Mina HDDs dör ofta...

Permalänk
Medlem

Mina HDDs dör ofta...

Hej!

Jag har ett problem som jag inte kan förklara...

Jag har alltid (sedan ~2006) haft problem att mina hårddiskar dör..

Dom slutar alltså helt fungera och har aldrig hållit garantitiden ut..

Jag har bytt dator x antal gånger så det har inget med nätagg/chassi osv att göra.

Problemet är att jag tappar all data och att det är grymt irriterande.

Har alltid alltså fått en ny hårddisk på garantin men vill ha tips/råd på hur jag kan öka livslängden.

Värt att notera är att jag inte varit särskilt noga med kylning på diskarna men varit det med allt annat så dom kan helt klart ha arbetat i lite för hög värme...

Kan diskarna verkligen ta skada på runt 25 grader som jag sett dom ligga på för det mesta?

Mvh Robin

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 2x Samsung 128GB | GeForce GTX 1080TI | Gigabyte P850-GM | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dulingen:

Hej!

Jag har ett problem som jag inte kan förklara...

Jag har alltid (sedan ~2006) haft problem att mina hårddiskar dör..

Dom slutar alltså helt fungera och har aldrig hållit garantitiden ut..

Jag har bytt dator x antal gånger så det har inget med nätagg/chassi osv att göra.

Problemet är att jag tappar all data och att det är grymt irriterande.

Har alltid alltså fått en ny hårddisk på garantin men vill ha tips/råd på hur jag kan öka livslängden.

Värt att notera är att jag inte varit särskilt noga med kylning på diskarna men varit det med allt annat så dom kan helt klart ha arbetat i lite för hög värme...

Kan diskarna verkligen ta skada på runt 25 grader som jag sett dom ligga på för det mesta?

Mvh Robin

25 grader är absolut inte för varmt. Det kan kanske vara tvärt om till och med. HAR FÖR MIG och jag har ingen källa på detta, men jag tror att rekommenderad arbetstemperatur ligger på 30-45 grader för en vanlig mekanisk disk.

Eftersom du bytt system flera gånger men problemen kvarstår kanske det är något knas med ditt elnät? Dock borde väl nätagget kompensera för detta....

Har du kört med samma fabrikat eller testat olika tillverkare?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av dulingen:

Hej!

Jag har ett problem som jag inte kan förklara...

Jag har alltid (sedan ~2006) haft problem att mina hårddiskar dör..

Dom slutar alltså helt fungera och har aldrig hållit garantitiden ut..

Jag har bytt dator x antal gånger så det har inget med nätagg/chassi osv att göra.

Problemet är att jag tappar all data och att det är grymt irriterande.

Har alltid alltså fått en ny hårddisk på garantin men vill ha tips/råd på hur jag kan öka livslängden.

Värt att notera är att jag inte varit särskilt noga med kylning på diskarna men varit det med allt annat så dom kan helt klart ha arbetat i lite för hög värme...

Kan diskarna verkligen ta skada på runt 25 grader som jag sett dom ligga på för det mesta?

Mvh Robin

Förrutom en dåliga batch av diskar från en och samma leverantör så borde inte dom 25 grader du skriver vara problemet. Antar att du inte sitter och skakar lådan eller på annat sätt behandlar datorn oaktsamt så att dom tar fysisk skada. Flyttar du den till LAN och sånt? Är det samma leverantör av diskar så skulle du kanske byta leverantör eller åtminstone typ av disk av densamma. Kanske under ett garantiärende?

Utöver det ¨å låter det som du skulle läsa på liteom att ha extern backup av ditt viktiga data så du inte tappar denna varje gång en disk rasar. För ATT det händer är bara en tidsfråga. Sen att det tar ett år eller så låter uppenbart inte OK. Men som sagt, byt disktyp, leverantör och fixa extern backup så kommer du nog bli mer nöjd.

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem

Det där är nog något annat än temperaturerna.

Bor du på vischan / närheten av stor industri? Kanske du har fel på strömmen ofta, har du möjlighet att logga in på din elleverantörs sida och se elmätaren (och vad den levererar för volt), samt se mikrofel etc... det är en idé.

Kanske har du satsat på "fel" diskar och lyckats konsekvent ta dåliga batchar / diskar med ofta förekommande fel?

Släpar du runt datorerna ofta?

- det var några idéer

// edit - 30 sekunder sen men roligt att man tänker hyfsat lika

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av dulingen:

Hej!

Jag har ett problem som jag inte kan förklara...

Jag har alltid (sedan ~2006) haft problem att mina hårddiskar dör..

Dom slutar alltså helt fungera och har aldrig hållit garantitiden ut..

Jag har bytt dator x antal gånger så det har inget med nätagg/chassi osv att göra.

Problemet är att jag tappar all data och att det är grymt irriterande.

Har alltid alltså fått en ny hårddisk på garantin men vill ha tips/råd på hur jag kan öka livslängden.

Värt att notera är att jag inte varit särskilt noga med kylning på diskarna men varit det med allt annat så dom kan helt klart ha arbetat i lite för hög värme...

Kan diskarna verkligen ta skada på runt 25 grader som jag sett dom ligga på för det mesta?

Mvh Robin

Skriver du mycket till disken så förkortas livslängden. Bittorrent är rena mordet, temperaturer inte lika mycket.

Visa signatur

4770k 4.4 @ 1.2 | MSI GTX 970 sli | Nepton 280L | RM750X | Z87-PRO | 750D

Permalänk
Medlem

Alla diskar dör förr eller senare, därför man ska ha minst två kopior av viktig information.

Men om hårdvara konsekvent dör i din närvaro beror det rimligtvis är det yttre åverkan.
Har du dålig el i huset?
Är du själv väldigt statiskt laddad (ylle-outfit)?
Slår du din dator när någon pangar dig i spel?
Samboende som oförsiktigt dammsuger kring datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Är du själv väldigt statiskt laddad (ylle-outfit)?
Slår du din dator när någon pangar dig i spel?
Samboende som oförsiktigt dammsuger kring datorn?

Bahaahaaahahaa.... jag ser en herre sittandes i en ylle-onepiece rage-slå på sin dator samtidigt som mamma dammsuger den nedcabbade datorn. Fantastiskt roligt.

http://www.lovebaby.no/users/lovebaby_mystore_no/images/81715...

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Som många påpekar, tror mer på yttre påverkan. Temp på 25 grader är bra, inte för lågt (många väl kylda datorhallar har ju 20 grader, så diskarna hålls 25-30 grader).
Nätaggregatet hjälper ju bara att "byta" om du byter till ett bra. Att byta från ett OEM skräp till ett annat, är samma skräp.
Dock kan ev yttre strömspikar ta sig in, även om nätaggregatet inte är boven.

Kan du beskriva lite mer.. "hur" de dör.
Startar de bara inte en morgon, eller får du konstiga ljud först, eller spinner de upp och ner igen eller hur urartar det sig.
Hårddiskar har ju inte så lång livslängd nu längre, men visst, det kan finnas en orsak till om du har ännu kortare livslängd.

- Vibrationer/fysisk rörelse är den största boven. Gummi upphängning, vibrations dämpning?
- Statisk elektricitet kan döda elektroniken, men det brukar ta RAM minne/CPU före diskar.
- Värme kan döda diskar fort, men dina är svala på 25 grader.
- Spännings spikar kan också döda dem fort, men då brukar resten av datorn också ta skada. Visserligen så använder mycket i dag 12V, men diskars elektronik och moderkorten använder fortfarande 5V till mycket. Tänk på att detta kan komma från andra vägar, tex nätverk, extern disk, USB kopplade produkter osv.

Det är också viktigt att datorn är ansluten till jordat uttag, som tyvärr inte alla har, just för att minska risken för statiskt urladdning, eller spännings spik mellan tex olika elektroniska produkter och dig.

Permalänk
Medlem

Mina 5 ören:

Se till att du har ett bra nätagg med bra voltreglering.. exempelvis Seasonic, FirePower Technology etc.
Grenuttag som förhindrar strömspikar som datorn är kopplad till från exempelvis APC.
Montera hårddiskarna med gummi *grommets* eller vad det nu heter som hindrar vibrationer.
Köp dom något dyrare diskarna inte dom billigaste serierna.

Permalänk
Rekordmedlem

Utsätter du diskarna för vibrationer, tex flyttar dem medan de är igång eller utsätter dem för starka ljud ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Subwoofer bredvid datorlådan?

Jag hade en som återkom med trasiga HD tre gånger på raken. Efter undersökningar visade det sig att mamman dammsög hans rum varje dag och kastade då runt datorn (som alltid var igång) för att städa under = garanterat trasig HD.

Stötar och vibrationer är fienden nummer 1, dålig strömförsörjning 2 och värme 3.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Istället för att spekulera kan man ta en titt på diskens SMART loggar, om du har fortfarande den trasiga disken tillgänglig. t.ex. via Smartmontools/ "smartctl -x "

Permalänk
Skrivet av BLRN:

Skriver du mycket till disken så förkortas livslängden. Bittorrent är rena mordet, temperaturer inte lika mycket.

Äh.

Citat:

3.3 Utilization
The literature generally refers to utilization metrics by employing the term duty cycle which unfortunately has no consistent and precise definition, but can be roughly characterized as the fraction of time a drive is active out of the total powered-on time. What is widely reported in the literature is that higher duty cycles affect disk drives negatively [4, 21].
[...]
Overall, we expected to notice a very strong and consistent correlation between high utilization and higher failure rates. However our results appear to paint a more complex picture. First, only very young and very old age groups appear to show the expected behavior. After the first year, the AFR of high utilization drives is at most moderately higher than that of low utilization drives. The three-year group in fact appears to have the opposite of the expected behavior, with low utilization drives having slightly higher failure rates than high utilization ones.

-- Google: Failure Trends in a Large Disk Drive Population (Eduardo Pinheiro, Wolf-Dietrich Weber and Luiz Andre ́ Barroso)

Permalänk
Entusiast

Kolla nätaggregat

Som tidigare skrivet, så misstänker även jag att det är spänningen som svajar.
Om det beror på usel nätspänning i husets elförsörjning, eller dåligt nätaggregat som släpper igenom rippel vet jag inte, men det är där ni bör kolla.
Jag har själv erfarenheten av dåliga nätaggregat som korrumperade hårdiskarnas innehåll på löpande bana. Tog mig ett tag att komma fram till det felet. Visade sig att nätaggregatet servern hade ifråga hade dåliga/uttorkade kondensatorer, vilket orsakade att spänningen föll under några sekunder när servern belastades. Detta i sin tur orsakade att hårddiskarnas läs och skrivhuvudena inte kraft nog att hålla sig kvar på spåret under skrivning till disken. Kort efteråt dog diskarna temporärt med ett ljudligt surr följt av ett klick. Diskarna startade sedan om när spänningen kom upp på rimliga nivåer igen, men filsystemet hade totalkraschat. Var bara att formatera om diskarna och kopiera tillbaka data från backup.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dulingen:

Hej!

Jag har ett problem som jag inte kan förklara...

Jag har alltid (sedan ~2006) haft problem att mina hårddiskar dör..

Dom slutar alltså helt fungera och har aldrig hållit garantitiden ut..

Jag har bytt dator x antal gånger så det har inget med nätagg/chassi osv att göra.

Problemet är att jag tappar all data och att det är grymt irriterande.

Har alltid alltså fått en ny hårddisk på garantin men vill ha tips/råd på hur jag kan öka livslängden.

Värt att notera är att jag inte varit särskilt noga med kylning på diskarna men varit det med allt annat så dom kan helt klart ha arbetat i lite för hög värme...

Kan diskarna verkligen ta skada på runt 25 grader som jag sett dom ligga på för det mesta?

Mvh Robin

Hade ett nätagg som dammat igen som dödade HDD's var 6e månad tills jag upptäckte orsaken så jag bröt warranty voiden och blåste rent det med tryckluft och nu snart 8 år senare sitter det nätagget fortfarande i en kompis dator och fungerar felfritt! Corsair TX 750w v1

http://www.corsair.com/en-us/tx750w

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

http://imgur.com/zVkYvLu,cbL6YhU
http://imgur.com/zVkYvLu,cbL6YhU#1

Där är mina två äldsta diskar. Tycker dom har gjort sin garantitid iallafall. Varning på dom, men funkar galant för de =D

Den enda är så gammal så kan inte läsa timmar på den. Vet att de är av dom första med SATA som kom iallafall

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Avstängd

Har man ett bronz agg som orkar dra prylarna så tror jag inte strömmen är någon fara då aggen jämnar ut strömmen men vibrationer kan vara en bov som subwoofer tex eller battlefield/cs damp värmen ska inte vara någon fara alls ..annars om man tex kör torrent/ftp eller så med konstant mycket belastning så slits diskar mer men brukar ändå oftast hålla garanti tiden ut och förut har jag själv haft diskar som gått 70000 timmar och gått dygnet runt som använts mycket så dom kan hålla bra även så

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Ledsen att jag inte kommer med något svar förren nu men jag skakar inte chassit, jag förflyttar datorn på lan ibland men är väldigt försiktig då jag vet att HDDs är känsliga mot stötar.

Detta fenomen hände även när jag bodde hemma så borde inte vara elnätet...kan såklart vara det men är rätt så säker på att det inte är det då inget annat går sönder.

Dom nätaggen jag kört är Tagan 750, Corsair HX850 och nu EVGA Supernova 750. Dessa nätagg skulle jag säga ligger eller har legat i övre skiktet av nätagg och dom borde inte vara problemen.

Något jag inte nämnde är att jag har samma problem med min HTPC som jag inte rör mer än om jag måste koppla in något på baksidan chassit.

Jag ska testa flytta baslådorna/skruva ner basen men känns inte som att det är problemet då jag inte lyssnar på så hög musik...(svårt att testa då det kan ta 1-2 år mellan att diskarna dör)

Kanske bara är dålig kvalite nu för tiden då jag inte hade dessa problem förut..

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 2x Samsung 128GB | GeForce GTX 1080TI | Gigabyte P850-GM | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Hedersmedlem

I princip alla Tagan var ren skit (fanns något enstaka undantag) och har förstört både moderkort och HD för mig, bara så du vet.

Du skriver inget om vad det är för baslådor och hur de är placerade, varför?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Kanske dags att fundera på RAID isåfall?

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Vill du minimera risken för trasiga HDD's och Ram minnen så skaffa alltid hökvalitiativa agg som Seasonic specificerade till 50C omgivande tempratur vid full last och sedan skaffar du UPS helst från APC modell bättre och sedan gjorda uttag.

Har haft ett par sett med ram, nätag och HDD's dö från enkla strömspikar där alla datorer förutom en fortsätter operera normalt medens ett system kraschar.

Kört med UPS i många år nu och inte förlorat en HDD eller RAM eller nätag till strömavbrott eller spikar och andra störningar på nätet.

Men som sagt alla delar i kedjan måste vara bra enligt min erfarenhet.
Och jag har köpt typ Zalman brandade FSP agg med 105C caps osv men de kommer ej i närheten av seasonic tex utan har dött lagom tills 3 års garantin går ut medan ett Seasonic på 5-7 års garanti normalt sett fortsätter gå efter garantin gått ut.
Sedan jag bytte till Seasonic för många år sedan har jag inte haft en kass PSU av det fabrikatet. Kostar en mindre i längden det är säkert plus att andrahandsvärdet är bättre än på en skit PSU.

Sedan flyttar jag aldrig runt på min Filserver när den är på.

Jag har även testat att köra med 30 tal diskar i 4 år i sträck med alla på 24/7 och nu senaste 4+ åren testade jag med 14-15st med 25min standby där dom går i sleep och jag har varken mer eller mindre haverier och har numera börjat fasa ut den omgången diskar och kommer fortsätta köra så även med dom nya.

Den senare metoden spar ar massa el och sänker oljudet men på bekostnad av lägre svarstid men igen metod verkar bättre eller sämre i hemmiljö sett ur livslängd.

Dom jag haft som rasat, som nu senast var en Seagate med känt firmware och fabrikationsfel så inget man kan beskylla min dator för. Den har dessutom klickat till och från sedan den var ny.

Dom jag brukar byta ut pga fel är det oftast 3-4 år gamla och då har dom ofta sektorfel och ca en av 10 lider av detta för mig på sin höjd. När jag hade 12st WD och 12st Samsung hade en dålig sektor och en pending sektor inom 3 år men alla överlevde ändå 3-4 års drift där alla var igång 24/7.

Baslådor kan nog förstöra en HDD. Tanke på att folk har mätt upp ökade latencer pga att skrivhuvudet måste kompensera för så enkla grejor som en människa som höjer rösten i närheten av datorn.

Dessutom gillar lågt ifrån alla hårddiskar sällskap.
Samsungs F3EG är enligt mig katastrof i det fallet. Köpte en, var inga problem. Köpte 3st till. Blev rent omöjlig.
Alla 4 var på i 3 dagar och på den tiden han en av dom äta upp 90% av G-sens attributen alltså antal stötar man anser den ska tåla i sitt liv.
Det i gummidämpade burar om 4st HDD's per bur.

Ända lösnigen var att sätta dom i Sleep efter 25 min så fungerade dom i 3-4 år utan haverier men dom var som sagt allt annat än optimala diskar om man ska ha mer än en.

Nu har WD inte G-sens i sina men både Samsung och WD mäter Multi_Zone_Error_Rate
och får man G-sens error på Samsung så får man också Multi_Zone_Error_Rate vilket gör att man kan se på en WD i samma milj om den har problem och mina WD, Green eller andra modeller hade INGA fel i den attributen inte ens när man hade 10st eller fler i samma burk.

Så ja vissa diskar är klart mer lämpade än andra om man ska ha mer än en Disk eller har en "bullrig" miljö.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av henkiii:

Alla diskar dör förr eller senare, därför man ska ha minst två kopior av viktig information.

Men om hårdvara konsekvent dör i din närvaro beror det rimligtvis är det yttre åverkan.
Har du dålig el i huset?
Är du själv väldigt statiskt laddad (ylle-outfit)?
Slår du din dator när någon pangar dig i spel?
Samboende som oförsiktigt dammsuger kring datorn?

Om du tror att dammsuga omkring chassiet förstör de inre komponenterna så har du fel. Chassiet skyddar utmärkt mot statisk elektricitet. Jag antar att du menar att man skulle slå till chassiet med dammsugarröret när datorn är på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Om du tror att dammsuga omkring chassiet förstör de inre komponenterna så har du fel. Chassiet skyddar utmärkt mot statisk elektricitet. Jag antar att du menar att man skulle slå till chassiet med dammsugarröret när datorn är på.

Förutsatt att datorn är jordad... ja. Men allt för många sätter datorer i ojordade uttag.
Utan jord så är det inte säkert att chassit skyddar ett enda dugg om du laddar upp några 1000V som sedan chassit får smällen, utan att kunna "ladda ur" själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Förutsatt att datorn är jordad... ja. Men allt för många sätter datorer i ojordade uttag.
Utan jord så är det inte säkert att chassit skyddar ett enda dugg om du laddar upp några 1000V som sedan chassit får smällen, utan att kunna "ladda ur" själv.

Jag var precis på vippen att skriva ett inlägg här och peka på fardays bur och tassar på chassin (att det ändå, utan att vara jordat skulle vara skyddat). Men så kollade jag lite om det var någon i världen som hade tänkt på samma sak och kanske tagit reda på det, skrivit ner det ute på internettet... jo det var det ju.

http://www.idg.se/2.1085/1.204477/statisk-elektricitet--en-os... <- intressant läsning

Kan vara väldigt klokt att jorda chassit på något sätt.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar...men tror inte någon av era "fel" gäller mig. Jag är väldigt noga med mina diskar och får anta att jag köper "billigt skit" då äldre diskar fortfarande fungerar...det är dom nya wd-greensen med flera skivor osv som går sönder.

Ni har rätt i att jag borde raida men då måste jag införskaffa mig helt ny hårdvara då jag bara har 4x sata-platser.

Jag tror jag avslutar här och får fundera själv på vad jag kan göra...

Tack för all hjälp och ni får såklart fortsätta diskussionen utan mig

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 2x Samsung 128GB | GeForce GTX 1080TI | Gigabyte P850-GM | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Jag var precis på vippen att skriva ett inlägg här och peka på fardays bur och tassar på chassin (att det ändå, utan att vara jordat skulle vara skyddat). Men så kollade jag lite om det var någon i världen som hade tänkt på samma sak och kanske tagit reda på det, skrivit ner det ute på internettet... jo det var det ju.

http://www.idg.se/2.1085/1.204477/statisk-elektricitet--en-os... <- intressant läsning

Kan vara väldigt klokt att jorda chassit på något sätt.

Go läsning. Jo självklart, jord är inte = 100% säkerhet om du drar runt heltäckningsmattan, men den hjälper mot både störningarna och de mindre urladdningarna. Att den hjälpte så lite mot högspänningsurladdningar visste jag inte dock.
Men utan den så får komponenterna ALL smäll även från annan utrustning som gå via elnätet, tänk på att det inte bara är din statiska urladdning som gör skada.

ESD är en lustig sak faktiskt, för vi har normalt lärt oss att saker inom elektronik/datorer antingen fungerar, eller inte fungerar alls. Att det "ibland" inte skulle fungera låter inte logiskt.
ESD skador kan dock framkalla detta fenomen, där du får en krasch eller udda fel en av 1000 gånger. Eller den udda gången som datorn inte startade rätt. Skadorna kan vara tillfälliga (ESD smällen bara stör lagrad data), eller permanent (som de skador som bilderna visade på länken). Ofta kan de vara otroligt svåra att hitta, och de kan dyka upp flera månader efter skadan redan är skedd, vilket gör att man letar efter helt andra fel först.

Kort sagt, när du känner statiska urladdningen, så har ett monster blixtnedslag skett i elektronik (jämför det som att åskan skulle slå ner i ditt hus, direkt). Därför bör man undvika allt som genererar statisk laddning i närheten av all elektronik.

Permalänk
Medlem

Hade samma problem, lösningen var att byta till SSD. Problemet uppstod för mig för jag bodde i en ort med elterminaler från före 80talet som aldrig uppgraderats. Fick lite pickar och undervoltage lite då och då enligt vattenfalls mätning.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk

Vem är tillverkaren av hårddiskarna?

Jag hade för ett mycket stort antal år sedan Seagate hdds, samtliga dog helt plötsligt vid olika tillfällen. Sedan dess har jag bojkottat seagate. Har ett gäng av WDs hdds nu och har inte haft ett enda problem på X antal år. Green och Black.