Check av datorbygge innan beställning.

Permalänk
Medlem

Check av datorbygge innan beställning.

Tänkte bara dubbelkolla här om någon har nån synpunkt på mitt ihop plock innan jag skickar en beställning.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7502536/2014-12-21

Tack på förhand.

Med vänlig hälsning Joel

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

ser rätt så bra ut. skulle ha lagt lite mer på en bättre kylare men annars så ser det rätt så bra ut.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Avstängd

Gjorde ändringar, du ser i botten

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7502951/2014-12-21

Permalänk
Avstängd

Chassit du har valt är ett Fulltower, innan du bestämmer dig för det chassit rekommenderar jag dig att ta hjälp av ett måttband och mäta upp så du verkligen får ett hum om hur stort chassit verkligen är.

sett till prestanda/krona hade jag hellre valt 2xGTX 970, om du har begränsade datorkunskaper hade jag inte valt SLI överhuvudtaget.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Några frågor på det.

När det gäller hårddisken så har jag kollat på en del tester och dem visar att Pro versionen är att föredra över Evo när hårddisken ska användas som OS Disk. Den kostar några hundra lappar mer, men är det inte värt det?

Sen när det kommer till operativsystem. Varför välja windows 8 före windows 7? Hade för mig att jag hörde förut bara en massa dåligt om windows 8 men det kanske är i det förflutna?

Och sista frågan. Den sekundära hårddisken. Är inte seagaten(sshd) något snabbare än WD? Den kostar visserligen 300kr mer och ska bara användas som förvaringsdisk.

Med vänlig hälsning Joel

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Peppar2014:

Chassit du har valt är ett Fulltower, innan du bestämmer dig för det chassit rekommenderar jag dig att ta hjälp av ett måttband och mäta upp så du verkligen får ett hum om hur stort chassit verkligen är.

sett till prestanda/krona hade jag hellre valt 2xGTX 970, om du har begränsade datorkunskaper hade jag inte valt SLI överhuvudtaget.

Smaken är som baken. Bland de fulare p12 chassin jag sett.

TS: Kolla in http://www.inet.se/produkt/6911820/phanteks-enthoo-pro-svart-...

Permalänk
Medlem

En annan fråga också. Räcker det med 8GBx2 minne eller ska man satsa på mer?
Har för mig jag läste att 1150 kör på dual minnen. Tappar man då i prestanda genom att köra tex 8GBx4 ?

Permalänk
Medlem

Verkar inte som att pengar begränsar dig på något sätt men om du vill spara 800kr så kan du bygga ihop prylen själv, är verkligen inte alls svårt och det är alltid ett kul projekt!

Permalänk
Medlem

Nej Pengar är inte ett jätte problem. Har byggt ihop alldeles för många datorer förr för att orka göra det igen hehe

Har nu läst på lite om windows 8.1. Låter som en klar förbättring över windows 7.

Undrar fortfarande varför ni rekommenderar Samsung SSD 850 EVO över PRO när pro har fått bättre resultat, framförallt när den används som en OS Disk.
.
Samt också hur viktig den sekundära hårddisken är? (Seagate SSHD vs WD 7200rpm).

och så var det ju det där gällande RAM-minne. räcker 8GBx2 eller ska man satsa på 8GBx4 ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Belsibub:

En annan fråga också. Räcker det med 8GBx2 minne eller ska man satsa på mer?
Har för mig jag läste att 1150 kör på dual minnen. Tappar man då i prestanda genom att köra tex 8GBx4 ?

Det räcker. Nej varför skulle du tappa prestanda över det? Minnena arbetar 1-3 och 2-4 (dual channel)
Därav bättre att köra 2st 4gb istället för 1x8 etc.

16gb räcker gott!