Permalänk

<form> med olika actions

Hej jag håller på med lite html och php.

just nu så har jag en code och i html biten så står et ju bland annat

action="login.php"

kan man göra så att när man trycker på submit knappen så den utför 2 actions?

typ t.ex.

actions="login.php, Data.php"

är detta möjligt eller?

Permalänk
Medlem

Varför behöver du två anrop? I vilket scenario.
Det fungerar nog inte som du skriver det, men är nog fullt möjligt med ajax script eller liknande.

Är inte expert på detta. Men om det ändå ska utföras vid login, så kan väl data.php inkluderas och köras när login.php körs?

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Skrivet av Florrpan:

Varför behöver du två anrop? I vilket scenario.
Det fungerar nog inte som du skriver det, men är nog fullt möjligt med ajax script eller liknande.

Är inte expert på detta. Men om det ändå ska utföras vid login, så kan väl data.php inkluderas och köras när login.php körs?

nej då jag ska använda mig av eget php plus att infon ska dras genom en php fil som jag ej själv äger.......

därmed måste jag skicka infon till 2 olika ställen och har som sagt ej tillgång till den andra php filen

Permalänk
Medlem

Du får du nog köra något i den här stilen http://davidwalsh.name/curl-post

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikpetersen97:

nej då jag ska använda mig av eget php plus att infon ska dras genom en php fil som jag ej själv äger.......

därmed måste jag skicka infon till 2 olika ställen och har som sagt ej tillgång till den andra php filen

Kan du inte bara använda require i ditt login.php som pekar mot Data.php?

En till fråga: Hur och varför har du inte tillgång till den andra filen?

Visa signatur

| MSI B650 Tomahawk | Ryzen 7 9800X3D | ASUS RTX 3070 | 64GB DDR5 6000MHz | MSI MPG A1000G | Samsung 970 Evo M.2 1TB + 2x WD Black SN850X 2TB|

Permalänk
Skrivet av BrutalSwede:

Kan du inte bara använda require i ditt login.php som pekar mot Data.php?

En till fråga: Hur och varför har du inte tillgång till den andra filen?

jag äger ej filen......... men att det som den filen gör ska göras. men behöver dra det genom eget php också och därmed måste jag skicka det via 2 tycken

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av erikpetersen97:

jag äger ej filen......... men att det som den filen gör ska göras. men behöver dra det genom eget php också och därmed måste jag skicka det via 2 tycken

Här kommer ett ytterst farligt tips, för det försöker svara på exakt den fråga du ställer:

I stället för att skicka till två skript "samtidigt" så kan du kanske skicka till det ena som därefter kallar på det andra. Du kan exempelvis skicka POST-data från ett PHP-skript genom Curl-tillägget. Se till exempel:

Dold text

Att jag kallar det "farligt" är för att det högst troligen är helt fel lösning på ditt egentliga problem (dessutom är det inte säkert att det trivialt gör vad du vill ändå). Du försöker göra något relativt exotiskt, så möjligen/troligen kan du tänka om problemet och lösa det på ett enklare sätt, men eftersom du inte skrivit exakt vad problemet är så kan ingen hjälpa dig med det i nuläget. Formulera vad det är du försöker göra, så har du större möjligheter att få vettig hjälp.

Detta vanliga fenomen går också under namnet "XY-problemet" [1, 2].

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Håller med om att det måste finnas något bättre än att kräva två anrop. Om du tex isdamband med din request även behöver skicka datan till något externt är det nog bättre att utföra en request från ditt PHP script mot de externa. Men om du har båda lokalt så bör du ju kunna integrera dem. Även om det ena inte är "ditt" så kan du ju ändå editera det eller inkludera det ditt script gör i det. Om du mot all sans behöver göra två anrop till lokal kod (vilket aldrig borde behöva uppstå) så kan du köra det andra anropet frånditt PHP script, eller utföra din submit via JavaScript och då skicka iväg två olika submits när formuläret skickas.

Men jag ber dig tänka om. Något är uppenbarligen inte väl designat om detta krävs och det är uppgjort för att gå fel någon gång då det ena scriptet kanske svarar men inte det andra osv.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 96gb DDR5 6000 | Ryzen 9950X3D | 5090
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P