Permalänk
Skrivet av makkeman:

låter härligt när jag tjänat lite mer så tänkte jag skaffa en nzxt bordsfläktkontroller men änsålänge får corsairs motstånd duga för att driva ner dem dära jetmotorerna xD är din d5 ställbar eller den har bara 1 hastighet?? Tänkte om den kommer låta mycket eller det är bara när den går på fulla varv till twisted nä kan det säker aldrig bli men var lite tveksam till ett till graffe på den loopen

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har med framgång kört 3770k + 2x7970 Matrix @1300Mhz(1,4V på gpu) på 360 + 480(båda 60mm tjocka EK XTX). Tempsen gick aldrig över 50C på gpu, oftast betydligt lägre än så.

Alla D5 har steglös hastighetskontroll såvitt jag vet, det finns en liten sak du skruvar på bak på pumpen som ställer hastigheten. Men det finns även PWM varianter tror jag som man kan styra via moderkortet.

Men en D5 som är monterad på nåt dämpande material hörs inte ens på högsta hastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makkeman:

låter härligt när jag tjänat lite mer så tänkte jag skaffa en nzxt bordsfläktkontroller men änsålänge får corsairs motstånd duga för att driva ner dem dära jetmotorerna xD är din d5 ställbar eller den har bara 1 hastighet?? Tänkte om den kommer låta mycket eller det är bara när den går på fulla varv till twisted nä kan det säker aldrig bli men var lite tveksam till ett till graffe på den loopen

Den har fem olika lägen men du kommer garanterat inte att höra pumpen Själv har jag en sån här inmonterad på dubbla 5,25"-platserna i topp;

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av trickysaer:

Den har fem olika lägen men du kommer garanterat inte att höra pumpen Själv har jag en sån här inmonterad på dubbla 5,25"-platserna i topp;

https://www.inet.se/files/img/max/6909650_2.png

Namn?

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Skrivet av makkeman:

Om du inte absolut måste ha en kontroller som är extern så skulle jag avråda från i princip alla touch fläkt kontrollers. Touch skärmarna är skräp, det är kul till en början men man tröttnar ganska fort. Lättare att ha en vanlig med ett vred att skruva på eller liknande. NZXT's kontrollers har dessutom väldigt klena kanaler, 10W per kanal för bords varianten. Men en ordentlig kontroller på 30W per kanal kan du köra i princip alla rad fläktarna på en kanal.

Sentry LX har bara 6W per kanal vilket är väldigt klent, lätt att bränna en sån kontroller om man kopplar på flera fläktar.

Sentry Mesh och Sentry Mix 2 har 30W per kanal, dock ingen flashig LCD display

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

https://www.inet.se/produkt/6909650

NZXT SENTRY LX Aluminum Dual Bay Fläktkontroller

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

har en fråga. angående vattenkylningen dom säljer på komplett. i början här i tråden så stog det vatten pump. Dom kitten på komplett för 400-1000 kr är själv cirkulerande slutna system eller? typ som detta... https://www.komplett.se/corsair-h60-hydro-series-cpu-kylare/7... Mvh en odugling

Visa signatur

NEW GAMEER: Cpu I5 4670k //Moderboard Msi z97 gaming 5//Gpu R9 280x 3g 2-way crossfire//Memory Kingstone 16g hyperX 2400 Mhz//Cpu Cooler Corsair H60//Memory Fan Corsair Dominator//Psu Silverstone 1350W//Samsung 840 ssd 120g//Chassi Lianli Test Bench//Monitor Acer 27" x3 Eyefinity Led HD// Its all

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av trickysaer:

https://www.inet.se/produkt/6909650

NZXT SENTRY LX Aluminum Dual Bay Fläktkontroller

Tack!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kungiibaren:

har en fråga. angående vattenkylningen dom säljer på komplett. i början här i tråden så stog det vatten pump. Dom kitten på komplett för 400-1000 kr är själv cirkulerande slutna system eller? typ som detta... https://www.komplett.se/corsair-h60-hydro-series-cpu-kylare/7... Mvh en odugling

Det där är ett slutet system. Har inte provat den själv men dom flesta såna där brukar prestera som en vettig tornluftkylare säger dom flesta. Luftkylarna brukar också vara lite tystare säger dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Om du inte absolut måste ha en kontroller som är extern så skulle jag avråda från i princip alla touch fläkt kontrollers. Touch skärmarna är skräp, det är kul till en början men man tröttnar ganska fort. Lättare att ha en vanlig med ett vred att skruva på eller liknande. NZXT's kontrollers har dessutom väldigt klena kanaler, 10W per kanal för bords varianten. Men en ordentlig kontroller på 30W per kanal kan du köra i princip alla rad fläktarna på en kanal.

Sentry LX har bara 6W per kanal vilket är väldigt klent, lätt att bränna en sån kontroller om man kopplar på flera fläktar.

Sentry Mesh och Sentry Mix 2 har 30W per kanal, dock ingen flashig LCD display

jo men det är så att jag inte har några bays så måste ha en extern så om du har någon ideé om en extern som är bra(behöver inte vara touch) så får du gärna rekommendera en

Permalänk

God natt alla här.
Jag har en liten fundering... vet dock inte om den frågan ska ställas här. Men men.

Det är så att jag monterat mitt vattensystem nu och fyllt det.
Men utgående från pumpen läckte utan att jag märkte detta.
Vilket resulterade i att jag nu har för lite vätska för att fylla reservoaren ända uppkan man hälla i destillerat vatten dom sista cl?
Eller pajjar man effekten av den andra vätskan?

Tack på förhand
Mvh Matte

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define 7 Compact White TG | Moderkort: MSI MAG B550 TomaHawk | CPU: AMD Ryzen 7 5800X 3,8GHz | Minne: Corsair Vengeace 32GB DDR4 3600MHz RGB Pro | GPU: Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB Vision OC | SSD/M2: WD Blue SN550 1TB NVMe SSD | Hårddisk Lagring: Seagate BarraCuda Compute 2TB | PSU: Corsair RM850 850W (2019)

Permalänk
Avstängd

Finns inget overkill när det gäller kylkapacitet, ju mer ju bättre helt enkelt. Två 360 skall utan problem fixa cpu + två gpus.

Beroende på hur överklockade grafikkorten samt CPU är kan två 360 nästan vara ett gränsfall, till att vara för lite alltså... Om man inte sitter med öronproppar. Med min 420 samt två 280 (alla med push-pull) samt hyfsat överklockad CPU samt 2 x GPU är jag glad över att inte behöva köra fläktarna maxat hela tiden men ju mindre radiatoryta desto snabbare behöver fläktarna gå.

Visa signatur

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz

Permalänk
Skrivet av makkeman:

jo men det är så att jag inte har några bays så måste ha en extern så om du har någon ideé om en extern som är bra(behöver inte vara touch) så får du gärna rekommendera en

Japp, NZXT Sentry Mesh eller Sentry Mix 2. Båda har 30W per kanal

Permalänk
Medlem

Japp, NZXT Sentry Mesh eller Sentry Mix 2. Båda har 30W per kanal

båda dem är interna men har ett nzxt h440 så har ingen 5,25' bay, så då får jag modda ett hölje till dem så att dem kan bli externa

Permalänk
Medlem
Skrivet av imp_matte:

God natt alla här.
Jag har en liten fundering... vet dock inte om den frågan ska ställas här. Men men.

Det är så att jag monterat mitt vattensystem nu och fyllt det.
Men utgående från pumpen läckte utan att jag märkte detta.
Vilket resulterade i att jag nu har för lite vätska för att fylla reservoaren ända uppkan man hälla i destillerat vatten dom sista cl?
Eller pajjar man effekten av den andra vätskan?

Tack på förhand
Mvh Matte

Fyll du på med dest-vatten! Vad är det för vätska du använder/menar?

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk

batterivatten från biltema?

Har någon erfarenhet av detta i ett vattenkylningssystem? http://biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Batterivatten-361767/
Kan man lita på biltema? För några år sedan avslöjades det ju att biltema sålde motorolja som var begagnad Greedy bastards.

Permalänk
Skrivet av KongoTarzan:

Har någon erfarenhet av detta i ett vattenkylningssystem? http://biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Batterivatten-361767/
Kan man lita på biltema? För några år sedan avslöjades det ju att biltema sålde motorolja som var begagnad Greedy bastards.

Vanligt batterivatten så kör på.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem

Jag ska bygga mitt första vattenkylningssystem. Har slängt ihop detta paketet.

Coolerkit:

Coolingstuff:

Jag vill ha möjlighet och kunna tappa ur systemet på ett lätt sätt, om man skulle få för sig och uppgradera. Vad behöver jag då?
Fläktar köper jag från inet. Räcker 3meter slang/3 liter vätska?
Något mer jag missat?
Har ett Corsair 750D, ska montera 360mm i taket och 280mm i fronten. Ska mäta innan så jag vet att 360 radiatorn får plats med fläktar i taket.

