Apple I-moderkort av Wozniak kan säljas för flera miljoner kronor på auktion

Permalänk

"högupplösta skärmar"?
Yeah right!

Apple är väl dom enda som fortfarande sitter fast i pre-4K-träsket.

Dom har ju tom backat ett snäpp, från 1600p till 1440p i sina "värsting"-skärmar

Permalänk
Medlem

Han som köper datorn kommer ge den i present till sin tjej. Sötnos, jag har köpt en present till dig, den är gjord av apple. Åh, tack, kan du installera candy crush på den åt mig?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kotan:

För att Apple-folk likt andra fanatiker sällan är verklighetsförankrade? Apple är inte ensamma med att tvinga/försöka låsa in folk till deras produkter, men däremot har de nog högst andel muppar bland alla teknik/mjukvaru -företag.
Kort sagt, varför apple "användare"/köpare får så mycket skit är för att det i högsta princip handlar om köpare som är hipsters/"vad som nu är populärt att vara". Inte för att de väljer bästa produkten per pris, kvalitet eller användningsområde. Bara "status...".

Haha, är ju bara komiskt med alla iFåne användare som är så stolta över sin nya iFåne (de vet inte varför de egenligen köper en Siffra+1:a mer än att den är ny),m och sen kommer ett gäng elva åringar med exakt samma telefon. Fan Apple är ju rätt coolt iaf...

Man är inte inlåst så länge man inte känner sig inlåst på samma sätt som att man är inte utnyttjad förrän man känner sig utnyttjad, så lägg när detta argument. Apple användare vet precis vad de vill ha (som vilken annan användare som helst) och eftersom du anser dig vara inlåst med dem så skiter du bara i att använda det, men klanka inte på dem som valt dem. Problem solved

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

För att Apple-folk likt andra fanatiker sällan är verklighetsförankrade? Apple är inte ensamma med att tvinga/försöka låsa in folk till deras produkter, men däremot har de nog högst andel muppar bland alla teknik/mjukvaru -företag.
Kort sagt, varför apple "användare"/köpare får så mycket skit är för att det i högsta princip handlar om köpare som är hipsters/"vad som nu är populärt att vara". Inte för att de väljer bästa produkten per pris, kvalitet eller användningsområde. Bara "status...".

Haha, är ju bara komiskt med alla iFåne användare som är så stolta över sin nya iFåne (de vet inte varför de egenligen köper en Siffra+1:a mer än att den är ny),m och sen kommer ett gäng elva åringar med exakt samma telefon. Fan Apple är ju rätt coolt iaf...

Fast detta har ju spårat ur något grovt, jag skulle mer säga att det är folk som använder android som är hipsters och fanatiker, iphone användare klankar inte ner på android användare, men det gör android användarna... Så fort man tar upp sin iphone ska det slängas spydiga kommentarer likt dessa du nu slängde ur dig... Det gör inte iphone användare då det tillhör förskolebeteende... Jag Själv använder iphone och har gjort i många år och jag köper dom inte för att vara "hipp" jag köper dom för det är den enda mobilen som tilltalar mig, med ett OS som flyter som smör och är så lätt att hitta i så ett spädbarn skulle kunna navigera... Ser inte ett enda minus med Apple förutom att priset kan vara lite högt ibland, men man får ju vad man betalar för och är man nöjd så varför lägga ut pengar på en medelmåttig mobil man inte vill ha?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leopardkungens:

Bara en fråga till er som kritiserar en paketlösning som Apple ändå är, alltså hårdvara/mjukvara/design osv. Ser aldrig någon kritisera till exempel ett program som Autodesk Inventor(eller vilket som Autodesk) som bara för programmet tar hutlösa 50.000:-, ibland mer ibland mindre. Det kan ju inte handla om att målgruppen är en viss typ för det är den ju egentligen oftast. Så varför spy galla på ett företag men inte ett annat? Är det bara för att det är poppis att hata Apple eller vad är grejen?

50k är billigt jämfört med dyrare äkta parametriska 3D-program (AutoDesk används mest till enklare 2D-ritningar och ledningsdiagram där jag jobbar). Sedan är det inte ens de speciellt mycket för de som behöver det. Allt hänger på vad man kan motivera det till. Vissa dyrare analysprogramvaror som vi köper in i projekt hos kunder kan kosta ifrån 500k till 1500k per användare.

Skrivet av Kunzite:

Apple var imponerande på den tiden de hade kraftfulla RISC processorer och var väldigt tidigt ute med sånt som Firewire och SCSI i sina datorer. Idag är det ju inget annat än en vanlig PC i en dyr förpackning.
Visst byggkvaliteten är schysst på en Macbook, men mjukvaran är minst sagt begränsad, Linux är ett bättre alternativ om man inte ska spela.

Du kan köra både Windows och Linux på en MacBook om du vill. Finns full frihet till det. Sedan så är ju kanske inte Linux det bästa som klient-OS kan jag personligen tycka. Där lämpar sig både OS X och Windows mycket bättre.

På server är det ju däremot en annan femma. Där är ju Linux, och Windows, bra mycket vettigare alternativ än OS X.

Skrivet av morxy49:

överpris, som vanligt med apple.

(jag skojar )

Japp. Tycker faktiskt att mycket av den hårdvara som Apple gör håller en högre kvalitet än mycket annat, och därför motiverar ett högre pris. Samma sak med mycket ifrån Microsoft, som tex deras Surface Pro och Lumia-telefoner. Även det hårdvara av hög klass som motiverar sitt pris väl.

Men helt OK för mig för de som föredrar annat (om det så må vara Linux på en billig netbook ifrån Acer) - så länge folk är nöjda med det. Each to his own eller vad det heter.

Som gammal Apple ][-användare (efterträdaren och förbättrad version av Apple I, men färdiglödd och monterad i låda) så tycker jag det är riktigt kul och uppskattar att det blivit rariteter och eftertraktade samlarföremål av dessa historiska artefakter (även om jag själv inte skulle bjuda och samla på sådant).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Japp. Tycker faktiskt att mycket av den hårdvara som Apple gör håller en högre kvalitet än mycket annat, och därför motiverar ett högre pris. Samma sak med mycket ifrån Microsoft, som tex deras Surface Pro och Lumia-telefoner. Även det hårdvara av hög klass som motiverar sitt pris väl.

Men helt OK för mig för de som föredrar annat (om det så må vara Linux på en billig netbook ifrån Acer) - så länge folk är nöjda med det. Each to his own eller vad det heter.

Som gammal Apple ][-användare (efterträdaren och förbättrad version av Apple I, men färdiglödd och monterad i låda) så tycker jag det är riktigt kul och uppskattar att det blivit rariteter och eftertraktade samlarföremål av dessa historiska artefakter (även om jag själv inte skulle bjuda och samla på sådant).

Kul att se någon som inte bara klankar ner på Apple! Nu kommer vi antagligen att bli flamade för att vara fanboys för att det här forumet inte tål andra åsikter, men det är en annan femma.

Jag tycker att Apple ofta har varit i framkant med väldigt mycket och lyckats få ut sina produkter före andra (se surfplattor, smarta telefoner, personliga datorer (första Machintosh datorerna med färgade kåpor) tex) och på så sett lett marknaden med en väldigt stark arsenal av högkvalitativa produkter.

Dessutom så är apple väldigt måna om att gå väldigt raka vägar med vad dem vill se på marknaden och genom att inte integrera olika komponenter eller slopa support för "sämre" teknik så tvingar dem sina egna användare att följa samma väg. Det kan man ju alltid ha åsikter om, men det är något dem gör och något i alla fall jag gillar. Jag tycker att gammal teknik annars stannar kvar för länge och kan till och med sinka nyutvecklingen.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

Hellre en Amiga.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Skrivet av segen:

Han som köper datorn kommer ge den i present till sin tjej. Sötnos, jag har köpt en present till dig, den är gjord av apple. Åh, tack, kan du installera candy crush på den åt mig?

http://sverigestorraste.se/sv-se/

Visa signatur

__________________
AIR540 | I7 4770K | ASUS 7970 | DOMINATOR PLATINUM 16GB CL9 2133MHZ | Z87X-OC | CORSAIR AX 760 | SSD Crucial M4 64GB+Intel 120 GB+Seagate 320GB + Extern Seagate 1TB |
Synology DS411J 4*2TB Seagate ST2000D i Raid5 | Ducky Mini blue mx | G400 | SP2500 |Canon Pixma MP280 | Fujitsu-Siemens SL3260W |

Permalänk
Skrivet av Kotan:

För att Apple-folk likt andra fanatiker sällan är verklighetsförankrade? Apple är inte ensamma med att tvinga/försöka låsa in folk till deras produkter, men däremot har de nog högst andel muppar bland alla teknik/mjukvaru -företag.
Kort sagt, varför apple "användare"/köpare får så mycket skit är för att det i högsta princip handlar om köpare som är hipsters/"vad som nu är populärt att vara". Inte för att de väljer bästa produkten per pris, kvalitet eller användningsområde. Bara "status...".

