Permalänk
Medlem

iexplore.exe virus..

Hej!

Har lyckats fånga ett virus som använder sig av iexplore.exe, om man nu säger så.
Efter att ha använt datorn i ca. 1 timma så startas 3st iexplore.exe aktiviteter bland processerna
i aktivitetshanteraren (använder ALDRIG Internet Explorer, så borde inte finnas där).
Den enda skadan jag märkt är att när dessa startas så får jag ca 500-1000 ping istället för ca 25 (pingar google.se i cmd).
Har läst runt och laddat ner massa antimalware-program och liknande men inget verkar fixa problemet.
Någon som har erfarenhet av detta virus?

Tack på förhand!

Visa signatur

Intel core i5-3570k - Asrock z67 Extreme7 - 2x4gb Corsair low profile ddr3 - Samsung EVO 250GB - Intel 520 240gb ssd - GTX970 4GB - Define R4 Black - WD Black 1.5TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isty:

Hej!

Har lyckats fånga ett virus som använder sig av iexplore.exe, om man nu säger så.
Efter att ha använt datorn i ca. 1 timma så startas 3st iexplore.exe aktiviteter bland processerna
i aktivitetshanteraren.
Den enda skadan jag märkt är att när dessa startas så får jag ca 500-1000 ping istället för ca 25 (pingar google.se i cmd).
Har läst runt och laddat ner massa antimalware-program och liknande men inget verkar fixa problemet.
Någon som har erfarenhet av detta virus?

Tack på förhand!

Har erfarenhet. Använder detta "virus" dagligen. iexplore.exe är även känt som Internet Explorer. ^^

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av imjohannes5670:

Har erfarenhet. Använder detta "virus" dagligen. iexplore.exe är även känt som Internet Explorer. ^^

He-He :).

Visa signatur

Intel core i5-3570k - Asrock z67 Extreme7 - 2x4gb Corsair low profile ddr3 - Samsung EVO 250GB - Intel 520 240gb ssd - GTX970 4GB - Define R4 Black - WD Black 1.5TB

Permalänk
Medlem

Det kan vara något spels UI som använder IE, du borde kunna kolla om iexplorer.exe körs från rätt plats.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

provat AdwCleaner? Det har fått bort skit som inte Malwarebytes fått bort för mig.

https://toolslib.net/downloads/viewdownload/1-adwcleaner/

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Det kan vara något spels UI som använder IE, du borde kunna kolla om iexplorer.exe körs från rätt plats.

Han kan ju stänga ner Internet, vänta en fem minuter och kolla om de fortfarande ligger i aktiva processer

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Det kan vara något spels UI som använder IE, du borde kunna kolla om iexplorer.exe körs från rätt plats.

Inga UI:n som är igång. Hur kollar jag det?

Skrivet av m4gnify:

provat AdwCleaner? Det har fått bort skit som inte Malwarebytes fått bort för mig.

https://toolslib.net/downloads/viewdownload/1-adwcleaner/

Körde nyss en scan och är fortfarande 3st iexplore.exe som startas vid uppstart av datorn..

Visa signatur

Intel core i5-3570k - Asrock z67 Extreme7 - 2x4gb Corsair low profile ddr3 - Samsung EVO 250GB - Intel 520 240gb ssd - GTX970 4GB - Define R4 Black - WD Black 1.5TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isty:

Inga UI:n som är igång. Hur kollar jag det?

Körde nyss en scan och är fortfarande 3st iexplore.exe som startas vid uppstart av datorn..

Så ska de inte va. Kolla vilka tjänster som är kopplade till processen och kolla vart programmet (iexplore.exe) ligger någonstans

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av imjohannes5670:

Han kan ju stänga ner Internet, vänta en fem minuter och kolla om de fortfarande ligger i aktiva processer

Haft nere det 5min nu och de är kvar.. låter nätet vara nere ca 30min till.

Visa signatur

Intel core i5-3570k - Asrock z67 Extreme7 - 2x4gb Corsair low profile ddr3 - Samsung EVO 250GB - Intel 520 240gb ssd - GTX970 4GB - Define R4 Black - WD Black 1.5TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isty:

Haft nere det 5min nu och de är kvar.. låter nätet vara nere ca 30min till.

De behöver du inte. Iexplore.exe ska inte ligga i autostart, såvida man inte själv har lagt den där!

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av imjohannes5670:

De behöver du inte. Iexplore.exe ska inte ligga i autostart, såvida man inte själv har lagt den där!

Men är ändå iväg för tillfället.
Om jag öppnar internet explorer så har jag 5st
Iexplore.exe igång i aktivetshanteraren.

Visa signatur

Intel core i5-3570k - Asrock z67 Extreme7 - 2x4gb Corsair low profile ddr3 - Samsung EVO 250GB - Intel 520 240gb ssd - GTX970 4GB - Define R4 Black - WD Black 1.5TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isty:

Men är ändå iväg för tillfället.
Om jag öppnar internet explorer så har jag 5st
Iexplore.exe igång i aktivetshanteraren.

Okej, citera när du e tillbaka så kollar vi vidare på de

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av imjohannes5670:

Okej, citera när du e tillbaka så kollar vi vidare på de

Så då var man tillbaka! Fortfarande 3st iexplorer.exe samt en väldigt hög ping:

Har förövrigt försökt avinstallera Internet Explorer, detta hjälper inte :S

Visa signatur

Intel core i5-3570k - Asrock z67 Extreme7 - 2x4gb Corsair low profile ddr3 - Samsung EVO 250GB - Intel 520 240gb ssd - GTX970 4GB - Define R4 Black - WD Black 1.5TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Isty:

Hej!

Har lyckats fånga ett virus som använder sig av iexplore.exe, om man nu säger så.
Efter att ha använt datorn i ca. 1 timma så startas 3st iexplore.exe aktiviteter bland processerna
i aktivitetshanteraren (använder ALDRIG Internet Explorer, så borde inte finnas där).
Den enda skadan jag märkt är att när dessa startas så får jag ca 500-1000 ping istället för ca 25 (pingar google.se i cmd).
Har läst runt och laddat ner massa antimalware-program och liknande men inget verkar fixa problemet.
Någon som har erfarenhet av detta virus?

Tack på förhand!

Jo det gör du, varenda dag använder du det så länge ifall du kör Windows, det lovar jag dig

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isty:

Så då var man tillbaka! Fortfarande 3st iexplorer.exe samt en väldigt hög ping:
http://s3.postimg.org/yxm7kl3kv/iexp.jpg

Har förövrigt försökt avinstallera Internet Explorer, detta hjälper inte :S

Kolla i lägg till/ta bort program. Sortera efter datum. Kan vara något reklamrelaterat du installerat av misstag som drar igång ie.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Kolla i lägg till/ta bort program. Sortera efter datum. Kan vara något reklamrelaterat du installerat av misstag som drar igång ie.

Tyvärr inget där då jag kollat 1000-tals gånger! Avinstallerade iexplorer på nytt och skall dra en reboot nu.

Visa signatur

Intel core i5-3570k - Asrock z67 Extreme7 - 2x4gb Corsair low profile ddr3 - Samsung EVO 250GB - Intel 520 240gb ssd - GTX970 4GB - Define R4 Black - WD Black 1.5TB

Permalänk
Skrivet av Rajat:

Jo det gör du, varenda dag använder du det så länge ifall du kör Windows, det lovar jag dig

Du tänker kanske på explorer.exe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isty:

Tyvärr inget där då jag kollat 1000-tals gånger! Avinstallerade iexplorer på nytt och skall dra en reboot nu.

Högerklicka på processerna och ta egenskaper och öppna även filsökväg. i egenskaper så kolla vem som står som utgivare.
i mappen kolla var den ligger och gå in på virustotal.com > choose file och browsa till filen o skanna den.
Högerklicka på processen och tryck gå till tjänst(er) de tjänster som är kopplade till iexplore.exe ska nu vara markerade så tryck inte på någon annan tjänst, då avmarkeras dom. Den jag misstänker mest är den i mitten på din printscreen, den tar mest plats (inget ovanligt) men den tar även mycket CPU Usage.

Edit: Detta är oxå ett bra verktyg i widows, väldigt lätt att använda oxå. bocka i den process du vill, se vilka tjänster/program som körs i den.

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av imjohannes5670:

Högerklicka på processerna och ta egenskaper och öppna även filsökväg. i egenskaper så kolla vem som står som utgivare.
i mappen kolla var den ligger och gå in på virustotal.com > choose file och browsa till filen o skanna den.
Högerklicka på processen och tryck gå till tjänst(er) de tjänster som är kopplade till iexplore.exe ska nu vara markerade så tryck inte på någon annan tjänst, då avmarkeras dom. Den jag misstänker mest är den i mitten på din printscreen, den tar mest plats (inget ovanligt) men den tar även mycket CPU Usage.

Edit: Detta är oxå ett bra verktyg i widows, väldigt lätt att använda oxå. bocka i den process du vill, se vilka tjänster/program som körs i den. http://www.wictorwilen.se/Media/Default/WindowsLiveWriter/Sta...

När jag kollat vilka filer som var associerade med denna krävande iexplore.exe så hittade jag en dll fil som hette coller.dll, laddade upp den på VT.com och den gav utslag(2/56). Den låg i en mapp som hette "brukkowz" tillsammans med en annan DLL-fil, så jag tog bort dem via ett antivirus/malware program och avinstallerade programmet Internet Explorer för sista gången(det installerades en äldre version varje gång jag avinstallerade).

Nu har det gått ca. 30 min och inget iexplore.exe har dykt upp än, men är nog bara en tidsfråga :).

Återkommer.

Visa signatur

Intel core i5-3570k - Asrock z67 Extreme7 - 2x4gb Corsair low profile ddr3 - Samsung EVO 250GB - Intel 520 240gb ssd - GTX970 4GB - Define R4 Black - WD Black 1.5TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isty:

När jag kollat vilka filer som var associerade med denna krävande iexplore.exe så hittade jag en dll fil som hette coller.dll, laddade upp den på VT.com och den gav utslag(2/56). Den låg i en mapp som hette "brukkowz" tillsammans med en annan DLL-fil, så jag tog bort dem via ett antivirus/malware program och avinstallerade programmet Internet Explorer för sista gången(det installerades en äldre version varje gång jag avinstallerade).

Nu har det gått ca. 30 min och inget iexplore.exe har dykt upp än, men är nog bara en tidsfråga :).

Återkommer.

Okej. kolla även på användarnas åsikt (den mätarn med en grön och en röd gubbe) För ibland ger antivirus utslag på sånt som inte är virus. och självklart tvärtom.

Har du kollat andra filer som var associerade med denna iexplore.exe? Som ligger i samma mapp som iexplore.exe samt kollat utgivaren på iexplore.exe? Du kan även skanna iexplore.exe på virustotal.

Edit: blev en jävla massa iexplore.exe ^^

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av imjohannes5670:

Okej. kolla även på användarnas åsikt (den mätarn med en grön och en röd gubbe) För ibland ger antivirus utslag på sånt som inte är virus. och självklart tvärtom.

Har du kollat andra filer som var associerade med denna iexplore.exe? Som ligger i samma mapp som iexplore.exe samt kollat utgivaren på iexplore.exe? Du kan även skanna iexplore.exe på virustotal.

Edit: blev en jävla massa iexplore.exe ^^

Tyvärr så tog jag bort filen innan jag hann läsa detta :/

Eftersom iexplore.exe inte startas upp just nu så kan jag inte kolla vilka som är associerade
och än så länge ser det grönt ut!

Visa signatur

Intel core i5-3570k - Asrock z67 Extreme7 - 2x4gb Corsair low profile ddr3 - Samsung EVO 250GB - Intel 520 240gb ssd - GTX970 4GB - Define R4 Black - WD Black 1.5TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isty:

Tyvärr så tog jag bort filen innan jag hann läsa detta :/

Eftersom iexplore.exe inte startas upp just nu så kan jag inte kolla vilka som är associerade
och än så länge ser det grönt ut!

Aa hoppas det löser sig Annars får du återkomma

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av imjohannes5670:

Aa hoppas det löser sig Annars får du återkomma

Känns som att det kan vara fixat nu! Inte fått upp en iexplore.exe på hela dagen, underbart!
Tack för all hjälp

Visa signatur

Intel core i5-3570k - Asrock z67 Extreme7 - 2x4gb Corsair low profile ddr3 - Samsung EVO 250GB - Intel 520 240gb ssd - GTX970 4GB - Define R4 Black - WD Black 1.5TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isty:

Känns som att det kan vara fixat nu! Inte fått upp en iexplore.exe på hela dagen, underbart!
Tack för all hjälp

Va bra! Kör en runda med adwcleaner igen så är de ju perfekt

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem

Ja men kan ju finnas annat skit som ligger å drar på datorn din prova http://download.bleepingcomputer.com/dl/251c0cd503ae49257d99b...

Det hjälpte vid div cmd pop-up script, hemsidor som inte ska vara på startsidan o.s.v.

Men skapa en återställnings punkt om det skulle vara något problem. Öppna start å skriv i sökfältet "systemåterställning". Windows 8 använder du förstoringsglaset i längst upp till höger.

sen är det bara att trycka på skapa, namnge den med dagensdatum eller något du tycker är passande:)

Programmet ska göra en återställningspunkt åt dig när du installerar, men jag har aldrig ändvänt de efteråt.

Med vänlig hälsning Ville

Visa signatur

"As they fall asleep,
Will robots dream of electric sheep?"

Permalänk

Hade detta problem också men jag löste de genom att inaktivera ie i program och funktioner i Windows8.1

Visa signatur

Dator: i5 7600k@5ghz | EVGA 1060 | 16gb Corsair 2666mhz | MSI Z270-A
Laptop: Lenovo Thinkpad T430s | i7-3520M | 8 GB &&
Laptop 2: HP Probook 6470B | Intel i5-3210M | 8 GB
Mobil: iPhone 7 128gb | Konsoler: XboxOne | PS4 | Wii

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Verminator:

Som sagt så tänker du på "explorer.exe"... Windows fönsterhanterare.

iexplore.exe är webbläsaren... och det är idag många som aldrig använder den.

Många program hämtar sina uppdateringar via inställningarna iexplorer.exe har och vissa använder tom iexplorer.exe utan gui för detta.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Verminator:

Som sagt så tänker du på "explorer.exe"... Windows fönsterhanterare.

iexplore.exe är webbläsaren... och det är idag många som aldrig använder den.

Nej, de är bara näst störst efter Chrome i både världen och i Sverige.

"När det gäller global statistik totalt har Chrome ökat sin marknadsandel från 41,38% till 42,68% under juni månad medan tvåan, Internet Explorer, har backat från 27,72% till 25,44%. Firefox tar tredjeplatsen med 20,01% av marknaden vilket är en marginell ökning med 0,15% jämfört med antalet användare i maj 2013. Apples Safari har 8,39% av marknaden medan Opera nästan har exakt en procent.

På den svenska marknaden är motsvarande siffror för Chrome 38,41%, Internet Explorer 25,51%, Firefox 19,22%, Safari 15,03% och Opera används av 0,62%."

http://feber.se/webb/art/275879/chrome_fortsatt_populraste_we...

Jag har full koll på att iexplorer.exe är deras webläsare, men så länge personen jag svarade inte bor i en grotta långt ifrån civilisation så händer det nog att han rör på sig ute ibland och upptäcker att det finns fler datorer i världen som denne använt som på skola/jobb (vada han nu gör) där du inte får installera något själv och oftast inte kan heller, arbetsförmedlingen ifall han är arbetssökande osv.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Jo det gör du, varenda dag använder du det så länge ifall du kör Windows, det lovar jag dig

Och jag har inte en enda iexplorer.exe igång.
Använder windows dagligen.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

testat i felsäkertläge?

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |