Vilken AMD processor behöver jag? hjälp

Permalänk
Medlem

Vilken AMD processor behöver jag? hjälp

Som titeln säger, sitter för tillfället på en AMD Phenom II x4 960t (3,0GHz) men ska nu inhandla mig en ny processor då jag känner att den inte riktigt räcker till, intel processorer finns inte på tal då de är alldeles för dyra för min budget, så de får inte ens komma på tal.
Ligger nu på 130-160 fps i csgo men vill ligga stabilt på 200-230. Vilken AMD processor kommer att göra jobbet? (se mitt grafikkort nedan)

Har kikat lite på AMD FX-6300 Black Edition då den känns tillräckligt bra och i rätt prisklass, men vänder mig hit då ni säkert vet mer än mig gällande sånt här.

Mitt grafikkort: ASUS GeForce GTX 660 2048MB DirectCUII

BUDGET: 1300kr

Visa signatur

Professionell amatör

Permalänk
Medlem

Moderkort?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Rekordmedlem

Har du provat att låsa upp den till 6 kärnig ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Varför vill du ens komma upp till 200 fps ???, har du 60-144 fps så är det ingen fara. Men om din dator är lite långsam är det ju en annan sak.
Jag vet inte om några skärmar som har över 144hz.

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Moderkort?

Gigabyte 990FXA-UD3 har jag

Visa signatur

Professionell amatör

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du provat att låsa upp den till 6 kärnig ?

ja det har jag gjort, ingen märkbar skillnad!

Visa signatur

Professionell amatör

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pontusv:

Som titeln säger, sitter för tillfället på en AMD Phenom II x4 960t (3,0GHz) men ska nu inhandla mig en ny processor då jag känner att den inte riktigt räcker till, intel processorer finns inte på tal då de är alldeles för dyra för min budget, så de får inte ens komma på tal.
Ligger nu på 130-160 fps i csgo men vill ligga stabilt på 200-230. Vilken AMD processor kommer att göra jobbet? (se mitt grafikkort nedan)

Har kikat lite på AMD FX-6300 Black Edition då den känns tillräckligt bra och i rätt prisklass, men vänder mig hit då ni säkert vet mer än mig gällande sånt här.

Mitt grafikkort: ASUS GeForce GTX 660 2048MB DirectCUII

BUDGET: 1300kr

Om du inte köper en FX-8350 eller bättre så är det snarare en nedgradering. Du kommer att få sämre prestanda än tidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marreboy:

Varför vill du ens komma upp till 200 fps ???, har du 60-144 fps så är det ingen fara. Men om din dator är lite långsam är det ju en annan sak.
Jag vet inte om några skärmar som har över 144hz.

Visste att någon kommentar som den här skulle komma! för att då jag glider under 130 fps så är det faktiskt väldigt märkbart i csgo, har en 144hz skärm, så för att slippa fpsdrops så skulle det vara skönt att ligga stabilt på 200. Men om du har ett svar på min fråga jag ställde i tråden skulle jag vara tacksam!

Visa signatur

Professionell amatör

Permalänk
Medlem
Skrivet av pontusv:

ja det har jag gjort, ingen märkbar skillnad!

Klocka så högt det går. Din processor har högre IPC än AMDs nyare processorer, så att byta till en nyare AMD-processor är helt meningslöst.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Om du inte köper en FX-8350 eller bättre så är det snarare en nedgradering. Du kommer att få sämre prestanda än tidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur kommer de sig att det blir en nedgradering (är som sagt inte så insatt), vad är det du kollar på förutom GHz?:)
Så du tror FX-8350 kommer ge mig 200 fps?

Visa signatur

Professionell amatör

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Klocka så högt det går. Din processor har högre IPC än AMDs nyare processorer, så att byta till en nyare AMD-processor är helt meningslöst.

Men du säger att AMD FX-6300 Black Edition inte kommer göra jobbet att få 200 fps? Är en riktigt nybörjare inom klockning, så att så länge jag inte har en guide speciellt för min processor så kommer jag inte våga göra något. Om de nu inte är jättesimpelt och jag missat något helt

Visa signatur

Professionell amatör

Permalänk
Medlem

här har du enkeltrådad prestanda med alla processorer i 2,8ghz. du måste upp i hög frekvens på en fx för att få bättre prestanda.

här har du samma enkeltrådade test men alla processorer körs i fabriksfrekvens.

det blir en dyr och meningslös uppgradering. jag rekommenderar att du sitter kvar på den du har eller sparar ihop till en intel core i5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

här har du enkeltrådad prestanda med alla processorer i 2,8ghz. du måste upp i hög frekvens på en fx för att få bättre prestanda.

http://www.sweclockers.com/image/diagram/7872?k=a59fcc44d1cb6...

här har du samma enkeltrådade test men alla processorer körs i fabriksfrekvens.

http://www.sweclockers.com/image/diagram/7827?k=8728b88924d68...

det blir en dyr och meningslös uppgradering. jag rekommenderar att du sitter kvar på den du har eller sparar ihop till en intel core i5.

