Newton 600w + Define > Trasig 4770k

Permalänk

Newton 600w + Define > Trasig 4770k

Lite kryptisk rubrik men ni förstår säkert vad jag menar.

Dator:
CPU: 4770k (L315B362)
CPU kylare: Supermercy Clean CSQ
MB: Asus Gryphon Z87
GFX: Powercolor 6970LCS WC
MEM: G.Skill Ares 2x4GB DD3 1866Mhz
PSU: Newton R3 600W
Chassi: Define R4
SSD: 840 EVO 250GB
HD: WD 2TB
RAD: ThermoChill PA140.3
PUMP: Phobya DC12-220 (6.5W @ 12v)

Jag byggde en Haswell dator ett par månader innan jul enligt ovan och den fungerade bra. Den 25 jan bytte jag nätdel till en Fractal Design Newton 600W eftersom Seasonic X-760 PSUn hade lite för högt Coil whine för min ”ultra” tysta dator.

Det fungerade bra tills jag gjorde en 7 volt mod för att få ner ljudet på pumpen.
Enligt Fractal design är 7 volt mod ok upp till 15w (se längre ner i inlägget).

När jag sedan startade datorn så blinkade lysdioderna på moderkoret men den kom inte längre än så. Dioderna indikerade en trasig CPU vilket jag inte trodde på. Jag trodde att moderkortet hade gått sönder och beställde ett nytt Gryphon Z87, ett väldigt bra moderkort och det har dessutom termo kontakter.

Byte av moderkort gjorde ingen skillnad så jag köpte en ny CPU G3225 varvid datorn fungerade.

Jag skickade 4770k CPU som RMA till Intel (vilket fungerade väldigt bra förutom att Intel först sa att jag skulle skicka den till Kentucky USA). Tyvärr gick G3225 sönder när jag återigen kopplade in 7 volt moden så jag fick köpa ytterligare en G3225 eftersom jag måste ha datorn.

Händelseförlopp:

Monterade Newton 600w PSU: Alt fungerade som det ska
Kopplade in pumpen mellan +12v och +5v för att få 7v (som jag har gjort tidigare)
Datorn gick sönder.

Köpte nytt moder kort Gryphon Z87 (1300kr).
Pumpen inkopplad på 12v.
Samma fel.

Köpte ny processor G3225 (550kr).
Datorn fungerade.

Skickade 4770k som RMA till Intel.

Kopplade in pumpen mellan +12v och +5v
Datorn gick sönder.

Köpte ytterligare en ny processor G3225 eftersom jag måste ha datorn (550kr).
Datorn fungerade.

Provade med det gamla Gryphon Z87 moderkortet.
Datorn fungerade.

Monterade ny RMA 4770k.
Datorn fungerade.

Jag kör nu pumpen på 5volt så den är väldigt tyst. Min pump startar vi cirka 3.8volt så det känns ganska säkert och kylförmågan är fullt tillräcklig (har inte överklockat någon av Haswell CPUerna eftersom det ändå är mitt GFX-kort som flaskar).

Jag drar slutsaten att Fractal Design Newton aggregat kan sända ut mycket högre spänning än vad det ska göra ifall det utsätts för en ”ovanlig” last. Att få 7 volt genom att koppla in sig mellan +12v och +5v är inget ovanligt fast en liten pump kanske är för mycket. Jag har nu läst mer om detta och det tydligen kan vara skadligt för PSUn eftersom strömmen gå baklänges in på +5v.

Det finns gränser för hur hög överspänning ett ATX aggregat får kunna ge ut och jag kan bara anta att Fractal Design Newton i det här fallet överskred det.

Man kan argumentera att jag har kopplat aggregatet på fel sätt. Det står också i manualen att man inte ska modifiera nätaggregatets kablar (vilket jag inte har gjort eftersom inkoppling gjordes i kontakten som anslöts till nätdelen).

Jag läste manualen till PSU och där står det inget om att man inte få utföra 7 volt moden. Jag läste manualen innan jag gjorde det här.

