In kommer en farbror och ber mig felsöka...

Permalänk
Hedersmedlem

Finns det önskemål om bilder så kan det lösas under morgondagen, skriv bara i tråden.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Nördporr!! älskar äldre välbyggda kvalitetsbyggen! vet inte hur många datorer jag snott från soprummen som jag tagit hem och plockat isär

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Expertgissare

Han har två lediga ramplatser :O, dags för en liten uppgradering så hänger den med lika länge till

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon RX 570 -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Hedersmedlem

Där sitter ett nätverkskort, kommer jag att kunna komma ut på nätet med den?

Om det går, något jag bör tänka på?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Virus annars vet jag inte.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Virus annars vet jag inte.

Skulle påstå att det nästan är en bedrift att hitta virus som fungerar i en så gammal maskin idag

Att komma ut på nätet förutsätter väl ett operativsystem som kan hantera TCP/IP, dessutom är det knappast praktiskt att "surfa" med 386a..

Men FTP eller Telnet däremot

Funderar på om jag har kvar någon gammal IBM Os/2 i källaren.. vore helt rätt OS till en sådan maskin !!!

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Tack för att du delade med dig, jäkla härligt med lite nostalgi såhär på ålderns höst! Den stora frågan är hur många fps den får i BF4?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Skulle påstå att det nästan är en bedrift att hitta virus som fungerar i en så gammal maskin idag

Att komma ut på nätet förutsätter väl ett operativsystem som kan hantera TCP/IP, dessutom är det knappast praktiskt att "surfa" med 386a..

Funderar på om jag har kvar någon gammal IBM Os/2 i källaren.. vore helt rätt OS till en sådan maskin !!!

haha tar väl några timmar och ladda upp någon hemsida som typ youtube.com om den nu kunnat boota något tillräckligt modernt x3

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Jag hade inte tagit ut den på internet.
Har ett par äldre maskiner som rullar som har kritiska program på som absolut inte ska ut på nätet och hitta uppdateringar, eller motsv.
Vi har program som är kompilerade för vissa funktioner och versioner.

Om jag var en kund som kommit in för att maskinen inte startar, så hade jag blivit skogstoking om jag hade den för bokföring och det nu inte funkar.

Så om du fått igång den så hade jag haft en dialog med kunden innan ev uppdatering.

Hade en sån maskin förr i tiden, tack för nostalgitrippen

Mvh
Mats

Visa signatur

Just playing for fun ‾\o.0/‾

Permalänk
Hedersmedlem

Då skippar vi nätet. Återigen, tack för all hjälp och input.

Ska se om jag kan få tag i ett batteri och få den att starta först och främst, återkommer under morgondagen med resultat. om någon har tips om var jag kan få tag i batteriet tar jag gärna mot hjälp där.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Titane:

Jag hade inte tagit ut den på internet.
Har ett par äldre maskiner som rullar som har kritiska program på som absolut inte ska ut på nätet och hitta uppdateringar, eller motsv.
Vi har program som är kompilerade för vissa funktioner och versioner.

Om jag var en kund som kommit in för att maskinen inte startar, så hade jag blivit skogstoking om jag hade den för bokföring och det nu inte funkar.

Så om du fått igång den så hade jag haft en dialog med kunden innan ev uppdatering.

Hade en sån maskin förr i tiden, tack för nostalgitrippen

Mvh
Mats

maskinen är alltför gammal för att kunna hitta något på nätet ...................................

Vi snackar om flera generationer nyare operativsystem innan det ens är teoretiskt möjligt.

Skrivet av mini-z1994:

haha tar väl några timmar och ladda upp någon hemsida som typ youtube.com om den nu kunnat boota något tillräckligt modernt x3

skulle inte fungera alls, vi snackar om några megabyte ram här, samt en processor utan cache och med några tiotal Mhz klocka.

Alltså en dator som är som bäst en tusendel av en standarddator idag och i många fall blir utklassad flera miljoner gånger prestandamässigt.

Det pinsamma är att dagens datorer ändå kan känna så sega fast de är så mycket kraftfullare.

Skrivet av ilstallione:

Ska se om jag kan få tag i ett batteri och få den att starta först och främst, återkommer under morgondagen med resultat. om någon har tips om var jag kan få tag i batteriet tar jag gärna mot hjälp där.

