Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Ska resa till USA - behöver tips!

Permalänk

Ska resa till USA - behöver tips!

Hejsan!
Så kom det sig att jag och min familj har bokat resa till USA under 3 veckor, och jag har därför lite från runt vad ni tycker, i teknologiväg.
Vi har redan planerat rutter och sådant, så det är inte det som efterfrågas. Mina frågor handlar om vad man ska köpa och vad som gäller.
Jag funderade på att köpa en surfplatta i USA, en Nvidia SHIELD, iPad Mini 2 eller Samsung Tab Pro, då dessa priser är mycket lägre än i Sverige. Så tillkommer ju problemet med importskatt etc, gäller detta om man köper produkterna och sedan har de i handbagaget när man åker hem eller bara när man beställer frakt?
Jag tänkte köpa mer grejor också, såsom hörlurar och datortillbehör, men allt får plats i handbagaget, så vad gäller egentligen? Någon med erfarenhet?

Eftersom vi ska vara borta så pass länge så tänkte jag också fixa med mobilen, alltså abonnemang eller kontantkort. Vet att det finns olika varianter med "Pre-paid plans" men har fått för mig att man då måste binda sig, och jag ska ju bara ha abonnemanget i en månad. Har också hört talas om typ Ting, men de stödjer inte min OnePlus One eftersom de går genom Sprint's nätverk. Min tid kommer att spenderas i Kalifornien och Nevada, så det är där som täckningen behöver vara bra (San Diego, Las Vegas, San Fran och Los Angeles).

Tack så mycket!

Permalänk
Medlem

Om du packar upp produkten och har en i väskan kan ingen veta vart du har köpt den. Jag har hört att folk har haft problem om man kommer med saker som fortfarande har plast och emballage runt förpackningen. Jag ska också åka dit om ett tag, men kommer då packa upp sakerna och ha dem i handbagaget.

Visa signatur

All your base are belong to us

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalOddball:

Hejsan!
Så kom det sig att jag och min familj har bokat resa till USA under 3 veckor, och jag har därför lite från runt vad ni tycker, i teknologiväg.
Vi har redan planerat rutter och sådant, så det är inte det som efterfrågas. Mina frågor handlar om vad man ska köpa och vad som gäller.
Jag funderade på att köpa en surfplatta i USA, en Nvidia SHIELD, iPad Mini 2 eller Samsung Tab Pro, då dessa priser är mycket lägre än i Sverige. Så tillkommer ju problemet med importskatt etc, gäller detta om man köper produkterna och sedan har de i handbagaget när man åker hem eller bara när man beställer frakt?
Jag tänkte köpa mer grejor också, såsom hörlurar och datortillbehör, men allt får plats i handbagaget, så vad gäller egentligen? Någon med erfarenhet?

Eftersom vi ska vara borta så pass länge så tänkte jag också fixa med mobilen, alltså abonnemang eller kontantkort. Vet att det finns olika varianter med "Pre-paid plans" men har fått för mig att man då måste binda sig, och jag ska ju bara ha abonnemanget i en månad. Har också hört talas om typ Ting, men de stödjer inte min OnePlus One eftersom de går genom Sprint's nätverk. Min tid kommer att spenderas i Kalifornien och Nevada, så det är där som täckningen behöver vara bra (San Diego, Las Vegas, San Fran och Los Angeles).

Tack så mycket!

köper du en platta o har i handbagaget sedan hörlurar mm (uppackat) i väskan kan de aldrig bevisa att du inte köpt plattan hemma i Sverige och att du har lurarna till plattan. Kommer du däremot med grejer i kartong kan du åka på avgifter. Datormus etc e ju bara att slänga ner i väskan också, du behöver ju inte bevisa vad ska har haft grejerna till om du skulle åka på kontroll av väskan, om du däremot kommer med ett GTX 980 bland dina smutsiga kallingar kan de nog börja undra.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Tänk också på, om du köper hem en enhet med mobilsurf, att den versionen som säljs i USA inte nödvändigtvis fungerar med svenska frekvenser. Säkrast att kolla upp det först så du vet vilka enheter som är aktuella.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk

Tullen har såklart rätt att kräva att man bevisar att man köpt grejerna i Sverige genom kvitto eller så, annars har de rätt att lägga på moms och ev tull. Sen att de aldrig gör det (tullbåsen brukar ju vara obemannade typ) är en annan sak. Men ni som säger att "de kan aldrig bevisa att sakerna inte är köpta i Sverige" har fel, det är upp till dig att bevisa att de ÄR köpta i Sverige om de kräver det.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av tooobe:

Tullen har såklart rätt att kräva att man bevisar att man köpt grejerna i Sverige genom kvitto eller så, annars har de rätt att lägga på moms och ev tull. Sen att de aldrig gör det (tullbåsen brukar ju vara obemannade typ) är en annan sak. Men ni som säger att "de kan aldrig bevisa att sakerna inte är köpta i Sverige" har fel, det är upp till dig att bevisa att de ÄR köpta i Sverige om de kräver det.