Jag kontaktade Fractal Design om detta och till min förvåning fick jag svaret att den inbyggda fläktkontrollern fungera på samma sätt. Jag undersökte min R4 och det stämmer:

Fraktal Design R4 fläktkontroller:
12 volt läge: Fläkten kopplas mellan +12v och nollan > 12v över fläkten
7 volt läge: Fläkten kopplas mellan +12v och +5v > 7v över fläkten
5 volt läge: Fläkten kopplas mellan +5v och nollan > 5v över fläkten

På Fractal Designs hemsida kan man läsa följande:
”The integrated fan controller rating is 15W in total, there is only one channel.
The one channel is the shared by three fans. The combined wattage of these fans must not exceed 15w. 3 fans is usually the limit for the 15W max.”

FD skrev via mail att FD tidigare har kört pumpar över fläktkontrollern på 7v utan problem.

FD säger vidare:
”Med för mycket belastning på 7V kan nätaggets spänningsreglering störas, men i så fall så antingen 5V går upp eller 12V går ner. Då CPUns spänningsförsörjning kör på 12V är det inte så troligt att den skulle skadas av att 12V-linan är för låg.”

Min pump drar följande när den är startad. Jag vet inte vad startströmmen är eftersom jag inte har ett oscilloskop, någon som vet eller har möjlighet att mäta?
12v 0.47A > 5.6w
7.3v 0.3A >2.2w
Möjligt att startströmmen är dubbelt så hög men effekten är säkert betydligt lägre än 15W.

15w vid 7 volt innebär att 2.1A går baklänges in på 5volt linan på PSUn om det inte finns någon 5 volt last i datorn. Det innebär att FD måste garantera att all nätdelar som någonsin har tillverkats inte tar skada av det. Det motsägs av bland annat följande länkar:

http://www.silentpcreview.com/article6-page1.html
http://www.overclockers.com/forums/showthread.php?t=372297
http://www.jonnyguru.com/forums/showthread.php?t=3917
http://www.ithinkibrokeit.co.uk/articles/7vmod/page1.php

FD var till en början hjälpsamma men nu är deras inställning följande:
Det är helt ok att koppla in en last på upp till 15W över deras fläktkontroller.
FD kan inte förklara hur mina CPUer har gått sönder.
FD har inga möjligheter att utföra tester för tillfället. Jag erbjöd FD att köpa MB och CPUer från mig för tester men FD avböjde.

Jag har byggt rätt många datorer och datorn fungera som den ska nu så jag har svårt att tro att jag har gjort samma fel två gånger.

Jag anser att FD fläktkontroller är dödlig för CPUer och att Newton PSUer kan bränna CPUer om den utsätts för en ”konstig” last. FD säger att det inte är något problem. Vem har rätt?

Hoppas någon på forumet kan hjälpa till och lösa det här. Tillsvidare rekommenderar jag alla att INTE använda fältkontrollern på FD chassin och att undvika Newton PSUer.

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk

Står det någonstans att man KAN modda på det sättet? Det är synd att processorn dog men tror inte att du kan skylla på Fractal Design...

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670k 3.4GHz MB: Asus Z87-A GPU: Radeon R9 280X RAM: Corsair Vengeance LP 16GB HDD: WD Blue 1TB PSU: be quiet! Pure Power 630w Låda: Fractal Design Define R4 Arctic White OS: Windows 7 Home Premium 64bit KB: Ducky G2PRO Grey PBT MX Clear
¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt, slöt du 12v och 5v linan så dom fick kontakt med varandra? Med din mod.

Edit: kan inte 12v kan leda över till 5v ifrån fläktens motor (eller pump). Då bränner du ju CPU då det matas med för mycket volt. Det är ju vad jag tror. Men jag kanske är ute och cyklar

Permalänk
Skrivet av Jupiter IV:

Står det någonstans att man KAN modda på det sättet? Det är synd att processorn dog men tror inte att du kan skylla på Fractal Design...

Fraktal designs egna fläktkontroller på Derfine R4 gör precis samma sak som min 7 volt mod och den ska enligt FD klara 15w. FD 7 volt mod är snyggare än min eftersom man kan välja 5,7 och 12 volt men vid 7 volt så fungerar den precis som min 7 volt mod.

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av kdk_warhead:

Fraktal designs egna fläktkontroller på Derfine R4 gör precis samma sak som min 7 volt mod och den ska enligt FD klara 15w. FD 7 volt mod är snyggare än min eftersom man kan välja 5,7 och 12 volt men vid 7 volt så fungerar den precis som min 7 volt mod.

Jag förstår inte vad det är för fläktkontroller, då alla jag kollat på så ansluter man dom med 12v enbart. Finns ju sladd med motstånd i för att sänka volten och hastighet. varför kunde du inte ha motstånd mellan 12v och pumpen? Eller helt enkelt kopplat in pumpen i CPU_FAN och försökt genom bios.

Permalänk
Skrivet av Silcan:

Jag förstår inte riktigt, slöt du 12v och 5v linan så dom fick kontakt med varandra? Med din mod.

Edit: kan inte 12v kan leda över till 5v ifrån fläktens motor (eller pump). Då bränner du ju CPU då det matas med för mycket volt. Det är ju vad jag tror. Men jag kanske är ute och cyklar

Kopplingen är precis samma som FD fläktkontroller vid 7 volt.

Jag kortslöt inte mellan 12v och 5v såvida inte pumpen är trasig men den fungerar utmärkt vid 12v och vid 5v (och alla spänningar där i mellan med ett labbaggregat). Enligt FD kan 5v spänningen öka och 12v spänningen minska om man tar ut en för stor last med 7-volt moden. Dom säger också att CPUn bara drivs av 12v ledningen och att det är osannolikt att CPU skulle gå sönder om 12 volten i datorn är för låg. Dessutom drar pumpen väldigt lite ström vid 7 volt.

Möjligt att FD hade många prylar i sin dator som belastade 5v så att strömmen gick från 12v genom pumpen och sedan vidare via 5 volt lasten i stället för att gå in i PSUn via 5volt ledningen fast det trodde dom inte på.

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Medlem

12v kanske var högre, runt 13v. Du kan ju prova och mäta med multimeter med din trasiga CPU. Eller utan

Permalänk
Skrivet av Silcan:

Jag förstår inte vad det är för fläktkontroller, då alla jag kollat på så ansluter man dom med 12v enbart. Finns ju sladd med motstånd i för att sänka volten och hastighet. varför kunde du inte ha motstånd mellan 12v och pumpen? Eller helt enkelt kopplat in pumpen i CPU_FAN och försökt genom bios.

Jag blev lika förvånad när FD skrev att deras fläktkontroller fungera på det sättet. Jag var övertygad om att den gick på 12v linan när den gav 12v ut och på 5v linan när den gav 5v ut och med ett motstånd mellan 12v linan och fläktarna när den var inställd på 7 volt men så är inte fallet (som du ser på bilderna så finns det inga motstånd på FDs fläktkontroller).

Om vi antar att pumpen drar dubbelt så mycket ström vid upp start jämnfört med när den är i gång (vilket är rimligt) så innebär det att spänningsfallet över moståndet dubbleras vid uppstart. Det innebär att spänningen blir för låg vid uppstart så att pumpen inte startar.

Det kan man undvika genom att sätta en stor kondensator parallellt med motståndet. kondensatorn förbikopplar moståndet till kondensatorn är fullt laddat sedan leden den inte ström mer varvid all ström måste gå vi motståndet > Hög spänning vid start och sedan låg spänning. Det här är lite överkurs och det kan vara svårt att får rätt kapacitans och motstånd för att vara säker på att pumpen startar. Jag valde att inte gör på det sättet eftersom 7 volt moden har fungerat tidigare.

Min plan från början var att koppla in pumpen till CPU_FAN. När jag sedan la ihop effekten från pumpen och alla fläktar så överskrids max effekten för moderkortet i teorin. Det är möjligt att det skulle fungera men jag vågade inte chansa...

Dessutom använder CPU_FAN PWR vilket ibland kan medför elektroniskt ljud från det man driver. Speciellt vid låga varvtal och jag vill ha en tyst pump.

Dom flesta fläktkontrollers klarar inte 6.5w (vilket pumpen är specificerad för vid 12v). Hur hög effekt pumpen drar beror bl.a. hur stort vatten flödet blir i lopen. Tror dessutom att start effekten kan bli större än märkeffekten.

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Skrivet av Silcan:

12v kanske var högre, runt 13v. Du kan ju prova och mäta med multimeter med din trasiga CPU. Eller utan

Jag misstänker att det blir en spännings transient vid uppstart av pumpen. Jag saknar oscilloskop så jag kan inte mäta det. Det är möjligt att 12v spänningen ligger högt kontinuerligt hela tiden och i så fall kan jag mäta den med en multimeter, precis som du säger.

Tyvärr blir det rätt omständigt att mäta det nu. Jag vil helst inte riva ner vatten kylningen för att byta CPU tillfälligt för att göra ett test (jag har redan lagt väldigt mycket tid och pengar på det här). Vatten kylning är riktigt bra när det fungerar men väldigt omständigt när man ska felsöka...

Önskar jag hade gjort den mätningen då. Bra förslag annars, tack.

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av kdk_warhead:

Jag misstänker att det blir en spännings transient vid uppstart av pumpen. Jag saknar oscilloskop så jag kan inte mäta det. Det är möjligt att 12v spänningen ligger högt kontinuerligt hela tiden och i så fall kan jag mäta den med en multimeter, precis som du säger.

Tyvärr blir det rätt omständigt att mäta det nu. Jag vil helst inte riva ner vatten kylningen för att byta CPU tillfälligt för att göra ett test (jag har redan lagt väldigt mycket tid och pengar på det här). Vatten kylning är riktigt bra när det fungerar men väldigt omständigt när man ska felsöka...

Önskar jag hade gjort den mätningen då. Bra förslag annars, tack.

Ok jag förstår det. Men det känns ju som det ända sättet att få det svart på vitt vad som sker, vid uppstart samt drift. Jag är inte så insatt i el som du verkar vara och kan inte hjälpa dig mer. Hoppas att det kommer in nån duktig en som kan det. Lycka till

Permalänk
Medlem

Intressant läsning om FD:s fläktkontroller.
Om jag byter till 7V när datorn är igång så bootar den om direkt.
Har den på 5 Volt och har inte rört den något mer.

Har FD Arc mini R2, 2 medföljande 120mm fläktar i kontrollern.
Nätagg: CM V700 | MB: ASUS Maximus V Gene | i5 3570K | Corsair 16 GB RAM | GTX670 4GB DC2 | OS: Mageia 4 |

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Skrivet av Silcan:

Ok jag förstår det. Men det känns ju som det ända sättet att få det svart på vitt vad som sker, vid uppstart samt drift. Jag är inte så insatt i el som du verkar vara och kan inte hjälpa dig mer. Hoppas att det kommer in nån duktig en som kan det. Lycka till

Uppskattar hjälpen ändå. Tack Silcan.

Har lite funderingar på att köpa ett USB oscilloskop. Tycker det är en "bra att ha pryl".

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Skrivet av Lembritt:

Intressant läsning om FD:s fläktkontroller.
Om jag byter till 7V när datorn är igång så bootar den om direkt.
Har den på 5 Volt och har inte rört den något mer.

Har FD Arc mini R2, 2 medföljande 120mm fläktar i kontrollern.
Nätagg: CM V700 | MB: ASUS Maximus V Gene | i5 3570K | Corsair 16 GB RAM | GTX670 4GB DC2 | OS: Mageia 4 |

Intressant. Tycks vara samma fel. CM V700 tycks reagera på rätt sätt d.v.s. den stänger ner sig själv när den inser att den inte kan hålla spänningarna på rätt nivå. Synd att Newton inte tycks följa ATX standarden och i stället bränner CPUer.

Har du testat att ha den på 7 volt när du startar datorn? Om den fungerar då men inte om datorn är igång när du byter till 7 volt så tyder det på att det blir en transient (en spik eller kortvarig puls) innan PSUn hinner kompensera. Pumpar är lite luriga eftersom det kan ta en liten stund innan dom försöker starta (beroende av modell).

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av kdk_warhead:

Intressant. Tycks vara samma fel. CM V700 tycks reagera på rätt sätt d.v.s. den stänger ner sig själv när den inser att den inte kan hålla spänningarna på rätt nivå. Synd att Newton inte tycks följa ATX standarden och i stället bränner CPUer.