Som sagt, du hade inte kunnat hitta några uppdateringar på nätet ändå, sen uppdaterade man aldrig program på den tiden om det inte behövdes, och då körde man med diskett..

Bara jag här inne som varit med på riktigt med så gamla maskiner ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Finns det önskemål om bilder så kan det lösas under morgondagen, skriv bara i tråden.

Bildbeskrivning på vad som är vad för en som inte riktigt var med på den tiden önskas

Skrivet av ilstallione:

Hur såg batteriet ut? Vad stod det på den? Blev inte klok på det. Se ovan

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

maskinen är alltför gammal för att kunna hitta något på nätet ...................................

Vi snackar om flera generationer nyare operativsystem innan det ens är teoretiskt möjligt.

skulle inte fungera alls, vi snackar om några megabyte ram här, samt en processor utan cache och med några tiotal Mhz klocka.

Alltså en dator som är som bäst en tusendel av en standarddator idag och i många fall blir utklassad flera miljoner gånger prestandamässigt.

Det pinsamma är att dagens datorer ändå kan känna så sega fast de är så mycket kraftfullare.

Som sagt, du hade inte kunnat hitta några uppdateringar på nätet ändå, sen uppdaterade man aldrig program på den tiden om det inte behövdes, och då körde man med diskett..

skulle nog tro det.
äldsta man kommer ihåg är nog pentium 2 och pentium 3 (5 år kanske då och de datorerna hade några år på nacken redan då tror jag.)
dock 486SX verkar klara windows 2000. ca 3 minuter in händer det grejer

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Medlem

Lägg in Doom till gubben så han kan få lite avbrott från bokföringen. 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Nej, kanske dags att försöka boota farsgubbens gamla 286:a och ladda in might and magic 3. Uppgraderade med en ny hårddisk på hela 30mb . Det var galet på den tiden och kostade skjortan. Jag är tacksam att pappa handlade en dator men att lägga ned sådana pengar på något han inte ens kunde använda själv. Vansinne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Urmakare brukar ha en hel del batterier till hands

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

JO, men enda risk jag kom på på rak arm.

Skrivet av ilstallione:

Ica och järnaffären kan ha med

Skrivet av Woshie:

Urmakare brukar ha en hel del batterier till hands

ica kan ha rätt bra utbud, även järnaffären, men urmakaren är nog den som ha bäst utbud oftast

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Medlem

Kjell & Co kan vara värt ett försök och om inte annat är det roligt att se personalen klia sig i huvudet.

Visa signatur

i5-2500K @ 4.3 GHz with CM Hyper 212 EVO | EVGA GTX 980 SC ACX 2.0 @ 1367/7010 MHz
16 GB Corsair Vengance @ 1600 MHz | ASRock P67 Pro3 ATX | Samsung 840 EVO 250 GB | WD Black 1 TB
EVGA G2 850W | Fractal Design Define XL R2 | AOC q2770Pqu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nithram:

Kjell & Co kan vara värt ett försök och om inte annat är det roligt att se personalen klia sig i huvudet.

ahhaha här så är dom oftast kunniga nog att hitta det man söker (så länge dom har produkten i katalogen/sin försäljningslista)

Även clas ohlson har väl lite sånt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av xibalba_SWE:

ot:
Jag har en Toshiba T3100 med en skärm som gett upp av fukten av en kall källare.

Skulle vara kul med topnotch dator i, finns ju plats för 6-8st 2,5" diskar hehe..

http://museum.ipsj.or.jp/computer/personal/images/0018_01_l.j...

En sådan hade jag med... Kommer ihåg att jag tyckte att jag hade för lite plats på hårddisken så jag valde helt enkelt att deleta de filer jag tyckte tog för stor plats - snudd på Delete *.*. Den burken bootade aldrig upp igen.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

Shit en 386a va?
Jag hade själv en IBM PS2 486 med 33Mhz och 8Mb i ram med 180Gb hårddisk och en floppy drive
Jag körde DOS och lite Borland C på den, det var tider det.

Kul att du lade upp detta

Permalänk
Medlem

Googlat lite på ditt batteri. Det verkar ha många olika beteckningar bl.a. BR-P2 och CR-P2 och om det stämmer så hittar du det hos Kjell&Co
http://www.kjell.com/sortiment/el/batterier/fotobatterier/crp...

Hoppas det löser sig och var rädd om kunden och datorn!

Permalänk
Hedersmedlem

Tack så hemskt mycket Snörök, ska meddela kund imorgon så får vi se om det tar oss vidare.

Eftersom det var en såpass rolig förfrågan lovade jag att göra arbetet gratis, det gjorde min dag när kunden bar in datorn.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Det där är en riktig dator

Hoppas du får ordning på den. Besitter viss PS2-kompetens men det är bara tillräckligt för att sparka liv i den/de som jag själv samlat på mig. Finns en del "kul" lösningar i dem, på gott och ont.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Hedersmedlem

Härligt liv i tråden må jag säga.

Angående datorn så är den underbar att skruva med för en gammal verktygsmekaniker, det är rejält byggt kan jag lova.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Härligt liv i tråden må jag säga.

Angående datorn så är den underbar att skruva med för en gammal verktygsmekaniker, det är rejält byggt kan jag lova.

Selftappers eller machine screws?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

åhå! vill ha! ;D (dock bara ett trasigt skelett så man kan bygga modern inuti En bekant till mig hade någon variant på den där, minns så tydligt den röda skärmen vi spelade ngt på den rätt ofta men minns inte vad! =P

Skulle våga påstå att snörök har hittat rätt batteri, sen är det trots allt huvudsaken att spänningen är rätt, kapaciteten är ju bra om den är samma eller större, och det kan ju vara en fördel om det passar! (fast i den där generationen datorer brukar det finnas ett och annat skrymsle!)

Visa signatur

Den är så gammal så specifikationerna är suddiga...

Permalänk
Hedersmedlem

Jag länkade denna tråd till kunden och med tanke på det uppskattade värdet på datorn har kunden frågat om jag vill köpa den. Har själv inget intresse i den men kan säkert förmedla en kontakt om någon entusiast är intresserad.

Ska dock först se om jag får igång den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Apropå frågorna om nätverk, är det förstås fullt möjligt att ansluta datorn till Internet. Några uppdateringar på MS-DOS finns ändå inte i nämnvärd omfattning att ladda hem. Däremot kan det vara en smidig metod att ta säkerhetskopia av hårddisken om du har en annan PC på det lokala nätverket där du kör en FTP-server och sedan från den gamla datorn kör en klient för att helt enkelt ladda upp filer av stort värde. Det är klart att man kan kladda med disketter, parallellportsgränssnitt eller försöka flytta över hårddisken också, men om nätverk finnes är det mer bekvämt.

I gengäld är väl kortet som är installerat ett Token Ring-kort, inte Ethernet? Då blir det genast lite mer meck att hitta en lösning.

Edit: Jupp, ser ut som ett Smart 16/4 MC Ringnode NIC, ett IBM-kompatibelt kort omställbart mellan 4 Mbps (DE9) och 16 Mbps (RJ45). 128K buffer.

Permalänk
Inaktiv

Underbar dator, underbara bilder och underbar tråd!

Förvånansvärt bra skick på den ändå (om det nu bara är batteriet som är dåligt) för att ändå vara så pass gammal och uppenbarligen har använts hela tiden. Någon smidig backuplösning bör nog tas fram om den fortsätter att användas. Antar att mjukvaran som används gör det svårt att byta till en nyare dator men kanske det går att virtualisera hårdvaran för att minska behovet av specifik hårdvara som körs?

Skrivet av zapac:

Apropå frågorna om nätverk, är det förstås fullt möjligt att ansluta datorn till Internet. Några uppdateringar på MS-DOS finns ändå inte i nämnvärd omfattning att ladda hem. Däremot kan det vara en smidig metod att ta säkerhetskopia av hårddisken om du har en annan PC på det lokala nätverket där du kör en FTP-server och sedan från den gamla datorn kör en klient för att helt enkelt ladda upp filer av stort värde. Det är klart att man kan kladda med disketter, parallellportsgränssnitt eller försöka flytta över hårddisken också, men om nätverk finnes är det mer bekvämt.

I gengäld är väl kortet som är installerat ett Token Ring-kort, inte Ethernet? Då blir det genast lite mer meck att hitta en lösning.

Edit: Jupp, ser ut som ett Smart 16/4 MC Ringnode NIC, ett IBM-kompatibelt kort omställbart mellan 4 Mbps (DE9) och 16 Mbps (RJ45). 128K buffer.

Med tanke på PCI-porten på Risern i datorn kanske det borde gå att koppla in något smidigare i nätverksväg: