Bredbandsbolaget "rättade" säkerhetsbrist i Zyxel-modem med verkningslöst portbyte

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av 7487:

De blev uppköpta av telenor, sedan gick det ganska snabbt nedåt.

Skrivet av skruvis:

Dom blev uppköpta av Telenor.

Skrivet av dlq84:

De blev uppköpta av telesnor.

Det förklarar saken.

Permalänk
Medlem

Tar sina kunders säkerhet på allvar. Dumpa och byt om ni har möjlighet. Bara en tidsfråga innan en större attack sveper in över dessa modem.

Permalänk
Medlem

Stämmer detta verkligen. Jag har en P2812 och kan fortfarande inte komma åt routern. Kan ni andra göra som har denna routern göra det?

Permalänk
Medlem

Modem? Dessa zyxel modem är väl med inbyggd router? Så är väl inte bara en dumt modem? Modem kan man väl inte gå in i och ändra på portar, logga in osv, eller har jag fel?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGD:

Stämmer detta verkligen. Jag har en P2812 och kan fortfarande inte komma åt routern. Kan ni andra göra som har denna routern göra det?

Jag kommer inte åt mitt iaf.

Så trist att man bor i en bostadsrätt med HSB, bara BBB som finns som alternativ för fibret här Hade avslutat mitt abb omgående, börjar bli redigt trött på allt strul som varit.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Tycker att samtliga företag som fått Zyxel modemen (företagsabbonemang) skall få ett nytt modem omedelbart.
Att ha ett företagsmodem med säkerhetsbrist är oacceptabelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SSIV:

Tycker att samtliga företag som fått Zyxel modemen (företagsabbonemang) skall få ett nytt modem omedelbart.
Att ha ett företagsmodem med säkerhetsbrist är oacceptabelt.

Medans det är helt okey att ge konsumenten skit för att vår säkerhet är inte värd ett piss?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGD:

Stämmer detta verkligen. Jag har en P2812 och kan fortfarande inte komma åt routern. Kan ni andra göra som har denna routern göra det?

Har du provat skriva in porten efter ip-adressen? Tex 192.168.1.1:37964

http:// använder som standard port 80 så vill man använda annan port behöver man speca det.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Ja vad gör man, har BBB idag men ett annat alternativ är ComHem...pest eller kolera...crap

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Farsans modem slutade att fungera som följd av deras uppdateringar. Han ringde support o frågade varför hans modem slutat fungera. Svaret blev att det var nog trasigt. Så då skickar dom ett nytt modem(med samma säkerhetsbrist). Han ringer upp igen när inte det heller fungerar. Deras lösning blir att skicka ett nytt modem igen.

Helt seriöst deras support är under all kritik. Dom förstår inte ens själva att dom har ställt om alla inställningar i modemen... Nu skulle han visst få ett modem utan router. Men jag kan fanimej inte förstå hur man kan fortsätta att skicka ut dessa modem med brister i när man vet om att dom inte fungerar som dom ska. Hoppas det 3e modemet som det inte är fel på iallafall inte har samma säkerhetsbrist.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Farsans modem slutade att fungera som följd av deras uppdateringar. Han ringde support o frågade varför hans modem slutat fungera. Svaret blev att det var nog trasigt. Så då skickar dom ett nytt modem(med samma säkerhetsbrist). Han ringer upp igen när inte det heller fungerar. Deras lösning blir att skicka ett nytt modem igen.

Helt seriöst deras support är under all kritik. Dom förstår inte ens själva att dom har ställt om alla inställningar i modemen... Nu skulle han visst få ett modem utan router. Men jag kan fanimej inte förstå hur man kan fortsätta att skicka ut dessa modem med brister i när man vet om att dom inte fungerar som dom ska. Hoppas det 3e modemet som det inte är fel på iallafall inte har samma säkerhetsbrist.

Kortsiktig vinst utan hänsyn till långvariga kundrelationer. Det som verkar driva de flesta förtetag idag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Medans det är helt okey att ge konsumenten skit för att vår säkerhet är inte värd ett piss?

Så du menar att Sveriges företagshemligheter inte är värda någonting?
Tänk prioritet, samt säkerhetsvinst vs. kostnadsfaktor och vad Bredbandsbolaget faktiskt har råd att genomföra.

I en perfekt värld så borde BBB såklart skicka ut modem till alla kunder med ros och en liten julklapp.

Permalänk
Medlem

Är detta redan fixat för jag kommer då inte in på min Zyxel 2601. 192.168.1.1:37964. (ställt om tidigare från 1.254 )
Hade gärna viljat så jag kan öppna lite portar..
Skäms över o va kund hos BBB!

Visa signatur

I5 2500k@4,6ghz 8gb ram, 6950 Asus Directcu II Fractal design define r3, Corsair h60.
Microsoft sidewinder 4, Logitech mx518, Benq 24", Beats by dr.dre Studio edition.
PSN: Sazern

Permalänk
Medlem

Tacka vet jag Bredbandsbolaget på slutet av 1990 talet, innan dom blev uppköpta. Då hade dom toppensupport.
Visserligen är jag kund hos dom forfarande, 15 år senare utan större problem, hade problem med packet loss för ett par år sedan men det fixade dom rätt snabbt. Senaste året har jag haft max en timme downtime.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Det här måste ju anses vara avsiktlig missvisande och vilseledande?

Permalänk
Medlem

kanske går att köra DD-WRT på vissa av de berörda routrarna? skulle kunna va räddningen för er som har dessa.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

För er som säger att det inte går att komma åt porten, har ni provat från utsidan, mot det publika IP#?

