Dragon Age 3: Inquisition

Permalänk

Har spelat i sex timmar nu och får riktigt bra vibbar! De större zonerna gör att det känns som man springer runt i Baldurs Gate. Tråkigt att de tummat på ansiktsanimationerna i sidequests och att de nya skillträden är jävligt magra. Hade spelet haft Origins (eller t.o.m. DA2) skillträd och stridssystem hade det varit bästa spelet evah.

Kul att Skyrim-ADHD:n kickar in också! Jag springer bara runt och gör massa random skit istället för att följa kampanjen.

Permalänk
Medlem

Jag löste problemet med varför mitt spel kraschade, det hade tydligen att göra med multisample antialiasing, då det slutade när jag stängde av detta. Nu kan jag spela utan några som helst problem!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus K:

Intressant och tack för svaret! Jag kör ju, som sagt, med grafik från AMD så då känns det ju inte som att det skulle vara något relaterat med grafikkortet som ställer till det i såna fall.
Hur ser ditt system ut i övrigt?

Windows 8.1
Intel i7 4790K
8 GB RAM
Installerat spelet på HDD, ifall det skulle påverka!?

Permalänk
Inaktiv

Är ganska besiven på detta spel.

[-] Tycker kontrollen känns klumpig, fungerar dock bättre med handkontroll än tangentbord.
[-] Grafiken är inte speciellt bra, fult modellerade saker med fula texturer som försöks göra snygga med massa post processer, focal blur, ljus, mer blur och skit.
[-] Såg att In-Game Purchases finns på multiplayer delen, vet inte om det finns på SP också, gör ju den delen helt poänglös att spela.

[+] Spelet var mindre än BF4

EDIT: Just det, fick min första minnesläcka på säkert 10år i detta spelet. 200 MB ledig ram av 16 GB.

Permalänk
Medlem

Respawnar fiender innan man bytt område?
Känns ju inte så jättelite trist och halvknepigt ur storysynpunkt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon176726:

Är ganska besiven på detta spel.

[-] Tycker kontrollen känns klumpig, fungerar dock bättre med handkontroll än tangentbord.
[-] Grafiken är inte speciellt bra, fult modellerade saker med fula texturer som försöks göra snygga med massa post processer, focal blur, ljus, mer blur och skit.
[-] Såg att In-Game Purchases finns på multiplayer delen, vet inte om det finns på SP också, gör ju den delen helt poänglös att spela.

[+] Spelet var mindre än BF4

EDIT: Just det, fick min första minnesläcka på säkert 10år i detta spelet. 200 MB ledig ram av 16 GB.

Vad snackar du om? Grafiken inte speciellt bra? Texturerna är riktigt bra i detta spel. Jämför med BF4, COD AW, Shadows of Mordor, Ryse, Alien isolation och Far Cry 4, och inget av ovannämnda spel har bättre texturer, animationer eller grafik i största allmänhet. Du behöver förmodligen gnugga ögonen lite.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Inaktiv

Finns det nåt sätt att spela detta på flera datorer om man köpt ett exemplar?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av elajt_1:

Vad snackar du om? Grafiken inte speciellt bra? Texturerna är riktigt bra i detta spel. Jämför med BF4, COD AW, Shadows of Mordor, Ryse, Alien isolation och Far Cry 4, och inget av ovannämnda spel har bättre texturer, animationer eller grafik i största allmänhet. Du behöver förmodligen gnugga ögonen lite.

Grafiken är inte speciellt bra nej. Som sagt, det är mest massa particel effects, post processing osv. Det är inte direkt som att 3D modellerna och texturerna är mind blowing. Skulle kunna vara 5 år gamla.

Jag jämför inte med de spel du nämner, jag jämför med vad man borde förvänta sig av en trippel A title Q4 2014.

Rörelse animationerna är riktigt horribla. Gubbarna står och glider runt på marken och rör sig ungefär lika bra som i Half-Life (ett).

Öppnade spelet och print screenade första horribla textur jag hittade. Tog ca 2 minuter.
Jag spelar med Ultra Ultra Ultra Ultra @ 2560x1440.
Tycker du skägg/hår texturerna är fantaskitka? Ser det bra ut?

Edit: Öppna bilden i ny flik så den syns i orginal storlek.

Arma 3

Permalänk
Medlem

Oj oj! Detta spelet är stort! Får panik av att det finns så mycket att göra överallt. 3 timmar och jag har inte ens tagit mig ur första zonen efter introt Känns som man kan lägga ner ett par timmar här!

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon176726:

Grafiken är inte speciellt bra nej. Som sagt, det är mest massa particel effects, post processing osv. Det är inte direkt som att 3D modellerna och texturerna är mind blowing. Skulle kunna vara 5 år gamla.

Jag jämför inte med de spel du nämner, jag jämför med vad man borde förvänta sig av en trippel A title Q4 2014.

Rörelse animationerna är riktigt horribla. Gubbarna står och glider runt på marken och rör sig ungefär lika bra som i Half-Life (ett).

Öppnade spelet och print screenade första horribla textur jag hittade. Tog ca 2 minuter.

http://i60.tinypic.com/fbj6tw.png

Arma 3
http://i61.tinypic.com/15hiic0.jpg

Man har dragit ner på saker som inte spelar så stor roll, tex skägg och hår och lagt den kraften på annat. Spelet ser riktigt bra ut, och det flyter hur bra som helst. Arma 3 flöt lika bra som en sten i vatten...Lustigt att du jämför med ett av historiens förmodligen sämst optimerade spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Skuggan74:

Man har dragit ner på saker som inte spelar så stor roll, tex skägg och hår och lagt den kraften på annat. Spelet ser riktigt bra ut, och det flyter hur bra som helst. Arma 3 flöt lika bra som en sten i vatten...Lustigt att du jämför med ett av historiens förmodligen sämst optimerade spel.

Vi pratade inte om flyt. Ville bara påvisa att det inte ser så jävla fantastiskt ut.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Skuggan74:

Tja, jämför med senaste Sherlock Holmes-spelet, Cryengine Unrealengine 3:

Varför kan inte megaspelfirmor som EA och Bioware få det att se bättre ut 2014?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

http://i533.photobucket.com/albums/ee339/MultiMan_photo/t1KZR...

Varför kan inte megaspelfirmor som EA och Bioware få det till att se bättre ut 2014?

För att så länge huvudplattformen är konsoll, och så länge serien är populär, finns ingen motivation till ansträngning eller innovation... Utvecklingen blir hämmad av konsollers prestandabegränsning och det faktum att gameplay görs med tanke på hur en handkontroll funkar

Vilket är anledningen till att "indie"-utvecklare många gånger släpper mycket mer kvalitativa spel (nu för tiden) än stora bolag som numera gör spel med hjälp av ekonomer snarare än intelligenta, idérika "gamers"

Se "chivalry: medieval warfare" till exempel, startade som en sourcemod och är nu standalone med unreal engine, över 1.2 miljoner sålda copies... och allt bygger på ett unikt combatsystem som aldrig som aldrig hade funkat med handkontroll som utgångspunkt
Tänk om det spelet hade gjorts med potentialen av en AAA-utvecklare istället

Path of exile är ett perfekt exempel på vad diablo 3 borde ha varit, om det inte hade utvecklats för casual console gaming. spelet förenklades för att det ska kunna spelas på konsoll, något som många callade månader innan actiblizzard tillkännagav en Playstation-version

Inte för att det här forumet är det bästa, men hittade en bild som summerade det fint

Tyvärr får PC-spelare lida av de beskurna spel som hade potential.. finns ett rätt sorgligt youtubeklipp som visar hur Dark Souls 2 skulle ha sett ut, men nedgraderades även till PC för att det inte skulle bli för stor skillnad mellan PS och PC-versionerna
Sorry för OT, men det är en klar trend

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon176726:

Nu är det någon som tar i så det knakar. Du blir inte mer trovärdig, för att du använder hyberbol. Det hade räckt att säga att du inte gillar grafiken, istället för att överdriva som du gör bara för att någon sa emot dig.

Spelet finns på 360/PS3, så det går inte att förvänta sig PC-exklusiv grafikkvalite. Jag tycker de lyckats riktigt bra med grafiken på PC med tanke på det.

Själv tycker jag spelet är riktigt snyggt. Det har en skruvad kontrast som är lite ovanlig i RPG. En del kanske inte gillar det, men jag tycker det är skönt att det är annorlunda mot "high-fantasy grönpastell" och "skyrim kargt och blekt". När det gäller modeller och texturer tycker jag de lyckats bra. Finns en del fantastiska sets/kläder i spelet. Textures är högupplösta och detaljerade. Sen finns det problem med hår/skägg som inte är speciellt bra, speciellt egna karaktären.

Permalänk
Medlem

Går det att stänga av det där plingande ljudet i Origin när man klarat av en "prestation"??? eller åtminstone sänka ljudet.

EDIT

Rätt tråkig bugg, jag är male men blir tilltalad "she", "her", "my lady" osv , någon mer med samma problem? Hur ska det gå med romance då? ^^

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pösk:

Går det att stänga av det där plingande ljudet i Origin när man klarat av en "prestation"??? eller åtminstone sänka ljudet.

EDIT

Rätt tråkig bugg, jag är male men blir tilltalad "she", "her", "my lady" osv , någon mer med samma problem? Hur ska det gå med romance då? ^^

Du valde en manlig karaktär men fick en hen med andra ord?;)

Permalänk
Medlem

...måste dock hålla med om att rörelserna är fucked up. Ser ut som folk har skitit på sig när dom går.

Lirat lite mer och är snart lvl 7. Skillträden är faktiskt ordentligt tråkiga. Jag var en av få som tyckte DA2 var bra och än så länge tycker jag inte storyn i detta är lika bra. Man kommer liksom inte in i den. Kanske kommer ju mer man kommer in i spelet för det lär ju blomma ut med en massa intriger snart.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem

Första riktigt problemet hittat i spelet...

Handlar om romansdelen så ni nyfikna får klicka vidare

När man ska köra questen The Ideal Romance med Cassandra så är dvärgen i Redcliff buggad, han går inte att tala med, det verkar vara så för fler än mig...

Dold text
Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon176726:

http://i60.tinypic.com/fbj6tw.png

Arma 3
http://i61.tinypic.com/15hiic0.jpg

Eh, precis allt ser inte fantastiskt ut, hade du räknat med individuella hårstrån i skägget på karaktären? Det går inte med ett sådant antal karaktärer som är på skärmen samtidigt i ett sådant spel. Hur som helst, Ultra är inte högsta texturupplösningen, det visste du va? Du menar väl inte på fullt allvar att Arma 3 ser bättre ut? Nu skall jag inte sitta här och låtsas att jag spelat detta, men jag har sett diverse klipp på spelet och jag tycker BF4 ser klart vassare ut. Sen jämför du med ex. Ryse så är ju Arma helt plöstligt fult, det ser ju vem som helst, även någon som har noll koll på vilka kvaliteter man bör titta efter. Som summering vill jag påstå att om man kan sitta och säga att spelet inte är snyggt med maxinställningar så har man antingen fel på ögonen eller leker troll.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

http://i533.photobucket.com/albums/ee339/MultiMan_photo/t1KZR...

Varför kan inte megaspelfirmor som EA och Bioware få det att se bättre ut 2014?

Har det spelet du jämför med så stora kartor, så mycket karaktärer på skärmen samtidigt, lika bra texturer på allt annat? Spelet ser jättebra ut på högsta inställningarna, har du testat det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Du valde en manlig karaktär men fick en hen med andra ord?;)

Ja typ, frågan är om det är en bugg eller inte...man vet aldrig nu för tiden

Det där med att jaga shards var väl inte så roligt och inte så passande i Dragon Age tycker jag, belönas man på något sätt när man fått ihop alla?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av elajt_1:

Eh, precis allt ser inte fantastiskt ut, hade du räknat med individuella hårstrån i skägget på karaktären? Det går inte med ett sådant antal karaktärer som är på skärmen samtidigt i ett sådant spel. Hur som helst, Ultra är inte högsta texturupplösningen, det visste du va? Du menar väl inte på fullt allvar att Arma 3 ser bättre ut? Nu skall jag inte sitta här och låtsas att jag spelat detta, men jag har sett diverse klipp på spelet och jag tycker BF4 ser klart vassare ut. Sen jämför du med ex. Ryse så är ju Arma helt plöstligt fult, det ser ju vem som helst, även någon som har noll koll på vilka kvaliteter man bör titta efter. Som summering vill jag påstå att om man kan sitta och säga att spelet inte är snyggt med maxinställningar så har man antingen fel på ögonen eller leker troll.

Jag säger inte att Arma 3 är snyggare. Men tog ett spel från förra året som jämnförelse, dels för att jag inte har så mycket annat än BF4, Arma 3 och DA installerat just nu och BF4 och DA är ju same same.

Arma 3 "världen" är större än Dragon Age.
Arma 3 innehåller fler karatärer än DA på samma gång om man så vill det. Bygg upp ett stort slagfält med AI. Jets, helis, ubåtar, fotsoldater, tanks, transportbilar.

Men som sagt säger inte att det ena är snyggare än det andra, hade förväntat mig mer av Dragon Age bara då det verkar som att alla spröt i byxan direkt det kom. Visst det ser helt okej ut men inget att spruta i byxan över.

Visste inte att det fanns en högre inställning på texturerna. Tack för tipset ska kika på det

Edit:
Köpte Deluxe Edition... Kan jag ha missat att loota den här häftiga rusningen osv som jag betalat extra för?
"The specific upgraded weapon that matches your starting class will appear in the chest in your bedroom when you first wake up in Haven"
Vet bara att jag fick en blänkande kromad rustning... Är det den? O.o

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pösk:

Ja typ, frågan är om det är en bugg eller inte...man vet aldrig nu för tiden

Det där med att jaga shards var väl inte så roligt och inte så passande i Dragon Age tycker jag, belönas man på något sätt när man fått ihop alla?

Vill inte lämna några spoilers men dom är värda att samla ihop.

Permalänk
Medlem

Jag funderar på skaffa detta spelet. Är spelet värt 600 kr? Vissa säger att striderna är tråkiga. Finns det många speltimmar i spelet?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cooling23:

Jag funderar på skaffa detta spelet. Är spelet värt 600 kr? Vissa säger att striderna är tråkiga. Finns det många speltimmar i spelet?

Köp det för guds skull inte på Origin för 600kr!

Jag köpte Deluxe edition från http://www.kinguin.net/ för 400kr.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cooling23:

Det ska vara runt 200 timmar så nog finns det att göra.

Ser att några köpt spelet på andra ställen, man ska nog vara försiktig med vart man köper, det kanske är en rysk nyckel du får och då riskerar man avstängning.

Jag köper iaf hellre genom Origins.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon176726:

Köp det för guds skull inte på Origin för 600kr!

Jag köpte Deluxe edition från http://www.kinguin.net/ för 400kr.

Så vidt jeg vet, er Digital Deluxe utgaven kun tilgjengelig for kjøp fra Origin Store og ikke noen andre steder. Du må ha kjøpt en pre-order utgave med våpen (Flames of the Inquisition-arsenal) utover standard versjonen. Har sett at Fast2Play og G2A også hatt noen kampanje med andre kombinasjoner (rustning/hest i rustning), så det er mulig at det er andre nøkler tilsammen med standard utgaven.

Skrivet av Skuggan74:

Det ska vara runt 200 timmar så nog finns det att göra.

Ser att några köpt spelet på andra ställen, man ska nog vara försiktig med vart man köper, det kanske är en rysk nyckel du får och då riskerar man avstängning.

Jag köper iaf hellre genom Origins.

De nøkler en skal passe seg for nøkler der er region bundet til Russland (dersom en ikke nå kan språket) ettersom en ikke kan skifte språket i den utgaven og så er det sperr mot India pga noe med de ulike kombinasjoner en kan gjøre i spillet mellom relasjoner der iflg Indisk lov ikke er tillatt. Det med å bli lukket ute kjenner jeg til noe om fra Origin. Er det ikke Steam du blander sammen her der en kan få konto sperret dersom en kjøper nøkkel fra steder der Steam ikke anser er legitime?

Permalänk
Medlem

Lite info ifrån bioware.

"With the release of Dragon Age: Inquisition, we've been hearing a number of concerns from members of our PC community, including:

Driver support
Hitching and frame rate issues in cutscenes
Feedback on keyboard and mouse controls
General user interface optimizations for PC

We've been following these issues closely and are looking into them.

Player experience is a top priority for us. Our goal is to address as many of these as possible in our upcoming patches, including some in our next patch, which is underway. We’ll release further details in the coming days and will continue to monitor your concerns.

Your feedback is important to us, and we appreciate your contribution to making Dragon Age: Inquisition a better overall experience.

UPDATE:

If you are having DirectX issues and you have an AMD Radeon graphics card, please update to the AMD Catalyst 14.11.2 beta driver.

We are aware of issues with certain NVidia graphic cards and we are working with NVIDIA for a solution."

http://forum.bioware.com/topic/521697-pc-community-concerns/

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Spelat ~7 timmar kanske och tycker spelet är okej än så länge. Ser snyggt ut. Dock har jag ännu inte riktigt kommit in i storyn. Hoppas det händer mer intressant saker sen utan att bli onödigt krångligt.

Kombaten är lite väl klen kanske och tycker som andra att skillträden borde varit mer avancerade. Dom borde kanske ha snabbat på levlingen (som går skitlångsamt) och ökat på lite i skillträden, vad vet jag. Sen känner jag inte att tactical view tillfört något ännu men det kommer väl senare.

Enda som jag stör mig på ordentligt är att man måste stå precis intill det man ska loota. Fan öka radien lite för helvete!

Edit: sen är pc k/m kontrollerna väldigt ogenomtänkta. Hoppas dom löser det för det förstör kombaten ännu mera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Lite info ifrån bioware.

"With the release of Dragon Age: Inquisition, we've been hearing a number of concerns from members of our PC community, including:

Driver support
Hitching and frame rate issues in cutscenes
Feedback on keyboard and mouse controls
General user interface optimizations for PC

We've been following these issues closely and are looking into them.

Player experience is a top priority for us. Our goal is to address as many of these as possible in our upcoming patches, including some in our next patch, which is underway. We’ll release further details in the coming days and will continue to monitor your concerns.

Your feedback is important to us, and we appreciate your contribution to making Dragon Age: Inquisition a better overall experience.

UPDATE:

If you are having DirectX issues and you have an AMD Radeon graphics card, please update to the AMD Catalyst 14.11.2 beta driver.

We are aware of issues with certain NVidia graphic cards and we are working with NVIDIA for a solution."

http://forum.bioware.com/topic/521697-pc-community-concerns/

Fan säger dem inget om random crasher? Vet att det är väldigt många som rapporterar in detta problem. Jag crashar kanske runt 1 gång per timme (om jag har tur).

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: G915 X LIGHTSPEED Tactile | Mus: Logitech G Pro X Superlight 2