Haha, är ju bara komiskt med alla iFåne användare som är så stolta över sin nya iFåne (de vet inte varför de egenligen köper en Siffra+1:a mer än att den är ny),m och sen kommer ett gäng elva åringar med exakt samma telefon. Fan Apple är ju rätt coolt iaf...

Ursäkta men på det här forumet ser jag knappt några icke verklighetsförankrade applefanatiker däremot drivor av Applehatare/androiders som inte är verklighetsförankrade. Visst finns det säkerligen sådana på båda sidor men vad jag sett så är det inte fler mot Apple än motståndarna. Jag gillar Apples telefoner men jag förstår att dom inte är bäst på allt heller.
Köpte mig en Samsung S5 senast för att prova "andra" sidan, har nu bytt tillbaka till min 4S vilket var ett lyft och det säger en hel del. Nästa gång blir det väl en HTC eller Iphone, får se.
Det jag bara inte fattar är hur många rackar ner på Apple för att de är dyra när deras OS är självutvecklat till Apples telefoner och endast deras. Dessutom som historien har lärt oss är att man inte alltid behöver ha högst siffror på pappret för att vara bäst optimerad.

Btw om du gråter över att en elvaåring har samma telefon som dig och det är därför du hatar mot dem, ja det berättar mer om hur du är inte vad Apple är.
Väl mött!!

Visa signatur

__________________
AIR540 | I7 4770K | ASUS 7970 | DOMINATOR PLATINUM 16GB CL9 2133MHZ | Z87X-OC | CORSAIR AX 760 | SSD Crucial M4 64GB+Intel 120 GB+Seagate 320GB + Extern Seagate 1TB |
Synology DS411J 4*2TB Seagate ST2000D i Raid5 | Ducky Mini blue mx | G400 | SP2500 |Canon Pixma MP280 | Fujitsu-Siemens SL3260W |

Permalänk
Medlem

När jag läser en del inlägg här, kommer jag att tänka på vad en kompis sa till mig, när det var en till synes apple-fanatiker som sa att de andra var "avundsjuka" på hans/deras iphones.

Citat:

mycket åsikter har man ju om mobiltöntar i allmänhet och om apple-fanbois i synnerhet, men "avundsjuka" är nog ett ord som dåligt beskriver typen av åsikter. det vore ju som att vara avundsjuk på den mobbade killen i plugget med acne, för att han är mobbad och har acne. man kan väl vara avundsjuk på nån rockstjärna för han är superrik, kan få vilka brudar han vill och är beundrad av miljoner människor, men hur svårt är det att gå och köpa en jävla mobiltelefon? Man VILL ju inte vara som en apple-jöns. lol

Det är ju som att säga till en alkis att det är farligt att dricka som han gör. Det är inte för att man är avis på att han kan sitta och kröka när han vill. man tycker ju synd om fanskapet och vill ju försöka rädda honom från att slösa bort sina pengar och göra bort sig inför alla.

Permalänk
Medlem

666,66 dollar? Alltid misstänkt att det var en djävulskult bakom Apple!

Edit: Oops, necro

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk

Blev såld för 7,7 MILJONER kronor O.o

Visa signatur

"The White Ninja" | i5 4690k | Saphire R9 290 Tri x OC | 750w EVGA Supernova G2 | NZXT S340 White | Msi Z97S Krait Edition | 1000gb Seagate Barracuda | 8gb ram | Corsair Air Series AF120 Edition Blue Led | Galleri kommer kanske snart på datorn!!
Laptop: i5, GT 740 , 8gb ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardmonkey47:

Blev såld för 7,7 MILJONER kronor O.o

Skapligt värde pris kontra prestanda
Personen får gärna köpa mitt moderkort för nån mille, inga problem, fraktfritt dessutom.