Något annat hade ju inte varit så användbart för BBB själva, nämligen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Först detta, och sedan lär de böja sig för domen om att de ska blockera Swefilmer och TPB utan att blinka. Bredbandsbolaget är ett sjunkande skepp. Byr leverantör ni som kan!

Jag som precis har bundit upp mig i ett år till Som tur var har jag fiber och slipper kassa modem.

Dock böjde de sig inte för domen utan slogs mot den vilket är bra.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jag som precis har bundit upp mig i ett år till Som tur var har jag fiber och slipper kassa modem.

Dock böjde de sig inte för domen utan slogs mot den vilket är bra.

Hur menar du nu? De har ju återupptagit datalagringen, och alltså böjt sig. Att protestera innan man har på papper att man är ålagd att göra något kan vem som helst göra och det finns det ingen heder i. Det jag menar med att "inte böja sig" är att vägra följa förelägganden eller domstolsbeslut om det skadar kunderna, som Bahnhof gjort.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hur menar du nu? De har ju återupptagit datalagringen, och alltså böjt sig. Att protestera innan man har på papper att man är ålagd att göra något kan vem som helst göra och det finns det ingen heder i. Det jag menar med att "inte böja sig" är att vägra följa förelägganden eller domstolsbeslut om det skadar kunderna, som Bahnhof gjort.

Trodde vi pratade om filmsajterna?
http://www.metro.se/nyheter/bredbandsbolaget-vi-tanker-inte-b...

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd

Security through obscurity håller inte.
Pinsamt Bredbandsbolaget, pinsamt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av prolle:

BBB förtjänar ju nästan att bli stämda

Det är dom redan.

Permalänk
Avstängd

Hahaha fyfan, vad var det jag sa?

Jag tror bestämt att någons hjärnkontor brann ner till grunden i styrelserummet den dagen detta kom upp på tavlan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av cardeci:

För er som säger att det inte går att komma åt porten, har ni provat från utsidan, mot det publika IP#?

Något annat hade ju inte varit så användbart för BBB själva, nämligen.

Skickades från m.sweclockers.com

haha japp kom på den brillianta iden också.
gick tyvärr inte heller dock

Visa signatur

I5 2500k@4,6ghz 8gb ram, 6950 Asus Directcu II Fractal design define r3, Corsair h60.
Microsoft sidewinder 4, Logitech mx518, Benq 24", Beats by dr.dre Studio edition.
PSN: Sazern

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

”Vi följer svensk lag och det finns idag ingen skyldighet att blockera varken The Pirate Bay eller Swefilmer. Vi välkomnar en rättslig prövning.

Som sagt. Snacka innan man blivit ålagd något är knappast hedervärt för det kan vem som helst. Det intressanta är hur de agerar när (Ja, jag säger när, för det är troligt att det är en beställd dom precis som TPB-målet) dom fallit i målet. De lär ju kunna dömas till "medhjälp till brott mot upphovsrätten" eller något sådant. Om de fortfarande vägrar efter en sådan dom så ja, då ska de ha heder, men tills dess, och mot bakgrund av hur de ätit ur PTS hand vad gäller datalagringen, så ger jag inte mycket för deras pladder.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

”Vi följer svensk lag och det finns idag ingen skyldighet att blockera varken The Pirate Bay eller Swefilmer. Vi välkomnar en rättslig prövning.

Som sagt. Snacka innan man blivit ålagd något är knappast hedervärt för det kan vem som helst. Det intressanta är hur de agerar när (Ja, jag säger när, för det är troligt att det är en beställd dom precis som TPB-målet) dom fallit i målet. De lär ju kunna dömas till "medhjälp till brott mot upphovsrätten" eller något sådant. Om de fortfarande vägrar efter en sådan dom så ja, då ska de ha heder, men tills dess, och mot bakgrund av hur de ätit ur PTS hand vad gäller datalagringen, så ger jag inte mycket för deras pladder.

Aha, nåja. Surt!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Kortsiktig vinst utan hänsyn till långvariga kundrelationer. Det som verkar driva de flesta förtetag idag.

Verkar onekligen så. Han har säkert varit kund där i över 10 år och så lyssnar dom inte ens på vad hans problem är eller försöker förstå utan försöker fort städa undan snabbt genom att hävda att modemet inte fungerar. Tröttsamt. Jag blev uppriktigt arg när jag fick höra hur dom behandlat min stackars far.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Ja vad gör man, har BBB idag men ett annat alternativ är ComHem...pest eller kolera...crap

Kolla om du kan byta upp dig
https://www.bahnhof.se/bredband/

Visa signatur

Ω[sic] Sic (=thus, so), invariably bracketed and usually set in italics, is used to indicate that a preceding word or phrase in a quoted passage is reproduced as it appeared in the original passage. Sic at its best is intended to aid readers who might be confused about whether the quoter or the quoted writer is responsible for the spelling or grammatical anomaly.♠

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Verkar onekligen så. Han har säkert varit kund där i över 10 år och så lyssnar dom inte ens på vad hans problem är eller försöker förstå utan försöker fort städa undan snabbt genom att hävda att modemet inte fungerar. Tröttsamt. Jag blev uppriktigt arg när jag fick höra hur dom behandlat min stackars far.

Om han har möjlighet att byta tycker jag han ska göra det. Man ska inte belöna dåligt bemötande genom att fortsätta vara kund och ge dem pengar om det inte är absolut nödvändigt, men det är tyvärr alltför vanligt att folk "inte orkar krångla" och kör vidare på samma företag, vilket medför att man lär dem att de kan bete sig hur som helst och ändå behålla kunderna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless