In kommer en farbror och ber mig felsöka...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Det där är en fin gammal dator, när man kunde bygga kvalité !

Idag tycks många tycka det är OK att saker går sönder efter några år.. men hur gammal är den maskinen ? Över 20år iaf..

Tyckte det stod Manufacturing date 90/02 på typskylten på en av bilderna. Skulle väl betyda februari 1990, alltså 24,5år!

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Har är en sida som ger lite info om den om någon är intresserad:D http://incolor.inetnebr.com/jshorney/p70.htm#p70

Permalänk
Medlem

Fy fan vilken kaxig dator! Kul att sådana gamla klassiker finns kvar, och dessutom fortfarande används.

Lite spännande också att min säkert 15 år nyare Thinkpad T60 använder samma symbolspråk vad det gäller BIOS-meddelandena

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Härligt, har en gammal x386 laptop som ligger och skräpar, en härlighet på nästan 10kg, orange-svart skärm och hela otroliga 14MB hårddisk. Finns det marknad för sånna grejer? Eller måste det vara mer exotiska grejer?

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Ahhha...386 DX-20 vilka minnen Wolfenstien 3D på (en) 3½ disk!

Visa signatur

ASUS Strix laptop | R9 5900HX | RTX3070 | 32GB RAM | 17,3" 300 Hz IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Underbar dator, underbara bilder och underbar tråd!

Förvånansvärt bra skick på den ändå (om det nu bara är batteriet som är dåligt) för att ändå vara så pass gammal och uppenbarligen har använts hela tiden. Någon smidig backuplösning bör nog tas fram om den fortsätter att användas. Antar att mjukvaran som används gör det svårt att byta till en nyare dator men kanske det går att virtualisera hårdvaran för att minska behovet av specifik hårdvara som körs?

Med tanke på PCI-porten på Risern i datorn kanske det borde gå att koppla in något smidigare i nätverksväg:

http://forumbilder.se/DEK99/img-0708.JPG

http://forumbilder.se/DEK99/img-0707.JPG

Ser ju onekligen ut som en PCI port men verkar lite mysko att det skulle finnas då PCI inte fanns när datorn tillverkades :S
Hade inte ens PCI i min 486SX som införskaffades typ 4 år efter att denna dator gjordes.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Hedersmedlem

Har en stund över nu, några speciella bilder som önskas?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Jag hittade något liknande här i källaren. Fortfarande fullt fungerande efter alla dessa år.

Klicka för bilder

Permalänk
Medlem

Det är INTE PCI i dessa maskiner, det är MCA.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Stämmer. Det TS har är en portabel, eller bärbar variant av PS/2:an.

släpbar.....

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Wow! Detta är nörd pron på högnivå.

Riktigt fint skick på den, har du dammat av den?

Permalänk
Hjälpsam

SÅ läckert med ett fullängds ISA-kort i en bärbar dator. Robust hade en annan innebörd på den tiden.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har inte dammat av något vidare eller på annat sätt rört datorn, vill först och främst få igång den. Ska se om jag kan köpa ett batteri under morgondagen så får vi se efter det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Fy fan vilken kaxig dator! Kul att sådana gamla klassiker finns kvar, och dessutom fortfarande används.

Lite spännande också att min säkert 15 år nyare Thinkpad T60 använder samma symbolspråk vad det gäller BIOS-meddelandena

tycker lite synd om personen som har använt den och lämnar in den för att få den lagad då personen seriöst verkar använda den? livsfarligt å använda så gamla grejer till viktiga saker så som tex bokföring som någon nämnde tidigare. mycket arbete åt skogen om det inte går att laga eller föra över / konvertera data som är lagrat i den där historiska apparaten med tanke på att det inte bara är ett eller två steg på stegen personen har hoppat över i PC utvecklingen från denna IBM PS2 till dagens PC´s.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

SÅ läckert med ett fullängds ISA-kort i en bärbar dator. Robust hade en annan innebörd på den tiden.

MCA-kort...

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Jag har inte dammat av något vidare eller på annat sätt rört datorn, vill först och främst få igång den. Ska se om jag kan köpa ett batteri under morgondagen så får vi se efter det.

hade du lokaliserat batteriet i fråga i datorn? är det vanligt platt BIOS batteri eller är det någon special variant på batteri som det kan vara på så gamla IBM grejer?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av WDac:

tycker lite synd om personen som har använt den och lämnar in den för att få den lagad då personen seriöst verkar använda den? livsfarligt å använda så gamla grejer till viktiga saker så som tex bokföring som någon nämnde tidigare. mycket arbete åt skogen om det inte går att laga eller föra över / konvertera data som är lagrat i den där historiska apparaten med tanke på att det inte bara är ett eller två steg på stegen personen har hoppat över i PC utvecklingen från denna IBM PS2 till dagens PC´s.

Det där är nog en sanning med lite modifikation.

Det är en kund till mitt jobb och denna har köpt datorer av oss tidigare så används ska nog tolkas som används för nöjes skull.

Skrivet av WDac:

hade du lokaliserat batteriet i fråga i datorn? är det vanligt platt BIOS batteri eller är det någon special variant på batteri som det kan vara på så gamla IBM grejer?

