Serverns Telnet problem.

Permalänk
Medlem

Serverns Telnet problem.

Tjenare! Är väldigt ny i server världen och går fortfarande i skolan men har ett problem som inte min lärare kan lösa. Är osäker på om jag är i rätt eller inte.
Jag och en kompis har som projekt att ha en teamspeak server uppe för våra nära och kära, en liten kul grej sådär för att experimentera lite med, men vi kan inte få det till att funka. Till en början fastnade vi på att öppna portarna som egentligen skulle vara jätte lätt men som tydligen blev en JÄTTE svår uppgift, men idag löste vi det och portarna skall vara öppnade.
I ett steg i att öppna en teamspeak server måste man använda sig ut av Telnet Teamspeak Interface (Baserat på en youtube tutorial ), men vi kommer inte in. Kan någon Telnet/teamspeak kunnig svara på varför vi inte kommer in, kan förklara mer ifall någon vet vad jag snackar om ! Allt detta görs på en virtuell server som ligger på en server som får nät från Telia.
MVH oscar

Permalänk
Medlem

I windows: Installera telnet (windows service) finns under lägg till/ta bort program
starta sedan kommandotolken, telnet serverip:port
I Linux och Mac borde det gå att skriva in "telnet serverip:port" direkt i terminalen.

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olol:

I windows: Installera telnet (windows service) finns under lägg till/ta bort program
starta sedan kommandotolken, telnet serverip:port
I Linux och Mac borde det gå att skriva in "telnet serverip:port" direkt i terminalen.

Tjena! tack för snabbt svar. Jag har redan installerat Telnet som funktion i servern. Jag skriver "Telnet .minip. 10011" men det enda jag kommer in på är en blank sida med min IP som titel. Förstår inte varför ! Sen när jag går in på själva telnet.exe så får jag "Felaktigt kommando". Något du vet om ?

Permalänk

har du testat med Putty i stället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Toolbox:

har du testat med Putty i stället?

Har sett programmet men har inte riktigt läst på vad det gör. Ska ta och kolla upp det! Återkommer. Tack

Permalänk

går att ansluta via telnet med putty, lättare och bättre. Hittade en video här

Permalänk
Medlem

Vad använder ni för operativsystem på servern?

Ni ska inte använda telnet överhuvudtaget. Om ni kör Linux ska ni använda SSH. Ni ansluter till servern med SSH via Putty i Windows.

Teamspeak installerar ni - laddar hem (

) packar upp ($ tar xvf teamspeak3-server_linux-amd64-3.0.11.1.tar.gz) - och startar servern genom kommandot (i den uppackade mappen):

$ ./ts3server_minimal_runscript.sh

(anteckna de uppgifter som kommer fram första gången ni startar)

För att den ska vara aktiv även utan att ni använder själva terminalen (sessionen ni ansluter till via Putty) kan ni använda programmet Screen.

$ screen -S teamspeak (t.ex.)

Starta sedan servern ($ ./ts3server_minimal_runscript.sh) och ni kan lugnt avsluta putty, servern kommer att gå i screen-"fönstret".

För att återansluta till server-sessionen via screen:

$ screen -r teamspeak

Ni installerar screen så här: (beroende på vilken Linux-dist ni kör) sudo apt-get install screen.

Finns säkert andra och bättre sätt, men så kör jag.

Lycka till!

För mer info om Screen:
http://aperiodic.net/screen/quick_reference

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Toolbox:

har du testat med Putty i stället?

Tjena! har nu testat med putty och får samma problem. Får bara en tom svart ruta med IPn som titel. Testade att göra om servern från scratch men kan inte ens få upp servern, kan inte ens göra den lokal. undra vad jag har gjort nudå....

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Vad använder ni för operativsystem på servern?

Ni ska inte använda telnet överhuvudtaget. Om ni kör Linux ska ni använda SSH. Ni ansluter till servern med SSH via Putty i Windows.

Teamspeak installerar ni - laddar hem (

) packar upp ($ tar xvf teamspeak3-server_linux-amd64-3.0.11.1.tar.gz) - och startar servern genom kommandot (i den uppackade mappen):

$ ./ts3server_minimal_runscript.sh

(anteckna de uppgifter som kommer fram första gången ni startar)

För att den ska vara aktiv även utan att ni använder själva terminalen (sessionen ni ansluter till via Putty) kan ni använda programmet Screen.

$ screen -S teamspeak (t.ex.)

Starta sedan servern ($ ./ts3server_minimal_runscript.sh) och ni kan lugnt avsluta putty, servern kommer att gå i screen-"fönstret".

För att återansluta till server-sessionen via screen:

$ screen -r teamspeak

Ni installerar screen så här: (beroende på vilken Linux-dist ni kör) sudo apt-get install screen.

Finns säkert andra och bättre sätt, men så kör jag.

Lycka till!

För mer info om Screen:
http://aperiodic.net/screen/quick_reference

Tjena! Vi använder Windows server 2012 .Tack för ett sådant utförligt svar! Ska ta och kolla in detta med polarn och läraren. Har nämnligen fått ännu ett problem som du kan läsa ovanför....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flowball:

Tjena! tack för snabbt svar. Jag har redan installerat Telnet som funktion i servern. Jag skriver "Telnet .minip. 10011" men det enda jag kommer in på är en blank sida med min IP som titel. Förstår inte varför ! Sen när jag går in på själva telnet.exe så får jag "Felaktigt kommando". Något du vet om ?

Du skall skriva det i Kommandotolken (CMD) INTE i browsern (Internet Explorer, cChrome, Firefox, Opera eller dylik)

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olol:

Du skall skriva det i Kommandotolken (CMD) INTE i browsern (Internet Explorer, cChrome, Firefox, Opera eller dylik)

Jomen jag skrev in det i CMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flowball:

Jomen jag skrev in det i CMD

Tjena! tack för snabbt svar. Jag har redan installerat Telnet som funktion i servern. Jag skriver "Telnet .minip. 10011" men det enda jag kommer in på är en blank sida med min IP som titel. Förstår inte varför ! Sen när jag går in på själva telnet.exe så får jag "Felaktigt kommando". Något du vet om ?

Ursäkta, läste det lite fel, som att du försökte starta en applikation som heter .exe eller något

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flowball:

Jomen jag skrev in det i CMD

Vad tusan ska du med telnet till för teamspeak? Installera - kör - plocka med dig accesstoken - anslut till servern - ge dig själv admin - Klart!

Beroende på lina så tar det 2 min att fixa

Skrivet av olol:

Tjena! tack för snabbt svar. Jag har redan installerat Telnet som funktion i servern. Jag skriver "Telnet .minip. 10011" men det enda jag kommer in på är en blank sida med min IP som titel. Förstår inte varför ! Sen när jag går in på själva telnet.exe så får jag "Felaktigt kommando". Något du vet om ?

Ursäkta, läste det lite fel, som att du försökte starta en applikation som heter .exe eller något

Hej Göran

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem

[QUOTE="qhrizz;15037194"]Vad tusan ska du med telnet till för teamspeak? Installera - kör - plocka med dig accesstoken - anslut till servern - ge dig själv admin - Klart!

Beroende på lina så tar det 2 min att fixa

Tjena! Jomen det är skitlätt o fixa det vet jag! men grejen är nu att på något vis kan jag inte ens göra en lokal teamspeak server! det kunde jag förrut, innan jag höll på och mixtra med massa port-forward commands i cmd. Detta gör mig just nu riktigt irriterad, VARFÖR kan jag inte ens göra en lokal server :(?

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Flowball;15042367"]

Skrivet av qhrizz:

Vad tusan ska du med telnet till för teamspeak? Installera - kör - plocka med dig accesstoken - anslut till servern - ge dig själv admin - Klart!

http://forumbilder.se/DELNU/2014-11-25-1042.png?width=150

http://forumbilder.se/DELNU/2014-11-25-1045.png?width=150

Beroende på lina så tar det 2 min att fixa

Tjena! Jomen det är skitlätt o fixa det vet jag! men grejen är nu att på något vis kan jag inte ens göra en lokal teamspeak server! det kunde jag förrut, innan jag höll på och mixtra med massa port-forward commands i cmd. Detta gör mig just nu riktigt irriterad, VARFÖR kan jag inte ens göra en lokal server :(?

Varför inte bara gå in i brandväggen via GUI och lägga till vilka portar som ska vara öppna?

Sedan gör du inte port forwards på servern utan i Router eller vad ni nu har där borta.

Permalänk
Medlem

[QUOTE="wRRM;15042407"]

Skrivet av Flowball:

Varför inte bara gå in i brandväggen via GUI och lägga till vilka portar som ska vara öppna?

