Tips på roliga projekt

Permalänk
Medlem

Tips på roliga projekt

Väldigt osäker var jag skulle skapa denna tråd men hoppas det går bra här.

Jag är alltså 19 år och funderar på att plugga vidare inom nätverk hösten 2015. Men jag känner att jag skulle vilja utmana mig själv med nya projekt inom just nätverk. Jag har testat på att köpa en domän och lägga upp en wordpress hemsida, lägga upp spelservrar, leka runt med torrents och backup program.

Men jag är lite osäker på vad jag kan hitta på härnäst för att utmana mig själv på att bli bättre och mera kunnig. Så jag är helt enkelt ute efter förslag på små och stora projekt som är både lätta och svåra. Jag bör kanske nämna att jag kan ingen programmering över huvud taget, dock kan jag väl lära mig.

Detta har jag hemma som jag kan använda:

• Min gaming dator

• Min "server" som står på 24/7

• en laptop med win 10

• ps3

• 100/100 internet

• en AC router + switch + router utan AP

• En Google nexus 5

• Egen mail domän hos Binero

Båda mina stationära datorer kör win 8.
Kan lägga till att min hemsida och mail domän är ingenting viktigt jag har utan jag kan enkelt ta bort eller göra om hela hemsidan om det finns några projekt som kräver det.

Tack och bock

Visa signatur

Pluggar Level Design inom spelutveckling.

Permalänk
Medlem

Bygg egna virtuella nätverk med virtualbox och GNS3 :
http://www.gns3.com/
Där kan du skaffa dig en hel del utmaningar inom just nätverk.

Sen finns ciscos packet tracer också om du är intresserad av det.

Permalänk
Medlem

ska definitivt ta en titt, kan faktiskt väldigt lite om virtuella nätverk.
Tack för förslaget

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Att bygga allt för stora miljörer med din 2600k kan nog bli lite knepigt. Men något du kan pröva på är att sätta upp t.ex. pfsense brandväggar, cisco utrustning,active directory, klienter och allt vad det heter för att helt enkelt söka dig in på djupet på hur dessa tekniker fungerar utan att behöva ha tillgång till utrustningen fysiskt. Sen får du en trevlig grafisk översikt också

Permalänk
Medlem
Skrivet av llxt:

Att bygga allt för stora miljörer med din 2600k kan nog bli lite knepigt. Men något du kan pröva på är att sätta upp t.ex. pfsense brandväggar, cisco utrustning,active directory, klienter och allt vad det heter för att helt enkelt söka dig in på djupet på hur dessa tekniker fungerar utan att behöva ha tillgång till utrustningen fysiskt. Sen får du en trevlig grafisk översikt också

Jag fick leka lite med active directory på skolan, men tyckte det inte var så roligt eftersom man inte fick använda det i skarp miljö. Men kan definitft kolla upp brandväggen och cisco utrustningen.

Visa signatur