Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Ja tänk om fractal köpte in den lösnigen 😛

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

Vad han klagar på USB 3 kontakten. Är detta inte moderkortets fel, eller har andra lådor inte samma problem? Att filtret kan dras ut fram är ju en riktigt bra förbättring men hur är det med utrymmet bakom moderkortsplåten. Om man som jag fyller chassit med optiska enheter och hårddiskar blir det trångt. Jag skulle se att det utrymmet blev lite större. Jag har många hårddiskar och har därför satt i två fläktar fram och en på sidan samt har ju kvar en bak. Med tanke på detta så hade det varit bra om fläktstyrningen hade orkat med lite mer än bara tre fläktar. Dörrstängningen håller jag med Jonas om. Magnetlåset är ju riktigt bra. Jag har ju tur eftersom jag har min dator på vänster sida så dörren öppnas åt rätt håll men visst är det bra att det går att variera. Vi får hoppas magnetlåset kommer tillbaka.
Så det var ju inget lätt val om jag skall byta min nya R4 till en R5. Det var ju lite som blir bättre och lite som blir sämre. Nej, jag tycker ändå att R4 är rätt bra. Förutom det undre damfiltret så har jag bara problem med att ovansidan gärna börjar vibrera, vilket ju inte är så kul. Det hörs. Hur jag skall få stopp på det vet jag inte. Jag kan ju trycka med handen men ibland så behöver jag båda händerna till annat.
Så det kanske blir en R6 när det är dags att byta datorn om knappa tre år. Gigabyte lovade ju nyligen att byta ut moderkortet inom tre år så det vill jag inte missa.

Permalänk
Medlem

Ni ha de klart bästa recensionerna, inget stressande och bra med info, tack för det!
Tyckte chassit såg gediget och väldesignat ut med smarta lösningar, känns som en bra kandidat om ett eventuellt chassiköp blir aktuellt framöver.

Permalänk
Skrivet av loefet:

Tack 199kr låter inte så fasligt dyrt. Skulle behöva styra både Cpu fläktarna bättre än nu (strypta för det inte är PWM) och chassits fläktar. Det är inte så nyttigt att köra på 7volt (som den gör i r4). vissa har fått märkliga fel, speciellt med FD´s agg.

Skrivet av kazen_90:

Hej!

Jag satte ihop en dator åt min vän med NZXT H440 (efter lite tjat gav han med sig). Chassit var väldigt enkelt att bygga i. Alla lösningar var väldigt eleganta.

Möjligheterna till kabeldragning gjorde att till och med den som är riktigt usel på att dra kablar kan göra det riktigt snyggt så att komponentsidan ser riktigt städad ut.

Dessutom är chassit oerhört stilrent och håller klart högre kvalitet än mitt Define R4. Saker sitter bättre, fronten känns mer gedigen. Helt enkelt en bättre upplevelse. Jag blev redigt avundsjuk

Edit: Det gäller den vita varianten, som enligt min subjektiva mening är stilren.

Hur är kylningen i NZXT H440? vet att ett tidigare NZXT så var kylningen sämre än define.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Underbart! Dom 2 sakerna jag har klagat på mest, dammfiltrena, är åtgärdade!

Jag hoppas dom nya fläktarna även kommer börjas säljas separat snart!

Permalänk

Fractal har tydligen inte lärt sig något sedan R4. Dom tycks fortfarande ha samma fläktkontroller som kan bränna CPUer!

Om du har en Fractal PSU och sätter en liten pump (som även vid uppstart drar mycket mindre ström än vad deras "kontroller" ska klara av) så riskerar du att totalt förstöra din CPU. På R4 fick dom 7 volt (halv-fart) genom att koppla in sig mellan 12v och 5v vilket ger 7 volt. Det är en typisk ”ghetto mod”. Problemet är att om en last läggs på för fort så hinner inte PSUn reglera spänningen och därmed blir spänningarna för höga (min gissning).

Kvaliteten på R4 var inget vidare med sneda moderkortsplåtar med mera. Jag fick använda en träkloss och en liten slägga för att fixa det eftersom det inte gick att stoppa in USB kontakterna annars. Det var många som hade det problemet men Fraktal bryddes sig inte om det.

