Permalänk

Laptop för student

Hej!
Jag söker en bra laptop för mig själv som student!
Jag ska endast använda laptopen för att hålla på med dokument, i open office. Alltså ingen krånglig programmering. Utan det är bara för anteckningar och skolarbeten. Behöver ingen större hårddisk heller för den delen.

Gärna under 4000kr, men skulle kunna sträcka mig till 5000kr. Gärna en 15'', då 17'' känns lite för stort för att kunna ta med sig överallt?
Det enda jag egentligen vill ha ut är en bra batteritid och relativt bekväm att skriva på. Ingen större prestanda behöver jag, då jag har min gamingdator här hemma.

Jag har försökt kolla runt lite själv och hitta någon. Men det finns ju så otroligt många, det blir helt omöjligt att försöka hitta någon själv. Därför jag vänder mig till er kära swec-kamrater!
Jättegärna en Asus, men såvitt jag förstått så är Asus billigare laptops inte så bra?

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk
Medlem

Jag kan tipsa om att använda prisjakt, ställa in filter på det du söker och välja en som ser vettig ut. Kollade väldigt snabbt nu, hittade denna. Tyvärr har den pekskärm, men lenovo har grymt sköna tangentbord. Det verkar som att i prisklassen under 3000 är det mest chromebooks, dessa kör Chrome OS och kräver internetuppkoppling för att fungera fullt ut vad jag vet.

Sen har jag lite tankar om vad som är viktigt att tänka på vid köp av en pluggdator för surf och dokumentskrivande:

  • Vikten bör vara låg, eftersom du kommer bära med dig datorn varje(?) dag. Det blir bara jobbigt att kånka runt på en 15" på 2,5kg eller mer.

  • Batteritiden bör vara så lång som möjligt, man kanske inte alltid har tillgång till strömuttag och det är trist om datorn dör mitt under en föreläsning.

  • Att ha pekskärm är helt onödigt, det funkar inte bättre än att klicka med pekplattan eller en mus.

  • Jag hade satsat på en dator med kraftigare processor, eftersom den inte går att byta/uppgradera. RAM kan man oftast uppgradera, så det gör inget om datorn har 4GB istället för 8GB. Även hårddisken går att uppgradera till en SSD i de flesta fallen (om det inte redan finns i datorn), detta rekommenderar jag starkt då man märker skillnad jämfört med en mekanisk HDD.

  • Storleken på skärmen har betydelse, om din dator är för stor kommer den inte få plats på de små ytorna i en föreläsningssal. 13"-14" är optimalt i förhållandet mellan användbar arbetsyta och passform på små ytor.

  • Kontakter för externa skärmar bör inkludera HDMI och VGA. Många gånger när man ska göra en presentation har projektorn inte alla kontakter, men VGA finns alltid. Det sker aldrig att det bara finns DVI, och om det skulle ske kan du använda en HDMI-DVI adapter.

För att datorn inte ska vara för seg:

  • Processorn bör vara fyrkärnig och ha en klockfrekvens på minst ~2GHz

  • Minst 4GB RAM

  • Helst ha möjlighet att byta RAM och HDD

Visa signatur

Stationär: ASUS X470 Strix-F / Ryzen 5800X / 16GB 3600MHz Corsair Venegance LP / PNY 4070 Ti / Samsung 830 128GB / WD Green 3TB / Cooler Master V700 / Fractal Design Define S2

Permalänk

Joo har försökt kolla på prisjakt! Men är ju så sjukt många olika o så är det olika version på varenda... Joo har tittat lite på Chrome, det med internetuppkoppling känns lite handikappande typ..

Underbart! Tackar Nu har jag lite mer att gå på iallafall

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk

denna kanske? http://cdon.se/hemelektronik/acer/acer-aspire-e5-571-503y-i5-...

Du kan ju alltid uppgradera så att den har ssd sen.

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk

Oj, man tackar eppe får enna bli den faktiskt! Hittade nån Dell, men litar inte på dom...

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk
Medlem

Använder själv en chromebook för skolarbete, det fungerar alldeles utmärkt.

Om chromeOS inte duger så är det busenkelt att installera linux som dualboot på chromebooken, likaså att boota från externa diskar.