Permalänk
Medlem

Ref 280 + Ej ref 280X

Hej forumet!

Jag lyckades hitta ett billigt 280X som jag införskaffade och tänkte ha som primärt grafikkort i min dator. Det är ett Sapphire Dual-X-kort med eftermarknadskylare. Utöver detta så har jag ett 7950 i referensdesign som jag tänkte köra lite CrossFire med.

Min fråga blir som följer, är det någon speciell ordning korten måste sitta i?

Rent luftflödesmässigt skulle jag vilja ha 280X ytterst och 7950 innerst då eftermarknadskylaren på 280X då får mer luft och 7950 blåser ju ändå ut sin varma luft som den bara tar in i radialfläkten. Tänker jag rätt där?
Sen funderar jag på om korten måste sitta i någon speciell ordning för att datorn ska uppfatta ett av dem som primärt kort eller om det går att ställa in i mjukvaran sen? Jag har bara haft identiska kort tidigare (tills ett 7950 gick sönder) så inte testat med olika.

Tacksam för svar!

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

hmm funkade 7950 med 7970/280x i xfire?

refkortet skulle jag ha längst (pci-e 1)upp å den med eftermarknadskylaren så den kan fånga upp den fria luften längst ner i pci-e 2 elelr 3.

tror du kan ställai bios vilket kort som du kan välja som primär.. men om det funkar så kommer la xfire att anpassa sig efter det långsammaste ändå så spelar la mindre roll eg.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

hmm funkade 7950 med 7970/280x i xfire?

refkortet skulle jag ha längst (pci-e 1)upp å den med eftermarknadskylaren så den kan fånga upp den fria luften längst ner i pci-e 2 elelr 3.

tror du kan ställai bios vilket kort som du kan välja som primär.. men om det funkar så kommer la xfire att anpassa sig efter det långsammaste ändå så spelar la mindre roll eg.

Det är precis så jag tänkt med tanke på luftflöde i burken, är just det med om det spelar roll för vilket som är primärt kort. Vill ju ha 280x i alla singelkortsituationer och sen brassa på med cf vid behov. Som jag förstått så ska det funka med dessa kort, får väl ändra bios i värsta fall (återställningsfunktionen med dubbla bios är guld värd)

Misstänker att jag helt enkelt får testa och hoppas på det bästa.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Uppdatering:
Det sket sig kan man säga. Med 7950 i PCIe-port 1 och 280X i PCIe-port 3 så startade datorn men hängde sig riktigt hårt vid belastning och efter det direkt efter uppstart. Med omvänd ordning och 280X i port 1 och 7950 i port 2 så fungerar det som tänkt, nackdelen är att det låter ganska mycket när enbart 280X används eftersom (antar jag) luftflödet är kraftigt försnävat av det framförliggande kortet.

Någon som vet om det går att ändra ordning på dem eller som har erfarenhet av varför det inte fungerade med min första setup? Nu fungerar Crossfire utan problem med hyfsad boost av GPU-kraft och även 280X i singelsituationer. Det är bara luftflödet som stör mig helt enkelt.

Visa signatur