Inte värt risken att köpa Fractals grejer.

Mer detaljer finns här:
http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/1283945-newton-600w-define-trasig-4770k/

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Skrivet av kdk_warhead:

Fractal har tydligen inte lärt sig något sedan R4. Dom tycks fortfarande ha samma fläktkontroller som kan bränna CPUer!

Om du har en Fractal PSU och sätter en liten pump (som även vid uppstart drar mycket mindre ström än vad deras "kontroller" ska klara av) så riskerar du att totalt förstöra din CPU. På R4 fick dom 7 volt (halv-fart) genom att koppla in sig mellan 12v och 5v vilket ger 7 volt. Det är en typisk ”ghetto mod”. Problemet är att om en last läggs på för fort så hinner inte PSUn reglera spänningen och därmed blir spänningarna för höga (min gissning).

Kvaliteten på R4 var inget vidare med sneda moderkortsplåtar med mera. Jag fick använda en träkloss och en liten slägga för att fixa det eftersom det inte gick att stoppa in USB kontakterna annars. Det var många som hade det problemet men Fraktal bryddes sig inte om det.

Inte värt risken att köpa Fractals grejer.

Mer detaljer finns här:
http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/1283945-newton-600w-define-trasig-4770k/

Dom ersatte dom som hade sneda moderkortsplåtar. Bara man gjorde en RMA, frågan är om just en vattenpump och dess motor har någon pick just vid start (elmotorer brukar ha en vis startpick), brukar vara fläktar man moddar med 7v. Men skulle samma sak hända med fläktar så är det helt galet att dom kör vidare på detta. Kör mina i alla fall på 5volt för att vara på säkra sidan.

Sen om det inte hände med seasonic agg, bevisar det återigen vilket aggg FD egentligen är (har aldrig rekommenderat FD agg). evga G2 skulle kanske vara ett alternativ för dig annars (inte hört att det ska lida av just spoltjut).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv

Tycker det ser för plastigt ut på utsidan. Plasten ser billig ut jämfört med min gamla Antec Solo2. Sedan förstår jag inte att sätta nätaggen på nedersidan. Om jag nu vill ställa datorn i en cpu-hållare så blockas inflödet på undersidan helt och hållet. Inte bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Tycker det ser för plastigt ut på utsidan. Plasten ser billig ut jämfört med min gamla Antec Solo2. Sedan förstår jag inte att sätta nätaggen på nedersidan. Om jag nu vill ställa datorn i en cpu-hållare så blockas inflödet på undersidan helt och hållet. Inte bra!

Bra med fötter ibland

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Henrikfotograf:

Bra med fötter ibland

En cpu-hållare håller datorn längre upp från golvet vilket gör att mindre damm kommer in.

Permalänk
Skrivet av alex5555:

Synd att man inte kan flytta den nedre 3,5-tums buren till 5,25-tums platsen. Det kan man med Be Quiet Silent Base 800.

Den nedre HDD buren går inte (vad jag sett) att montera där uppe men den mellersta HDD buren kan du ha högst upp.
Se länken nedan.

https://www.youtube.com/watch?v=aMScVX3eCPs&feature=player_de...

I övrigt så måste jag säga att detta verkar vara det bästa allround Midi tower chassit på marknaden just nu. Om jag inte var för Full Tower så hade jag valt detta.

Visa signatur

Intel Core i7-7700K | EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair Dominator Platinum 32GB 3600MHz | MSI Z270 Xpower Gaming Titanium | 2x Samsung 960 Pro 512 GB (Raid 0) | Samsung 850 EVO 1 TB | 6 TB HDD | EVGA SuperNOVA 1200 P2 | Case Labs STH10 | Acer X34A Predator | LG 40UF675V |

Permalänk
Skrivet av CGD:

Vad han klagar på USB 3 kontakten. Är detta inte moderkortets fel, eller har andra lådor inte samma problem? Att filtret kan dras ut fram är ju en riktigt bra förbättring men hur är det med utrymmet bakom moderkortsplåten. Om man som jag fyller chassit med optiska enheter och hårddiskar blir det trångt. Jag skulle se att det utrymmet blev lite större. Jag har många hårddiskar och har därför satt i två fläktar fram och en på sidan samt har ju kvar en bak. Med tanke på detta så hade det varit bra om fläktstyrningen hade orkat med lite mer än bara tre fläktar. Dörrstängningen håller jag med Jonas om. Magnetlåset är ju riktigt bra. Jag har ju tur eftersom jag har min dator på vänster sida så dörren öppnas åt rätt håll men visst är det bra att det går att variera. Vi får hoppas magnetlåset kommer tillbaka.
Så det var ju inget lätt val om jag skall byta min nya R4 till en R5. Det var ju lite som blir bättre och lite som blir sämre. Nej, jag tycker ändå att R4 är rätt bra. Förutom det undre damfiltret så har jag bara problem med att ovansidan gärna börjar vibrera, vilket ju inte är så kul. Det hörs. Hur jag skall få stopp på det vet jag inte. Jag kan ju trycka med handen men ibland så behöver jag båda händerna till annat.
Så det kanske blir en R6 när det är dags att byta datorn om knappa tre år. Gigabyte lovade ju nyligen att byta ut moderkortet inom tre år så det vill jag inte missa.

Eftersom metallen och gummibussningen är vinklad antar jag att det är det som skapar problemet och inte nödvändigtvis samma i chassi med "platt" moderkortsplåt.

Visa signatur

Kalas

Permalänk
Skrivet av znyggisen:

Eftersom metallen och gummibussningen är vinklad antar jag att det är det som skapar problemet och inte nödvändigtvis samma i chassi med "platt" moderkortsplåt.

Precis, måste vara så. Hade dom inte tryck in plåten så mycket, för att få plats med större luftkylare hade kontakten gått in bättre. Kan inte vara annat (då hade flera chassin varit drabbade):)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av Googolplex:

Synd med toppen, känns inte optimalt med tunna plastkåpor som ska isolera ljud. Även hårddiskarna verkar inte vara särskilt vibrationsdämpade med tunna gummi(?)ringar. Hårddiskar gör ofta mer oljud än fläktar, tycker ni borde lägga fokus på det. Ingen nämner t.ex. det värdelösa systemet i FT02, utan det prisas rakt igenom. Något jag fått uppleva o lida av first hand.

Kan instämma att vibrationsdämpningen är katastrofal, i alla fall i FD4. Vet inte vad som orsakar det men ibland låter det som hela chassit står och skakar. Får trycka och klämma på chassit för att dämpa ljudet. En gång fick jag lägga en tyngd på toppen för att inte bli galen.

Permalänk
Medlem

Kommer dennas sidor vara kompitabla med r4ans? Ser grymt ut i övrigt! : ) Dock känns inte uppgraderingen värd det från r4...

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

frågan är om just en vattenpump och dess motor har någon pick just vid start (elmotorer brukar ha en vis startpick), brukar vara fläktar man moddar med 7v. Men skulle samma sak hända med fläktar så är det helt galet att dom kör vidare på detta. Kör mina i alla fall på 5volt för att vara på säkra sidan.

Vattenpumpar har en sk startström (motor start current, inrush current) som typiskt kan vara märkbart högre än en vanlig fläkt. Beroende på hur pumpen är konstruerad förstås. Det finns dyrare pumpar som har bättre konstruktion och/eller styrelektronik för att mjukstarta och inte orsaka strömspikar. Beror helt på tillverkaren; Laing har en variant av sin D5 som är tänkt som cirkulationspump i solpaneler, den har elektronik för att bara dra ca 1 Watt vid start. Att jämföra med en vanlig 12 Volts D5:a som kan dra väl över 2 A vid start (behöver 8 Volt eller mer dessutom). Dock är startström vanligtvis ganska kort, ofta under 1 sekund för en liten motor.

