Permalänk
Medlem

Windows 8.1 Skillnad

Vad är skillnaden mellan dessa två OS? Hört att man har möjlighet att byta till Windows 10 helt gratis när det kommer ut med den som är lite dyrare.
http://www.inet.se/produkt/9128213/windows-8-1-svensk
http://www.inet.se/produkt/9122366/windows-8-1-svensk-64-bit-...

Undrar även hur denna skiljer sig från dem andra.
http://www.inet.se/produkt/9170299/windows-8-1-e-licens

Permalänk

Den sista är att koderna skickar till din mail istället för att du får ett papper med koden på.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 White CPU: Intel core i5 4670k @ 3.40 Ghz CPU kylare: Intel Stock Mb: MSI Z87-G45 Gaming SSD: Samsung 128gb RAM: Corsair 8gb (4x2GB) 1600 Mhz VENGEANCE PRO RED GPU: MSI Geforce GTX 770 OC PSU: Fractal Design Tesla R2 650W Vit 80+ Gold
Monitor: BenQ 24" 3D LED XL2420Z
Phone: Iphone 6 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selvander1:

Den sista är att koderna skickar till din mail istället för att du får ett papper med koden på.

Jaha så om jag vill att Inet ska montera en dator åt mig + installera Windows så måste jag ta någon av de översta?

Permalänk
Medlem

Finns det någon knapp för att lägga tråden i "Windows" ist? Märkte nu att jag la den fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Finns det någon knapp för att lägga tråden i "Windows" ist? Märkte nu att jag la den fel.

Ja klicka på knappen Anmäl så kommer en Moderator att läsa inlägget och sedan flytta tråden till rätt forumdel.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Ja klicka på knappen Anmäl så kommer en Moderator att läsa inlägget och sedan flytta tråden till rätt forumdel.

Kan man ta bort ett inlägg själv eller måsta man anmäla där också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Kan man ta bort ett inlägg själv eller måsta man anmäla där också?

Tryck på redigera, kryssa i ta bort inlägg och tryck på ta bort

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

Tryck på redigera, kryssa i ta bort inlägg och tryck på ta bort

Menade själva tråden men visste inte det heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Jaha så om jag vill att Inet ska montera en dator åt mig + installera Windows så måste jag ta någon av de översta?

Jag är ganska säker på att du kan välja valfri version av Windows 8.1 om Inet skall montera datorn och installera operativsystemet, och om Inet inte kan montera eller installera något som du har beställt så kommer du säkert att få ett email om detta.

Edit: Jag hade valt denna version eftersom det är en Fullversion som du får flytta till en ny dator och det är även stor risk att bara dom som har köpt Fullversion får Windows 10 helt gratis http://www.inet.se/produkt/9170299/windows-8-1-e-licens

Edit 2: Om du vill ladda hem valfri version av Windows 8.1 och bränna en DVD skiva eller lägga över till ett USB minne så finns denna sida http://windows.microsoft.com/en-us/windows-8/create-reset-ref... men du får ingen licensnyckel från denna sida.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Jag är ganska säker på att du kan välja valfri version av Windows 8.1 om Inet skall montera datorn och installera operativsystemet, och om Inet inte kan montera eller installera något som du har beställt så kommer du säkert att få ett email om detta.

Edit: Jag hade valt denna version eftersom det är en Fullversion som du får flytta till en ny dator och det är även stor risk att bara dom som har köpt Fullversion får Windows 10 helt gratis http://www.inet.se/produkt/9170299/windows-8-1-e-licens

Alla versioner kan väl användas till en ny dator? Om det är sant att man får Windows 10 helt gratis om man köper en fullversion av Windows 8 så kör jag på det.

Edit: Vad är det för skillnad mellan fullversion och OEM?

Permalänk
Skrivet av finally:

Alla versioner kan väl användas till en ny dator? Om det är sant att man får Windows 10 helt gratis om man köper en fullversion av Windows 8 så kör jag på det.

Om Inet ska montera datorn åt dig är du tvungen att välja OEM-versionen då detta är en systembyggarlicens som de är tvungna att använda som företag. Dock så får du med en återställningskiva! Den skivan är dock Inet-labeled och det står på den att mjukvaran redan är installerad och att skivan endast får användas för backup och återställning, jag vet inte om det innebär att den endast funkar för det eller om man kan (men inte får) använda den för att flytta till ny dator.

Edit/ Det är dock ändå inte alls säkert att Windows 10 blir gratis även om du har fullversion, men som sagt... OEM är det enda alternativet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NybbTronio:

Om Inet ska montera datorn åt dig är du tvungen att välja OEM-versionen då detta är en systembyggarlicens som de är tvungna att använda som företag. Dock så får du med en återställningskiva!

Edit/ Det är dock ändå inte alls säkert att Windows 10 blir gratis även om du har fullversion.

Såg att någon skrev det här på forumet för ett tag sedan men vet inte om det är sant att man får det gratis. Vad är det för skillnad mellan OEM och fullversion?

Permalänk
Medlem

OEM låser sig på moderkortet och full versionen kan du flytta över till flertals mobos kan dock bara användas på en dator åt gången.
(Detta är vad jag har för mig kan ha fel).

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Alla versioner kan väl användas till en ny dator? Om det är sant att man får Windows 10 helt gratis om man köper en fullversion av Windows 8 så kör jag på det.

Vad är det för skillnad mellan fullversion och OEM?

Ja jag är ganska säker att du och även Inet kan använda alla versioner av W8.1 för att installera på en ny dator, men Microsoft har inte bekräftat att man får Windows 10 gratis så det kan jag inte lova dig.

Vi får kanske svar på frågan den 21 Januari när Microsoft ger mer information om konsument versionen av Windows 10 http://www.sweclockers.com/nyhet/19757-microsoft-haller-windo...

Edit: W8.1 OEM får man inte flytta tiil en ny dator och man får inte byta moderkort om det inte är så man måste byta moderkortet på grund av att det är trasigt.

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av finally:

Såg att någon skrev det här på forumet för ett tag sedan men vet inte om det är sant att man får det gratis. Vad är det för skillnad mellan OEM och fullversion?

Jag har nu redigerat mitt inlägg med lite mer detaljer så läs det igen!
Fullversionen är det som är menat för vanliga konsumenter och som man får med en återställningsskiva med, OEM är egentligen bara till för företag som säljer färdigbyggda datorer och det följer då inte med någon återställningsskiva men eftersom Inet skickar med en egen sådan så är det inte något problem och det blir som en fullversion. Alltså inte heller någon skillnad i prestanda eller funktioner!

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Såg att någon skrev det här på forumet för ett tag sedan men vet inte om det är sant att man får det gratis. Vad är det för skillnad mellan OEM och fullversion?

Microsoft ger support på fullversion, och då har rätt att flytta licensen till ny dator hur ofta du vill. Den får naturligtvis bara vara installerad på en dator åt gången. Du får med skivor för både 32 och 64-bitar så du kan enkelt installera vilken du vill.

OEM kommer utan support från Microsoft. Du får bara en skiva, och licensen får ej flyttas till ny dator (fastän det finns inget hinder att göra det). Uppgradering av dator är ok så länge du inte byter moderkortet.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

http://www.inet.se/produkt/9990387/montering-och-test-av-dato...

Om du läser på fliken "mer info" så står alla krav och då framgår det även att det är en OEM-licens som krävs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NybbTronio:

http://www.inet.se/produkt/9990387/montering-och-test-av-dato...

Om du läser på fliken "mer info" så står alla krav och då framgår det även att det är en OEM-licens som krävs.

Ja det stämmer man måste beställa W8.1 OEM "Vid beställning av operativsystem så måste det vara OEM licens."

Edit: Men det finns ingenting som hindrar dig att köpa en Fullversion W8.1 licens om du vill installera det själv.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av NybbTronio:

Om Inet ska montera datorn åt dig är du tvungen att välja OEM-versionen då detta är en systembyggarlicens som de är tvungna att använda som företag. Dock så får du med en återställningskiva! Den skivan är dock Inet-labeled och det står på den att mjukvaran redan är installerad och att skivan endast får användas för backup och återställning, jag vet inte om det innebär att den endast funkar för det eller om man kan (men inte får) använda den för att flytta till ny dator.

Edit/ Det är dock ändå inte alls säkert att Windows 10 blir gratis även om du har fullversion, men som sagt... OEM är det enda alternativet.

Skrivet av NewCamps:

OEM låser sig på moderkortet och full versionen kan du flytta över till flertals mobos kan dock bara användas på en dator åt gången.
(Detta är vad jag har för mig kan ha fel).

Skrivet av janee:

Ja jag är ganska säker att du och även Inet kan använda alla versioner av W8.1 för att installera på en ny dator, men Microsoft har inte bekräftat att man får Windows 10 gratis så det kan jag inte lova dig.

Vi får kanske svar på frågan den 21 Januari när Microsoft ger mer information om konsument versionen av Windows 10 http://www.sweclockers.com/nyhet/19757-microsoft-haller-windo...

Edit: W8.1 OEM får man inte flytta tiil en ny dator och man får inte byta moderkort om det inte är så man måste byta moderkortet på grund av att det är trasigt.

Skrivet av Hardware guy:

Microsoft ger support på fullversion, och då har rätt att flytta licensen till ny dator hur ofta du vill. Den får naturligtvis bara vara installerad på en dator åt gången. Du får med skivor för både 32 och 64-bitar så du kan enkelt installera vilken du vill.

OEM kommer utan support från Microsoft. Du får bara en skiva, och licensen får ej flyttas till ny dator (fastän det finns inget hinder att göra det). Uppgradering av dator är ok så länge du inte byter moderkortet.

Tack för alla svar, har nog förstått mig på skillnaden nu. Jag ska snart beställa en dator från Inet inkluderat W8.1 men undrar om ni hade kört på OEM eller fullversion med tanke på att det är 50-100 kr skillnad. Är installationen svår och tar det lång tid?

Edit: Moderkort behöver man väl inte byta på ett bra tag vid uppgradering? Hur länge håller de ungefär? Tänkte ifall jag skulle köra på OEM-versionen och köpa ett bra moderkort redan från början eftersom jag nog inte kommer att byta dator i framtiden utan bara uppgradera den. Har inte lust med en lång installering på dåligt internet. Tänker dock vänta och se om det stämmer att man får W10 gratis om man har en fullversion.

Permalänk
Medlem

Om Engelska passar bra för dig så finns en komplett guide på denna sida som visar hur man installerar Windows 8.1 http://www.intowindows.com/how-to-install-windows-8-1-on-ssd/

Om du är osäker så välj att Inet installerar W8.1 OEM, om Windows 10 blir gratis för endast dom som har köpt Fullversionen så tror jag att alla andra som har köpt W8.1 OEM kommer att få köpa W10 till ett mycket lågt pris.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Om Engelska passar bra för dig så finns en komplett guide på denna sida som visar hur man installerar Windows 8.1 http://www.intowindows.com/how-to-install-windows-8-1-on-ssd/

Om du är osäker så välj att Inet installerar W8.1 OEM, om Windows 10 blir gratis för endast dom som har köpt Fullversionen så tror jag att alla andra som har köpt W8.1 OEM kommer att få köpa W10 till ett mycket lågt pris.

Ja jag kommer nog köra på OEM eftersom jag inte vill göra något fel när jag installerar själv.