Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Avaktivera Nikons förvalda redigeringsprogram

Permalänk

Avaktivera Nikons förvalda redigeringsprogram

Fotar med en Nikon D40 i RAW eller snarare Nikons egen version av det nämligen NEF vilket gör allt lite krångligare när jag ska behandla mina bilder i Photoshop då när jag ska öppna bilderna i PS (använder inte Lightroom eller liknande men det kan blir aktuellt i framtiden så jag kan inte gå den vägen nu) så väljer Nikon att först öppna dem i sitt eget redigeringsprogram vilket jag inte är lika sugen på. Måste gå att helt avaktivera denna "funktion" men att fortfarande fota i RAW/NEF utan att behöva börja fota JPEG?

Såhär ser det ut när jag ska öppna en bild till PS, behöver bara klicka öppna bild men alla extra småsaker jag kan skippa gör jag gärna.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om jag missförstår dig, men på bilden ser du Camera Raw, vilket är Adobes "plugin" för att öppna RAW-filer i photoshop. Det är alltså en del av photoshop.
Ska man redigera en RAW-fil behöver den konverteras till en bitmappad bild först och det är det Camera Raw gör. Att titta på en bild av den råa bilddatan skulle göra att man, som människa, inte skulle ha så mycket koll på vad man eg gör. Dels är rådatan linjär, vilket gör att bilden ser väldigt mörk ut utan gamma-korrigering, dels består den eg utan 3 stycken "svartvita" bilder som behöver sättas ihop till en färdig bild.
Även i exenpelvis Lightroom där man "jobbar med råfilerna" så är det eg en förhandsgranskning (eller en fullstor rendering) av bilden man ser när man redigerar och sedan appliceras de inställningar man gjort på den färdiga bilden när man sedan exporterar dem till ett bitmap-format.

Så steget med Camera Raw (eller någon annan RAW-konverterare) kommer du inte undan. Tanken är ju att man gör alla småkorringeringar av exponering, vitpunkt, svartpunkt, kontrast, vitbalans osv osv innan bilden blir en färdig bitmap för att få så hög kvalitet och så lite avrundningsfel som möjligt. Om du ändå bara klickar "öppna bild" kan du i praktiken nästan lika gärna fota i JPEG.

Permalänk
Medlem

Du vill berätta åt datorn att starta den skall starta PS istället för Nikons egna program då du öppnar en NEF bild, har jag tolkat dej rätt?

Vilket operativsystem har du?

Permalänk
Medlem

Camera Raw är Adobes egna program inbyggt i PS. ViewNX heter Nikons program. Stör auto-launch dig kan du stänga av den funktionen. Vill du skippa RAW-konverterare får du i princip fota i JPEG. Du kan även prova Lightroom i trial-version om du är osäker på den sviten.

Permalänk
Medlem

Det bästa är att ha ett raw program som man tycker fungerar bra.. gillar du inte Photoshop så prova något annat.
Lightroom är ju från samma företag annars prova DxO OpticsPro.

Permalänk

Som flera redan skrivit är det där inte nikon program utan för att du fotar i NEF(RAW)
Så länge du gör det kommer den där "rutan" komma upp oavsett kameramärke.

Permalänk

Först och främst tack för alla svar, alltid kul att lära sig något nytt och man blir påmind att man är rätt ny inom detta område.

Skrivet av dumbo:

Jag vet inte om jag missförstår dig, men på bilden ser du Camera Raw, vilket är Adobes "plugin" för att öppna RAW-filer i photoshop. Det är alltså en del av photoshop.
Ska man redigera en RAW-fil behöver den konverteras till en bitmappad bild först och det är det Camera Raw gör. Att titta på en bild av den råa bilddatan skulle göra att man, som människa, inte skulle ha så mycket koll på vad man eg gör. Dels är rådatan linjär, vilket gör att bilden ser väldigt mörk ut utan gamma-korrigering, dels består den eg utan 3 stycken "svartvita" bilder som behöver sättas ihop till en färdig bild.
Även i exenpelvis Lightroom där man "jobbar med råfilerna" så är det eg en förhandsgranskning (eller en fullstor rendering) av bilden man ser när man redigerar och sedan appliceras de inställningar man gjort på den färdiga bilden när man sedan exporterar dem till ett bitmap-format.

Så steget med Camera Raw (eller någon annan RAW-konverterare) kommer du inte undan. Tanken är ju att man gör alla småkorringeringar av exponering, vitpunkt, svartpunkt, kontrast, vitbalans osv osv innan bilden blir en färdig bitmap för att få så hög kvalitet och så lite avrundningsfel som möjligt. Om du ändå bara klickar "öppna bild" kan du i praktiken nästan lika gärna fota i JPEG.

Ok då förstår jag mycket bättre, hade bara antagit att det var Nikons egna program men nu förstår jag ju att det är det inte. Din förklaring av varför den används är också mycket bra och jag får börja ta mig tid och göra lite justeringar där först då det verkar ha tydliga fördelar. Tack för ett väldigt detaljerat svar, det hjälper en nybörjare som mig hehe.

Skrivet av Sp0de:

Du vill berätta åt datorn att starta den skall starta PS istället för Nikons egna program då du öppnar en NEF bild, har jag tolkat dej rätt?

Vilket operativsystem har du?

Ja jag ville kunna skippa hela biten med att bilden öppnades med RAW "förhandgransking" och instället få den direkt in till PS men efter att ha läst fler svar i tråden så är den biten nödvändig för att PS ens ska kunna läsa bilden om jag förstått det rätt. Det var bara att det tog lite extra tid och med flera bilder så ville jag se om det gick att undvika den biten men nu förstår jag att det är ett nödvändigt steg. Använder OS X Yosemite 10.10.

Skrivet av Petterk:

Camera Raw är Adobes egna program inbyggt i PS. ViewNX heter Nikons program. Stör auto-launch dig kan du stänga av den funktionen. Vill du skippa RAW-konverterare får du i princip fota i JPEG. Du kan även prova Lightroom i trial-version om du är osäker på den sviten.

Jag förstår! Får helt enkelt spendara lite mer tid på det hela istället men blir bilderna i slutändan bättre så gör det ju inget.
Att lightroom också har en trial tänkte jag inte ens på, det är ju perfekt för att testa och se hur jag gillar det, tackar!

Skrivet av Alpha77:

Det bästa är att ha ett raw program som man tycker fungerar bra.. gillar du inte Photoshop så prova något annat.
Lightroom är ju från samma företag annars prova DxO OpticsPro.

Photoshop är väldigt bra och fungerar utan bekymmer och som jag förstår så var funktionen med förhandsvisning nödvändig vilket ju gör det svårt att komma ifrån den. Ska dock ta en titt på DxO.

Skrivet av Bonden_88:

Som flera redan skrivit är det där inte nikon program utan för att du fotar i NEF(RAW)
Så länge du gör det kommer den där "rutan" komma upp oavsett kameramärke.

Var för snabb på att tro det var Nikon, borde ha googlat lite bättre innan jag gjorde tråden hehe. Tur att SweC kan sin sak!

Permalänk
Rekordmedlem

Man kan ju välja att kameran lagrar både raw och jpg, själv gör jag så och jpg bilderna duger ju oftast till enklare saker men ska man ha maximal kvalitet och bäst möjligheter för redigering så utgår man från rawbilden, fotografera i båda formaten och lagra rawbilden om du inte lagrar båda, det går ju att få ut mer info ur raw och det går ju relativt lätt att batchframkalla dem också om du måste.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man kan ju välja att kameran lagrar både raw och jpg, själv gör jag så och jpg bilderna duger ju oftast till enklare saker men ska man ha maximal kvalitet och bäst möjligheter för redigering så utgår man från rawbilden, fotografera i båda formaten och lagra rawbilden om du inte lagrar båda, det går ju att få ut mer info ur raw och det går ju relativt lätt att batchframkalla dem också om du måste.

Jag gör med som mrqaffe beskriver d v s att välja i kamerans meny att lagra både raw och jpg på minnekortet.

Inte alltid, för det mesta kör jag råfiler rent av, men ibland så ställer jag om kamerans meny att spara både raw och jpeg, för syftes skull. Jag sparar själv inte enbart JPEG p g a att jag vill ha en säkerhet om dom nu inte skulle bli så som jag vill.

Som dumbo var inne på. så är en RAW-fil =en rå-fil.
JPEG Kvaliteten sätts av kameratillverkaren (eller av dig själv)

Och den råfilen gillar att bli framkallad, för att bli exakt som du vill ha den.

Precis som man gjorde innan med negativ i ett mörkerrum.

Fast istället så använder vi idag bildbehandlingsprogram som är vårt tids mörkerrum.

Att fota i RAW har många många fördelar. Och att spara sina RAW filer har än mer fördelar.

Det innebär att man kan gå tillbaka och ändra precis som man vill ha det i sin råfil om man nu inte skulle vara nöjd, den möjligheten existerar inte med JPEG som beskrivs följande "destruktiv komprimering av digitala bilder" och jag tycker det är en bra förklaring.

Känner att jag svävar lite nu
Men skit i det. Nog kan någon annan ta nytta av texten

Det jag skulle komma till vart att: Öppna upp Ps Bridge Och Skaffa Lr

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]