Resten ser ni i sign nedanför.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 5080FE
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Bör man på något sätt skölja ur block, slangar, pump och res innan man monterar det?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindhe:

Bör man på något sätt skölja ur block, slangar, pump och res innan man monterar det?

Egentligen inte men jag gjorde det för att få bort allt som kan tänkas vara kvar. I regel brukar det bara vara lite skit kvar i radiatorerna.

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk

Hur rädd ska man vara för galvaniska strömmar i en loop?

På vilka sätt kan man förebygga det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KongoTarzan:

Hur rädd ska man vara för galvaniska strömmar i en loop?

På vilka sätt kan man förebygga det?

Inte blanda olika metaller alls eller ha t.ex glykol i vattnet som innehåller korrosionsskydd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Inte blanda olika metaller alls eller ha t.ex glykol i vattnet som innehåller korrosionsskydd.

Håller på och kollar på vad jag ska ha i mitt första vattenbygge, har drömt detta i flera år och äntligen fått jobb så man slipper äta mat från lidl och ändå bygga den ;D
Är sjukt såld på detta sexiga CPU-block.
Som jag förstått så måste du allt andra metallkomponenter i loopen också vara koppar då? Även rad antar jag?

Hittade detta gpu-block, är det koppar i delen där vattnet går då? Hade gärna sett den i ett svart utförande istället för stål. Med stål på kanterna. Men men, den är skaplig!

Also, när vi ändå är på koppar, som jag läst och förstått så leder den värme bäst av koppar, aluminium och nickel?
Nu pratar ni med någon som på något magiskt vis klarade kemin på gymnasiet och inte kan ett skit om det. "På min tid.."
Läste att koppar oxiderar, och att det är samma som att det rostar typ? Finns det något sätt att förhindra detta? Hur länge kan man förvänta sig att det tar? Om man byter dator efter 3-5 år, är det lugnt då?
Lär säkerligen byta komponenter om max 2 år, men kanske behålla chassit och loopen då jag kör H440 och fullständigt avgudar det just nu.

Har några frågor till men ska försöka undvika skriva en hel roman.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Håller på och kollar på vad jag ska ha i mitt första vattenbygge, har drömt detta i flera år och äntligen fått jobb så man slipper äta mat från lidl och ändå bygga den ;D
Är sjukt såld på detta sexiga CPU-block.
Som jag förstått så måste du allt andra metallkomponenter i loopen också vara koppar då? Även rad antar jag?

Hittade detta gpu-block, är det koppar i delen där vattnet går då? Hade gärna sett den i ett svart utförande istället för stål. Med stål på kanterna. Men men, den är skaplig!

Also, när vi ändå är på koppar, som jag läst och förstått så leder den värme bäst av koppar, aluminium och nickel?
Nu pratar ni med någon som på något magiskt vis klarade kemin på gymnasiet och inte kan ett skit om det. "På min tid.."
Läste att koppar oxiderar, och att det är samma som att det rostar typ? Finns det något sätt att förhindra detta? Hur länge kan man förvänta sig att det tar? Om man byter dator efter 3-5 år, är det lugnt då?
Lär säkerligen byta komponenter om max 2 år, men kanske behålla chassit och loopen då jag kör H440 och fullständigt avgudar det just nu.

Har några frågor till men ska försöka undvika skriva en hel roman.

Du kan mixa coppar nickel och brons utan problem. aluminium skall alldrig användas!
nickeln kommer försvinna med tiden så koparn kommer fram men det är bara fult och skadar inte prestandan, koppar kan ärja med tiden men rengörs lätt med ketchup.
skulle rekomendera att du använder premixed coolant typ ek och att du byter collant minst en gång om året.
PS. gpu blocket är riktigt bra men väldigt tungt skulle rekomendera att köra två kort+ brygga om du skall flytta mycket på datorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jorvin:

Du kan mixa coppar nickel och brons utan problem. aluminium skall alldrig användas!
nickeln kommer försvinna med tiden så koparn kommer fram men det är bara fult och skadar inte prestandan, koppar kan ärja med tiden men rengörs lätt med ketchup.
skulle rekomendera att du använder premixed coolant typ ek och att du byter collant minst en gång om året.
PS. gpu blocket är riktigt bra men väldigt tungt skulle rekomendera att köra två kort+ brygga om du skall flytta mycket på datorn

Grymt! Tack så mycket för de svaren! Slipper jag oroa mig över det iaf!
Okej, får kika på ek! Så pass sällan, där löste sig ju en till fråga, trodde det kanske behövdes oftare men det var ju också skönt att höra, om man nu bygger en lan dator istället ^^
Apropå flytta datorn, kommer åka på LAN minst 2 gånger per år, då det är ett LAN som utskottet i högskolan hade. När man rengör / tömmer systemet, kan man använda kranvatten då? Har ingen aning om hur lång tid vattnet måste vara där för att det ska lämna otrevligheter. Har de någon 5 sekunders regel som bakterier och mat på golvet?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Det går bra att rengöra med kranvatten.

