Hörlurar + mic som ska ersätta headset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tesked:

Det är så alltså? Både i musik/spel? Bor för närvarande själv ändå, så det är inte precis som någon hör mitt ljud ändå.

Okej! Tack för tipset. Philips är alltså något att satsa på som mäter mina krav jag skriver lite längre upp?

Okej! Ja, blev faktiskt inte så sugen på ATH-m50.

Edit: Philips verkar tyvärr inte finnas i butiken där jag bor.

Okej, då skulle jag definitivt rekommendera att du köper Sennheiser HD598!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tesked:

Ah okej! Då låter Fiio E10k som ett givet köp. Hamnar på ungefär 900kr inklusive frakt. Blir ganska bra skillnad gentemot om du provat att köra med moderkortets ljudkrets eller? (så det är värt priset)

Jämförde precis igen med moderkortets ljud som jag inte gjort sedan jag skaffade Fiion, och jävlar vilken skillnad det är enligt mig!

Med Fiion känns det liksom mer ''vid liv'', mycket mer fylligare och detaljrikare. Svårt att förklara, men är en klar skillnad!

Sedan vet jag inte hur mycket bättre ljudkretsarna är på dagens moderkort, då mitt är ganska gammalt. Fast ditt är också från samma generation om jag kollar i din signatur, så bör väl bli lite skillnad för dig med tycker jag.

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tesked:

Okej! Se frågan här över som jag också frågade angående skillnaden på ljudkort/DAC. Blir det någon skillnad vad jag egentligen väljer? Hade varit skönt att slippa ta upp en hel PCI-plats till ljudkortet om jag ändå får ut samma effekt.

Okej! Just nu lutar det nog mest åt slutna. Har egentligen ingen möjlighet att prova skillnaden på slutna/öppna då jag bor i en skitstad med inget utbud alls
Blir nog även en modmic!

DAC = Digital-to-Analog Converter. Den omvandlar alltså en digital signal (som datorn skapar från fil eller CD) till analog signal som kan spelas upp. Alla ljudkort har (minst) en DAC. Den analoga signalen ut från ljudkortet kan vara lite för svag för att driva hörlurarna och där kommer hörlursförstärkaren in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tesked:

Ska kolla upp dessa! Blue snowball är alltså en bra mic? Det jag även tänker mig är att en bordsmic tar in mer ljud från omgivningen än en headset-mic som sitter vid munnen? Eller är det helt enkelt så mycket bättre ljudupptagning i bordsmicar?.

Ljudupptagningen är ganska påtaglig, så skulle inte nödvändigtvis rekommendera en om man har barn eller liknande som väsnas.
Den har tre olika inställningar, varav en är riktad ljudupptagning.

Permalänk
Medlem

Och ännu en dum fråga. Det står att Sennheiser HD598 inte behöver ett ljudkort/dac för att drivas. Betyder det att det i princip inte blir någon skillnad i att äga en DAC som Fiio E10k? Eller blir det fortfarande klarare/bättre ljud?

Visa signatur

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbiten:

Jämförde precis igen med moderkortets ljud som jag inte gjort sedan jag skaffade Fiion, och jävlar vilken skillnad det är enligt mig!

Med Fiion känns det liksom mer ''vid liv'', mycket mer fylligare och detaljrikare. Svårt att förklara, men är en klar skillnad!

Sedan vet jag inte hur mycket bättre ljudkretsarna är på dagens moderkort, då mitt är ganska gammalt. Fast ditt är också från samma generation om jag kollar i din signatur, så bör väl bli lite skillnad för dig med tycker jag.

Härligt En fråga också. Hur ser du till skillnaden på DAC och ljudkort? Läst på lite mer och det är ju det där med att man inte kan ha surround med DAC. Hur blir det då i spel? Låter ljudet monotont och platt? Och ja precis! Vi har ju morderkort från samma generation så ska nog vara ganska liknande där.

Skrivet av mudde:

DAC = Digital-to-Analog Converter. Den omvandlar alltså en digital signal (som datorn skapar från fil eller CD) till analog signal som kan spelas upp. Alla ljudkort har (minst) en DAC. Den analoga signalen ut från ljudkortet kan vara lite för svag för att driva hörlurarna och där kommer hörlursförstärkaren in.

Tack för förklaringen!

Skrivet av Siken:

Okej, då skulle jag definitivt rekommendera att du köper Sennheiser HD598!

Lutar faktiskt mot dessa lurar!

Visa signatur

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tesked:

Härligt En fråga också. Hur ser du till skillnaden på DAC och ljudkort? Läst på lite mer och det är ju det där med att man inte kan ha surround med DAC. Hur blir det då i spel? Låter ljudet monotont och platt? Och ja precis! Vi har ju morderkort från samma generation så ska nog vara ganska liknande där.

Har själv inte testat surroundljud med hörlurar, så har ingen aning hur det är.

Jag personligen ser dock mycket film och spelar bland annat CS, och måste säga att jag inte lider utan surroundljud, tycker jag hör precis vart ljudet i filmer kommer ifrån och steps hör jag riktigt bra i CS. Surroundljud i hörlurar tycker jag verkar vara lite som 3D på TV - bara ute efter att marknadsföra och tjäna pengar på ganska värdelösa ''påhitt''. Detta är endast MIN personliga åsikt.

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbiten:

Har själv inte testat surroundljud med hörlurar, så har ingen aning hur det är.

Jag personligen ser dock mycket film och spelar bland annat CS, och måste säga att jag inte lider utan surroundljud, tycker jag hör precis vart ljudet i filmer kommer ifrån och steps hör jag riktigt bra i CS. Surroundljud i hörlurar tycker jag verkar vara lite som 3D på TV - bara ute efter att marknadsföra och tjäna pengar på ganska värdelösa ''påhitt''. Detta är endast MIN personliga åsikt.

Okej tack för all hjälp och alla svar på frågor. Gjorde allt oerhört mycket enklare. Beställde Fiio E10K precis, så nu är DAC och modmic påvåg hem:)

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tesked:

Okej tack för all hjälp och alla svar på frågor. Gjorde allt oerhört mycket enklare. Beställde Fiio E10K precis, så nu är DAC och modmic påvåg hem:)

Inga problem!

Fan vad gött, hoppas du blir nöjd!

Visa signatur