Asus ROG Swift PG278Q 27" 1440p 144Hz

Permalänk
Skrivet av Songless:

Okey. Då är jag med, blev lite förvirrad där ett tag Låter som min drömskärm med andra ord! Synd att den är så satans dyr bara! Hur funkar den ihop med ditt 970?

Jo, den delen kan vi utan tvekan vara överens om. Den är för dyr.
Dock får man bästa möjliga teknik för denna typ av panel, snuskigt snabb respons, extremt lite blur, gsync och en riktigt snygg skärm.
Skulle nog lätt säga att det är den snyggaste skärm jag sett...

Allt handlar väl lite om prio och hur mycket deg man har över på sparkontot.

Har funkat helt problemfritt med 970, inte behövt ändra eller fixa något alls. Det bara funkar som det ska.

Dock har jag ju inte kört några jättetunga titlar för grafikkortet. Är väl Far Cry 4 som plågar GPU:n hårdast hos mig.
Men det spelat flyter på fint, dock minns jag inte exakta inställningar jag haft. men jag kör ju native 1440 på minst High iaf vad jag minns.
970 är ju inte långt efter 980 i prestandan, och kostar runt halva priset. Så lätt mest för pengarna.

Rekommenderar det kortet som jag har, inga som helst problem och inget irriterande whine. Tyst är det med !

Visa signatur

Monitor: ASUS SWIFT PG279Q 27" 2560x1440 @ 144hz G-SYNC Moderkort: ASUS ROG STRIX Z270H GAMING CPU: INTEL CORE i7-7700K RAM: VENGEANCE LPX RED DDR4 3200MHZ CL16 2x8GB GPU: EVGA GEFORCE RTX 3070 XC3 ULTRA HD: SAMSUNG SSD PRO 960 512GB PSU: CORSAIR RM850X 850W, 80+ GOLD Chassi: LIAN LI PC-O11DXL DYNAMIC XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Okey, det är ju tråkigt att höra, man tycker ju att så inte borde vara fallet när allt skall vara så synkat och fint. Varför blir det inputlag eg? Märker man av tearing på en 144 hz skärm i cs go om man sätter fps cap lite över 144 typ? Mitt grafikkort går aldrig under 144 fps i cs vad jag vet.

Nja blir inget inputlag att tala om, vad jag minns så har ULMB till och med mer inputlag. Kör man gsync så kan man köra "overdrive" på extreme och det minskar inputlag till ett minimum.

Fick ulmb att funka om jag körde csgo windowed men p.g.a av att jag vant mig vid den följsamma bilden och gsync ändrade jag kvickt tillbaka. Bilden blir rätt mörk också. Kör ulmb ute i desktop var jag inte vill ha så mycket ljusstyrka.

Visa signatur

I7-4790K - GTX970 - Asus ROG Swift PG278Q >
I7-8700K - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q >
9800x3d - 7900XTX - LG 38WR85QC-W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lithium81:

Jo, den delen kan vi utan tvekan vara överens om. Den är för dyr.
Dock får man bästa möjliga teknik för denna typ av panel, snuskigt snabb respons, extremt lite blur, gsync och en riktigt snygg skärm.
Skulle nog lätt säga att det är den snyggaste skärm jag sett...

Allt handlar väl lite om prio och hur mycket deg man har över på sparkontot.

Har funkat helt problemfritt med 970, inte behövt ändra eller fixa något alls. Det bara funkar som det ska.

Dock har jag ju inte kört några jättetunga titlar för grafikkortet. Är väl Far Cry 4 som plågar GPU:n hårdast hos mig.
Men det spelat flyter på fint, dock minns jag inte exakta inställningar jag haft. men jag kör ju native 1440 på minst High iaf vad jag minns.
970 är ju inte långt efter 980 i prestandan, och kostar runt halva priset. Så lätt mest för pengarna.

Rekommenderar det kortet som jag har, inga som helst problem och inget irriterande whine. Tyst är det med !

Ja, det kliar verkligen i köptarmen om man säger så. Pengarna är ju inget problem i sig, det är väl mer om det är tillräckligt prisvärt för att spendera dem.

Har du klockat ditt kort något och kikat vad du ligger på för fps i 1440p? Vore intressant med lite siffror isf, både klock och fps.

Funderar på att köra ett 980 om jag ändå går upp till 1440p men allra helst hade jag velat ha ett nästa generations kort så man kunde köra allt med över 60 fps i ultra. Lite kan man ju få önska när det är jul och allt. Men men, man får väl nöja sig med det som finns idag. Står och funderar lite mellan 980 Strix och Evgas SC 2.0. Verkar som att Evgas kort klockar och presterar lite bättre men kostar just nu 600 kr mer, så det är alltid ett dilemma vad som är smartast.

Permalänk
Medlem

Räcker det med ett 980 4gb för att maxa den skärmen eller skall man vänta tills man kan få tag i ett 8gb till rimligt pris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sub:

Nja blir inget inputlag att tala om, vad jag minns så har ULMB till och med mer inputlag. Kör man gsync så kan man köra "overdrive" på extreme och det minskar inputlag till ett minimum.

Fick ulmb att funka om jag körde csgo windowed men p.g.a av att jag vant mig vid den följsamma bilden och gsync ändrade jag kvickt tillbaka. Bilden blir rätt mörk också. Kör ulmb ute i desktop var jag inte vill ha så mycket ljusstyrka.

Okey. Hur fungerar overdrive? Är det något annat som får stryka på foten då? Om inte så borde man väl alltid vilja köra på max (extreme)?

Du kan väl testa några rundor CS GO med och utan G-sync och sedan säga om du känner av någon delay? Hade varit grymt med lite feeback!

Ja, det är väl nackdelen med ulmb att bilden blir mörkare men som sagt i desktop kan det ju bara vara skönt för ögonen.

Mvh
Danne

Permalänk

Haft denna skärmen i snart 5 månader nu och fortfarande inga problem så antar att jag har haft lite tur. Hoppas fan att den inte börjar strula för nu när jag är van vid 1440p & 144hz kan jag aldrig tänka mig att gå tillbaka på upplösning eller uppdateringsfrekvens.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | be quiet! DARK POWER PRO 10 1000w | ASUS Maximus VI Hero | Intel i7 4770k @ 4.3ghz | 2x8GB Corsair Vengeance 2133Mhz | MSI GTX 1080 Gaming X |Samsung 840 EVO 500GB

Permalänk

Jag vill så sjukt gärna köpa den här skärmen. Har väntat på den ända sedan den dök upp på RoGs hemsida. Men jag sitter på ett litet GTX 690 och har inte riktigt grafikminnet till att köra 1440p och få 100+ fps. Visst dom flesta spelen jag spelar klarar det men nu finns ju Far Cry 4 och så kommer ju Dying Light som kommer kräva sjukt bra dator. Frågan är om man ska uppgradera till ett 980 eller vänta som Danne_485 sa tills ett med 8gb dycker upp till bra pris.

Visa signatur

AsRock Z77 Extreme4
Intel I7 3770k 4.2GHz
Gigabyte GTX 980Ti G1 Gaming
16GB Corsair Vengeance 1866MHz
Crucial MX100 512GB SSD

Permalänk
Medlem

för er som lyckats slå på skärmens inbyggda Crosshair och inte vet hur ni får bort det: Gå in i menyn där ni väljer mellan dom 4a siktena som finns, vänta 10sek tills menyn stänger sig själv, så försvinner siktet med. kanske är självklart för vissa, men jag höll fan på att bli tokig ett tag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willbeatu:

Jag vill så sjukt gärna köpa den här skärmen. Har väntat på den ända sedan den dök upp på RoGs hemsida. Men jag sitter på ett litet GTX 690 och har inte riktigt grafikminnet till att köra 1440p och få 100+ fps. Visst dom flesta spelen jag spelar klarar det men nu finns ju Far Cry 4 och så kommer ju Dying Light som kommer kräva sjukt bra dator. Frågan är om man ska uppgradera till ett 980 eller vänta som Danne_485 sa tills ett med 8gb dycker upp till bra pris.

Jag kommer troligen vänta tills 980ti kommer ut och lagt sig på en lagom prisnivå och sedan köpa denna skärmen eller bättre/likvärdig beroende på vad som är bäst och mest prisvärt på marknaden vid tillfället. Återstår att se när det blir men kanske blir en lagom present till mig själv när höstrusket tränger sig på nästa år. I väntan på detta magiska ögonblick så kör jag ett gtx970 och 1080p.

Permalänk
Medlem

Passa på nu!

För er som är sugna på aktuell skärm så kör Komplett en drive i detta nu. Skärmen kostar nu 5999:- så det är bara att slå till.

https://www.komplett.se/asus-27-led-g-sync-rog-swift-pg278q/8...

Sitter själv och funderar, men vill egentligen ha en vettig 34" böjd skärm. Spelar med 3 skärmar i dag och är rädd för att jag tycker att bildbredden blir för liten med endast en skärm.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av block:

för er som lyckats slå på skärmens inbyggda Crosshair och inte vet hur ni får bort det: Gå in i menyn där ni väljer mellan dom 4a siktena som finns, vänta 10sek tills menyn stänger sig själv, så försvinner siktet med. kanske är självklart för vissa, men jag höll fan på att bli tokig ett tag!

Skrivet av Aqua_HeaD:

För er som är sugna på aktuell skärm så kör Komplett en drive i detta nu. Skärmen kostar nu 5999:- så det är bara att slå till.

Sitter själv och funderar, men vill egentligen ha en vettig 34" böjd skärm. Spelar med 3 skärmar i dag och är rädd för att jag tycker att bildbredden blir för liten med endast en skärm.

Fan av sur jag blev nu, skulle inte gått in här och läst!!!!!!!!!
Jag köpte skärmen på webhallen igår för 7200, de där 1200kr kunde man lagt på annat.
Aja, ny dag, nya priser

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kare:

Fan av sur jag blev nu, skulle inte gått in här och läst!!!!!!!!!
Jag köpte skärmen på webhallen igår för 7200, de där 1200kr kunde man lagt på annat.
Aja, ny dag, nya priser

Du har ju ångerrätt på skärmen. Bara att avboka och göra en ny beställning. Visst... Pengarna får du ligga ute med ett tag, men det kan det varar värt. Du kanske köpte den direkt i butik, men oavsett så har du ju ångerrätten att ta till. Kanske till och med Webhallen kan sänka priset på din skärm om du visar vad Komplett säljer den för.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Ny blev man ju nästan sugen på att avbeställa sin 2430T och ändå köpa en swift ist.

Permalänk
Medlem

Blir nog till att köpa en från Komplett idag. I värsta fall blir det till att nyttja öppet köp, men förhoppningsvis blir jag faktiskt nöjd med skärmen.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Sjukt att det bara finns EN skärm med dessa spesar? ingen konkurans alls. därför det är sjukt pris på denna som verkligen inte är värt pengarna tycker jag iaf =P

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av Aqua_HeaD:

Sitter i samma situation. Är lite av en "gamer" så uppdateringsfrekvensen är ganska viktig för mig. Samtidigt är det ganska viktigt att ha en secondary, och som jag förstått det ska väl 34 tummarna klara av det ganska bra. Samtidigt vet jag inte om jag får plats med en skärm bredvid en 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Sjukt att det bara finns EN skärm med dessa spesar? ingen konkurans alls. därför det är sjukt pris på denna som verkligen inte är värt pengarna tycker jag iaf =P

Nej, den borde ligga på max 5 k för att vara hyfsat prisvärd egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Aaaah!

Man blir riktigt sugen men även 6000kr... eeeeeh... Jag gillar inte TN (IPS person) men jag har en gammal TN skärm som sekundär jag lätt kunde ersätta men att lägga 6000kr för nåt man kanske bara gillar sisådär (det är ju inte direkt specsen som man tvekar på) känns ju inget vidare. 4000kr hade varit så mycket trevligare

Permalänk

Jag blev ägare till min Idag. Köpte den på Media Markt i Lund för 5999:-

Visa signatur

i5 8600k @ 4.5Ghz | Asus ROG STRIX Z370-F | 16GB 2300mhz | ASUS ROG STRIX GTX 1080Ti OC 11GB | 256GB Samsung M.2 | Corsair H100i | Corsair R570X White | ASUS ROG Swift PG278Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ackeofsweden:

Du får ge oss lite feedback på hur det fungerar ihop med ditt 970 och vad du kör på för klocks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ackeofsweden:

Satt och kikade på deras hemsida, men den var dyrare där. Var det bara något lokalt pris eller lyckades du förhandla? Hade funderingar på om jag ev skulle kika in på Media Markt i Uppsala om inte annat.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Aqua_HeaD:

Satt och kikade på deras hemsida, men den var dyrare där. Var det bara något lokalt pris eller lyckades du förhandla? Hade funderingar på om jag ev skulle kika in på Media Markt i Uppsala om inte annat.

Det var nog lokalt. Sa att Komplett har den för 5999:- så jag fick samma pris

Visa signatur

i5 8600k @ 4.5Ghz | Asus ROG STRIX Z370-F | 16GB 2300mhz | ASUS ROG STRIX GTX 1080Ti OC 11GB | 256GB Samsung M.2 | Corsair H100i | Corsair R570X White | ASUS ROG Swift PG278Q |

Permalänk
Skrivet av Aqua_HeaD:

Det skall jag göra. Spelar vara BF4

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Arghhhh 6000 spänn, jag som för 35 dagar sedan köpte denna skärmen för 7500 på webhallen, attans!

Visa signatur

[ Processor i9 9900K 4,9ghz, 1,34V-- Grafikkort Asus strix 1080 TI OC -- Minnen Corsair 16 Gig minnen 3200 mhz DDR4 -- Hårdiskar 1x Samsung 850Evo -- Nätagg 850W Corsair gold -- CPU KylareThermaltake Floe Riing RGB 360 TT Premium -- Chassi Thermaltake View 71 Tempered Glass RGB Plus Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av ackeofsweden:

Det skall jag göra. Spelar vara BF4

Kommer du upp i 120fps med rätt inställningar? Skulle vara intressant att höra

Permalänk

Tjena Alla

Jag har nu kört med skärmen ett par timmar i BF4. Som ni ser så kör jag med EVGA GTX970.
Generellt så kan jag säga att detta är långt ifrån tillräckligt för att uppnå maximal prestandar med denna skärmen för detta spel. Där behövs iallafall ett till GTX970.

Första som jag prövade att köra var 1440p/144Hz med ultra och det gick rent åt helvete. Låg runt 20FPS och gick inte att spela på.
Drog ner till 1080p/144Hz och körde fortfarande på Ultra och det gick inte så bra iheller. Det jag märkte var att skärmen reagerade bättre när man drog ner inställningarna på Hz på spelet.
Så jag prövade 1080p på 59.**Hz. och inställningarna på Ultra. Då flöt det på mycket bättre och låg runt 40fps, fortfarande för lite enligt min mening men fullt spelbart.
Men jag vill inte köra 1080p eftersom då känner jag att jag skulle kunna köpa en 1080p skärm med dem specarna istället. Så försökte hitta en bra inställning på 1440p.
Körde på 1440p/59.**Hz och alla inställningar på High så kände jag att det funkade riktigt bra och jag låg på runt 60FPS, fick lite drop vid något tillfälle till 50. Men inget som störde. Gick även upp till 75 vid något tillfälle.
Jag kommer fortsätta att hitta dem perfekta inställningarna e BF4 med mitt grafikkort för just nu finns där inte utrymme för att köpa ett grafikkort till.
Tack så länge
Något ni vill att jag skall pröva eller som ni vill ha svar på så bara2 skriv här så alla får vara med och dela på det.
Ha det fint

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så det du säger är att din fps påverkas av din Hz, nu tror jag du skojar lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ackeofsweden:

Tjena Alla

Jag har nu kört med skärmen ett par timmar i BF4. Som ni ser så kör jag med EVGA GTX970.
Generellt så kan jag säga att detta är långt ifrån tillräckligt för att uppnå maximal prestandar med denna skärmen för detta spel. Där behövs iallafall ett till GTX970.

Första som jag prövade att köra var 1440p/144Hz med ultra och det gick rent åt helvete. Låg runt 20FPS och gick inte att spela på.
Drog ner till 1080p/144Hz och körde fortfarande på Ultra och det gick inte så bra iheller. Det jag märkte var att skärmen reagerade bättre när man drog ner inställningarna på Hz på spelet.
Så jag prövade 1080p på 59.**Hz. och inställningarna på Ultra. Då flöt det på mycket bättre och låg runt 40fps, fortfarande för lite enligt min mening men fullt spelbart.
Men jag vill inte köra 1080p eftersom då känner jag att jag skulle kunna köpa en 1080p skärm med dem specarna istället. Så försökte hitta en bra inställning på 1440p.
Körde på 1440p/59.**Hz och alla inställningar på High så kände jag att det funkade riktigt bra och jag låg på runt 60FPS, fick lite drop vid något tillfälle till 50. Men inget som störde. Gick även upp till 75 vid något tillfälle.
Jag kommer fortsätta att hitta dem perfekta inställningarna e BF4 med mitt grafikkort för just nu finns där inte utrymme för att köpa ett grafikkort till.
Tack så länge
Något ni vill att jag skall pröva eller som ni vill ha svar på så bara2 skriv här så alla får vara med och dela på det.
Ha det fint

Riktigt kul att se någon som tar sig tid att dela med sig av sina erfarenheter kring denna skärm och hur den fungerar ihop med ett specifikt grafikkort osv. Kommer garanterat följa dina uppdateringar. Tummen upp!

Permalänk

Jag vet inte varför det blir så. Skall gräva i det lite mer imorgon.
Inne i spelet kan man ändra inställningarna på Hz på varje upplösning. Och min FPS påverkas av det. Som sagt, ni får gärna hjälp mig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ackeofsweden:

Tjena Alla

Tack så länge
Ha det fint

Sitter fortfarande med fingret på beställaknappen, men tvekar hela tiden. En "liten" dyr skärm som kostar multum och dessutom inte verkar funka ok ens med ett GTX970. Många som inte verkar komma upp över 60FPS och då kan du ju lika gärna köpa en 60Hz skärm istället kan jag tycka. Åhhhh... Ska jag trycka på knappen eller vänta på LG:s böjda 34" istället (givetvis till ett högre pris)?

Visa signatur