bytte cpu kylare. nu får jag inte igång datorn

Permalänk

bytte cpu kylare. nu får jag inte igång datorn

när jag startar datorn så stänger den av sig direkt sen startar den av sig själv. men på skärmen står det bara DVI no signal. Hjälp mig, vad har jag ställt till med?

kan också tillägga att jag monterade kylaren helt fel, och jag misstänker att jag har dragit sönder antingen cpu´n eller moderkortet, eller båda

Permalänk
Medlem

Kolla så att det inte är glapp på någon kabel. Annars är det möjligt att du grillat något med esd. Jag rekommenderar felsökning enligt klassisk modell. Prova utan grafikkort, med annat nätagg. Allt med bios som mål. Det kan annars vara problem med boot disken.

I värsta fall kan du även prova med annat ram, annan processor osv. Har du en annan dator att prova de enskilda komponeneterna i så är det ett bra verktyg

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem

Kopplade du in fläkten? från cpun i CPU_FAN eller vad tusan den heter. Den har oftast 4 kablar

Visa signatur

I5-4460, R9:280X OC, B600W, 8gb HyperX och 120gb SSD/500GB WDBLUE

X5460@3.8ghz, GTX660, CMb600W, 4gb ddr2, XFX nForce 780i sli

Permalänk
Medlem

Plocka av kylaren och cpu'n och kolla så att inga pins i sockeln är böjda och så att cpu'ns kontaktytor på undersidan inte är skadade.

Kolla också standardsakerna, kablar är inkopplade, RAM sitter i som de ska, grafikkortet sitter i som det ska, nätaggets fläkt spinner, nätagget luktar inget konstigt.

Visa signatur

CASE: NZXT Switch 810 White Edition CPU: Intel core i7 3770K @ 4.3 GHz cooled by Corsair H100(SP120 Push-Pull) GPU: EVGA Geforce GTX 680 SC Signature Edition MOTHERBOARD: MSI Z77A-GD65 MEMORY: Corsair Vengeance 1600 MHz 16GB PSU: Corsair AX850 OS DRIVE: Intel 520 60 GB SSD SECONDARY DRIVE: Samsung 830 256GB SSD STORAGE DRIVE: Silicon Power 1TB external USB3

Permalänk
Medlem

Dubbelkolla att CPU_FAN sitter i korrekt och att kylaren får extra ström om den behöver det. Många vattenkylningspaket (H100, H80i osv) kräver extra ström och i många fall står detta inte på monteringsintstruktionen.

Börja inte tömma datorn och gå igenom alla bitarna del för del innan du spenderat en liten stund med basic felsökning. Kolla också att inga andra kablar blev lösa under monteringen såsom moderkortets 24pin.

Chansen att du skadar både CPU och moderkort ökar desto mer du vrider och vänder på saker.

Visa signatur

Mobo Asus X99-Deluxe CPU Xeon E5-2670 v3 Kylning Corsair H80i
RAM Crucial 48GB GPU MSI GTX 1080 ARMOR 8G
Lagring LSI 9361 RAID 0 med 4x Sandisk Ultra II 480Gb
Skärmar Dell U3415W + LG 34UM65 & Level1Techs KVM.
Övrigt IBM Model M 1989, Logitech MX Master 2S, Modmic Wireless, HD800

Permalänk
Medlem

Hur löste du det?

Visa signatur

I5-4460, R9:280X OC, B600W, 8gb HyperX och 120gb SSD/500GB WDBLUE

X5460@3.8ghz, GTX660, CMb600W, 4gb ddr2, XFX nForce 780i sli