Permalänk
Medlem

Storlek på TV

Finns det någon tumregel för hur många tum som är bra beroende på hur långt ifrån den man sitter?

Funderar på att skaffa en TV att koppla in mina spelkonsoler till istället för datorns monitor, men är lite osäker på just hur många tum som passar bra om man sitter cirka 2.5 meter ifrån, har just nu ingen tv att jämföra med.

Permalänk
Entusiast

Finns vad jag vet inga perfekta uträkningar på det utan deet är personlig preferens.
Jag har i alla fall väldigt nyligen gått från en 32 tums TV i mitt sovrum till en 42 tum där jag vistas strax över 2 meter ifrån TV'n och jag tycker att det är perfekt, skulle aldrig gå tillbaka till 32 tum igen.

50 tum tror jag däremot kanske skulle bli en smula stort för 2 meter men vad vet jag
Ett övrigt tips eftersom du skall köpa TV för spel är att titta nog efter input lag på TV'n du köper, inte trevligt att ha när man spelar.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av xealo:

Finns det någon tumregel för hur många tum som är bra beroende på hur långt ifrån den man sitter?

Funderar på att skaffa en TV att koppla in mina spelkonsoler till istället för datorns monitor, men är lite osäker på just hur många tum som passar bra om man sitter cirka 2.5 meter ifrån, har just nu ingen tv att jämföra med.

Själv brukar jag väl tycka att <30" så är det mer eller mindre en datorskärm som han har 0.5m bort på ett skrivbord. ~40" så brukar ~1,5-2m vara lagom (Vi har en 46" FHD som vi sitter ~2m ifrån). Sen om man ska sitta mer än 3-4m bort så är 50"+ att rekommendera. Sen hänger det ju mycket på upplösningen också... En stor TV med låg upplösning blir grynig om man sitter för nära.

Däremot så tycker jag att Större än 55" är ganska onödigt, om man inte har ett enormt TV/Vardagsrum.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Man tar först vad man tror är lagom storlek/avstånd sen lägger man på 10" så BLIR det lagom

Men detta är mest giltigt när det gäller 1080p film, för spel är jag inte säker, där kanske man vill ha en smula mindre för att få bättre/snabbare överblick.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Har en 55" och sitter 2.5 m ifrån ungefär och tycker det är perfekt! Är dock lite närsynt (-3 ish) så kan bero på det också
Tycker man vänjer sig förvånansvärt snabbt när man ökar storleken vilket gör att den tidigare känns väldigt mycket mindre. Gick från 40" till 55" och skulle nog inte kunna gå tillbaka i storlekar som det är nu.

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har en 55" på ca 2,7 m avstånd och skulle inte ha något emot en ännu större TV på samma avstånd. Ska man gå efter THX-rekommendationen så skulle jag ha haft en 90" för det avståndet.

Man vänjer sig förvånansvärt fort, tyvärr. Mycket vill ha mer!

För TV-kanaler kan jag köpa det där för annars ser det överjävligt fult ut. Men för Bluray-film och dylikt så är nästan alltid så stor skärmyta som möjligt att föredra.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Kan i princip inte bli för stort. Jag har 90" på ~3 meter (projektor, naturligtvis).

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Casgar:

Jag har en 55" på ca 2,7 m avstånd och skulle inte ha något emot en ännu större TV på samma avstånd. Ska man gå efter THX-rekommendationen så skulle jag ha haft en 90" för det avståndet.

Nu vet jag inte hur du räknar men 2.7m blir 8.86 fot vilket lägger dig i kategori 60" enl THX. Har en 50" på ca 2.5m och skulle inte vilja sitta mycket närmre med 1080p upplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

50 tum tror jag däremot kanske skulle bli en smula stort för 2 meter men vad vet jag

Inte mycket

Jag har 60" på strax över 2m och 88" på drygt 3m.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av anon172162:

Nu vet jag inte hur du räknar men 2.7m blir 8.86 fot vilket lägger dig i kategori 60" enl THX. Har en 50" på ca 2.5m och skulle inte vilja sitta mycket närmre med 1080p upplösning.

Räknar man med deras formel dvs skärmens yta dividerat med 0,84 blir avståndet i tum så blir det mycket mer. Vi som har 3 m till TV:n ska ha en 99" skärm...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Kan inte bli för stort. Som sagt så vänjer man sig fort.
Gick ifrån 32" till 60" på ca 3 meters avstånd. I början tyckte jag TV:n var gigantisk, men skulle inte vilja ha mindre efter man vant sig.
Köp så stor som det finns plats för i rummet.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

vet inte om det är så ännu, men innan räkna man likadant avstånd som tum med ett , i mellan, så 55" så var 5,5 meter idealet.
men gäller nog inte idag med dagens Led och Lcd tv.

Visa signatur

Det är inget fel med att göra misstag när man är "nybörjare", det kan bara bli väldigt dyrt..