Själv byter jag med handen på hjärtat aldrig vätskan. Men jag har ~15% glykol i vatttnet. Började med vattenkylning 2005 o har aldrig sett en orenhet i loopen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Grymt! Tack så mycket för de svaren! Slipper jag oroa mig över det iaf!
Okej, får kika på ek! Så pass sällan, där löste sig ju en till fråga, trodde det kanske behövdes oftare men det var ju också skönt att höra, om man nu bygger en lan dator istället ^^
Apropå flytta datorn, kommer åka på LAN minst 2 gånger per år, då det är ett LAN som utskottet i högskolan hade. När man rengör / tömmer systemet, kan man använda kranvatten då? Har ingen aning om hur lång tid vattnet måste vara där för att det ska lämna otrevligheter. Har de någon 5 sekunders regel som bakterier och mat på golvet?

Skrivet av Boss302:

Det går bra att rengöra med kranvatten.

Själv byter jag med handen på hjärtat aldrig vätskan. Men jag har ~15% glykol i vatttnet. Började med vattenkylning 2005 o har aldrig sett en orenhet i loopen.

anledningen till att du skall byta coolant är att tillsatsen som motverkar corrosion och alger tappar sin efekt med tiden.
du kan rengöra med kranvatten men rekomenderar att göra en sista sköljning med destillerat vatten/batterivatten.
det fins heller ingen mening att skölja ett system om du inte skall byta märke eller färg på coolanten, är bara att tömma och slå på nytt.

Permalänk
Medlem

Är det lönt att skaffa vattenkylning? Dvs om det är prisvärt? Hur mycket ger det? Har aldrig själv gjort det men haft vissa funderingar. Däremot är jag osäker till om det verkligen är värt så att säga.

Säg till ett System baserat på X99 och kanske ett par grafikkort i prestandaklassen, är det lönt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Faulisto:

Är det lönt att skaffa vattenkylning? Dvs om det är prisvärt? Hur mycket ger det? Har aldrig själv gjort det men haft vissa funderingar. Däremot är jag osäker till om det verkligen är värt så att säga.

Säg till ett System baserat på X99 och kanske ett par grafikkort i prestandaklassen, är det lönt?

Jag tycker det är skönt att slippa bry sig om temperatur på komponenterna o ändå ha ett klockat tyst system. Sen om det är värt det beror väl på från person till person..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Jag tycker det är skönt att slippa bry sig om temperatur på komponenterna o ändå ha ett klockat tyst system. Sen om det är värt det beror väl på från person till person..

Det är nog inte värt verkar det som, kanske för extrema byggen och med brutala överklockningar på grafikkorten där luftkylning inte riktigt klarar.

Dels kostnad och även mer omständigt, visst kan det se snyggt ut dock ibland.
Med tanke på responsen i tråden verkar det inte heller som att många tycker det är riktigt lönt.

Permalänk
Skrivet av Faulisto:

Det är nog inte värt verkar det som, kanske för extrema byggen och med brutala överklockningar på grafikkorten där luftkylning inte riktigt klarar.

Jag tycker inte det är värt varken besväret eller kostnaden för en mediumpresterande dator(i5 2500k / amd 7950), jag använder samma kylare till cpu idag som när jag satt med amd64 winchester och kan passivt kyla en winchester utan överklockning med fläkten urkopplad.
Grafikkortet ligger bra tempmässigt under belastning och datorn står i ett ordentligt träskåp så trots 6år gamla chassifläktar är den knäpptyst.

Temperaturer när jag sitter i windows med winfast pvr(25% cpu belastning)
Moderkort 29 grader
Cpu 34 grader
Ocz vertex 2(system) 30 grader
Sandisk 128Gb(spel) 26 grader
Gpu vrm 35 grader
Gpu diod 34 grader

Använder jag vattenkylning är det till lysdioder 50-100W som sitter så luftkylning inte fungerar, om jag däremot skulle få tag på några zalman resorator kanske vattenkyld dator hade varit intressant.