Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Om man råkar fylla på för mycket, strax över max vad rekommenderar ni att man gör då? Kan det skada motorn? Kan man använda en oljesug och suga upp lite?

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Om man råkar fylla på för mycket, strax över max vad rekommenderar ni att man gör då? Kan det skada motorn? Kan man använda en oljesug och suga upp lite?

Skruva av oljepluggen på oljetråget och tappa av lite

Permalänk

Har ingen möjlighet att komma under bilen där den står, går det inte lika bra att suga upp olja?

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

På de flesta bilar gör det inget om man fyller på lite för mycket. Med strax över max så antar jag att du menar att det är väldigt nära ner till max.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Kanske 2-3 mm över max

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

En par tre millimeter över max är så lite så att inte ens hade brytt mig om att åtgärda det, det hade varit en annan sak ifall det handlat om flera centimeter. Annars så går det bra att suga ut olja med en oljesug som du var inne på.

Jag har haft flera bilar där nivån legat något över max när jag hämtat ut bilen från service, och motorerna har inte lidit någon skada av detta.

Permalänk
Medlem

Om man har för mkt olja i så kan man köpa en oljesug på biltema och dra upp lite genom hålet för oljestickan, inget jag förespråkar men det går se till att inte dra ner massa skit bara.

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Medlem

Kan inte fatta att ingen kommenterat det, men det är en Corolla 88:a som gått 4K mil, är den i toppskick förövrigt eller har den stått utomhus o rostat? Är den i kanonskick i övrigt så borde du byta filter o olja nu, är den redan risig så fyll bara på, då är den inte värd den dyrare servicen IMO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Kan inte fatta att ingen kommenterat det, men det är en Corolla 88:a som gått 4K mil, är den i toppskick förövrigt eller har den stått utomhus o rostat? Är den i kanonskick i övrigt så borde du byta filter o olja nu, är den redan risig så fyll bara på, då är den inte värd den dyrare servicen IMO.

Kanske skitsamma efter 5 år?