Vad spelar kretstypen för roll på ett moderkort?

Permalänk

Vad spelar kretstypen för roll på ett moderkort?

Hej!
Som rubriken lyder, vad spelar kretstypen för roll på ett moderkort? Vad är det bästa om man bara ska spela spel, kolla på videos m.m.? Jag tänkte köpa ett Z87 Express, men vad är skillnaden om jag köper ett Z97?

Permalänk
Avstängd

Du kan ju kolla tråden jag skrev i om B85
Haswell Refresh
Är bara kortet nyss uppdaterat funkar det bra. Om man får ett "dammigt" gammalt ouppdaterat B85 kort som jag fick funkar det inte alls. Fick till slut först tag på ett z97 i en annan affär som gav ifrån sig ett vinande ljud och bytte till ettbilligare B85 som var tyst och hade nyare bios än det första B85 kortet.

Inte lika många extra saker som i Z97 men B85 tycker jag inte ger sämre kräm om man inte tänkt överklocka. Nu chansade jag i första butiken och det är rätt bra att kolla runt lite på forum innan köp. Att det står att kortet har 1150 socket betyder inte att det fungerar med ett 1150 CPU om kortet inte har uppdaterade BIOS vilket är för tidskrävande att kräva att butiken ska göra med alla sina kort i lager. Vet inte om alla Z-kort fungerar till nyaste Intel processorer och för att vara säker ska man kanske då välja Z97?

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)