Har du testat att ha den på 7 volt när du startar datorn? Om den fungerar då men inte om datorn är igång när du byter till 7 volt så tyder det på att det blir en transient (en spik eller kortvarig puls) innan PSUn hinner kompensera. Pumpar är lite luriga eftersom det kan ta en liten stund innan dom försöker starta (beroende av modell).

Har jag den på 7V innan så funkar datorn och fläktarna går lite fortare. Jag kan sen sänka (5V) eller öka (12V) utan problem.
Byter jag tillbaka till 7V så startar nätagget om. Känns inte bra att bråka mer med det. Låter den vara på 5V.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Skrivet av Lembritt:

Har jag den på 7V innan så funkar datorn och fläktarna går lite fortare. Jag kan sen sänka (5V) eller öka (12V) utan problem.
Byter jag tillbaka till 7V så startar nätagget om. Känns inte bra att bråka mer med det. Låter den vara på 5V.

Ok. Det här tyder på att problemet är en transient just när man belastar nätdelen med 7 volt modden. Är lasten inkopplad på 7 volt innan start så hinner nätdelen justera spänningarna innan den ger signal till moderkortet att det är rätt spänningar på alla utgångar. När sedan moderkortet startar så skickar PSUn ut rätt spänning på alla utgångar.

Om 7volt lasten kopplas in efter att moderkortet ha startat (antingen att man slår om fläkt kontrollerna t.ex. från 12v till 7v eller om man har en last med fördröjd start som en pump) så kan det bli en spik av hög spänning vilket får nätdelen att starta om (CM V700) eller bränner man upp CPU (Fraktal design Newton 600w).

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk

Det var ju ett konstigt fel, jag har samma nätagg och fläktkontroll som jag slår om flera gånger varje dag och har gjort det i två år. Har aldrig varit med om att datorn har startat om eller liknande.

Har:
Gigabyte GA-990FXA-UD3
AMD FX-8350
Nvidia GTX 680
Corsair Vengeance DDR3 1600MHz

två av de medföljande fläktarna sitter i fläktkontrollern plus en starkare som är på 1A.

Permalänk
Medlem

Den där modden kan inte vara bra för datorn eftersom det är 2 pluskablar den är moddad på, den måste ju få jord från någonstans för att funka och det är möjligt den skickar feedback genom någon av dom om inte nätagget har motstånd som ska förhindra det, ett motstånd som begränsar 12volt till 7 volt är en betydligt bättre sak.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Skrivet av InNeedOfSpeed:

Det var ju ett konstigt fel, jag har samma nätagg och fläktkontroll som jag slår om flera gånger varje dag och har gjort det i två år. Har aldrig varit med om att datorn har startat om eller liknande.

Har:
Gigabyte GA-990FXA-UD3
AMD FX-8350
Nvidia GTX 680
Corsair Vengeance DDR3 1600MHz

två av de medföljande fläktarna sitter i fläktkontrollern plus en starkare som är på 1A.

Låter konstigt. Nu tror jag inte en fläkt dra så mycket mer ström när den startas. Dess utom är den redan uppe i varv när du slår om knappen så det är säkert "snällare" än en pump som startar. Hur bra det går beror tydligen på många olika saker. Hur man än vänder och vrider på del hela så är det korkat att ha en 7-volt mod i ett chassi för fraktaldesign kan aldrig veta vilken PSU som används eller hur lasten ser ut. I mitt fall har jag deras egna PSU och en förhållande låg last och den bränner CPUn varje gång.

Du kan ju alltid koppla in några fler fläktar och prova

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Skrivet av Mac83:

Den där modden kan inte vara bra för datorn eftersom det är 2 pluskablar den är moddad på, den måste ju få jord från någonstans för att funka och det är möjligt den skickar feedback genom någon av dom om inte nätagget har motstånd som ska förhindra det, ett motstånd som begränsar 12volt till 7 volt är en betydligt bättre sak.

Precis!

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk

Väcker en gammal tråd men kolla mellan punkterna på kortet så ser ni att det är migreringar/tunna överlödningar mellan dem, om du mäter mellan punkterna gissar jag på att du har kontakt mellan vissa som inte ska ha det.

