Permalänk
Inaktiv

Bästa e-mail tjänsten?

Använder GMX.com för närvarande men med för närvarande noll support så går jag i tankar att byta e-mail tjänst.

Vilken kan ni rekommendera? Förutom Gmail och Outlook/Hotmail?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Egen Exchange-server
Och vill man inte det är väl Outlook.com närmast.

Ärligt talat förstår jag inte hur jag klarade mig med IMAP förr.
Exchange med ActiveSync och Push är guld värt.

Permalänk
Inaktiv

Har mitt, för och efternamn.se som mail adress Funkar bra!

Permalänk
Medlem

Köp en egen domän skaffa ett webbhotell

Visa signatur

Vid hantering av esd känsligt utr skall esd skydd användas som är monterad i själva hårdvaran. med handledsrem monterad i hårdvara /esd matta. De räcker inte att ta i ett element då har man inte fattat nåt !

Permalänk
Medlem

Lånar tråden: Är så sjukt less på att använda "andras" epostsystem. Skulle gärna "bygga" en egen epostserver för privat bruk - men jag kan absolut ingenting om det. Är det Exchange som gäller om jag vill hosta min egen mailtjänst hemma? Finns det några guider för hur man sätter upp ett sådant som ni kan rekommendera?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Llhweiir:

Lånar tråden: Är så sjukt less på att använda "andras" epostsystem. Skulle gärna "bygga" en egen epostserver för privat bruk - men jag kan absolut ingenting om det. Är det Exchange som gäller om jag vill hosta min egen mailtjänst hemma? Finns det några guider för hur man sätter upp ett sådant som ni kan rekommendera?

Det är lite svårt att göra egen epost tjänst som finns hemma hos någon. ISP har hårda filter när det gäller epost spam och dina mail kan lätt fastna i dessa filter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zakire:

Egen Exchange-server
Och vill man inte det är väl Outlook.com närmast.

Ärligt talat förstår jag inte hur jag klarade mig med IMAP förr.
Exchange med ActiveSync och Push är guld värt.

Vad är fel med IMAP? Sådant där Exchange orkar jag inte med. Att Outlook körde Exchange visste jag redan men det är inte ett alternativ just nu.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon114264:

Använder GMX.com för närvarande men med för närvarande noll support så går jag i tankar att byta e-mail tjänst.
Vilken kan ni rekommendera? Förutom Gmail och Outlook/Hotmail?
Tack på förhand!

Skrivet av anon114264:

Vad är fel med IMAP? Sådant där Exchange orkar jag inte med. Att Outlook körde Exchange visste jag redan men det är inte ett alternativ just nu.

Registrera en domän hos ett webbhotell, t.ex. ditt för och efternamn, under valfri toppdomän (ex .SE .EU).

Hos webbhotell får du oftast tillgång till både IMAP, pop3 och webbmail, för en billig summa årligen.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Jag har köpt domän via loopia, och kör det gratis via Zoho. En får fem gigabyte gratis tror jag det är, vilket räcker gott och väl för mig. Så allt som allt för mail med eget domän betalar jag 109 kr om året

Permalänk
Medlem

Får jag fråga varför inte gmail? Alltid funkat klockrent för mig. Stödjer pop o imap o allt vad det heter.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk

hotmail har funkat bättre för mig än gmail, ibland har jag inte fått verifikationsmail till min gmail

Visa signatur

Windows 8.1 64-bit : Intel Core i7 4790K @ 4.00GHz : 2x8(16)GB Crucial BallistiX Sport 1600MHz : MSI Z97 GAMING 5 :
Zotac Nvidia GeForce GTX 780 3GB : 2TB Western Digital Green HDD (Lagring) : 256 Crucial SSD (OS)
En 32 tums 1920x1080 Samsung LED teve som skärm ;D

Permalänk
Medlem

köp domän där du får med epost, lägg till pop&imap i gmail. hämta mailen i gmail.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ....:

köp domän där du får med epost, lägg till pop&imap i gmail. hämta mailen i gmail.

Skrivet av stimpen:

Får jag fråga varför inte gmail? Alltid funkat klockrent för mig. Stödjer pop o imap o allt vad det heter.

Skrivet av ost486:

Jag har köpt domän via loopia, och kör det gratis via Zoho. En får fem gigabyte gratis tror jag det är, vilket räcker gott och väl för mig. Så allt som allt för mail med eget domän betalar jag 109 kr om året

Skrivet av PowerNet:

Registrera en domän hos ett webbhotell, t.ex. ditt för och efternamn, under valfri toppdomän (ex .SE .EU).

Hos webbhotell får du oftast tillgång till både IMAP, pop3 och webbmail, för en billig summa årligen.

Vilka domäner kan ni reka då? Loopa är de verkligen bra?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon114264:

Vilka domäner kan ni reka då? Loopa är de verkligen bra?

Domän får du välja själv, men satsa främst på .SE som toppdomän (ändelse), eller .EU det är väl de 2 toppdomänerna som är lämpligast för en svensk.

Sen så är Loopia bra ja, men tänk på att om du ska ha domänen där och peka mailen till annan leverantör så tillkommer det 99kr/år i DNS avgift (LoopiaDNS konto) för att få nyttja Loopias DNS servrar.

Men bäst är väl om du registrerar via ett webbhotell? T.ex. One.com som erbjuder webbhotell första året gratis (enligt deras sida) https://www.one.com/sv/ , annars så Binero, Citynetwork. Billigast är nog One.com, och de skulle nog fungera utmärkt för dig, då du förutom mail får webbutrymme, lagring för dina filer (tänk Box/Dropbox typen), etc.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Vilka domäner kan ni reka då? Loopa är de verkligen bra?

citynetwork

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Vilka domäner kan ni reka då? Loopa är de verkligen bra?

Har du läst denna tråd redan? Bra tips där

http://www.sweclockers.com/forum/14-natverk-och-uppkoppling/1...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ost486:

Jag har köpt domän via loopia, och kör det gratis via Zoho. En får fem gigabyte gratis tror jag det är, vilket räcker gott och väl för mig. Så allt som allt för mail med eget domän betalar jag 109 kr om året

Hur många gigabyte får man om man är två?

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk

Vore intressant att veta vad som är problemet med gmail eller outlook.com, båda är gratis och har stöd för egna domännamn.

Antar att det är en policygrej med hur din data hanteras?

Dessa tjänster har ju annars klart bäst stöd för tex. användas i en mobil, hantera kalendrar etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Vad är fel med IMAP? Sådant där Exchange orkar jag inte med. Att Outlook körde Exchange visste jag redan men det är inte ett alternativ just nu.

IMAP fungerar absolut bra. Men när du väl gått över till Exchange och vant dig vid det finns det inga andra alternativ

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PowerNet:

Domän får du välja själv, men satsa främst på .SE som toppdomän (ändelse), eller .EU det är väl de 2 toppdomänerna som är lämpligast för en svensk.

Sen så är Loopia bra ja, men tänk på att om du ska ha domänen där och peka mailen till annan leverantör så tillkommer det 99kr/år i DNS avgift (LoopiaDNS konto) för att få nyttja Loopias DNS servrar.

Men bäst är väl om du registrerar via ett webbhotell? T.ex. One.com som erbjuder webbhotell första året gratis (enligt deras sida) https://www.one.com/sv/ , annars så Binero, Citynetwork. Billigast är nog One.com, och de skulle nog fungera utmärkt för dig, då du förutom mail får webbutrymme, lagring för dina filer (tänk Box/Dropbox typen), etc.

Tackar för det detaljerade tipset ska givetvis kolla in dem!

Skrivet av ....:

citynetwork

Tackar!

Skrivet av Sp0de:

Tackar för tipset!

Skrivet av skurtbert:

Vore intressant att veta vad som är problemet med gmail eller outlook.com, båda är gratis och har stöd för egna domännamn.

Antar att det är en policygrej med hur din data hanteras?

Dessa tjänster har ju annars klart bäst stöd för tex. användas i en mobil, hantera kalendrar etc.

Det är inget fel på dem men jag söker alternativ.

Skrivet av Zakire:

IMAP fungerar absolut bra. Men när du väl gått över till Exchange och vant dig vid det finns det inga andra alternativ

Vad är det som är så bra med Exchange? Jag läser många som tjatar om det hela tiden? Vilka tjänster kör med Exchange?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Vad är det som är så bra med Exchange? Jag läser många som tjatar om det hela tiden? Vilka tjänster kör med Exchange?

Outlook.com kör Exchange, eller Office365 om man vill betala en liten slant.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zakire:

Outlook.com kör Exchange, eller Office365 om man vill betala en liten slant.

Du förklarar inte varför Exchange är så bra över IMAP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skurtbert:

Vore intressant att veta vad som är problemet med gmail eller outlook.com, båda är gratis och har stöd för egna domännamn.

Antar att det är en policygrej med hur din data hanteras?

Dessa tjänster har ju annars klart bäst stöd för tex. användas i en mobil, hantera kalendrar etc.

Varken Google eller Microsoft erbjuder gratistjänster för egna domäner längre.

Inte bästa källan men det går lätt att hitta informationen med hjälp av Google.
http://colorlabsproject.com/blog/4-free-email-providers-custom-domain/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Du förklarar inte varför Exchange är så bra över IMAP.

Jag tycker synkroniseringen mellan server och klienter är mycket bättre än på det sätt IMAP fungerar. Mycket mer smärtfritt. Push är också toppen så klienten inte behöver koppla upp med jämna mellanrum och fråga om det finns några mail.

Men framförallt det som får mig att inte vilja gå tillbaka till IMAP är samma smidiga synkronisering av kontakter och kalender.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag kör iCloud och Hotmail och Gmail. Av dem tre så föredrar jag nog Hotmail, den har hängt med länge nu, har 2-stegs verifiering och stödjer Push i min iPhone med standard Mail.app (Gmail gör inte det om du inte använder deras egna app).

iCloud har först nyligen skaffat 2-stegs verifiering och har lite knackigt stöd i t.ex. Thunderbird.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P