program osv också.

Kör grafiskt på den nu det var pilligt. Körde som server förra gången och det är ju klart enklare.

Där ser man! Tack för infon. Min tanke var att försöka få igång en modern databas-server, t.ex. MySQL, så behöver inte X. (tack och lov )

TS: Sorry för trådkapning förresten

Permalänk
Medlem

Skjuter in mitt galleri då CPU ev. är identisk.
http://www.sweclockers.com/galleri/12792-zenith-z-select-100

Visa signatur

Använd rätt terminologi, t.ex. en fläkt är inte synonymt med CPU-kylare. Kalla det inte fläkt när du söker en processorkylare.