Edit; det räcker att du skrapar försiktigt med tex en skruvmejsel eller annat som går imellan punkterna tills du får bort det.
(inte när du har ström på btw bäst att säga det)

Permalänk
Medlem

Jag har läst på ett finskt forum om Newtons som också grillat processorer.

Edit: Det var tydligen Tesla och inte Newton.

Visa signatur

i7 4790K @4,4Ghz/Thermalright Macho Rev.B/Asus Z97-C/2x8GB DDR3 G.Skill 2400Mhz/MSI GTX 970 Gaming OC/Crucial M4 128GB/Sandisk Ultra II 960GB/Samsung F3 500GB/Western Digital Green 2TB/EVGA G2 750W/Define S/HP Pavilion 23xi/Windows 7 Professional 64bit

Permalänk
Skrivet av BABOON_ASS:

Väcker en gammal tråd men kolla mellan punkterna på kortet så ser ni att det är migreringar/tunna överlödningar mellan dem, om du mäter mellan punkterna gissar jag på att du har kontakt mellan vissa som inte ska ha det.

Edit; det räcker att du skrapar försiktigt med tex en skruvmejsel eller annat som går imellan punkterna tills du får bort det.
(inte när du har ström på btw bäst att säga det)

Tackar för tipset. Du skriver "kortet" men det är inter moderkorten som har gått sönder (byter man CPU så fungerar det bra) utan det är CPUn som steks av Fractals PSUer/ fan controller. Du kanske menar "baksidan" av CPU kretskortet där alla CPUns kontaktpunkter sitter?

Har fått en ny 4770k via RMA tilll Intel (innan jag visste att det var Fractal design som var boven). Intel har förmodligen kasserat. Det var lite strul från Intels sida med vilken adress (land) som den skulle returneras till men jag är överlag positiv till Intels hantering av RMA ärenden.

Jag har kvar en G3225 som man kunde försöka få igång men inget moderkort att testa den i. Jag har sålt det ena Asus Gryphon Z87 och det andra sitter i datorn så den vill jag inte bråka med.

Jag har i och för sig ett USB-mikroskop så man kunde ju undersöka CPU.

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Skrivet av J-Ballz:

Jag har läst på ett finskt forum om Newtons som också grillat processorer.

Edit: Det var tydligen Tesla och inte Newton.

Intressant. Har du en länk? Kanske går att läsa forumet med google translate...

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför du gjorde samma misstag gång på gång..

Visa signatur

Nostalgidator: Intel Core i7 3820 @ 4.3 ghz | 2 x XFX 7970 Black Editon OC | MSI X79A-GD45 | Corsair HX 850W | Corsair Cooling Hydro H80 | Corsair Force 3 SSD | Corsair Vengeance RAM 16 GB | Fractal Design Arc Miditower |

Permalänk

Jag viste förstås inte VAD som var fel från början. Det fungerade bra att koppla så med min förra PSU. Hade lite svårt att tro att det var PSUn eftersom Sweclockers brukar skriva väl om Fractals produkter och Fractal har många fanboys.

Tydligen har Fractal ingen koll och dom har inget intresse av att fixa problemet. Dom säljer förmodligen fortfarande samma fan-controller (har inte tittat eftersom jag numera är helt ointresserad av deras produkter).

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Skrivet av kdk_warhead:

Jag viste förstås inte VAD som var fel från början. Det fungerade bra att koppla så med min förra PSU. Hade lite svårt att tro att det var PSUn eftersom Sweclockers brukar skriva väl om Fractals produkter och Fractal har många fanboys.

Tydligen har Fractal ingen koll och dom har inget intresse av att fixa problemet. Dom säljer förmodligen fortfarande samma fan-controller (har inte tittat eftersom jag numera är helt ointresserad av deras produkter).

Misstänker det ja, ändras troligen i så fall när nytt chassi kommer ut. Men tackar för rådet, har ställt reglaget på 5 volt i stället för 7volt, när jag läste denna tråd flera månader sen.

Sen är deras agg inget att hurra för, speciellt deras billigare serie. Chassina i sig är helt ok, luftiga och bra passform till bra pris och inte så dålig kvalité (förutom elektroniken då ).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar