Se över min ekonomi. Hur har jag de jämnt emot andra?

Permalänk
Medlem

Se över min ekonomi. Hur har jag de jämnt emot andra?

Hejsan allihopa.

Har alltid undrat hur jag står jämnt emot andra, om jag är i "average" kategorin eller hur jag befinner mig i min ekonomi.

Tjänar ca 21000kr/mån och har ca 8800kr utgifter där alla fasta utgifter är så som billån, bilförsäkring, hemförsäkring, hyra, el, bredband och mobil.

Försöker även spara ca 2000kr/mån vilket lämnar ungefär 10000kr för mat, bensin och nöje.

Skulle ni tycka att jag verkar ha koll på min ekonomi? Och hur står jag emot dig/snittet om man kan säga så.

Tror själv att jag har de relativt bra och bra koll på läget. Men som andra får, så vill man ha den där bekräftelsen ibland

Tack på förhand.

Edit: Bilförsäkringen är just nu på en billigare provapå försäkring som tar slut snart. Men i de jag räknat i de 8800kr är en helförsäkring på 762kr/mån.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Avstängd

Nej du har inte koll på din ekonomi

Till att börja med måste du sätta upp ett långsiktigt och kortsiktigt(buffert) sparande, att spara i ett sparkonto kallar jag inte att spara.
Mat bensin och nöje kostar inte 10 000kr, tycker därav att du ska spara undan mycket mera än 2000kr, kanske för en kontantinstats till en BR eller ett hus i framtiden..
Sedan skulle jag aldrig ta ett lån på en bil om jag var 22 (vilket jag är). Du tjänar såpass mycket pengar över så det skulle inte ta dig lång tid att spara ihop till en bil.

Det är bara vad jag tycker
Finns förövrigt en tråd om inkomster

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem

"Average" är väl en inkomst mellan 20-35k/mån (beroende på utbildning och ålder). Sen verkar dina fasta utgifter helt normala. SCB har bra statistik över inkomst om det mer specifikt är det du undrar över.

Visa signatur

I5 @ 4,2Ghz / 8gb ram / P5B-E /250gb SSD + 500Gb / 970GTX

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkoV:

Nej du har inte koll på din ekonomi

Till att börja med måste du sätta upp ett långsiktigt och kortsiktigt(buffert) sparande, att spara i ett sparkonto kallar jag inte att spara.
Mat bensin och nöje kostar inte 10 000kr, tycker därav att du ska spara undan mycket mera än 2000kr, kanske för en kontantinstats till en BR eller ett hus i framtiden..
Sedan skulle jag aldrig ta ett lån på en bil om jag var 22 (vilket jag är). Du tjänar såpass mycket pengar över så det skulle inte ta dig lång tid att spara ihop till en bil.

Det är bara vad jag tycker
Finns förövrigt en tråd om inkomster

Ser det mer att jag inte vill spara de 5år de tar att betala av och köper den direkt. Det är dessutom ränta på 0.95%, så när jag har betalat av bilen så är den avbetald. Billånet är på 1800kr inkl. 'försäkring' om man skulle förlora jobbet och inte kan betala de första månaderna eller vafan de nu va ^^

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gurkburk92:

Ser det mer att jag inte vill spara de 5år de tar att betala av och köper den direkt. Det är dessutom ränta på 0.95%, så när jag har betalat av bilen så är den avbetald. Billånet är på 1800kr inkl. 'försäkring' om man skulle förlora jobbet och inte kan betala de första månaderna eller vafan de nu va ^^

Förstod inte alls början av din mening.

Antar att du skrev fel och att det ska vara att billånet är på 18 000kr? Vad kostade bilen totalt, 18 000kr?

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkoV:

Förstod inte alls början av din mening.

Antar att du skrev fel och att det ska vara att billånet är på 18 000kr? Vad kostade bilen totalt, 18 000kr?

Är lite trött just nu.

Bilen kostade 125k och jag betalar 1800kr/mån på de. Räntan är på 0.95%. Jag hoppade på de och köpte bilen eftersom jag fastnade för den direkt och säkert hade gått och svurit åt mig själv om jag inte köpt den.

Och vad jag menade var att istället för att spara de 5 år som de då tar att betala av de för att köpa kontant, så tog jag då lånet genom bilhandlarn med denna super ränta och spara MASSA pengar på denna ränta.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Avstängd

Jag tycker INTE du har en sund inställning till pengar och lån.
Du är 22år och du belånar dig till 125 000kr för en BIL! Vad motiverar att du behöver en bil för 125k när du är 22år gammal. Jag är lika gammal och har en bil jag köpte för 30 000kr som jag sparade ihop till, den gör mitt jobb. Tar mig från A till B utan att strula.

Skrivet av gurkburk92:

Ser det mer att jag inte vill spara de 5år de tar att betala av och köper den direkt. Det är dessutom ränta på 0.95%, så när jag har betalat av bilen så är den avbetald. Billånet är på 1800kr inkl. 'försäkring' om man skulle förlora jobbet och inte kan betala de första månaderna eller vafan de nu va ^^

Du säger att du har en försäkring som hjälper dig om du blir av med jobbet, vet du hur mycket 125 000kr är? Det är just sånt tänk som inte är sunt med tanke på att du inte ens har en buffert utifall något skulle hända. Vad händer om du måste byta kamrem och göra en stor service på 15 000kr?
Är räntan fast på 0,95% i resten av avbetalningsperioden? Har jag svårt att tro. Hur mycket amorterar du?

Att köpa en bil för 125 000kr är en förlust affär och ingen investering, tycker du börjar way off fel nu när du är 22.

Det är bara vad JAG tycker

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkoV:

Jag tycker INTE du har en sund inställning till pengar och lån.
Du är 22år och du belånar dig till 125 000kr för en BIL! Vad motiverar att du behöver en bil för 125k när du är 22år gammal. Jag är lika gammal och har en bil jag köpte för 30 000kr som jag sparade ihop till, den gör mitt jobb. Tar mig från A till B utan att strula.

Du säger att du har en försäkring som hjälper dig om du blir av med jobbet, vet du hur mycket 125 000kr är? Det är just sånt tänk som inte är sunt med tanke på att du inte ens har en buffert utifall något skulle hända. Vad händer om du måste byta kamrem och göra en stor service på 15 000kr?
Är räntan fast på 0,95% i resten av avbetalningsperioden? Har jag svårt att tro. Hur mycket amorterar du?

Att köpa en bil för 125 000kr är en förlust affär och ingen investering, tycker du börjar way off fel nu när du är 22.

Det är bara vad JAG tycker

Bilen är relativt ny, så det bör inte bli några dyrare historier ännu. Räntan är fast på 0.95 hela vägen i 5 år, ända tills bilen är betald. Farsan kände försäljaren, så allt stämmer.

Amorterar 1632kr och ränta på 74kr, har 91tusen kvar att betala på bilen.

Istället för att fästa sig på mina anledningar på vad jag väljer och gör, så ville jag mer veta om mina utgifter osv låg på en normal nivå gentemot annat folk.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort meningslösa inlägg enligt §1.6:

Citat:

§1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. Andra exempel är länkar utan beskrivning eller sammanhang samt inlägg som enbart innehåller citat. Memebilder och andra roliga bilder för nästan aldrig diskussionen framåt./moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gurkburk92:

Bilen är relativt ny, så det bör inte bli några dyrare historier ännu. Räntan är fast på 0.95 hela vägen i 5 år, ända tills bilen är betald. Farsan kände försäljaren, så allt stämmer.

Amorterar 1632kr och ränta på 74kr, har 91tusen kvar att betala på bilen.

Istället för att fästa sig på mina anledningar på vad jag väljer och gör, så ville jag mer veta om mina utgifter osv låg på en normal nivå gentemot annat folk.

Du frågade;
"Skulle ni tycka att jag verkar ha koll på min ekonomi?"

Nej jag tycker inte du har koll på din ekonomi.
Att belåna sig för 125 000kr för en bil som går ner i värde konstant när man är 22 är så himla dumt.

Skrivet av gurkburk92:

Bilen är relativt ny, så det bör inte bli några dyrare historier ännu. Räntan är fast på 0.95 hela vägen i 5 år, ända tills bilen är betald. Farsan kände försäljaren, så allt stämmer.
.

Det är där du inte har en sund inställning till pengar eller bilägande, det kan komma stora oförutsedda kostnader på bilar som är hyffsat nya med och då sparar du bara undan 2000kr i månaden. Du skulle behöva sparar i cirka 7 månader för att täcka en reparation på 15 000kr. Speciellt med tanke på att du har mycket mer pengar över.
Börja inverstera i aktier/fondpaket, där pengarna faktiskt växer. Dela upp det i låg risk, medium och hög risk etc.

Du amorterar bilen i 6 år, bara på de 6 åren kommer du ha betalt cirka 50 000kr i försäkring på bilen. Köp en billig bruksbil för 30 000-40 000kr kontant(exempelvis golf, lågmiltal), skaffa trafikförsäkring och lägg undan pengarna på riktiga investeringar så ska du se om 5 år att du har en bra ekonomi som du senare kan bygga en famlij på.

Nu har jag fått fram mitt budskap och ska sluta övertyga dig ang din ekonomi, förhoppningsvis om 5-10år kommer du titta tillbaka på detta och undra vad du höll på med och insett att pengarna kunde spenderas på ett mycket vettigare sätt än att, jag citerar dig;

"Jag hoppade på de och köpte bilen eftersom jag fastnade för den direkt och säkert hade gått och svurit åt mig själv om jag inte köpt den."

Låter som en väldigt bra anledning att köpa en bil (Y)

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem

Jag tycker det har mycket med medvetenhet att göra. Att köpa en dyrare bil är i regel aldrig en bra affär. Men är man medveten om vad det kostar och vad man får för pengarna så kan det vara värt det. Skulle man leva sitt liv optimalt så skulle man käka nudlar och komplettera det med kosttillskott samt cykla på den risigaste cykeln som rullar, men hur kul blir det? Allt handlar om avvägningar och så länge man har en realistisk bild av vilka förutsättningar man har samt har koll på vart man lägger sina pengar, så tycker jag man har en bra inställning.

Men för att svara på TS fråga så skulle jag tippa på att många i hans ålder har en liknande ekonomi. Vissa slösar mer, andra mindre...som alltid.

Visa signatur

I5 @ 4,2Ghz / 8gb ram / P5B-E /250gb SSD + 500Gb / 970GTX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Algstrand:

Jag tycker det har mycket med medvetenhet att göra. Att köpa en dyrare bil är i regel aldrig en bra affär. Men är man medveten om vad det kostar och vad man får för pengarna så kan det vara värt det. Skulle man leva sitt liv optimalt så skulle man käka nudlar och komplettera det med kosttillskott samt cykla på den risigaste cykeln som rullar, men hur kul blir det? Allt handlar om avvägningar och så länge man har en realistisk bild av vilka förutsättningar man har samt har koll på vart man lägger sina pengar, så tycker jag man har en bra inställning.

Men för att svara på TS fråga så skulle jag tippa på att många i hans ålder har en liknande ekonomi. Vissa slösar mer, andra mindre...som alltid.

Det är skillnad på att hoppa från nudlar till Leif Mannerströms resturanger, man kan börja med thai resturangen precis utanför

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Hejsan allihopa.

Har alltid undrat hur jag står jämnt emot andra, om jag är i "average" kategorin eller hur jag befinner mig i min ekonomi.

Tjänar ca 21000kr/mån och har ca 8800kr utgifter där alla fasta utgifter är så som billån, bilförsäkring, hemförsäkring, hyra, el, bredband och mobil.

Försöker även spara ca 2000kr/mån vilket lämnar ungefär 10000kr för mat, bensin och nöje.

Skulle ni tycka att jag verkar ha koll på min ekonomi? Och hur står jag emot dig/snittet om man kan säga så.

Tror själv att jag har de relativt bra och bra koll på läget. Men som andra får, så vill man ha den där bekräftelsen ibland

Tack på förhand.

Edit: Bilförsäkringen är just nu på en billigare provapå försäkring som tar slut snart. Men i de jag räknat i de 8800kr är en helförsäkring på 762kr/mån.

Om du går runt varje månad klarar du dig bra. Har du ett sparande klarar du dig bättre. Har du dessutom pengar över (vilket i praktiken blir ett ytterligare sparande) är det ännu bättre.

Hur din egen ekonomi ser ut har du ju själv bäst känsla för (och du verkar ju anse att den är bra. Jag ser ingen orsak att inte instämma). Vad gäller jämförelsen med andra får du ju ett litet snedvridet urval om du slänger ut frågan på ett internetforum, särskilt på ett internetforum där hälften av användarna är civilingenjörer. Folk som har bra ekonomi kommer att ha en mycket större benägenhet att svara, eftersom det är litet trevligt att få skryta litet. Folk som har dålig ekonomi kommer snarare att låta bli att svara, eftersom det är litet jobbigt att basunera ut det. Jag rekommenderar istället att du tar en titt på konsumentverkets budgetkalkyler (exempelvis "Hushållets kostnader", som beräknar normalkostnader per utgiftsområde för olika hushåll efter ålder och kön). Det finns även en del befolkningsekonomisk statistik hos SCB, men jag misstänker att man då börjar gå litet förbi din intressenivå i frågan.

Skrivet av MarkoV:

Jag tycker INTE du har en sund inställning till pengar och lån.
Du är 22år och du belånar dig till 125 000kr för en BIL! Vad motiverar att du behöver en bil för 125k när du är 22år gammal. Jag är lika gammal och har en bil jag köpte för 30 000kr som jag sparade ihop till, den gör mitt jobb. Tar mig från A till B utan att strula.

Du säger att du har en försäkring som hjälper dig om du blir av med jobbet, vet du hur mycket 125 000kr är? Det är just sånt tänk som inte är sunt med tanke på att du inte ens har en buffert utifall något skulle hända. Vad händer om du måste byta kamrem och göra en stor service på 15 000kr?
Är räntan fast på 0,95% i resten av avbetalningsperioden? Har jag svårt att tro. Hur mycket amorterar du?

Att köpa en bil för 125 000kr är en förlust affär och ingen investering, tycker du börjar way off fel nu när du är 22.

Det är bara vad JAG tycker

Jag blir litet nyfiken av din fixering vid hans ålder. Varför skulle exempelvis en 40-åring ha ett större behov av en bil för 125 000 kronor än en 22-åring? Den är väl lika nödvändig eller onödig oavsett ålder; det är ju snarare privatekonomin i kombination med leverne som avgör detta.

Skrivet av MarkoV:

Du amorterar bilen i 6 år, bara på de 6 åren kommer du ha betalt cirka 50 000kr i försäkring på bilen. Köp en billig bruksbil för 30 000-40 000kr kontant(exempelvis golf, lågmiltal), skaffa trafikförsäkring och lägg undan pengarna på riktiga investeringar så ska du se om 5 år att du har en bra ekonomi som du senare kan bygga en famlij på.

Detta hänger jag heller inte riktigt med i. Försäkringskostnaden måste han ju betala oavsett vilket bilens inköpspris var? Premien korrelerar ju inte ens särskilt väl med bilens värde.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Genomresa:

Om du går runt varje månad klarar du dig bra. Har du ett sparande klarar du dig bättre. Har du dessutom pengar över (vilket i praktiken blir ett ytterligare sparande) är det ännu bättre.

Hur din egen ekonomi ser ut har du ju själv bäst känsla för (och du verkar ju anse att den är bra. Jag ser ingen orsak att inte instämma). Vad gäller jämförelsen med andra får du ju ett litet snedvridet urval om du slänger ut frågan på ett internetforum, särskilt på ett internetforum där hälften av användarna är civilingenjörer. Folk som har bra ekonomi kommer att ha en mycket större benägenhet att svara, eftersom det är litet trevligt att få skryta litet. Folk som har dålig ekonomi kommer snarare att låta bli att svara, eftersom det är litet jobbigt att basunera ut det. Jag rekommenderar istället att du tar en titt på konsumentverkets budgetkalkyler (exempelvis "Hushållets kostnader", som beräknar normalkostnader per utgiftsområde för olika hushåll efter ålder och kön). Det finns även en del befolkningsekonomisk statistik hos SCB, men jag misstänker att man då börjar gå litet förbi din intressenivå i frågan.