Jag håller nog med det här inlägget trots atr jag inte är 100%.
Men.. har du ett psr vanliga produkter uppackade som ex. Laptop surfplatta mobil. Varför akulle dom nånsin be dig bevisa att de är köpta här. Tvivlar starkt på att deras eesurser prioriterar något sådant. Eller deras bry-sig faktor.
saker i kartong eller om du har 2laptops eller massa highend surdplattor kan frågas och sen avläsa i ditt svar om du döljer något.. mer än så lär du inte behöva oroa dig

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Holiday phone: http://www.holidayphone.se/ har färdiga koncept för mobilen, kollar där - dock dyrt men allt är då ordnat.

Eller gör som jag, ebaya ett AT&T simkort och registrera det och sedan ladda det med pengar som ett vanligt kontantkort. Köpte det på ebay för $1 och fick det hemskickat med brev på 1 vecka ungefär. Fyllde (via deras hemsida) det senare med $10 eller $20 dollar och räckte för mig i 3 veckor i Florida med surf i EDGE nätet. Tänk på att båda parterna i ett samtal betalar taxa i USA - även du för inkommande samtal oavsett var det rings ifrån.

Annars kan du prova att registerar dig direkt på AT&T sida, kanske är lättare nuförtiden: http://www.att.com/cellphones/prepaidphones/sim-card-kit-phon...

Permalänk
Skrivet av bastardjim:

Om du packar upp produkten och har en i väskan kan ingen veta vart du har köpt den. Jag har hört att folk har haft problem om man kommer med saker som fortfarande har plast och emballage runt förpackningen. Jag ska också åka dit om ett tag, men kommer då packa upp sakerna och ha dem i handbagaget.

Skrivet av htbtoma:

köper du en platta o har i handbagaget sedan hörlurar mm (uppackat) i väskan kan de aldrig bevisa att du inte köpt plattan hemma i Sverige och att du har lurarna till plattan. Kommer du däremot med grejer i kartong kan du åka på avgifter. Datormus etc e ju bara att slänga ner i väskan också, du behöver ju inte bevisa vad ska har haft grejerna till om du skulle åka på kontroll av väskan, om du däremot kommer med ett GTX 980 bland dina smutsiga kallingar kan de nog börja undra.

Okej,
Risken att jag åker på tull/moms finns alltså, men den är liten. Tack!

Skrivet av aniron:

Tänk också på, om du köper hem en enhet med mobilsurf, att den versionen som säljs i USA inte nödvändigtvis fungerar med svenska frekvenser. Säkrast att kolla upp det först så du vet vilka enheter som är aktuella.

Tack för tipset, men jag tänkte inte köpa några 3G/4G-kapabla enheter, wifi räcker bra för mig.
Tack för tipset!

Skrivet av dabman:

Holiday phone: http://www.holidayphone.se/ har färdiga koncept för mobilen, kollar där - dock dyrt men allt är då ordnat.

Eller gör som jag, ebaya ett AT&T simkort och registrera det och sedan ladda det med pengar som ett vanligt kontantkort. Köpte det på ebay för $1 och fick det hemskickat med brev på 1 vecka ungefär. Fyllde (via deras hemsida) det senare med $10 eller $20 dollar och räckte för mig i 3 veckor i Florida med surf i EDGE nätet. Tänk på att båda parterna i ett samtal betalar taxa i USA - även du för inkommande samtal oavsett var det rings ifrån.

Annars kan du prova att registerar dig direkt på AT&T sida, kanske är lättare nuförtiden: http://www.att.com/cellphones/prepaidphones/sim-card-kit-phon...

Kollade lite på Holidayphone, men det var alldeles för dyrt för mig. ATT's GoPhone verkar vara rätt passande, men eftersom jag nästan uteslutande kommer surfa så får jag leta vidare, se om jag hittar något bättre. Tack så mycket för tipset!

Nu, för att vara lite OffTopic, om jag köper en surfplatta, vad skulle ni rekommendera?
Kommer mest användas till Netflix/YouTube/Surf/läsa (böcker och serietidningar etc. Alltså inte överdrivet krävande uppgifter. Kan även vara behändigt att ha med till plugget som anteckningsmaskin, så en satylus kanske kan vara bra.
Har kollat på Samsung's Tab 8.4 varianter, nVidia Shield Tablet och iPad Mini 2. Har ni några andra förslag runt denna prisklass, eller är dessa tre de bästa för pengarna?
Tack!

Permalänk
Medlem

Det som gäller är att det endast räknas som import om du har för avsikt att bara använda prylarna här hemma. Om du köper grejer som är till för att brukas under semestern så räknas det inte som import och du råkar inte ut för nån tull/moms att betala.

Så se till att använda prylarna på semestern så blir det inga problem! Tex så brukar tullare kolla igenom bilder på kameror för att se om de använts under semestern. Ta inte med hem några kartonger och sådan skit utan skaffa tex skyddsväskor istället. Det skall se använt ut!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Det som gäller är att det endast räknas som import om du har för avsikt att bara använda prylarna här hemma. Om du köper grejer som är till för att brukas under semestern så räknas det inte som import och du råkar inte ut för nån tull/moms att betala.

Så se till att använda prylarna på semestern så blir det inga problem! Tex så brukar tullare kolla igenom bilder på kameror för att se om de använts under semestern. Ta inte med hem några kartonger och sådan skit utan skaffa tex skyddsväskor istället. Det skall se använt ut!

Menar du allvar här??? Jag har aldrig i mitt liv hört detta hända någon och jag skulle slåss tills dom skjuter mig med elpistol innan jag låter några tullare kika igenom mina privata bilder på kameran..
Jag tvivlar på att detta stämmer så som du beskriver det.. Alltså vi pratar om svenska tullen här. Som någon nämt innan.. FINNS dom ens??? Man ser dom nån gång per femte resa och då kör dom sitt med hundar. Inte fan tar dom in folk och kollar igenom deras kameror?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

*bump*

Skaffa T-mobile medan du är i Kalifornien. Minns inte vad det kostar, tror det är några dollar om dagen, men då kan du surfa fritt under 24 timmars tid. Telefonfunktion lär du inte behöva där, onödigt dyrt.

I San Francisco kan du surfa gratis på stadens WiFi som är som starkast vid Twin Peaks och Financial District. Tror den fungerar även i Fisherman's Wharf, är inte säker. Hade kontaktkort när jag besökte staden i vintras under 2 veckors tid och jag är faktiskt nöjd med deras service.

Bara att kika in hos T-Mobile och be om ett pre-paid SIM-kort som du laddar på plats med valfri summa.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Menar du allvar här??? Jag har aldrig i mitt liv hört detta hända någon och jag skulle slåss tills dom skjuter mig med elpistol innan jag låter några tullare kika igenom mina privata bilder på kameran..
Jag tvivlar på att detta stämmer så som du beskriver det.. Alltså vi pratar om svenska tullen här. Som någon nämt innan.. FINNS dom ens??? Man ser dom nån gång per femte resa och då kör dom sitt med hundar. Inte fan tar dom in folk och kollar igenom deras kameror?

Tyvärr så stämmer det dom har rätt att kolla vad dom vill (inklusive kameror/datorer/bilder dina kroppshål/etc/etc).

Är det åt andra hållet dvs du reser TILL usa så gäller samma sak men betydligt värre dom kan lägga beslag på dator/mobil/etc/etc om dom anser att dom ej har tid för tillfället att titta igenom allt dom behöver titta på (och det UTAN några som helst misstankar om brott) för att sen få den/dom prylarna skickade till sig när dom tycker att dom vill bli av med skiten.
Och det kan handla om många månader kommer ej ihåg exakta tiderna som gäller men det är över 6mån då det inte är någon ovanlig tid att vänta på att få sina prylar tillbaks.
Är tex din dators hårddisk/ssd krypterad så frågar dom efter nyckeln får dom den inte så är risken väldigt stor att datorn tas i beslag för inspektion och även att den kommer vara i deras behåll under så lång tid dom kan komma undan med innan dom skickar den till dig igen (inget ovanligt att det finns skador efteråt heller och det kan man ej kräva ersättning för).

Ungefär samma sak gäller i UK dvs dom får ta saker i beslag en viss tid (lång även här men kortare än usa's tyvärr kommer jag ej ihåg exakta tiden här heller).
MEN det finns en stor skillnad i UK så MÅSTE du ge dom nyckeln till eventuella krypteringar annars så kan du fällas och fängslas för detta (flera har redan fått fängelse straff längsta har jag för mig var 15mån) och att man har glömt (vilket inte är orimligt) en nyckel är inget försvar alls tyvärr.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nima2001:

Menar du allvar här??? Jag har aldrig i mitt liv hört detta hända någon och jag skulle slåss tills dom skjuter mig med elpistol innan jag låter några tullare kika igenom mina privata bilder på kameran..
Jag tvivlar på att detta stämmer så som du beskriver det.. Alltså vi pratar om svenska tullen här. Som någon nämt innan.. FINNS dom ens??? Man ser dom nån gång per femte resa och då kör dom sitt med hundar. Inte fan tar dom in folk och kollar igenom deras kameror?

Slåss på bara och åk in för våld mot tjänsteman:-)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem

Produkter som du tar med till Sverige behöver du inte vara särskilt orolig för, du kan bli stoppad i tullen men kommer knappast ske:)

Jag hade T-mobile när jag var i USA, fick ett litet kontantkort som jag pluggade in i min telefon, funkade perfekt:)