Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Problem med boot och installation på Raid0 setup.

Permalänk

Problem med boot och installation på Raid0 setup.

Hejsan!

Har 2 st Samsung 840 EVO 250GB ssd'er som jag vill konfigurera som Raid0 och installera Windows 7 på, men fått lite problem och undrar därför om någon vänlig själ vet vad problemet - om de stött på detta tidigare t.ex. är.. Kör med ett Asus X99-S moderkort (samma som Delux varianten om jag inte är helt ute och cyklar).

I alla fall, jag följde manualen för hur man sätter upp Raid0 och det fungerade ok. Har kopplat mina 2SSD'er till den första och andra Sata porten (som man ska enl. Asus manualen) dessa två SSD'er är också de enda som kom upp som val när jag skulle konfigurera Raiden så antar att de är rätt inkopplade.
Efter detta så står det att Raiden är normal och kan bootas ifrån (se bild): http://s15.postimg.org/mmbjahajf/IMAG0765.jpg

Problemet är dock att jag inte kan välja Raiden i boot prioriteringen (se bild): http://s4.postimg.org/r08zeek4d/IMAG0766.jpg. Hårddiskarna som syns där är inte med i raiden och inkopplade på andra Sata portar.

Om jag väljer att boota upp från Windows 7 utan att välja Raiden som boot-prio så kommer den upp (efter att ha installerat Raid drivrutiner från Moderkortsskivan) men kan inte välja enheten att installera Windows på. Googlade på detta problem och ett av svaren jag fick var att disken som man ska installera Windows på måste komma först i boot ordningen (verkar stämma för kan välja min vanliga HDD att installera Windows på när jag väljer denna som första prio).

Mycket tacksam om någon har en lösning :)!

Visa signatur

Kalas

Permalänk
Medlem

Har du ändrat från ACHI till RAID i BIOSen?
De borde komma upp då.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Har du ändrat från ACHI till RAID i BIOSen?
De borde komma upp då.

Den ändras till Raid när du skapar en Raid.
Ty ändå

Visa signatur

Kalas

Permalänk
Medlem
Permalänk

Tusen tack! Japp, något med Asus sätt att göra Raids verkar inte fungera. Som trådarna du länkade löste det sig om man gjorde en Raid med Intel's Raid Config tool istället för att göra Raiden via UEFI. Får hoppas det inte blir några andra problem bara

Visa signatur

Kalas

Permalänk
Medlem
Skrivet av znyggisen:

Tusen tack! Japp, något med Asus sätt att göra Raids verkar inte fungera. Som trådarna du länkade löste det sig om man gjorde en Raid med Intel's Raid Config tool istället för att göra Raiden via UEFI. Får hoppas det inte blir några andra problem bara

Tänk på det om du någonsin får en krasch, att du behöver ha verktyg som klarar av att komma åt Intels verktyg då.