Jag blir litet nyfiken av din fixering vid hans ålder. Varför skulle exempelvis en 40-åring ha ett större behov av en bil för 125 000 kronor än en 22-åring? Den är väl lika nödvändig eller onödig oavsett ålder; det är ju snarare privatekonomin i kombination med leverne som avgör detta.

Detta hänger jag heller inte riktigt med i. Försäkringskostnaden måste han ju betala oavsett vilket bilens inköpspris var? Premien korrelerar ju inte ens särskilt väl med bilens värde.

En 40åring har antagligen bättre ekonomi, sparande och buffert. En 40-åring kanske har ett bättre skäl, måste köpa en bra familje bil, måste pendla till jobbet etc. Titta på vad hans anledning var till att han köpte bilen. Jag är nödvändigtvis inte fixerad vid ålder, men generaliserar man så brukar stabilitet i ekonomi följa åldern.

Ang försäkringskostnaden;
9000kr/år i helförsäkring och hans ålder säger ganska mycket om vad det är för bil han har köpt. Det är sant att han har kvar försäkringskostnaden men säg att han skulle köpa en bra, lågmilad bruksbil för 40 000kr. Typ en VW Golf så kommer premien dels vara MYCKET lägre samt att man kan fundera på om man verkligen ska lägga ut 9000kr/år för en bil för 40 000kr, då kan man lika gärna bara ha trafikförsäkring vilket i så fall skulle drastiskt minska kostnaden från säg 50 000kr till 10 000kr i försäkringspengar för den perioden han har valt att amortera bort lånet på.

Jag har inget emot att han köper en bil för 125 000kr, han får göra vad han vill. Men han slänger så ofantligt mycket pengar i sjön, pengar han skulle kunna investera i ha ett gott sparande för framtida köp av lägenhet och för att bilda familj. FRAMFÖRALLT med tanke på vad hans skäl var till att han köpte bilen.

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog säga att du har koll på ekonomin. Visst har folket ovan rätt i sina poänger att det finns saker som kan förbättras i din ekonomiska plan och att ett bilköp aldrig är en bra affär, men du ligger på plussidan med marginal varje månad, vilket är - skulle jag säga - över gränsen för "ha koll". Billån är alltid ett dåligt lån, men givetvis kan det vara mer eller mindre dåligt. Behöver man en tillförlitlig kärra för att ta sig till jobbet, ja då kan det vara så illa tvunget att sätta sig med ett sådant, oavsett om man är 21 eller 41. Är man medveten om att det är pengar av vilka man inte kommer att få tillbaka merparten utav, och har gjort en kalkyl på sin ekonomi och sett att det ryms inom denna, ja då har man koll nog så länge man har i åtanke att betala av det i minst samma takt som bilens värde faller.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Du verkar ju ha koll i var fall. Sedan kan ju tyckas att du sparar ganska lite med tanke på hur mycket du verkar ha över.

Att låna eller inte låna till bil är ju så länge man har råd bara en subjektiv fråga, 125k är ju så pass lite pengar att det inte är någon större fara i det stora hela, speciellt till de låga räntorna som råder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Hejsan allihopa.

Har alltid undrat hur jag står jämnt emot andra, om jag är i "average" kategorin eller hur jag befinner mig i min ekonomi.

Tjänar ca 21000kr/mån och har ca 8800kr utgifter där alla fasta utgifter är så som billån, bilförsäkring, hemförsäkring, hyra, el, bredband och mobil.

Försöker även spara ca 2000kr/mån vilket lämnar ungefär 10000kr för mat, bensin och nöje.

Skulle ni tycka att jag verkar ha koll på min ekonomi? Och hur står jag emot dig/snittet om man kan säga så.

Tror själv att jag har de relativt bra och bra koll på läget. Men som andra får, så vill man ha den där bekräftelsen ibland

Tack på förhand.

Edit: Bilförsäkringen är just nu på en billigare provapå försäkring som tar slut snart. Men i de jag räknat i de 8800kr är en helförsäkring på 762kr/mån.

Har du 21000 kvar efter skatt så har du en rätt skaplig inkomst för din ålder.
Jag tycker dock att resonemanget i din mening "Försöker även spara ca 2000kr/mån vilket lämnar ungefär 10000kr för mat, bensin och nöje." känns bakvänt. Det låter som att sparande är något du avsätter en liten summa till och intalar dig själv att det du får över ska vara till nöjen osv.
Naturligtvis får du göra som du vill, men det naturliga är vanligen att spara det som blir över när övriga utgifter, inklusive nöjen bekostats.
Alla pengar som inte används bör sparas och inte avsiktligt brännas på allt möjligt bara för att en viss summa är planerad att göras av med varje månad.

Har du ett stabilt jobb där du vet att du kommer att jobba i många år så är det väl egentligen inga problem att "köpa" en bil för 125000.
Det är dock ett enormt pengaslöseri med tanke på att bilen går ner snabbt i värde och att en billigare bil gör sitt jobb lika bra. Det känns som en onödig ekonomisk risk om du inte är väldigt säker på din ekonomiska situation för lång tid framöver.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Eftersom du har ställt frågan och har funderat på din ekonomi så skulle jag säga att du har bättre koll än många som inte vill erkänna det !
Sedan är mitt råd att dela upp utgifterna ännu mer avsätta Max summa per månad för, mat, bil,krog,kläder mm då märker man om något sticker ut mer än normalt
Och se över ditt sparande 2k i månaden är en bra början men du måste få dom att växa , investera i indexfonder är mitt förslag fast bankerna inte gillar det då dom tjänar minst på det,
Fundera i slutet på varje månad vart dina pengar har gått till och ta lärdom så kommer du att få en bra utveckling i din ekonomi

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulan75:

Eftersom du har ställt frågan och har funderat på din ekonomi så skulle jag säga att du har bättre koll än många som inte vill erkänna det !
Sedan är mitt råd att dela upp utgifterna ännu mer avsätta Max summa per månad för, mat, bil,krog,kläder mm då märker man om något sticker ut mer än normalt
Och se över ditt sparande 2k i månaden är en bra början men du måste få dom att växa , investera i indexfonder är mitt förslag fast bankerna inte gillar det då dom tjänar minst på det,
Fundera i slutet på varje månad vart dina pengar har gått till och ta lärdom så kommer du att få en bra utveckling i din ekonomi

Skickades från m.sweclockers.com

Tanken har slagit mig att jag sparar för lite och har satt över yttreligare från senaste lönen till sparkontot.

Har läst alla kommentarer och gillar för övrigt de mer som ignorerar min ålder för en sekund och faktiskt tittar på de subjektivt(fel ord?)

Dessa föreslag på indexfonder och dylikt, hur fungerar sådant? Har även varit inne på att köra på aktier, men vet inte alls var man ska börja.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Tanken har slagit mig att jag sparar för lite och har satt över yttreligare från senaste lönen till sparkontot.

Har läst alla kommentarer och gillar för övrigt de mer som ignorerar min ålder för en sekund och faktiskt tittar på de subjektivt(fel ord?)

Dessa föreslag på indexfonder och dylikt, hur fungerar sådant? Har även varit inne på att köra på aktier, men vet inte alls var man ska börja.

Om du är osäker på aktier och fonder
Så undvik dom ! Det är viktigt att du känner dig trygg med din investering
Är du sugen så rekommenderar jag att du bokar möte med din bank för genomgång och förklaring.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

Du skriver att du har runt 10k i månaden för bensin, mat och nöje. En sån budgetpost blir lätt ett svart hål och i ditt läge skulle jag försöka dela upp den delen lite mer ingående. Om du bott själv ett tag så borde du veta på ett ungefär vad dina matkostnader uppgår till under en månad. Likaså ungefär hur många mil du kör per månad. Ge dig själv en fast summa för nöjen varje månad.

När du delat upp dina 10k till mindre poster kommer du nog inse att du kan utöka ditt sparande lite.

Personligen så sätter jag undan alla sparpengar, pensionssparande etc direkt när lönen betalas ut. Allt är uträknat utifrån vad jag brukar ha för omkostnader så när nästa löneutbetalning kommer så bör mitt saldo på lönekontot visa en ganska liten summa. Den återstående summan på lönekontot flyttar jag över till sparkontot när nästa lön betalas ut. För att detta systemet ska fungera så bör man ha ganska bra koll på alla budgetposter. Annars riskerar man att ha noll kronor kvar på kontot när det är två veckor kvar till lön.

Permalänk
Medlem

Ett citat som är värt att leva efter...
(C) Warren Buffet "Dont save what you have left after spending. Spend what you have left after saving."

Om du skulle ändra din budget efter denna princip tror jag du kan återkomma om några månader och besvara din egen fråga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kandidatexamen i Data- och Systemvetenskap vid Stockholms Universitet.

Permalänk
Avstängd

Med din lön så är 2000kr för lite att spara.
Händer det något oväntat så är det bra att ha något att ta av.

Men känner du dig nöjd med det livet du lever så kör på

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Jag själv har en mindre lön på ca 17.000 och gör av med ca 5-6 i månaden så du bör kunna spara bra mycket mer än mig.

I övrigt verkar du ha koll på dina utgifter och inkomster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mafnus:

Du skriver att du har runt 10k i månaden för bensin, mat och nöje. En sån budgetpost blir lätt ett svart hål och i ditt läge skulle jag försöka dela upp den delen lite mer ingående. Om du bott själv ett tag så borde du veta på ett ungefär vad dina matkostnader uppgår till under en månad. Likaså ungefär hur många mil du kör per månad. Ge dig själv en fast summa för nöjen varje månad.

När du delat upp dina 10k till mindre poster kommer du nog inse att du kan utöka ditt sparande lite.

Personligen så sätter jag undan alla sparpengar, pensionssparande etc direkt när lönen betalas ut. Allt är uträknat utifrån vad jag brukar ha för omkostnader så när nästa löneutbetalning kommer så bör mitt saldo på lönekontot visa en ganska liten summa. Den återstående summan på lönekontot flyttar jag över till sparkontot när nästa lön betalas ut. För att detta systemet ska fungera så bör man ha ganska bra koll på alla budgetposter. Annars riskerar man att ha noll kronor kvar på kontot när det är två veckor kvar till lön.

Pensionssparande skulle jag inte satsa på vid 22 års ålder bättre att lägga de pengarna på att spara till bostad.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det låter som att TS har hyfsat bra koll på sin ekonomi. Jag har själv spreadsheets över typ alla mina transaktioner och balanser men förväntar mig inte att alla är så anala som jag själv är. Har man koll på pengar in - pengar ut, och därmed känner till sitt konsumtionsutrymme så är det väl fine.

Att ge investeringsråd är ganska vanskligt. De flesta tillgångar som nämns i tråden är volatila och inte är alls säkra kort på kort till medellång sikt. Däremot är det bra att ha en hygglig buffert. Ett par månadslöner på kontot är bra för nattsömnen och är trevligt att ha den dagen man blir tillfälligt arbetslös och tvingas gå på a-kassa ett tag. (Eller t.ex. om växellådan plötsligt rasar på bilen.)

Hur man prioriterar ang bilval och dylikt är ytterst subjektivt och beror på personens egna nyttofunktion varför det även här blir vanskligt att ge sig in och säga vad som är rätt eller fel. Däremot ska man ju ha klart för sig den faktiska kostnaden så man vet vad man väljer bort i form av annan konsumtion.

Visa signatur

Ryzen 5 3600-burk, ThinkPad X61

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Jag själv har en mindre lön på ca 17.000 och gör av med ca 5-6 i månaden så du bör kunna spara bra mycket mer än mig.

Hur vet du detta?

Visa signatur

Ryzen 5 3600-burk, ThinkPad X61

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mechanix:

Hur vet du detta?

Han vet inte. tcntad gör ett antagande, därav ordet bör.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Mechanix:

Hur vet du detta?

Vet inte hur du kan tolka det inlägget som du gör, det står att han bör kunna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Han vet inte. tcntad gör ett antagande, därav ordet bör.

Min poäng var bara att jämförelsen är meningslös utan att känna till hela levnadssituationen. tcntad kanske bor hemma hos morsan och har gångavstånd till jobbet, vad vet vi? (menar inte att det är så, menar bara att vi inte vet). "Jag tjänar x och gör av med y och eftersom du tjänar mer än x så borde du kunna spara mer än jag"

Visa signatur

Ryzen 5 3600-burk, ThinkPad X61