Tack så mycket för ditt utförliga svar, kommer inte inhandla någon ny processor! tror du en klockning till 3,4GHz kommer ge något märkbart resultat i fps?

Visa signatur

Professionell amatör

Permalänk

Bra beslut - nu kan du ju spara pengar till en Intel

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pontusv:

Tack så mycket för ditt utförliga svar, kommer inte inhandla någon ny processor! tror du en klockning till 3,4GHz kommer ge något märkbart resultat i fps?

Min går att köra i 4 GHz upplåst till 6 kärnig utan att man gör nått mer än ändra multiplikatorn, 3,4 GHz är ju turbofrekvensen för cpun så det är ju knappt överklockning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pontusv:

Tack så mycket för ditt utförliga svar, kommer inte inhandla någon ny processor! tror du en klockning till 3,4GHz kommer ge något märkbart resultat i fps?

Det du kan göra är ju att skaffa en FX-9590 senare om du vill. Om det är mer värt än en Intel får du avgöra själv. Den ligger på 4,7GHz med 5GHz turbofrekvens. Kolla om ditt moderkort pallar bara, om du väljer det spåret.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag kör min fx-8350 i 4.5ghz numera och dippar inte under 250fps I CS:GO sen att man har cores över till VM's och annat gott är ju rätt skönt. Imho stanna kvar på din propp och köp en H70 med lite vettiga fläktar och överklocka.

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon99339:

Om du inte köper en FX-8350 eller bättre så är det snarare en nedgradering. Du kommer att få sämre prestanda än tidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Nja det var att ta i.
http://www.anandtech.com/bench/product/699?vs=102
Men visst är FX8350 bättre (och dyrare) än FX6300 är.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

När jag gick från en 960T till en FX8320 så fick jag bättre prestanda kändes det som.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av versions:

här har du enkeltrådad prestanda med alla processorer i 2,8ghz. du måste upp i hög frekvens på en fx för att få bättre prestanda.

http://www.sweclockers.com/image/diagram/7872?k=a59fcc44d1cb6...

här har du samma enkeltrådade test men alla processorer körs i fabriksfrekvens.

http://www.sweclockers.com/image/diagram/7827?k=8728b88924d68...

det blir en dyr och meningslös uppgradering. jag rekommenderar att du sitter kvar på den du har eller sparar ihop till en intel core i5.

Nja, man ser ju tydligt att IPC är ca 1.5-2% högre på Piledriver än på Thuban och Deneb. Sedan är även frekvensen ca 25% högre på topmodellerna. Dvs är prestandahoppet strax över 25% om man går från TS Thuban till en Piledriver.

Det intressanta är i detta fallet även IPC*Arbetsfrekvens för faktiskt prestandahopp.

Instämmer nog med att det inte riktigt är värt att köpa en piledriver idag för TS, speciellt pga priset som har skenat iväg, var tider när FX-8350 kostade 1200kr för 1.5år sen. Idag är den verkligen inte värt 1500-1600kr som den verkar gå för.

Skrivet av mrqaffe:

Min går att köra i 4 GHz upplåst till 6 kärnig utan att man gör nått mer än ändra multiplikatorn, 3,4 GHz är ju turbofrekvensen för cpun så det är ju knappt överklockning.

Nej, bussfrekvensen måste överklockas på nästan samtliga Phenom II om man skall över 3.6GHz, IMC hinner inte med och man får effektivt minnesaccesser som inte hinner med. Man måste således ändra mer än bara multipel. HT Bussen skall ligga på dryga 2.4-2.6GHz för att hinna med. Just detta intervall verkar förövrigt vara en sweetspot, högre upp och prestandan dalar för det mesta, stock ligger HT på 2GHz om jag inte missminner mig.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Nja, man ser ju tydligt att IPC är ca 1.5-2% högre på Piledriver än på Thuban och Deneb. Sedan är även frekvensen ca 25% högre på topmodellerna. Dvs är prestandahoppet strax över 25% om man går från TS Thuban till en Piledriver.

Det intressanta är i detta fallet även IPC*Arbetsfrekvens för faktiskt prestandahopp.

Instämmer nog med att det inte riktigt är värt att köpa en piledriver idag för TS, speciellt pga priset som har skenat iväg, var tider när FX-8350 kostade 1200kr för 1.5år sen. Idag är den verkligen inte värt 1500-1600kr som den verkar gå för.

Nej, bussfrekvensen måste överklockas på nästan samtliga Phenom II om man skall över 3.6GHz, IMC hinner inte med och man får effektivt minnesaccesser som inte hinner med. Man måste således ändra mer än bara multipel. HT Bussen skall ligga på dryga 2.4-2.6GHz för att hinna med. Just detta intervall verkar förövrigt vara en sweetspot, högre upp och prestandan dalar för det mesta, stock ligger HT på 2GHz om jag inte missminner mig.

Min funkade iallafall, den klarade stabilitetstester men jag kör den bara upplåst eftersom jag har mer nytta av kärnor än frekvens.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Man kan få en FX8350 för 1390:- i dagsläget.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1462288

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av mrqaffe:

Min funkade iallafall, den klarade stabilitetstester men jag kör den bara upplåst eftersom jag har mer nytta av kärnor än frekvens.

Det är ett vida dokumenterat problem, dock får man belasta minnet ganska hårt för att märka det. Dock är det fortfarande inte stabilt även om det fungerar. Du kanske hade hög HT-frekvens från stock? Körde i 4GHz? Kanske även hittat ett guld-exemplar som har en bra IMC som hänger med.

Skrivet av skruvis:

Man kan få en FX8350 för 1390:- i dagsläget.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1462288

Fortfarande inte värt det. (Skulle vara bussigt att använda citera om du vill ha respons, man missar det så lätt annars)

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Intel G3258 och en valfri tornkylare och klocka till 4.0-4.5 ghz?
Borde smiska mattan med amd prollar i cs go eller?

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Maho:

Intel G3258 och en valfri tornkylare och klocka till 4.0-4.5 ghz?
Borde smiska mattan med amd prollar i cs go eller?

Absolut, dock är det 600+600+300kr för CPU, MoBo & Kylare i onödan. CS:Go är inte direkt tungt till att börja med, bara köra en överklock på TS nuvarande CPU, 3.3GHz är svinlätt att nå, det är 10%, alltså 13-16FPS extra, det som behövs med största sannolikhet

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Absolut, dock är det 600+600+300kr för CPU, MoBo & Kylare i onödan. CS:Go är inte direkt tungt till att börja med, bara köra en överklock på TS nuvarande CPU, 3.3GHz är svinlätt att nå, det är 10%, alltså 13-16FPS extra, det som behövs med största sannolikhet

Black friday ^^
Men sant, tänkte inte riktigt på moderkortet i min beräkning xD

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Min går att köra i 4 GHz upplåst till 6 kärnig utan att man gör nått mer än ändra multiplikatorn, 3,4 GHz är ju turbofrekvensen för cpun så det är ju knappt överklockning.

Och du har samma processor som mig? Är det bara multiplikatorn du ändrar eller? känns onödigt att göra fel sen blir det nåt knas

Visa signatur

Professionell amatör

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pontusv:

Och du har samma processor som mig? Är det bara multiplikatorn du ändrar eller? känns onödigt att göra fel sen blir det nåt knas

Inte samma cpu men samma modell, cpuerna är alla lite olika men jag bara ökade multiplikatorn, men ska man optimera så får man ju ta det stegvis så man hittar gränserna för just den kombination av delar man har.
Men har du vettig kylning så prova att klocka lite lätt, du kan ju prova att sätta multiplikatorn på 17-18 och kolla hur spelet påverkas, cpun blir ju bara onödigt varm om du klockar högre än du behöver och gäller det just spelprestanda i ett specifikt spel så mät vad som händer och när du kommer över det du kräver så gå inte högre även om det skulle gå för det ökar bara effektförbrukningen och skapar värme/oljud från kylningen till ingen nytta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Inte samma cpu men samma modell, cpuerna är alla lite olika men jag bara ökade multiplikatorn, men ska man optimera så får man ju ta det stegvis så man hittar gränserna för just den kombination av delar man har.
Men har du vettig kylning så prova att klocka lite lätt, du kan ju prova att sätta multiplikatorn på 17-18 och kolla hur spelet påverkas, cpun blir ju bara onödigt varm om du klockar högre än du behöver och gäller det just spelprestanda i ett specifikt spel så mät vad som händer och när du kommer över det du kräver så gå inte högre även om det skulle gå för det ökar bara effektförbrukningen och skapar värme/oljud från kylningen till ingen nytta.

Finns det någon möjlighet att jag skulle få se dina bios inställningar? blir tokig på alla guider som ändrar voltage och sånt, vågar inte ändra för mycket, vill bara ändra så jag når 3.8GHz, är helt ny inom klockning.

Visa signatur

Professionell amatör

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pontusv:

Finns det någon möjlighet att jag skulle få se dina bios inställningar? blir tokig på alla guider som ändrar voltage och sånt, vågar inte ändra för mycket, vill bara ändra så jag når 3.8GHz, är helt ny inom klockning.

Vi har inte samma hårdvara, man måste lära sig principen snarare än att kopiera inställningar, men det brukar vara beskrivet i modekortsmanualen hur du ändrar multiplikatorn och det kanske räcker för en enklare överklockning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.