Problem med att installera integrerat nätverkskort!

Permalänk

Problem med att installera integrerat nätverkskort!

Nu är det så att jag har nyss fått en dator och det är en HP Compaq 8100 Elite Small Form Factor
Och den vägrar att installera det integrerade nätverkskortet som finns på den...
Har prövat gått in på bios och kollat om det är avslaget men det finns tydligen inte...
Och det spelar ingen roll vad jag drar hem för drivare till moderkortet så får jag felmedelandet
”Datorn uppfyller inte minimikraven för att kunna installera programmet. Installationen avslutas.”

Vad gör jag för fel?
Jag har Windows 7 Ultimate 64bitars
Jag har drage hem dom drivarna men får felmedelandet helatiden endå!

har sutte i 3tim nu och börjar bli tokig! haha
Hjälp uppskattas stort!

/Tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem

Datorn du hänvisar till kommer med minst 3 olika typer av nätverkskort, har du testat alla?

Det låter dock som att du hämtat 32-bitars drivrutinerna. Ibland är de packade i samma nerladdning men i detta fallet är de åtskiljda.

http://h20565.www2.hp.com/portal/site/hpsc/template.PAGE/publ...

Är resten av drivrutinerna till moderkortet inlagda? Kan behövas, speciellt med märkesdatorer som har egna lösningar. Edit: Hittar inget som jag bedömer som nödvändigt eller inte borde finnas på Windows Update.

Annars kanske kortet är trasigt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Jag tror jag vet vad det kan vara för fel!
Har inte patchat mitt Windows så tror nog det är det som är felet

Permalänk

Hm jag testade men det ville inte funka det heller... Blir fan dum i huvudet på det här!!
Men jag drog iaf hem 64-bitars versionen på drivarna med det kommer upp samma fel medelande.
Men frågan är ju om jag ska dra hem chipset driver eftersom det är ett integrerat nätverkskort eller om jag ska dra hem nått annat?

Permalänk
Medlem

Jag hade börjat med att kolla hur det ser ut i enhetshanteraren, Högerklicka på "Dator" i startmenyn och välj, Hantera. Till vänster välj Enhetshanteraren. Därefter kolla under nätverkskort.
Vad finns det för olika enheter där? Finns det några enheter med utropstecken? Vad heter dom? Är det något som tyder på vad nätverkskortets namn är? och därefter leta drivrutiner istället.

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk

Asså det är ett gult utropstecken vid "Ethernet-styrenhet", "PCI-styrenhet för enkel kommunikation", "Seriell PCI-port" och "SM-busstyrenhet"
Och dom ligger under fliken andra enheter. Finns ingen flik med nätverkskort.
Men jag antar att det är Ethernet-styrenheten som jag läre få igång för att kunna använda internet?

Permalänk
Medlem

Alltid chipset-drivrutiner först - sedan resten.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk

Asså jag har prövat säkert 20 olika drivare till både chipset och nätvärket från HP's hemsida men det är inte nått som funkar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av diveb0mb_:

Asså det är ett gult utropstecken vid "Ethernet-styrenhet", "PCI-styrenhet för enkel kommunikation", "Seriell PCI-port" och "SM-busstyrenhet"
Och dom ligger under fliken andra enheter. Finns ingen flik med nätverkskort.
Men jag antar att det är Ethernet-styrenheten som jag läre få igång för att kunna använda internet?

Ja det låter som att det saknas en del drivrutiner inklusive chipset. Men ja , Ethernet är den du frågar efter. Men lämna inte några andra utropstecken för det kan ge problem. Som jag ser det finns det 3 olika nätverkskort till den datorn du uppger, ( dock finns det många olika modeller av 8100 serien )

Broadcom NetExtreme, Intel gbit, Broadcom NIC. Du har testat alla?. Där hade jag börjat, Men HP brukar ha serienummer typ HP-CZC******* som man kan söka på genom deras sida och man brukar då få fram det som verkligen är för just den datorn du har. Alternativt är att man laddar ned "Manageability - Driver Pack" som jag gissar innehåller drivrutiner för att företag enkelt skall kunna lägga upp drivrutinerna på servern som skall installeras i samband med imagen, Men om man packar upp det, sen genom enhetshanteraren (uppdatera drivrutin) låter den söka igenom mapparna efter drivrutinen så kanske den installeras.

Fungerar inte det är har jag inte mycket mer att tillägga. Men jag har stött på detta 3 gånger förut med HP klienter och det har visat sig att det handlade om tillverkningsfel där nätverksenheten i dem dör och moderkorten behövdes bytas ut.

Edit : Du skriver att du testat typ allt och INGEN fungerar då ser jag 2 saker framför mig, 1 du har valt fel modell och därför går det inte.
2 installationerna för drivrutinerna är "gjorda" för att det måste finnas vissa installningar/parametrar för att dem skall gå att installera vad det gäller windowsversion eller liknande och har man inte använt tex deras egna återställnings CD så hittar den inte dessa och tror att de inte stöds. dock låter detta otroligt korkat men det är ändå hp/compaq vi paratar om.
Brukar kunna ta sig förbi sådana saker genom att packa upp drivrutinern och installera via enhetshanetaren istället. Ibland kan man behöva pilla lite i INIfilerna om man har lite koll på vad man gör eller hur det skall se ut.

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk

Ska pröva lite när jag har orken så att säga
Det borde inte vara alls för svårt att få det att funka!
Tycker det är bara är så drygt att hålla på när det inte vill
Men som sagt ska kolla runt lite! Tack för tipsen!