Att försöka starta en vattenpump på reducerad spänning genom en fläktkontroller är inget jag skulle rekommendera. Det är inte alls säkert att pumpen ens startar och om den gör det kommer du få en ordentlig strömspik. Många tillverkare av vattenpumpar varnar för att ens försöka köra pumpen på reducerad spänning, vissa kan skadas av det. En PWM styrd pump tex, kan vara en dålig ide att ge den lägre spänning, kolla med tillverkaren. Vissa PWM-fläktar tål inte de heller spänningsreglering, beror helt på hur tillverkaren konstruerat dem. De flesta PWM-fläktar jag stött på har det inte varit några problem att spänningsreglera, men alltid bästa att kolla först förstås.

Så kör inte en vattenpump på en fläktkontroller om du inte vet precis vad du håller på med. De vattenpumpar jag har är PWM-styrda och får sin ström direkt ifrån kragget.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av makarickiri:

Tycker verkligen inte att chassit ska ha minuspoäng angående USB 3.0 då det är moderkortets kontakt som är annorlunda och inte tvärt om.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av CGD:

Vad han klagar på USB 3 kontakten. Är detta inte moderkortets fel, eller har andra lådor inte samma problem? Att filtret kan dras ut fram är ju en riktigt bra förbättring men hur är det med utrymmet bakom moderkortsplåten. Om man som jag fyller chassit med optiska enheter och hårddiskar blir det trångt. Jag skulle se att det utrymmet blev lite större. Jag har många hårddiskar och har därför satt i två fläktar fram och en på sidan samt har ju kvar en bak. Med tanke på detta så hade det varit bra om fläktstyrningen hade orkat med lite mer än bara tre fläktar. Dörrstängningen håller jag med Jonas om. Magnetlåset är ju riktigt bra. Jag har ju tur eftersom jag har min dator på vänster sida så dörren öppnas åt rätt håll men visst är det bra att det går att variera. Vi får hoppas magnetlåset kommer tillbaka.
Så det var ju inget lätt val om jag skall byta min nya R4 till en R5. Det var ju lite som blir bättre och lite som blir sämre. Nej, jag tycker ändå att R4 är rätt bra. Förutom det undre damfiltret så har jag bara problem med att ovansidan gärna börjar vibrera, vilket ju inte är så kul. Det hörs. Hur jag skall få stopp på det vet jag inte. Jag kan ju trycka med handen men ibland så behöver jag båda händerna till annat.
Så det kanske blir en R6 när det är dags att byta datorn om knappa tre år. Gigabyte lovade ju nyligen att byta ut moderkortet inom tre år så det vill jag inte missa.

Vinklade USB 3.0-headers på moderkortet är inte isolerat till någon enstaka modell, utan det används numera ganska flitigt av exempelvis MSI. Det är ett problem som är värt att belysa då jag i väldigt få fall har stött på ett chassi som krånglar ihop med vinklade headers.

Skrivet av alex5555:

Jonas, hur står sig de nya vätskelagrade fläktarna GP14 mot Silent Series R2 (standardfläktarna i R4:an)?

Exemplaren som satt i R5:an hade ett väldigt behagligt ljud genom de olika hastigheterna (inget klickande/konstigt surr osv). Svårt att säga huruvida de är vassare än Silent Series R2, även om det bör tilläggas att vi haft lite problem med de sistnämda på senare tid med klickande ljud hos vissa exemplar.

Skrivet av Googolplex:

Synd med toppen, känns inte optimalt med tunna plastkåpor som ska isolera ljud. Även hårddiskarna verkar inte vara särskilt vibrationsdämpade med tunna gummi(?)ringar. Hårddiskar gör ofta mer oljud än fläktar, tycker ni borde lägga fokus på det. Ingen nämner t.ex. det värdelösa systemet i FT02, utan det prisas rakt igenom. Något jag fått uppleva o lida av first hand.

Plastkåporna i toppen är även bestyckade med dämpande material. Jag upplevde inga problem med silikonbussningarna som användes för hårddiskdämpningen, även om jag kan tycka att Be Quiets lösning i Silent Base 800 är snäppet vassare.

Skrivet av Jexmark:

Angående klagomålet på USB3-headern, på bilden ser det klart och tydligt ut som om USB-kabeln hade kunnat dras genom gummibussningen istället och då helt eliminerat problemet som nämns? Eller har jag helt missat något?

USB 3.0-kabeln är för styv vid kabelavlastningen för att böjas ner i genomdragningshålet. Även om det hade gått så hindrar vinkeln i moderkortsplåten kontakten från att gå i på ett enkelt sätt.

Permalänk
Medlem

Ge mig ett lika bra Define Mini också! Med 5 kortplatser!

Visa signatur

4670K | Sniper M5 | 16gb Corsair Vengeance | 2x HD 5850 | SSD 840

Permalänk
Entusiast
Skrivet av rektor:

Skulle vilja se en changelog med vad som skiljer mellan R4 och R5.

  • Några millimeter som skalats av från höjden och djupet

  • Modulär avtagbar tre-segments topp med plats för tre fläktplatser

  • Frontpanelen kan öppnas från både höger och vänster sida

  • Förbättrad ljuddämpningsmaterial i fronten

  • Resetknappen är nedsänkt för att undvika att man kommer åt den av misstag

  • Fläkten där bak går att justeras genom att höja och sänka den

  • Dammfiltret kan man nu dra ut från fronten

  • Insidan har nu modulära lagringsburar som kan flyttas runt

  • Kardborrband på baksidan av moderkortsplåten för att underlätta kabeldragning

  • Lättare åtkomst till 2,5-tums enheterna på moderkortsplåten via löstagbara vaggor

Hårddiskburarna är lika modulära som R4. Designen är förbättrad och ersatt med tummskruvar men även R4 kunde montera ut de övre fem och de undre tre kunde flyttas ett steg närmare nätagget. Det var dock pilligare eftersom det krävde skruvmejsel och en del pill. Nyheten är att man kan ta bort 5,25"-platserna. Det gick inte på R4.

De har ändrat fästningen för sidopanelerna till en vettig lösning där man kan vinkla ut sidan med ett "gångjärn". Det är mycket smidigare än tidigare där man skulle passa in fyra hakar i motsvarande hål och sedan trycka till sidan i sidled. Det var rätt jobbigt om man har mycket kablar bakom moderkortsplåten. Mycket lättare om man bara kan trycka in en dörrliknande konstruktion.

Monteringen av det främre fläktfiltret är bättre. Tidigare satt det monterat i en plastram där även fläktarna var monterade. Så först satt en lucka, sedan fick man fälla ut en plastram med fläktar och filter innan man kunde dra ut filtret. Det är lite bökigt eftersom fläktarnas sladdar sitter fast i chassit så man behöver vara lite försiktig.

De har lagt till en HDD-LED vilket folk har gnällt på i evigheter.

De har lagt till en extra fläktplats under hårddiskburen.

USB-kontakterna i toppen har bytt plats med varandra och förlorat färgkodningen

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

NZXT S340 har jag. Finns inget snyggare ATX-chassi på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

De har ändrat fästningen för sidopanelerna till en vettig lösning där man kan vinkla ut sidan med ett "gångjärn".

Bästa förändringen enligt mig. Den gamla stenålders-konstruktionen på sidopanelerna har varit det sämsta med fractal, tom mina billiga compucase-lådor ifrån stenåldern hade "dörrar".

Skrivet av Zotamedu:

Monteringen av det främre fläktfiltret är bättre.

Betydligt bättre, bort med en massa korkad och onödig plast (R1 var iofs ännu värre). Större chans att det någonsin blir rengjort, precis som botten-filtret. Två tummar upp

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Skrivet av Pholostan:

Vattenpumpar har en sk startström (motor start current, inrush current) som typiskt kan vara märkbart högre än en vanlig fläkt. Beroende på hur pumpen är konstruerad förstås. Det finns dyrare pumpar som har bättre konstruktion och/eller styrelektronik för att mjukstarta och inte orsaka strömspikar. Beror helt på tillverkaren; Laing har en variant av sin D5 som är tänkt som cirkulationspump i solpaneler, den har elektronik för att bara dra ca 1 Watt vid start. Att jämföra med en vanlig 12 Volts D5:a som kan dra väl över 2 A vid start (behöver 8 Volt eller mer dessutom). Dock är startström vanligtvis ganska kort, ofta under 1 sekund för en liten motor.

