Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

router för 14 uppkopplingar minst

just nu sitter jag på 7 eller 8st trådade uppkopplingar och 6-8 trådlösa. de trådade funkar fint, men wifi är inte så trevligt att använda. den dcar till och från, 2 väggar mellan uppkopplaren och routern så går h+/3g snabbare än wifiet. står du rakt nedanför routern så kan du inte ens få ut 10mbit/s. vi har både 2.4ghz och 5ghz bandet öppet men hjälper inte ens på 5ghz bandet. vilket för mig betyder att det är dags för en ny router.

min lägenhet är på 100kvm och jag behöver en router som pallar att skicka minst 6st connections genom wifi utan att bromsa ned sig själv massivt. range extenders till min nuvarande är inte ett alternativ eftersom jag inte får mer än 10mbit/s på en laptop som står 75cm från den. mitt hem har 100/10.
mín nuvarande router har dual band, hade tri-band gjort det bättre för mig?
vad kan ni erbjuda för routers som faktiskt skulle palla med alla mina connections samtidigt? fokusen bör ligga på wifi delen, för att få en bra trådad upplevelse är inte speciellt svårt

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Du behöver trådlösa access punkter runt om i lägenheter. Kolla på Unifi

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=846509

Jag förstår dock inte vad du menar med "just nu sitter jag på 7 eller 8st trådade uppkopplingar"

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar en AP, om du är nöjd med den trådade delen av din router. Inte att köra som en range extender, utan att köra som just AP. Annars har jag inte just någon erfarenhet av routrar på det sättet. Jag kör själv pfsense på en server, så jag kan inte tala av egen erfarenhet. Dock ska väl Asus dyrare routrar vara bra, jag antar att du har en switch till dina trådade enheter. Det dräller ju inte med routrar med 8p vad jag vet.

Kör själv denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=529365

Den funkar okej. Får inte ut 100 mbit, men runt 60 iaf.

Visa signatur

Intel i7-5820k .:. 32GB DDR4 2400 MHz .:. RTX 3060 Ti .:. 1TB 970 EVO NVMe .:. AOC 49" 5120x1440@120Hz
Intel E3-1230v2 .:. 32GB DDR3 ECC .:. GTX 1650 .:. 9x3TB WD Red & 4x10TB IronWolf

Permalänk
Medlem
Skrivet av pars:

Jag rekommenderar en AP, om du är nöjd med den trådade delen av din router. Inte att köra som en range extender, utan att köra som just AP. Annars har jag inte just någon erfarenhet av routrar på det sättet. Jag kör själv pfsense på en server, så jag kan inte tala av egen erfarenhet. Dock ska väl Asus dyrare routrar vara bra, jag antar att du har en switch till dina trådade enheter. Det dräller ju inte med routrar med 8p vad jag vet.

Kör själv denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=529365

Den funkar okej. Får inte ut 100 mbit, men runt 60 iaf.

men hur kan en access point hjälpa mig en halvmeter från routern? i det läget kommer jag behöva 100 access points runt om i hemmet för att kunna ens använda wifiet.

jag har en switch för alla trådade enheter ja

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Börja med att berätta vad du har för prylar.
Och med 7-8 uppkopplingar antar jag att du menar anslutna enheter.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

men hur kan en access point hjälpa mig en halvmeter från routern? i det läget kommer jag behöva 100 access points runt om i hemmet för att kunna ens använda wifiet.

jag har en switch för alla trådade enheter ja

En accesspunkt från Unifi är bra mycket mer potent än din SOHO router med Wifi. Så du behöver typ 1st, kanske 2st max. Jag har själv 1st Unifi AP Pro som täcker mitt hus på ~190kvm, betongvalv i golvet och träväggar. Värt varenda krona.

https://www.dustinhome.se/product/5010637576/unifi-pro-80211n...

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

Vart har du ställt din router då?
i ett plåtskåp?

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

men hur kan en access point hjälpa mig en halvmeter från routern? i det läget kommer jag behöva 100 access points runt om i hemmet för att kunna ens använda wifiet.

jag har en switch för alla trådade enheter ja

APn kan du ställa på annat ställe, eller se till att köpa en förstärkningsantenn till den APn. APn har gissningsvis bättre wifi signal än din befintliga router. Det jag kör i sommarstugan är en sådan AP med förstärkningsantenn. Det är fyra väggar, var av två timrade samt ett garage i betong i vägen, får rätt bra signal.
Men jag läste lite snabbt om unifi, de verkar funka bra. kanske ett alternativ för dig. Annars, som sagt någon av ASUS dyrare routrar.

Visa signatur

Intel i7-5820k .:. 32GB DDR4 2400 MHz .:. RTX 3060 Ti .:. 1TB 970 EVO NVMe .:. AOC 49" 5120x1440@120Hz
Intel E3-1230v2 .:. 32GB DDR3 ECC .:. GTX 1650 .:. 9x3TB WD Red & 4x10TB IronWolf