Sedan gör du inte port forwards på servern utan i Router eller vad ni nu har där borta.

Portarna i brandväggen är öppnade. Portarna på routern/nätverket är öppna.

Permalänk
Medlem

Försökte idag på min skol-dator och det funkade utan problem att göra en server och att logga in på interface genom putty etcetc. (detta är på samma nät då) Men min själva virtuella server 2012 funkar det fortfarande inte på.... Någon idé?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flowball:

Försökte idag på min skol-dator och det funkade utan problem att göra en server och att logga in på interface genom putty etcetc. (detta är på samma nät då) Men min själva virtuella server 2012 funkar det fortfarande inte på.... Någon idé?

Vad använder du för att virtualisera servern?
Du måste konfigurera nätverket rätt till din VM. (Du kanske kör NAT istället för bryggat?)

Visa signatur

I'm Winston Wolfe. I solve problems.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför du vill komma åt just teamspeak servern via telnet, varför inte remota till servern och sätta dig som admin och sen göra resten via teamviewer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av matti4s:

Vad använder du för att virtualisera servern?
Du måste konfigurera nätverket rätt till din VM. (Du kanske kör NAT istället för bryggat?)

lärarn kör på VMWARE för att virtualisera våra servrar. VM? Får ursäkta. Ny i server världen somsagt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flowball:

lärarn kör på VMWARE för att virtualisera våra servrar. VM? Får ursäkta. Ny i server världen somsagt

Okej. Kolla igenom inställningarna för hur nätverket är uppsatt till din virtuella server i VMware-mjukvaran.
VM = virtuell maskin

Visa signatur

I'm Winston Wolfe. I solve problems.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matti4s:

Okej. Kolla igenom inställningarna för hur nätverket är uppsatt till din virtuella server i VMware-mjukvaran.
VM = virtuell maskin

Okej tack! ska göra det imorgon med läraren!

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Förstår inte varför du vill komma åt just teamspeak servern via telnet, varför inte remota till servern och sätta dig som admin och sen göra resten via teamviewer?

Har sett på någon tutorial att man tydligen skall kunna komma in till Teamspeak Interface för att kunna starta upp servern. Men använder jag mig av putty gick det lika bra att komma in , fast ja, bara på skol datorn, inte den virtuella. Men som föregående har sagt skall jag kolla in på nätverks inställningar inne på VMware.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flowball:

Har sett på någon tutorial att man tydligen skall kunna komma in till Teamspeak Interface för att kunna starta upp servern. Men använder jag mig av putty gick det lika bra att komma in , fast ja, bara på skol datorn, inte den virtuella. Men som föregående har sagt skall jag kolla in på nätverks inställningar inne på VMware.

Om jag förstått det rätt vill du alltså kunna starta servern via Teamspeak interface som du accessar via telnet?
På min linux burk som jag kör ts3 på så måste jag första servern med ett startcript innan jag kan komma åt Teamspeak interfacet där man kan göra inställningar om man nu så vill ;D

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Om jag förstått det rätt vill du alltså kunna starta servern via Teamspeak interface som du accessar via telnet?
På min linux burk som jag kör ts3 på så måste jag första servern med ett startcript innan jag kan komma åt Teamspeak interfacet där man kan göra inställningar om man nu så vill ;D

najnajnaj! Får ursäkta om jag fomrulerat mig konstigt hela tråden men jag förstår inte riktigt vart problemet kommer ifrån. Grejen är att jag inte ens får tillgång till teamspeak interface genom telnet/putty. Jag har inte ens kommit så långt att jag har själva servern uppe, det är något som blockerar den att "vara uppe". Jag vill komma till det stadiet min server reagerar på att jag loggar in på Localhost. men ikke.

Permalänk
Medlem

Brukar stänga av brandväggen i servern tilfälligt för att kolla om det är den som stör

Permalänk

Tycker du har försvårat det lite från början, Följ "saturday_sun" guide, den är smidigast.
Vill ni använda er utav eran virtuella server så kör vanlig fjärrstyrning för att kontrollera den. Att administrera TS så behöver ni inte logga in på servern då man genererar ett admin lösenord under installationen, Detta använder du i den vanliga klienten när du är ansluten till din server.
Där kan du sedan ändra runt hur du vill.

När jag läser igenom det hela så känns det som att du sitter bakom något NAT, är VM verkligen bryggad ?