Att försöka starta en vattenpump på reducerad spänning genom en fläktkontroller är inget jag skulle rekommendera. Det är inte alls säkert att pumpen ens startar och om den gör det kommer du få en ordentlig strömspik. Många tillverkare av vattenpumpar varnar för att ens försöka köra pumpen på reducerad spänning, vissa kan skadas av det. En PWM styrd pump tex, kan vara en dålig ide att ge den lägre spänning, kolla med tillverkaren. Vissa PWM-fläktar tål inte de heller spänningsreglering, beror helt på hur tillverkaren konstruerat dem. De flesta PWM-fläktar jag stött på har det inte varit några problem att spänningsreglera, men alltid bästa att kolla först förstås.

Så kör inte en vattenpump på en fläktkontroller om du inte vet precis vad du håller på med. De vattenpumpar jag har är PWM-styrda och får sin ström direkt ifrån kragget.

Jo, lite av min poäng, jag har ingen stenkoll på elmotorer. Men vet att det behövs en lite pick att få igång dom. Även vissa fläktar kan inte starta på för låg volt. Att ha fram högaffeln direkt och utan att verkligen kolla om det är fläktkontrollens fel. Är lite dumt därför jag citerade han. Dessutom gjorde han en egen voltmod vad jag såg och klagade på FD sen.

Skrivet av Jonas T:

Vinklade USB 3.0-headers på moderkortet är inte isolerat till någon enstaka modell, utan det används numera ganska flitigt av exempelvis MSI. Det är ett problem som är värt att belysa då jag i väldigt få fall har stött på ett chassi som krånglar ihop med vinklade headers.

Exemplaren som satt i R5:an hade ett väldigt behagligt ljud genom de olika hastigheterna (inget klickande/konstigt surr osv). Svårt att säga huruvida de är vassare än Silent Series R2, även om det bör tilläggas att vi haft lite problem med de sistnämda på senare tid med klickande ljud hos vissa exemplar.

Plastkåporna i toppen är även bestyckade med dämpande material. Jag upplevde inga problem med silikonbussningarna som användes för hårddiskdämpningen, även om jag kan tycka att Be Quiets lösning i Silent Base 800 är snäppet vassare.

USB 3.0-kabeln är för styv vid kabelavlastningen för att böjas ner i genomdragningshålet. Även om det hade gått så hindrar vinkeln i moderkortsplåten kontakten från att gå i på ett enkelt sätt.

Är det för moderkortet monteras längre in så att säga som det blir tajt med usb 3 kabeln? Vad jag såg böjdes moderkortsplåten in mot kabelsidan.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

En PWM till spänningsreglering-moj. Kul, har inte funnit så många såna på marknaden, den jag kan komma på är väl Sunbeam Rheosmart som kom för några år sedan.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Skrivet av Pholostan:

Vattenpumpar har en sk startström (motor start current, inrush current) som typiskt kan vara märkbart högre än en vanlig fläkt. Beroende på hur pumpen är konstruerad förstås. Det finns dyrare pumpar som har bättre konstruktion och/eller styrelektronik för att mjukstarta och inte orsaka strömspikar. Beror helt på tillverkaren; Laing har en variant av sin D5 som är tänkt som cirkulationspump i solpaneler, den har elektronik för att bara dra ca 1 Watt vid start. Att jämföra med en vanlig 12 Volts D5:a som kan dra väl över 2 A vid start (behöver 8 Volt eller mer dessutom). Dock är startström vanligtvis ganska kort, ofta under 1 sekund för en liten motor.

Att försöka starta en vattenpump på reducerad spänning genom en fläktkontroller är inget jag skulle rekommendera. Det är inte alls säkert att pumpen ens startar och om den gör det kommer du få en ordentlig strömspik. Många tillverkare av vattenpumpar varnar för att ens försöka köra pumpen på reducerad spänning, vissa kan skadas av det. En PWM styrd pump tex, kan vara en dålig ide att ge den lägre spänning, kolla med tillverkaren. Vissa PWM-fläktar tål inte de heller spänningsreglering, beror helt på hur tillverkaren konstruerat dem. De flesta PWM-fläktar jag stött på har det inte varit några problem att spänningsreglera, men alltid bästa att kolla först förstås.

Så kör inte en vattenpump på en fläktkontroller om du inte vet precis vad du håller på med. De vattenpumpar jag har är PWM-styrda och får sin ström direkt ifrån kragget.

FD har själva skrivit I ett mail att dom tidigare har provat med pumpar och att det var ok att göra så. Tydligen fungerar det inte med deras nät agg....
Pumpen I fråga är en Phobya DC12-220:
12v 6.5 w (5.6w mätning)
7.3v 2.2w mätning
Det är ingen PWM pump…

FD påstår att deras "controller" är godkänd för 15w. Det innebär att FD garanterar att det är ok att plocka ut 15w mellan 12v och 5v på valfri PSU. Har FD testat alla PSUer som finns?

Grejen är att deras controller KAN förstöra din CPU.

Jag har skrivit tillräckligt om det här och tanker inte börja om från början igen. Jag vill bara varna för ett oseriöst företag och deras produkter speciellt eftersom dom inte har fixat problemet (dom kanske har en riktig kontroller nu men jag skulle inte ta den risken...).

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Pholostan:

Bästa förändringen enligt mig. Den gamla stenålders-konstruktionen på sidopanelerna har varit det sämsta med fractal, tom mina billiga compucase-lådor ifrån stenåldern hade "dörrar".

Betydligt bättre, bort med en massa korkad och onödig plast (R1 var iofs ännu värre). Större chans att det någonsin blir rengjort, precis som botten-filtret. Två tummar upp

Jag har till och med skickat in det direkt till Fractal Design en gång. Mitt gamla Antec 300 hade sådana dörrar och jag saknade det direkt när jag byggde i R4. Drar mig från att pilla i datorn för det är så jobbigt att få dit chassisidan igen. Jag har inget modulärt nätagg så det är en rätt stor hög kablar som ska gömmas. Blev lite bättre när jag slängde ut en hårddisk så jag kunde gömma undan ett gäng kablar under hårddiskarna. Men fortfarande en fruktansvärt frustrerande design.

Om jag skulle byggt dator idag hade det blivit R5 direkt men tycker inte riktigt det är värt att byta ut mitt R4.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av anon114264:

En cpu-hållare håller datorn längre upp från golvet vilket gör att mindre damm kommer in.

Om du råkar ha en heltäckande plåt på undersidan av chassit så kommer fötterna fortfarande lägga tillräckligt med avstånd så att tillräckligt med luft kommer in. Är det en sådan här du syftar på eller är jag helt ute och snurrar?

Visa signatur

Jag kan hittas på 127.0.0.1

Permalänk
Avstängd

Bra recension. Fan va sugen man blir att köpa nytt och mecka i datorn när man ser någon annan göra de.

Permalänk
Medlem

Fattar inte varför r4 och r5 är större i måtten än r3. 2.5cm bredare.. Jag hade inga problem med kabeldragning bakom moderkortet i r3. Kanske 1 cm bredare hade varit lite bättre. Antar att folk klagade på att plåten buktade lite för att kablarna tryckte mot plåten eller något.. Men 2.5 cm??? Så den ser ut som en låda istället.. Inget jag gillar alls..

Kommer ha min r3 för evigt ser det ut som.

Permalänk
Medlem

Ser att många idéer verkar komma från Phanteks Entho luxe.

Permalänk
Administrativ avgift

Till Jonas: När kan ev Sweclockers börja installera ett vattenkylningsystem i chassit? Bara utan slangar osv bara för att visa att chassit faktiskt är bra/dåligt för custom loop. Jag tror om ni skulle ha ett paket med 2xslim 2x45 2x60mm radiatorer i olika storlekar, Reservoar med pumpfäste lite för att ge bra idér.

Tillbaka till R5 det ser helt okej ut älskar att man kan plocka bort så mycket! det jag saknar med mitt 350D är 5.25tum platsen, jag tycker att S340 ser snyggare ut men det verkar som R5 är mer flexibelt. I MATX kan jag nog fortf rekommendera Obsidian seriens 350D om man inte bygger eget custom case.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3