Se tidigare inlägg i tråden av medlemmen Snörök som länkat till rätt batteri på Kjell.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Underbar dator, underbara bilder och underbar tråd!

Förvånansvärt bra skick på den ändå (om det nu bara är batteriet som är dåligt) för att ändå vara så pass gammal och uppenbarligen har använts hela tiden. Någon smidig backuplösning bör nog tas fram om den fortsätter att användas. Antar att mjukvaran som används gör det svårt att byta till en nyare dator men kanske det går att virtualisera hårdvaran för att minska behovet av specifik hårdvara som körs?

Med tanke på PCI-porten på Risern i datorn kanske det borde gå att koppla in något smidigare i nätverksväg:

http://forumbilder.se/DEK99/img-0708.JPG

http://forumbilder.se/DEK99/img-0707.JPG

det där är nog inte ett närverkskort, det där är nog ett Modem med RJ42 kontakt och inte RJ45 för TP-kabel... interna modem hade ofta "seriell portar" förr också.

När dessa datorer var i ropet så har jag för mig att COAX kabel gällde för nätverk, yepp jag hade COAX baserat nätverk hemma när jag var yngre, min far drog dessa svarta kablar i Villan och de körde vi upp till Pentium 90Mhz tiden, strax efter det kom man in på TP-kablade Nätverk.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag önskar att man kunde få en massa gamla ibm datorer eller att de företagen gör retro datorer som är egentligen lika gamma som modärna cpuer men ddet var coolt att du fick en sån gammal burk som är antik i data världen

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det roliga är att det är plasmaskärm, då ser man hur omodernt det är egentligen

Har hört de som sagt att de kunde bli väldigt varma om man hade mycket ljus på länge, något som kunde kännas om man pekade på skärmen.

Den borde kompletteras med en 387DX CPU i lediga sockeln.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Såg att det ligger 387DX på ebay för runt hundringen. Ska den stå kvar på jobbet som kunden nämnde i förbifarten får det nog bli en sådan också.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TiasE:

Ser ju onekligen ut som en PCI port men verkar lite mysko att det skulle finnas då PCI inte fanns när datorn tillverkades :S
Hade inte ens PCI i min 486SX som införskaffades typ 4 år efter att denna dator gjordes.

Efter att ha tittat lite till så måste det nog vara MCA ändå men med den PCI-liknande anslutningen, typ:

Med tanke på vart porten sitter på risen så blir det nog svårt att montera ett PCI-kort. PCI blir i det närmaste speglad.

Skrivet av WDac:

det där är nog inte ett närverkskort, det där är nog ett Modem med RJ42 kontakt och inte RJ45 för TP-kabel... interna modem hade ofta "seriell portar" förr också.

När dessa datorer var i ropet så har jag för mig att COAX kabel gällde för nätverk, yepp jag hade COAX baserat nätverk hemma när jag var yngre, min far drog dessa svarta kablar i Villan och de körde vi upp till Pentium 90Mhz tiden, strax efter det kom man in på TP-kablade Nätverk.

http://static.commentcamarche.net/en.kioskea.net/pictures/tra...

http://content.hccfl.edu/faculty/michaelmoats/cgs1550/graphic...

Vad som satt i den fyllda kortplatsen var inte riktigt vad jag var ute efter (snarare vad den tomma platsen hade för anslutning) men likväl intressant att se vad det är för något.

COAX-nätverk är verkligen inget man saknar idag.

Permalänk
Medlem

Har du hittat batteriet? Fått igång datorn? Lyssnat efter coilwhine? =D

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Tack så hemskt mycket Snörök, ska meddela kund imorgon så får vi se om det tar oss vidare.

Eftersom det var en såpass rolig förfrågan lovade jag att göra arbetet gratis, det gjorde min dag när kunden bar in datorn.

Det gjorde min dag...nej mitt kvartal att du delade med dig av denna något udda felsökning! HÄRLIG TRÅD!

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

släpbar.....

Time to hit the gym ?
Tycker den ser väldigt smidig ut om man jämför med ett par generationer tidigare.

Permalänk
Medlem

Finns nätverkskort med MCA buss för RJ45 kontakter men dom är nog inte helt vanliga. Jag har en PS/2 55SX med det i och den är liiiite svår att överföra filer med mot en windows 7 burk men det går bara man är nog envis

3com 3C529-TP heter mitt kort

Permalänk
Medlem

Intressant maskin!

Nätverkskortet verkar vara ämnat för Token ring-nätverk, alltså inte kompatibelt med vanligt ethernet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Token_ring

Permalänk
Medlem

Den här tråden påminner mig om när en granne undrade om jag kunde uppdatera deras dator till att klara av GTA 3 på den tiden det var modernt. Tänkte att de kanske behövde ett nytt grafikkort eller något i den stilen, förväntade mig inte att bli visad en 386a körandes DOS

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ilstallione:

Då skippar vi nätet. Återigen, tack för all hjälp och input.

Ska se om jag kan få tag i ett batteri och få den att starta först och främst, återkommer under morgondagen med resultat. om någon har tips om var jag kan få tag i batteriet tar jag gärna mot hjälp där.

Säker på att det inte är ett gammalt modem som sitter i? Ganska vanligt på de där datorerna.